• 0

BTW bij verkoop bedrijfspand na belaste verhuur

Mijn vraag betreft een fiscaal vraagstuk inzake BTW waar ik het antwoord nog niet op heb gevonden:

 

Situatie:

Wij hebben ruim 15 jaar geleden op naam van beide firmanten een bedrijfspand aangekocht en als ondernemingsvermogen in de VOF ingebracht waarna medio 2008 het bedrijfspand aan de vennootschap onder firma is onttrokken ( buiten de herzieningstermijn maar wel over het verschil met de boekwaarde afgerekend met de fiscus ) .

Nu overwegen wij vanwege achterstallig onderhoud het pand voor verhuur (aan derden) te renoveren ( kosten c.a. € 25000,- ) en na gereed komen renovatie te opteren voor belaste verhuur.

 

Vraag:

Stel dat wij na 5 jaar belaste verhuur (aan derden) besluiten het pand te verkopen ( box 3) wat is dan de regel voor wat betreft de btw bij verkoop. Dient dan op het moment van verkoop ook voor een belaste levering geopteerd te worden?

 

Ik heb de info inzake huur-verhuur koop-verkoop op de site van de belastingdienst diverse malen doorgenomen maar kan omtrent dit vraagstuk helemaal niets vinden en bij alle vindbare informatie omtrent de herzieningstermijn is alleen de info vermeld in combinatie met aan of verkoop maar niet de combinatie verkoop na belaste verhuur.

 

Wacht met spanning eventuele reacties af.......

 

L8r Ed,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ed,

 

De mogelijkheid om het pand met BTW te verkopen, is een keuze, geen verplichting. Indien je het pand echter zonder BTW verkoopt, volgt een BTW herziening. De herzieningstermijn voor onroerend goed is 9 jaar + het jaar van aankoop. Als je dus na 5 jaar verkoopt zonder BTW, moet je circa de helft van de teruggevraagde BTW terugbetalen. Het is dus beter het pand met BTW te verkopen. De herzieningstermijn begint dan bij de koper opnieuw te lopen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Odeon ,

 

Bedankt voor je reactie, echter is dit niet de situatie bij aan en verkoop binnen een termijn van 10 jaar?

Het pand is momenteel al ons bezit (box3) en ik onderzoek nu welke gevolgen het verhuren met BTW na een eventuele verkoop heeft. Er hoeft dus niet verkocht te worden met BTW maar wat gebeurt er dan met de verrekende BTW van de verhuur en investeringskosten renovatie van voorgaande periode,

 

Thanx voor je bijdrage,

Link naar reactie
  • 0

Door de renovatie van het pand herleeft de herzieningstermijn weer. Voor de BTW op de renovatie geldt dus ook een herzieningstermijn van 10 jaar. De BTW die je hebt betaald bij aankoop van het pand hoef je niet meer te herzien, want daarvan is de termijn al verlopen.

Link naar reactie
  • 0

Gezien het bedrag dat gemoeid is met de renovatie, zal er fiscaal gezien geen nieuwe onroerende zaak door ontstaan (overigens gaat het niet zozeer om het bedrag, maar om de vraag of er sprake is van een functiewijziging = wijziging in de gebruiksmogelijkheden). In dat geval is het dienstverlening. Hiervoor geldt bij mijn weten nog geen herzieningsregeling. Er is al wel eens een voorstel ingediend om ook voor kostbare diensten een herzieningsregeling in te voeren.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Odeon, @ JanTax,

 

Heren mijn dank voor uw bijdrage. Mijn nachtelijke zoektocht naar informatie heeft tevens de volgende linkjes opgeleverd;

 

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/column/bouwtotaal/btw_verkoop_pand

http://www.pwc.com/nl_NL/nl/assets/documents/artiketransacties.pdf

 

Met name het document van PWC doet goed uit de doeken wat er door de uitspraak van de Hoge Raad na 6 Juni 2008 is veranderd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.