• 0

Verkoop auto aan privé

Hallo,

Ik heb een paar jaar geleden een auto gekocht op naam van de zaak (eenmanszaak) en deze wil ik nu graag privé overnemen. Nu vraag ik me alleen af hoe ik dit moet verwerken in mijn boekhouding.

 

Ik heb de auto gekocht voor € 20000,-. De auto staat op de balans voor € 7000,-. Nu heb ik de auto laten taxeren door een garagebedrijf en volgens hen is de auto € 6000,- waard. Dit betekend een boekverlies van € 1000,-.

 

Hoe vindt nu de boeking plaats in mijn boekhouding en moet ik mezelf nu een factuur sturen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je van het garagebedrijf een schriftelijke taxatieverslag, dat is net zo veilig. Je kunt het middels een memoriaalboeking verwerken. Vergeet niet de omzetbelasting te berekenen en deze in de aangifte omzetbelasting te verwerken.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Paul111

 

Wat is de dwingende reden dat je de vermogensetikettering van de auto wilt wijzigen?

 

Als je eenmaal een activum aangeschaft hebt en de keuze hebt gemaakt zakelijk of privé kun je die keuze doorgaans alleen wijzigen bij de aanschaf van een vervangend activum. Oftewel de auto blijft doorgaans zakelijk op de balans staan totdat je deze verkoopt (niet aan privé).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Wat versta je onder een ' dwingende reden'?

 

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik wil mijn auto per 31 dec verkopen van mijn BV aan prive, omdat mijn vrouw, die een lease auto heeft die we prive rijden, een kleinere auto zal gaan rijden. Zo kan ik met mijn voorheen 100% zakelijk gereden auto, nu ook prive kilometers kunnen rijden. M.i. is dit voldoende dwingende reden.

 

Graag jouw (expert) visie.

 

B.t.w., is 1 taxatie wel toereikend?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er is geen dwingende reden. De auto is 8 jaar oud en ik rij bijna geen zakelijke kilometers. Mijn vrouw heeft ook een lease auto en die gaan wordt vanaf 2010 alleen zakelijk gereden en daarom wil ik deze overnemen.

Hou je er rekening mee dat wanneer jij voor je eigen onderneming die leaseauto gebruikt, die kilometers als privékilometers hebben te gelden, voor wat betreft de IB aangifte van je vrouw?

Link naar reactie
  • 0

Er is geen dwingende reden. De auto is 8 jaar oud en ik rij bijna geen zakelijke kilometers. Mijn vrouw heeft ook een lease auto en die gaan wordt vanaf 2010 alleen zakelijk gereden en daarom wil ik deze overnemen.

 

Let goed op het antwoord van Steven, want dan kan jouw beslissing wel eens heel erg duur uitpakken. Rij dan liever jouw zakelijke KM's met de auto die je nu op de onderneming hebt staan.

 

Want als de auto van jouw vrouw door haar werkgever ter beschkking wordt gesteld en jullie gebruiken die t.b.v. jouw onderneming dan zijn die kilometers privé. Rij je meer dan 500 km privé, dan krijgt zij als nog de bijtelling van 25 (of 20 of 14)% van de cat. waarde.

 

Hoeveel zakelijke kilometers noem jij bijna geen

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Omdat de BV juridisch en fiscaal gescheiden is van privé, kun je die keuze bij een BV altijd maken. Bij een EMZ speelt mee dat paul111 en zijn bedrijf een en dezelfde zijn.

 

Let er wel op dat de handelsprijs zakelijk moet zijn.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

Wat versta je onder een ' dwingende reden'?

 

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik wil mijn auto per 31 dec verkopen van mijn BV aan prive, omdat mijn vrouw, die een lease auto heeft die we prive rijden, een kleinere auto zal gaan rijden. Zo kan ik met mijn voorheen 100% zakelijk gereden auto, nu ook prive kilometers kunnen rijden. M.i. is dit voldoende dwingende reden.

 

Graag jouw (expert) visie.

 

B.t.w., is 1 taxatie wel toereikend?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag: hoe boek ik de overname naar prive in mijn boekhouding en moet ik mezelf een factuur sturen.

 

Natuurlijk weet ik ook wel dat als ik zakelijke km met de lease auto van mijn vrouw rij, dit als prive aangemerkt moet worden.

Zakelijk kom ik nu aan nog geen 1000 km per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Beste paul,

 

Zoals Joost eerder aangaf kun je je auto niet meer aan prive verkopen als hij al enkele jaren op de zaak staat. zie bijgevoegde link over keuzemogelijkheden auto van de belastingdienst.

 

Vrij vertaald staat hierin dat je je keuze niet meer kunt veranderen zodra de auto in 1 definitieve aanslag IB is aangemerkt als zakelijk dat je dan meer als prive kan aanmerken (of andersom).

De enige escape is "uitzonderlijke gevalln" helaas staat niet beschreven wat uitzonderlijke gevallen zijn (misschien kunnen andere HL-ers een paar voorbeelden oplepelen)

 

Je zult dus een hele goede reden moeten hebben/bedenken waarom je je auto niet meer op de zaak wil hebben. Ik denk dat je de omstandigheden moet zoeken in de hoek "vroeger bezorgde ik dagelijks bij klanten met deze auto, maar nu doe ik alles via DHL en gebruik de auto alleen nog voor woon-werk verkeer"

Ik denk dat het feit dat jullie de auto van je vrouw niet meer prive willen/mogen gebruiken zal denk ik niet als argument worden geaccepteerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Paul, als je jaarlijks niet meer dan 1.000 km zakelijk rijdt en dit minder dan 10% van het totale aantal kilometers per jaar is (je rijdt bijvoorbeeld 10.102 km/jaar), dan vormt de auto verplicht privé-vermogen. Dit is dan jouw bijzondere omstandigheid. En met een beroep op de zogenaamde "foutenleer" kan je e.e.a. wellicht zelfs ook nog corrigeren over eerdere jaren. Doe e.e.a. via een fiscalist, anders krijg je waarschijnlijk ellenlange discussies met de fiscus.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn vraag bij mijn accountant (GIBO) neergelegd en volgens hem is het geen probleem om de auto aan mij privé te verkopen. Ik moet mezelf gewoon een factuur sturen en het taxatie rapport van de dealer toevoegen.

 

Ik begrijp dus niet waarom jullie zeggen dat het niet mogelijk is om de auto privé over te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Vraag het de Gibo nog maar eens en stel de vraag dan aan een fiscalist en niet aan een accountant of diens hulpjes. Niet denigrerend bedoeld, maar wat ze jou adviseren klopt gewoon niet.

 

Als ze niet begrijpen waarom je de vraag nogmaals stelt, merk dan even op dat het gaat om vermogensetikettering. Sommige adviseurs vergeten dat leerstuk nog wel eens.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 3

Paul, niet naar Joost en mij luisteren hoor. Want wij zijn maar simpele fiscalisten zonder noemenswaardige ervaring, dus geen Geweldig Intelligent Belasting Orakel, oftewel GIBO-accountant. En die heeft wel wat beters te doen dan een beetje dom ouwehoeren en gratis nep-advies geven op Higherlevel. ;)

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben aan het stoppen met mijn ondernemerschap vanuit mijn BV. De 2 deelnemingen zijn verkocht en binnenkort ga ik in loondienst bij een ander bedrijf. Ik denk dat ik de BV wel laat voort bestaan want je weet maar nooit maar dan zonder activiteiten.

 

Ik heb echt nog een auto in de BV staan die ik graag prive zou willen overnemen en heb daar een aantal vragen over.

Speelt de vermogensetiquettering hier ook nog een rol?

Is er een reden dat ik de auto niet aan mij als DGA mag verkopen?

Kan de BV dan de in rekening gebrachte BTW aftrekken?

Moet ik de in prive verworven auto een minimale tijd aanhouden of mag ik deze doorverkopen of inruilen voor een andere auto?

Link naar reactie
  • 0

 

1. Speelt de vermogensetiquettering hier ook nog een rol?

2. Is er een reden dat ik de auto niet aan mij als DGA mag verkopen?

3. Kan de BV dan de in rekening gebrachte BTW aftrekken?

4. Moet ik de in prive verworven auto een minimale tijd aanhouden of mag ik deze doorverkopen of inruilen voor een andere auto?

 

even genummerd:

 

1. nope, speelt geen rol bij een BV;

2. nope;

3. welke BTW doel je hier op? De BV moet de BTW op de verkoop juist afdragen.

4. Staat je vrij!

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Allen,

 

Overweeg dezelfde stap als MarcJ, beeindigen activiteit, in loondienst en bv zonder activiteit behouden.

Heb 2 jaar geleden 2e hands auto gekocht van 4 jaar oud toen. Waarde op balans 15 K.

 

Zijn er nog slimme, en toegestane, mogelijkheden om auto versneld af te waarderen ten laste van de winst zodat aanschaf door prive aantrekkelijker wordt?

 

Aanvullend daarop (en met als doel de winst te verlagen): kan ik mijzelf m.t.w.k. over 2011 een onbelaste onkostenvergoeding uitbetalen? en zo ja, wat is het maximale toegestane bedrag per maand.

 

Hartelijk dank alvast voor jullie input.

Link naar reactie
  • 0

1. Zijn er nog slimme, en toegestane, mogelijkheden om auto versneld af te waarderen ten laste van de winst zodat aanschaf door prive aantrekkelijker wordt?

 

2. Aanvullend daarop (en met als doel de winst te verlagen): kan ik mijzelf m.t.w.k. over 2011 een onbelaste onkostenvergoeding uitbetalen? en zo ja, wat is het maximale toegestane bedrag per maand.

 

1. Je moet de auto aan jezelf verkopen voor de marktwaarde. Kijk maar bij Marktplaats bijvoorbeeld (en maak een printje voor de 'bewijsvoering').

 

2. Er bestaan geen algemene onbelaste onkostenvergoedingen. Waar denk je aan? Wat voor kosten heb je gemaakt?

Misschien kan je hier iets vinden dat van toepassing kan zijn:

http://www.belastingdienst.nl/wkr/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.