• 0

Verruiming borgstellingkredieten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

[bron: Nieuwsbrief Syntens]

 

Staatssecretaris verruimt kredietmogelijkheden MKB

Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken heeft toegezegd dat de banken voor hun orgstellingskredieten die kleiner zijn dan Euro 100.000,- geen waarde meer hoeven toe te kennen aan secundaire (zachte) zekerheden. Naar verwachting zullen als gevolg van deze beslissing jaarlijks zo'n 600 extra ondernemers met een kleinere financieringsvraag van een door EZ gegarandeerd borgstellingskrediet kunnen profiteren.

Doel van de Borgstellingsregeling voor het Midden- en

Kleinbedrijf (BBMKB) is een betere toegang tot de kapitaalmarkt voor het gehele MKB: het Ministerie van Economische Zaken stelt zich daarbij borg voor een deel van het door de bank te verlenen krediet. Voor banken zijn zekerheden belangrijk bij kredietverlening. Een borgstelling van EZ kan een eventueel tekort aan zekerheden compenseren, waardoor het gewenste bankkrediet toch kan worden verstrekt.

De regeling wordt voor het grootste deel door de banken

uitgevoerd. De BBMKB is mede daardoor een relatief goedkoop en efficiënt instrument. Goedkoop omdat er voor EZ inkomsten zijn (provisie) en efficiënt omdat de regeling direct aansluit bij het kredietverleningsproces van de bank.

In het topjaar 1999 werden zo'n 4000 ondernemers geholpen met een door EZ gegarandeerd krediet. In 2002 waren dat zo'n 2800 ondernemers; daarbij verleenden de banken in totaal voor ongeveer Euro 360 mln aan garantiekredieten. Nu kunnen dus zo'n 600 extra ondernemers krediet krijgen, die er anders niet voor in aanmerking waren gekomen. Het Europees investeringsfonds neemt sinds 1999 deel in de BBMKB door middel van herverzekering van een deel der portefeuille.

 

De laatste jaren laten een verandering zien in het

kredietverleningsproces bij de banken, vooral bij kredieten van

kleinere omvang. Kleine zakelijke kredieten zijn voor de banken

vaak niet lonend, o.a. als gevolg van de relatief hoge

administratieve kosten, waaronder de kosten van het vestigen en beheren van zachte zekerheden (verpanding van inventaris, voorraden en debiteuren). Kleine zakelijke kredieten worden steeds minder verleend volgens het traditionele kredietverleningsproces. De banken introduceren dan ook steeds meer gestandaardiseerde kredietprocessen die zorgen voor kostenreductie.

 

Om de aansluiting bij de bankpraktijk te behouden heeft

Staatssecretaris Van Gennip er dan ook mee ingestemd dat banken voor borgstellingskredieten kleiner dan Euro 100.000,- geen waarde meer toekennen aan secundaire ('zachte') zekerheden.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij wordt het borgstellingskrediet nauwelijk voor nieuwe innovatieve bedrijven gebruikt. De bank blijft namelijk altijd zitten met een stukje ongedekt risico. Dus gaat het om een risocoval krediet, dan staan ze nog niet te springen.

 

Ik ben naast de mening van de experts ook erg benieuw naar de ervaringen van bebruikers. Wie hebben het (gebrobeerd) aan te vragen en wie hebben het gekregen, zijn daar ook erg ricicodragende leningen bij geweest?

 

Volgens mij is er veel meer te doen met het borgstellingskrediet dan tot nu toe gebeurt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Toeval of niet, het onwaarschijnlijke is gebeurd. Eerst werden we ongevraagd voorzien door de Postbank van een klein krediet. Zo klein dat we er niets mee deden. Echter zijn we in het 2e jaar gegroeid met meer dan 250% gegroeid qua omzetresultaat. Omzet 450.000 euri, omzetresultaat 160.000 euri. Maar de winsten blijven nog 2 jaar laag omdat we een hoog taakstellend budget hebben voor pr die ons iedere keer naar nul drukt. Het 2e jaar hebben we wel het startersverlies, los van ondernemersloon, van circa 40.000 euro goedgemaakt. Ons orderboek voor 2004 zit vol met zachte toezeggingen die wel al de omzet van dit jaar in Nederland bijvoorbeeld overtreffen. In een markt waar collega's bijna omvallen omdat de omzet van 100 naar 20 is gezakt!!! Door innovatie hebben wij een produkt gemaakt dat 300% beter is dan de voorganger met een besparing voor de eindgebruiker van 40 tot 70%. Ligt er aan hoe je er tegen aan kijkt.

 

De ING komt vrijdag een offerte bespreken die de ontwikkeling van een nieuw product mogelijk maakt. Misschien heeft deze ontwikkeling er mee te maken. Al had ik persoonlijk het vermoeden dat het met andere factoren te maken heeft. Maar we hebben geen eigen huis met overwaarde. Dat is een feit. We huren drie hoog achter in Amsterdam Geuzenveld.

 

Ik denk dat de financierbaarheid bij ons is aangetoond door dat nu 2 jaar onze leveranciers bereid zijn geweest zonder streken ons in het zadel te houden. Zij geloven ook in wat we doen, en vooral HOE we het doen. Kortom onze rapportages geven rode seinen vanwege een negatief werkkapitaal. Maar met een behoorlijk eigen vermogen wordt dat probleem dankzij de leveranciers die ons hebben gesteund nu ook opgelost.

 

Ik heb dezelfde ideeen als vroeger. Heb altijd een autoriteitsprobleem gehad. Ben eigenwijs, compromisloos. En misschien wel te eerlijk, maar ook te agressief bevonden in het verleden. Vanaf begin jaren negentig tot voor kort was er geen ruimte voor deze mensen. Nu echter, ik merk het, alle deuren gaan open. Het is van zeg jij het nu maar, wij weten het even niet meer.

 

De industrie wil groeien, en daarvoor zijn nieuwe trends nodig. Dus ook nieuwe creatieven die trends bedenken.

 

Maar ik zal vrijdag vragen of EZ ook zijn invloed heeft hierop.

 

Raoul

Link naar reactie
  • 0

Leuk verhaal jacob. Ik moet zeggen dat ik mij nog goed kan herinneren dat wij met ons bedrijf voor het eerst zonder zeuren computers op rekening konden kopen. Klaarblijkelijk werden wij ergens in een schimmig bestand als "kredietwaardig" bestempeld en het hele aanzien van het bedrijf veranderde.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Van onze contactmeneer bij de ING begrepen dat de ING niet zo tuk was en is op deze regeling. Er komen op papier meer bedrijven in aanmerking, maar in praktijk is de toetsing bij de regeling nu nog omvangrijker en dat werkt dus drempel verhogend. Hoge kosten in de vorm van provisie om de onderzoekskosten naar haalbaarheid te betalen en daarnaat 3% meer rente vanwege het extra risico. Niet eens aan denken was het advies.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo vreemd is het dus niet. Een provisie van 3% is hoog. De kosten van een starterskrediet tot 37.500 is bij de meeste banken 250 euri.

 

En of je het nu rent noemt of niet, er is een percentage opslag voor de gemene deler van extra risico, als borgvergoeding. Al met al zwaar.

 

En voor het overige gaat het op zijn Balkenendes. Minder regels die strenger worden toegepast. Kijk je kunt wel verruimen, maar als je er voor nergens op lette wordt het per saldo strenger.

 

Rare gewoonte om iets een raar verhaal te noemen als je er maar een puntje uit haalt.

 

 

Groet Raoul

Link naar reactie
  • 0

Datgene wat je over ING schrijft, vind ik een raar verhaal.

 

Een starterskrediet is een 'blauwe ogen' krediet, inderdaad een afsluitprovisie van 1% is hier gebruikelijk. 3% is een eenmalige vergoeding bij het afsluiten, zeg maar behandelingskosten. Rente komt ieder kwartaal terug en het effect is nogal afwijkend van een eenmalige provisie. Als je dus schrijft over een rente die 3% hoger is, geeft dat een vertekend beeld. De rente op BSK is over het algemeen niet hoger, eerder lager omdat er een harde zekerheid is. De toevoeging 'je kunt wel verruimen, maar als je er voor nergens op lette wordt het per saldo strenger' vind ik ook een raar verhaal. Je mag van mij aannemen dat banken de regels die door EZ worden opgesteld, strak hanteren. Doen ze dit niet, dan 'kleeft' de borgstelling niet en kunnen de banken naar hun centen fluiten als het mis gaat.

 

Als laatste is het niet mijn gewoonte verhalen raar te noemen. Als je zelf in je reactie kritisch en wellicht van sarcastisch bent, moet je dit ook kunnen hebben van anderen!

Link naar reactie
  • 0

Mensen laten we wel wezen, banken blijven commerciële instellingen.

 

En ik heb altijd van mijn vader geleerd dat het uiteindelijk uit de lengte of uit de breedte moet komen.

 

Het bericht is in ieder geval een stap in de goede richting, maar er kan nog veel meer met dit krediet. Waarom niet gewoon een krediet verstrekken tot een bepaald maximum, bijvoorbeeld € 75.000,-- zonder verdere eisen, behalve dat iedere starter zich laat begeleiden door een ervaren praktijkondernemer.

 

Het verhaal van Jacob laat in ieder geval zien dat je met gewoon hard werken en goed financieel beheer een goede relatie met een bank kunt opbouwen, waarvan je uiteindelijk ook als ondernemer de vruchten kunt plukken. En nu maar hopen dat de markt er niet voor zorgt dat die druiven alsnog zuur worden.

 

Jacob; succes met je bedrijf en het gesprek met de bank.

 

Groet,

 

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

ABNAMRO is dit jaar begonnen met het Starterskrediet voor HBO-plussers. We hebben daar goede ervaringen mee. Er wordt slechts een borgstelling als zacht onderpand verwacht. Starterskrediet start bij € 25.000 tot € 100.000.

 

Rabobank is volgens mij de grootste gebruiker van de MKB krediet regeling. Zij zullen hier waarschijnlijk veel mee kunnen nu de secundaire zekerheidsregels versoepeld zijn. Zij waren ook 5 jaar geleden al actief in deze vorm, waar je andere banken erop moest wijzen. Hebben we ook goede ervaringen mee.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.