• 0

advies: import Indonesisch sieraden merk

Tijdens een reis in Indonesie kwam ik in aanraking met een bedrijf dat een hip sieradenmerk op de markt had gebracht. Het merk heeft enkele eigen winkels in Indonesie en direct ontstond het idee om hier iets mee te doen in Nederland.

 

Echter, ik kom zojuist uit de schoolbanken en ben nog volledig onervaren met handel, laat staan internationale handel. Ik zit dus met enorm veel vragen waarmee ik jullie zeker niet direct lastig wil vallen. Echter, ben ik wel benieuwd op hoofdlijnen waar ik aan moet denken en wat de mogelijkheden zijn.

Nu heb ik onlangs contact gehad met het bedrijf en zij geven aan geinteresseerd te zijn om het merk ook in Europa te gaan voeren.

 

Mijn idee is om als distributeur te fungeren en te kijken of er in Nederland interessante kanalen zijn die dit merk willen voeren. Ook een Europese webshop hoort tot de mogelijkheden. Nu vraag ik me af wat het meest gangbare is: koop je de producten in? of ontvang je alleen de producten en zorg je voor de sales kanalen? Waarbij je dus een fee pakt voor de distributie. Kan het alsnog interessant zijn om hierbij een ervaren groothandel bij te betrekken?

 

Zeer onervaren en dus boordevol vragen.... Maar wel ambiteus en willend om iets op te pikken op dit forum.

 

Alvast bedankt voor de reacties....

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Normaal gesproken zal je als distributeur de goederen eerst zelf inkopen en daarna verkopen aan detailisten en particulieren(via webshop). Het moeilijkste is om hier afzetkanalen te vinden. Grote bedrijven zal je vrijwel niet binnen komen met een nieuw/onbekend merk/product. Het bedrijf in Indonesie zal ook zijn eisen hebben m.b.t. distributeurs.

 

Europa is, denk ik, op dit moment te groot(moeilijk) voor je. Probeer eens of je een kleine voorraad kan kopen en ga dan zelf een webwinkel beginnen. Je kan dan altijd nog distributeur worden zodra je enkele winkels hebt gevonden die de producten willen gaan verkopen.

 

Hou rekening met de volgende zaken:

Wat is de levertijd van het bedrijf uit Indonesie tot bij jou?

Wat is de minimale ordergrootte?

Mag je de producten exclusief gaan verkopen of kunnen er meerdere inkopers zijn in NL of EUR?

Kan je incidenteel kleine orders plaatsen? (bijv. als 1 of 2 artikelen op zijn, maar van de rest heb je nog genoeg.

Zijn de producten seizoensgebonden (elk jaar nieuwe collectie)?

Hoe gaat het met kapotte goederen, krijg je die opnieuw nagestuurd of wordt dat in mindering gebracht? Moet je die terug gaan sturen naar Indonesie?

Hoe zit het met garantie/service op de verkochte producten? Betaal jij dat of de leverancier?

En misschien wel het belangrijkste: Wat is de marge? (en daarmee wat wordt de winkelprijs)

Met sieraden weet ik de marges niet, maar voor het product wat ik verkoop is het zo:

Inkoop 12 ex.btw

Groothandel 20 ex. btw

Particulier 40 incl. btw

 

De andere zaken zoals opslag, verzekering, reclame zou je allemaal mee moeten nemen in je eigen 'bedrijfsplan'. Ziet het totale plaatje er leuk uit, dan kan je het gaan proberen. Wees wel reeël en bereken hoeveel producten je moet verkopen om een redelijk salaris te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info. Hier heb ik zeker wat aan! Ik ben inmiddels bezig met het verzamelen van verdere info van het bedrijf, zodat ik weet wat precies de mogelijkheden zijn. Mocht ik tegen iets aanlopen dan zal ik zeker om info/support vragen op dit forum.

 

Mvg,

 

Starter84

Link naar reactie
  • 0

Ben je zelf in staat het product te verkopen?Dit lijkt me de keyquestion. Websiteverkoop is leuk verzonnen maar kostbaar als je het goed wil doen (awareness creeeren)

 

Wanneer je zelf goed kunt verkopen is dit een kansrijk concept, je kunt immers met beperkte kosten starten. Er zijn genoeg sieraden winkels in Nederland - ook onafhankelijke - die je zou kunnen overtuigen.

Heb je contacten hier.

 

Ik bestudeer op dit moment een product dat ook veel in deze kanalen wordt verkocht. Import uit China. Ik beschik reeds over de juiste logistiek. Import en financiering is ook geen probleem. Ik kauw nog steeds op het marketing en verkoop verhaal.

Indien ik start zal dit wel in een aantal EU-landen tegelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Websiteverkoop kostbaar? Als er iets goedkoop is, dan is het wel internetverkoop. Awareness creeren op internet is 1000 keer makkelijker dan stuk voor stuk winkels bezoeken. Stap je in de auto als je winkels in Groningen of Maastricht gaat bezoeken, dan kost het je al snel een paar euro per winkelbezoek en minimaal 30-60 minuten tijd per winkel. Als je vantevoren een afspraak hebt gemaakt kan je misschien 6 winkels per dag aan.

Met een webshop kan je bellen en direct verwijzen naar de site en als ze interesse hebben kan je altijd beslissen of je langs wilt gaan.

 

Je laat een webshop maken voor een paar 100 euro. Je vult je winkel met je artikelen en aanvullende informatie over het merk. Dit kost je de meeste tijd als je veel producten hebt.

Daarna ga je achter je pc zitten en kan je op verschillende blogs gaan schrijven met een verwijzing naar je winkel. Je kan vragen of andere sites een artikel over je nieuwe producten willen schrijven in ruil voor sieraden of je kan er een prijsvraag aan verbinden.

Je kan persberichten schrijven, je kan winkels verwijzen naar je site wat het volledige assortiment is. Je kan verkooppunten van echte winkels op je site zetten. Aan de klanten die je hebt gehad, kan je een nieuwsbrief sturen als er bijv. een nieuwe collectie is of uitverkoop of aanbieding. Je kan een affiliate programma starten. En er zijn nog meer dingen te verzinnen.

 

Uiteraard kost dit alles tijd, maar het bezoeken van winkels kost je het veelvoud in tijd en de tekst/reclame op internet kost je 1 keer tijd en blijft er daarna een hele lange tijd op staan die door velen wordt gezien. Winkels zullen jou uit zichzelf gaan benaderen om de producten te mogen verkopen als ze geïnteresseerd zijn.

 

Persoonlijk denk ik dat een website met webshop onmisbaar is als je iets nieuw in de markt wilt zetten. Als een potentiele klant in Groningen jouw sieraad wil kopen en het dichtsbijzijnde verkoopunt is 30 km verderop, dan zal die er niet zo snel naartoe gaan, maar die zal eerder gaan bestellen via internet.. Heb je geen tijd of zin om dagelijks je bestellingen te gaan versturen, dan laat je het verwerken van de bestellingen doen door een extern bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt zeker gelijk, maar dit geldt zeker niet voor alle producten.

 

Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van producten die nagenoeg niet via internet gekocht worden. Een website en alle activiteiten hieromheen is wel vaak belangrijk als ondersteunend marketinginstrument. Sieraden is er hier 1 van. Consumenten willen bij dit soort artikelen het product toch vaak kunnen aanraken.

 

Veel mensen maken de fout te denken dat met een lage investering in een webshop de verkoop vanzelf op gang komt. Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, hadden we geen financiele crisis.

Alleen directe verkoop als instrument gebruiken is óók niet de manier trouwens !!

 

Maak een sterk plan met meerdere marketinginstrumenten. Je bent al aardig op weg !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.