• 0

Auto kostenforfait 2004 Hoe gaan jullie hiermee om?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er valt gewoon niks aan te kunnen doen. Ja je zou kunnen berekenen of leasen toch niet goedkoper uitkomt (of dat je het verschil nu zo klein vindt dat je voor die leasbak gaat).

 

Maar verder gewoon minder kosten opvoeren (die je wel maakt want die 18 cent is gewoon niet genoeg) en vervolgens over de "extra" winst belasting betalen.....

 

Werkelijk waar belachelijk dit gebeuren :-(

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ja, voor leaserijders wordt het aantrekkelijker, zegt men. Maar dat geldt alleen als je 25% bijtelde. Diegene die de moed opbrachten een kilometeradministratie bij te houden om zo 10-15 of 20% bij te tellen komen straks eveneens bedrogen uit. Het is of 500 km prive maximaal rijden of 20% bijtellen.

 

De kilometervergoeding gaat wel omlaag naar 0,17 cent en dat is in de meeste gevallen niet zo gunstig. Wat echter nog wel een klein lichtpuntje is zijn de volgende twee dingen.

 

Ten eerste zijn alle woon-werkkilometers weer gewoon woon-werkkilometers en derhalve ook als zakelijk aan te merken. De staffeling van 0-10 km en 30km en meer komt hiermee te vervallen. Dit is wellicht een voordeel in aantal te declareren kilometers.

 

Ten tweede kunnen IB-ondernemers (dat is nu ook al zo in 2003) die kilometers doorbelasten tevens een deel van hun prive betaalde BTW op benzinekosten evengoed terugvorderen via hun zaak bij de BTW aangifte naast de kilometervergoeding die zij zichzelf uitkeren. Het is wel raadzaam dit te doen in verhouding tot de zakelijke/prive kilometers maar er zijn gevallen bekend waarin tot 90% van de betaalde BTW terug kan worden gevraagd in de zaak zonder dat de fiscus hier een probleem van maakt. Dit laatste punt kan voor een aantal van jullie nog een kleine besparing opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Ten tweede kunnen IB-ondernemers (dat is nu ook al zo in 2003) die kilometers doorbelasten tevens een deel van hun prive betaalde BTW op benzinekosten evengoed terugvorderen via hun zaak bij de BTW aangifte naast de kilometervergoeding die zij zichzelf uitkeren.

 

Dat is niet leuker, en ook niet gemakkelijker dan.

 

Ik vind het maar een vervelende zaak hoor die verlaging van 28 naar 17ct. Van het oude bedrag kon je rijden, met het nieuwe maakt iedereen in loondienst die voor zijn zaak moet rijden verlies.

 

Als zelfstandige is het een nare fiscale aangelegenheid, maar welbeschouwd denk ik dat de loondienders er meer de dupe van worden. Of die moeten nu en masse leasewagens gaan bedingen, zodat hun werkgevers op kosten gejaagd worden.

 

Al met al komen die kosten natuurlijk gewoon terug bij de consument die voor zijn producten meer zal betalen. Of diezelfde consument levert koopkracht in door de lagere vergoeding.. maar links- of rechtsom zijn we allemaal de klos.

 

Link naar reactie
  • 0
Of die moeten nu en masse leasewagens gaan bedingen, zodat hun werkgevers op kosten gejaagd worden.

 

Ik denk eerder dat de werkgevers de klos zullen zijn. Hun personeel zal niet willen rijden voor de zaak terwijl ze dit geld kost. Daarom zal er een vergoeding betaald moeten worden. Dat mag best van de belastingdienst alleen wordt deze vergoeding dan wel belast. Daarom voorzie ik eerder hogere loonkosten voor de werkgever. (dat niet ieder bedrijf dit zal doen begrijp ik)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ten tweede kunnen IB-ondernemers (dat is nu ook al zo in 2003) die kilometers doorbelasten tevens een deel van hun prive betaalde BTW op benzinekosten evengoed terugvorderen via hun zaak bij de BTW aangifte naast de kilometervergoeding die zij zichzelf uitkeren. Het is wel raadzaam dit te doen in verhouding tot de zakelijke/prive kilometers maar er zijn gevallen bekend waarin tot 90% van de betaalde BTW terug kan worden gevraagd in de zaak zonder dat de fiscus hier een probleem van maakt. Dit laatste punt kan voor een aantal van jullie nog een kleine besparing opleveren.

 

Dank voor de tip. Ga hier zeker eens achteraan.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Daarom zal er een vergoeding betaald moeten worden. Dat mag best van de belastingdienst alleen wordt deze vergoeding dan wel belast.

 

Dat kan inderdaad wel. Maar dat wordt bijzonder prijzig, om de oude 28 ct te halen, zal een werkgever starks 40 ct moeten uitkeren. Als het om enige afstand gaat is het dan al snel goedkoper om een auto te huren ipv de medewerker in zijn eigen wagen te laten rijden.. gekte!

Link naar reactie
  • 0

Iemand in loondienst kan wellicht nog overeenkomen met zijn werkgever om bruto 28 cent te blijven krijgen na de nieuwe belastingwetgeving. Dan blijft er netto meer over (ongeveer 20 - 23 centen) dan de 17 cent netto straks. Een compromis voor velen, het is wellicht bespreekbaar te maken bij de baas.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.