• 0

niet betalen verstoorde relatie

Hallo!

 

Mijn vraag is in feite;

Kan ik een dienst of handeling opheffen/terugdraaien als een opdrachtgever meld dat hij zeker niet gaat betalen?

 

De achtergrond:

 

Via mijn website werd er contact met me opgenomen door een automatisering bedrijf. Dit bedrijf had een Asterisk pbx server in elkaar geknutseld voor een klant van hen en hiermee waren wat problemen.

Deze firma had volgens eigen zeggen verschillende experts erbij gehad maar deze boden geen soelaas.

De vraag aan mij was of ik dit kon oplossen. Ik heb toen nadat ik na 4 weken eindelijk toegang had) gratis en vrijblijvend remote ingelogd op de server waar het om ging en vondt de installatie zoals deze was gedaan vreemd. Het werkte maar half en er ging veel fout en het was zeker niet geinstalleerd door iemand met kennis van zaken. Ik melde dit aan de opdrachtgever maar deze beweerde bij hoog en laag dat dit niet correct was, het was een standaard installatie door kundige personen. na wat correspondentie over en weer waarin ik duidelijk aangaf dat ik ervan overtuigd was dat het niet klopte heeft de opdrachtgever nogmaals bevestigd dat het een standaard installatie is geweest. Op die basis heb ik de opdracht aangenomen. De problemen bestonden uit een voicemail probleem, echo op de lijn en het niet kunnen doorschakelen. De firma heeft toen gevraagd of ik dit voor een vast bedrag wilde doen. Hiermee ben ik akkoord gegaan.

Ik heb remote de problemen die er waren opgelost met uitzondering van het doorschakelen, dit probleem zit in de gebruikte telefoon of in de server maar dit was niet te vinden. Ik ben toen bij de klant op locatie langsgeweest om dit te bekijken maar het gebruikte merk is niet waar ik in thuis ben en ik kwam er 123 niet uit.

 

Ik heb op locatie gemerkt dat de initiele installatie echt niet standaard was geweest en dat er met de server hardwarematig iets niet klopte, er kwamen veel schijf fouten voorbij in de logs. Dit heb ik gecommuniceerd naar de opdrachtgever en ik heb in overleg besloten nu ik er toch was een correcte installatie te doen, ook met het oog op verdere support.

Tijdens de installatie bleek er toch een defect te zijn op de harde schijf en kon de installatie niet voltooien. Ik heb contact opgenomen met de opdrachtgever en gevraagd om een nieuwe hd of server.

Wat er kwam was iets anders... er kwam een medewerker met een recovery image van de server in oude staat. Ik melde de medewerker dat het echt geen zin had om deze terug te zetten omdat het ten eerste zonde was van de tijd omdat ik toch een normale installatie wilde doen en dat het terugzetten van een recovery image kansloos was op een defecte harde schijf. Dit werd genegeerd mét de melding dat deze server al vaker dit soort problemen had gehad (.)

 

Ik ben toen maar gegaan aangezien een recovery terugzetten op de machine minimaal 5 uur ging duren. Er van uit gaande dat de machine online zou komen en ik remote mijn wijzigingen opnieuw kon doen ben ik afgereisd naar hun kantoor om uit te leggen wat er aan de hand was, na een uur wachten heb ik mijn verhaal gedaan en ben ik vertrokken.

De volgende dag draaide de boel nog niet, ik heb aan de bel getrokken en geopperd dat de machine wellicht toch defect was. De reactie per mail was in hoofdletters dat dit niet het geval was.

 

Op de volgende dag (zondag) bleek de machine nog steeds niet te werken waarna ik nogmaals aan de bel trok zodat hun klant wellicht maandag toch geholpen kon worden.

 

De opdrachtgever vroeg me om wederom voor een afgesproken bedrag naar hun klant wilde om de server te herstarten (hij was niet kapot, maar moest alleen herstart) en de wijzigingen te doen die ik al eens had gedaan.

 

Ik ben er vol goede moed naar toe gegaan en wat bleek.... hd kapot.

Ik was toen lichtelijk geirriteerd en heb de server meegenomen naar hun kantoor.

Daar kon ik 1,5 uur wachten tot er iemand (4 medewerkers) tijd had met mij te overleggen. Er kwam een nieuwe hd in en toen wilde ze weer aan de gang met de recovery image. Ik heb toen te kennen gegeven dat ik dan ging, recovery terugzetten duurt 5 uur, een nieuwe installatie 2. De manager melde dat het hem niet uitmaakte hoe het werd geregeld maar dat ik ik niet weg kon zonder dat het werkte.

 

Ik heb daarop een nieuwe installatie gedaan en wilde deze lokaal testen, dit werd me door de medewerker echter verboden. Hierna ben ik met server afgereisd naar hun klant en heb de server geplaatst. Deze werkte niet direct naar behoren maar de klant moest weg, het was toen rond 16:00. Ik ben toen gegaan en heb het remote afgemaakt. De volgende dag waren ze gewoon bereikbaar en konden bellen.

 

Alles werkte naar behoren en ik heb een factuur gestuurd voor het afgesproken bedrag plus de uren die ik onnodig heb verspilt aan dit project.

De week daarop belde de opdrachtgever met een paar kleine wijzigingen en de opmerking dat de factuur niet betaalt zou worden.

 

Ik heb met hen gesproken maar ze wilden mijn kant niet zien. Afgesproken is afgesproken zeiden ze. dat ik al aangaf dat de server niet in orde was en dat ik dit ook later in het project meerdere malen heb aangegeven deed niet terzake. Dat ik niet kreeg wat ik vroeg toen de eerste problemen duidelijk werden en dat er daardoor kostbare tijd is verspeelt was ook niet relevant. Ze gingen niet in op mijn vraag waarom deze uren niet werden vergoed terwijl ik niet zag hoe dit ineens mijn verantwoording was. Ik vond en vindt dat ik er alles aan heb gedaan om hun klant van diens te zijn. Misschien was ik een beetje geïmponeerd door het werken met dit bedrijf en heb ik daarom niet mijn poot stijf gehouden, maar aan de andere kant zijn zij in mijn ogen verantwoordelijk voor hun hardware en niet ik. Dat zij ervoor hebben gekozen mijn opmerkingen en advies te negeren is voor hun rekening en niet die van mij. Tenminste zo voelt het.

 

De afgelopen week zijn er over en weer meerdere emails geschreven waarin ik uitleg hoe ik er over denk en duidelijk maak waarom ik deze uren heb gefactureerd. Hierop werd echter helemaal niet gereageerd en wel werd er geeist dat ik nog een paar kleine zaken aanpaste. Ik heb aangegeven dat ik dit graag doe na betaling en dat ik de factuur verscheur indien ze inhoudelijk reageren en mij overtuigen van mijn ongelijk.

We staan nu lijnrecht tegenover elkaar.

 

Opdrachtgever vroeg me of ik het wilde doen als zij de afgesproken bedragen daarna gingen overmaken. Ondertussen was er veel tijd ingeslopen en was ik via email als een klein kind weg gezet. Ik heb te kennen gegeven dat ik niet van plan ben om zijn leergeld te betalen en dat hij een paar opties had.

 

1. betalen waarbij ik de garantie gaf dat alle aanpassingen binnen twee dagen werden gedaan en waarbij ik deze machine muv hardware het aankomende jaar support.

2. Betalen wat we in den beginne hadden afgesprokenen waarna ik de wijzigingen nogmaals zou doen muv herinstallatie

3. Niet betalen, de recovery terugzetten omdat ik de server installatie dan ongedaan ging maken

4.een ander bureau inschakelen

 

Ik was er al zo klaar mee dat ik geen cent meer van hun wilde. Maar de keuze lag bij hun. Na nog 4 emails was het ze duidelijk en bevestigen ze dat ze mijn factuur verscheuren en het zelf gaan aanpakken.

Ik ben allang blij omdat het me nu geen energie zou gaan kosten. Het stond me echter tegen dat ze een op maat geïnstalleerde server waarbij al hun problemen zijn opgelost nu zouden gaan benutten zonder daar een cent voor te betalen.

Niet betalen en het zelf oplossen betekend ook echt zelf doen.

 

Achteraf heb ik er een beetje spijt van tov hun klant, maar ik wil ook niet met me laten spelen. Ik heb naar eer en geweten mijn job gedaan en niemand zal me ooit horen over uren die ik maak omdat ik een fout maak of wanneer iets langer duurt dan ik dacht.

Zijn deze uren te wijten aan onkunde bij de opdrachtgever en het niet willen luisteren naar mijn eerlijke advies, dan vindt ik echter dat dit niet voor mijn rekening hoeft te komen. Toen de betreffende manager mij melde dat ik niet weg kon voordat het werkte ben ik er van uit gegaan dat hij zelf ook wel snapte dat dit kosten met zich meebrengt.

 

De opdrachtgever is er net achter dat zijn klant niet bereikbaar is en mailde dat gesprekken direct naar de voicemail gaan. Dit diende direct te worden uitgezet.

Ze wilden graag alle inlog gegevens voor de server zodat ze e.a zelf konden doen.

En vertrouwde erop dat ik: 1. het even oploste 2. hun de inlog gegevens geef.

Daarbij kan ik er nu remote niet meer in.

 

Ik vindt echter dat ze een image kunnen terugzetten zodat ze weer zijn waar ze waren voor dat ze mij inschakelden. Zoals ik het zie hebben wij onze afspraken ontbonden en hebben we niets meer met elkaar te maken.

 

Misschien reageer ik wel een beetje overdreven, maar hoe ik ben behandeld en de toon waarop dit gebeurde staat me echt enorm tegen.

 

Hoe denken julie hierover? En hoe zouden julie reageren?

VoiP - Asterisk - Pin over IP - passende oplossingen op www.beltex.nl

SnelStart consulent voor installatie en support

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een tip, en zeker niet bedoeld om bot over te komen, maar kun je je vraag in een regel of vier samenvatten en tot de kern van je vraag terugbrengen?

 

Bovenstaand verhaal kan dan als achtergrond erbij, maar een samenvatting levert je vast meer respons op, want dit hierboven is wel erg veel lezen voor de nogal drukbezette ondernemers hier op het forum :)

Link naar reactie
  • 0

Een tip, en zeker niet bedoeld om bot over te komen, maar kun je je vraag in een regel of vier samenvatten en tot de kern van je vraag terugbrengen?

 

Bovenstaand verhaal kan dan als achtergrond erbij, maar een samenvatting levert je vast meer respons op, want dit hierboven is wel erg veel lezen voor de nogal drukbezette ondernemers hier op het forum :)

 

Jeroen,

 

Mijn excuses :) Ik zal het aanpassen. Ik was zo lekker aan het typen...

VoiP - Asterisk - Pin over IP - passende oplossingen op www.beltex.nl

SnelStart consulent voor installatie en support

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je frustratie, maar ik denk dat je het zelf ook niet handig hebt aangepakt. Je hebt nu een opracht aangenomen voor een vaste prijs aangenomen, en factureert in de ogen van de klant onverwacht meer.

 

Achteraf is het natuurlijk altijd eenvoudig, maar het was een stuk netter geweest als je van te voren had aangegeven wat je precies voor het afgesproken bedrag zou gaan doen. Zodra je de problemen constateerde die niet tot de opracht hoorde, had je in principe bij de oprachtgever hebben moeten aangeven dat het buiten de opdracht valt en moeten afspreken dat het meer zou gaan kosten.

 

De opties die je ze gegeven hebt lijken mij ook niet handig, je doet jezelf daar ook mee te kort. Direct de installatie onklaar maken vind ik ook niet professioneel, ook richting de eindgebruiker zou het een stuk beter zijn om dit in overleg te doen om de downtime voor de eindgebruiker te beperken. Ik ben het met je eens dat de opdrachtgever zich kinderachtig op stelt, maar dat is nog geen reden om dat zelf ook te worden. Ik zou ze nu in ieder geval de inloggegevens sturen zodat ze in ieder geval hun klant kunnen helpen.

 

In het stadium wat hiervoor zat zou ik er denk van geleerd hebben en ze het afgesproken bedrag hebben laten betalen, ze zelf een tegenvoorstel hebben laten doen, of hebben voorgesteld om een onafhankelijk iemand of een mediator naar de situatie te laten kijken. Je bent nu verder weg van een oplossing, en nu ook een hoop tijd kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Ok, vraag 1: Staat ergens in je voorwaarden dat je bij niet betalen de server onklaar mag maken?

 

 

Ja, ik meld in mijn voorwaarden dat ik waar mogelijk werkzaamheden ongedaan maak.

 

VoiP - Asterisk - Pin over IP - passende oplossingen op www.beltex.nl

SnelStart consulent voor installatie en support

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je frustratie, maar ik denk dat je het zelf ook niet handig hebt aangepakt. Je hebt nu een opracht aangenomen voor een vaste prijs aangenomen, en factureert in de ogen van de klant onverwacht meer.

 

Achteraf is het natuurlijk altijd eenvoudig, maar het was een stuk netter geweest als je van te voren had aangegeven wat je precies voor het afgesproken bedrag zou gaan doen. Zodra je de problemen constateerde die niet tot de opracht hoorde, had je in principe bij de oprachtgever hebben moeten aangeven dat het buiten de opdracht valt en moeten afspreken dat het meer zou gaan kosten.

 

De opties die je ze gegeven hebt lijken mij ook niet handig, je doet jezelf daar ook mee te kort. Direct de installatie onklaar maken vind ik ook niet professioneel, ook richting de eindgebruiker zou het een stuk beter zijn om dit in overleg te doen om de downtime voor de eindgebruiker te beperken. Ik ben het met je eens dat de opdrachtgever zich kinderachtig op stelt, maar dat is nog geen reden om dat zelf ook te worden. Ik zou ze nu in ieder geval de inloggegevens sturen zodat ze in ieder geval hun klant kunnen helpen.

 

In het stadium wat hiervoor zat zou ik er denk van geleerd hebben en ze het afgesproken bedrag hebben laten betalen, ze zelf een tegenvoorstel hebben laten doen, of hebben voorgesteld om een onafhankelijk iemand of een mediator naar de situatie te laten kijken. Je bent nu verder weg van een oplossing, en nu ook een hoop tijd kwijt.

 

Je hebt natuurlijk gelijk en ik zal voortaan duidelijker zijn. Ik denk dat het grootste probleem voor mij hierin was dat ik ben uitgegaan van hun kunde en me een beetje heb laten overrulen. Dit was niet slim.

 

Wat betreft de eindgebruiker... deze hebben ze vanaf het begin op de hoogte gehouden via mail, kreeg overal een cc van.

Ik heb duidelijk aangegeven wat ik zou doen voor het afgesproken bedrag, maar ben niet duidelijk geweest toen het uit de hand liep.

Voor de duidelijkheid:

 

1. Ik zou voor een bedrag remote problemen oplossen waar mogelijk, dit is ook gebeurt

hierna ben ik naar de klant geweest om te kijken of ik het laatste dingetje ook kon oplossen wat niet lukte (op eigen kosten, staan ook niet op de factuur) Dit was echter ook niet overeengekomen, ik zou het heel hard proberen en muv dat doorschakelen is alles ok.

2. Voor nogmaals een afgesproken bedrag ben ik er heen gegaan

om een herinstallatie te doen en het nu eens klaar te maken. Dit kon niet uit maar ik had het afgesproken en daar sta ik ook voor. Dan blijkt de hardware van de klant tóch defect zoals ik al had aangegeven en spendeer ik uren met wachten op een medewerker die onzinnige handelingen gaat verrichten. Deze extra uren heb ik gefactureerd. Mijn opmerking dat de boel kapot is wordt naast hun neergelegd.

3. Later ben ik heengegaan om mijn werk af te maken (zonder extra kosten) en bleek dat het spul toch echt defect was. Die uren heb ik dan ook gefactureerd.

 

Ik vindt dat de opdrachtgever ook een beetje redelijk mag nadenken en niet kan verwachten dat nadat er zoveel meer tijd in gaat zitten door (naar mijn idee) een intern communicatie probleem dit nog steeds gedekt wort door een minimaal vast bedrag.

 

Ik heb het niet over 1000 euro maar over in eerste instantie 200 voor remote support op die server. later werd dit 400 en mijn factuur bedroeg 800.

 

Al met al ben ik het wel met u eens dat dit een beetje uit de hand is gelopen en dat dit anders had gemoeten.

Een mediator inschakelen voor een bedrag van deze hoogte lijkt me een beetje overdreven.

Ik heb er in ieder geval weer wat van geleerd, en baal er wel een beetje van dat het zo is gelopen.

Op het moment dat ik hen echter de inlog gegevens geef, ben ik mijn product kwijt.

We waren op een gegeven moment klaar met elkaar en de opdrachtgever heeft ervoor gekozen mijn factuur te verscheuren en het zelf op te gaan lossen.

 

Nou.. ik denk er nog even over en zal ze waarschijnlijk wel verder helpen.

 

bedankt voor je reactie!

VoiP - Asterisk - Pin over IP - passende oplossingen op www.beltex.nl

SnelStart consulent voor installatie en support

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.