• 0

na 30 jaar licht werk anders boete

In de nrc staat een stukje dat werkgevers werknemers na 30 jaar licht werk moeten aanbieden anders krijgen ze een boete. Dat lijkt me het toppunt van betutteling van werknemers en wekgevers. En geldt dat alleen als iemand 30 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt? Of werkt iemand eerst 29 jaar ergens anders en dan ben jij als nieuwe werkgever verplicht zo iemand licht werk aan te bieden? En wat is licht werk? Koffie zetten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het voorstel klopt inderdaad van geen kant... Maareh... weet jij dan wel wat zwaar werk is?

ook beroepen met een „uitzonderlijk zware psychosociale belasting” kunnen onder zware beroepen vallen.

M.a.w. kleuterjuffen? Oh nee nee de opzichter van de bouwput ook... Maar ja, die mensen ín de bouwput doen ook al zwaar werk? Heh jezus, weet je wat. We laten iedereen ouder dan 50 gewoon 8 uur per dag koffie zetten!

Link naar reactie
  • 0

nee, volgens spits kan de werknemer dan een flinke loonsverhoging krijgen.

 

Een loonsverhoging? Het moet niet gekker worden....

 

Het is natuurlijk heel logisch dat je iemand in dienst hebt die in de kracht van z'n leven heel zwaar fysiek werk doet en dat je die dan op z'n 65e vooral dat zware werk laat blijven doen, in plaats van zo iemand in te zetten om jongere mensen te coachen of op een andere manier z'n ervaring aan anderen te laten overdragen. Wij ondernemers zijn immers nog steeds de bruten en aso's die mensen tot hun laatste vezel uitpersen en dan bij het oud vuil zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

In de nrc staat een stukje dat werkgevers werknemers na 30 jaar licht werk moeten aanbieden anders krijgen ze een boete. Dat lijkt me het toppunt van betutteling van werknemers en wekgevers. En geldt dat alleen als iemand 30 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt? Of werkt iemand eerst 29 jaar ergens anders en dan ben jij als nieuwe werkgever verplicht zo iemand licht werk aan te bieden? En wat is licht werk? Koffie zetten?

 

 

Na 30 jaar moet de werkgever de werknemer dus verplicht een baan bij de overheid aanbieden..... ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Quote uit het krantenartikel:

 

"Als een werkgever verzuimt om een werknemer met een zwaar beroep na 30 jaar lichter werk aan te bieden of hulp te bieden voor het vinden van werk bij een ander bedrijf, dan moet de werkgever het financieel mogelijk maken dat de werknemer toch met 65 jaar kan stoppen en twee jaar compenseren met 140 procent van het jaarsalaris. Onder zware beroepen wordt werk verstaan dat, als het langer dan 30 jaar wordt uitgevoerd, leidt tot „(ernstige) fysieke slijtage die niet meer is terug te draaien”."

 

Dit heeft ook te maken met het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd.

 

Eigenlijk vind ik dat niet eens zo'n slecht idee. Goed voor de werknemer, en voorkomt een vroegtijdig beroep doen op sociale voorzieningen. Jammer dat werkgevers en werknemers dat al zelf niet regelen, een gemiste kans dus. De overheid probeert dit door wetgeving voor elkaar probeert te krijgen.

 

Het zeurgehalte over de foute overheid in de reacties tot nu toe vind ik weer erg hoog. :P

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

En dan ook meteen 140%. maarreh!

 

Eigenlijk vind ik dat niet eens zo'n slecht idee. Goed voor de werknemer, en voorkomt een vroegtijdig beroep doen op sociale voorzieningen. Jammer dat werkgevers en werknemers dat al zelf niet regelen, een gemiste kans dus. De overheid probeert dit door wetgeving voor elkaar probeert te krijgen.

 

Nederland verzint voor alles een belasting, een heffing of een andere benaming om geld binnen te slepen. Het is dan ook meer de combinatie waardoor er hier en elders slecht over gedacht wordt. (denk ik...)

 

Een andere punt (geen deskundige op het gebied, verbeter wanneer nodig) is een jaarlijkse loonsverhoging verplicht zo niet krijg je nu niet dat dit uitlokt dat werkgevers voorzichtiger gaan worden met de loonsverhogingen??

 

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit wel een slimme zet van de regering. Zonder compensatie voor zware beroepen als voorwaarde in het AOW-akkoord waren de vakbonden nu in actie en lag het land plat door stakingen.

 

En de gevolgen daarvan zouden voor werkgevers veel ingrijpender zijn dan een extra regeltje hier en daar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.