• 0

eigen ontwerp meubels: uit China, of toch ergens anders vandaan?

Sinds kort importeer ik zelf ontworpen kleine meubelstukken uit china. Nu ondervindt ik wat kleine problemen hiermee.

 

Allereerst de leveringstijd: ik ben ongeveer 7 weken bezig voordat ik mijn spullen binnen heb. Wat het als beginnend bedrijf heel erg lastig maakt, aangezien de verkoopaantallen nog niet bekend zijn.

-Daarnaast de beschadigingen van de producten door de bootreis (voorlopig is dit nog een gedeelde container, dus een grotere kans op beschadiging)

-De wisselende kwaliteit van montage en aflak

-communicatie verloopt soms wat lastig, doordat ik denk dat ze het begrepen hebben, maar dit achteraf (bij aankomst van de producten) niet zo blijkt te zijn. :-\

 

Nu vraag ik mij af of china wel een goede keus is geweest en of er alternatieven zijn in oost europa waarbij de prijzen niet al te veel afwijken van china?

 

Ik heb toendertijd wel via B2B-site Compass een aantal bedrijven in Polen benadert, maar het contact was vrij lastig en ook lijkt het wel of alleen de hele grote spelers actief zijn op Compass, waarna ik toch maar richting China ben gegaan.

 

Heeft iemand hier ideeen hierover: is Roemenie-Bulgarije-(en bij voorkeur Polen) een goed alternatief?

Kan iemand mij andere mogelijkheden geven om contact te zoeken met "kleinere" meubel fabrieken. (oplage 100-300 stuks)

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helaas heb ik geen kontakten voor je in de meubelbranche in Oost europa, maar de China verhalen zijn er één van dertien in een dozijn.

Dit zijn de gebruikelijke problemmen waar iedereen die zaken doet in Chinn mee tee maken krijgt, ook als je al langdurig je op die markt begeeft.

Lange levertijden is niets aan te doen, China ligt nu éénmaal ca. 4 weken vareen hiervandaan

Beschadiugingen tijdens transport kunnen voorkomen worden door goed te laten verpakken, alleen verschilt de opvatting wat transportwaardige verpakking is nogal tussen de gemiddelde leverancier en afnemer.

Wisselende kwaliteit is een bekend probleem,dit is alleen te ondervangen door inspectie vooraf om te kijken of de produkten aan de voorwaarden en specificaties van de afnemer voldoen.

Communicatieproblemen, ja ook een bekend probleem. Je zult exact moeten omschrijvenwat je wilt en dan nog het liefst in het Chinees want dan komt het echt beter over dan als je het in het engels doet. Ondanks het feit dat veel - vooral jongere Chinezen - proberen engels te leren, schort er nogal wat aan de kennis van het engels. datr werkt communicatieproblemen in de hand. Ook werkt de Chinees vaak van probleem naar probleem en is men niet creatief genoeg om te anticiperen om toekomstige problemen voor te zijn. Deze problemen leiden dus ook vaak ertoe dat er iets anders geleverd wordt dan gevraagd.

Ook is het zo dat China interressant is om vanuit te importeren bij grote hoeveelheden omdat anders het kostenvoordeel vervalt i.v.m. transport, invoerheffingen, (communicatie) problemen waardoor bijvoord kwaliteitscontrole moet worden ingeschakeld of dat je zelf regelmatig naar China moet.

Wellicht is het inderdaad beter om in Polen, Roemenië of de Baltische staten te kijken.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Karin, zorg dat je een goede en betrouwbare partner in China krijgt voor de QA/QC als je dat zelf niet kunt. China is zo goed als jij het opzet. Communicatie is wellicht iets eenvoudiger in Oost-Europa, maar ook daar zul je tegen soortgelijke problemen aanlopen als je de gelegde contacten niet ter plekke kunt begeleiden, opleiden en controleren. Het beste is om een professioneel bedrijf in de hand te nemen die veel aan sourcen en begeleiding doen. Bij Guanxi.nu (een club van 'China dienstverleners') kun je wellicht goede contacten vinden. Ook de Bencham (Benelux KvK) in Beijing of Shanghai kan je misschien aan goede contacten helpen. Het beste is natuurlijk om er zelf een paar keer heen te gaan en de producent ter plekke te begeleiden en controleren en dan ook de lokale QA/QC goed op te zetten. Succes, Jan Jaap

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karin,

 

Waar komen je producten vandaan en waar moeten ze heen? China is namelijk nogal groot. Er lopen hier vrij veel mensen rond die zaken doen met China en zelf containers naar Nederland sturen. Vaak zit zo'n container niet helemaal vol en willen ze misschien best kijken of er wat van jouw meubels bij kunnen. Natuurlijk betaal je daar dan wel wat voor, maar kans op beschadiging is, in mijn ervaring, een stuk kleiner.

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

mijn excuus voor de late reactie, maar ik lig al een aantal dagen plat met flinke koorts.

En als je niet helder kunt denken,kun ik ook maar beter even niet reageren, toch ;)

 

iig erg bedankt voor de reacties die ik even vluchtig heb doorgelezen en zodra ik wat beter ben kom ik er direct op terug.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet meteen een nieuwe producent gaan zoeken.

 

Hoeveel heb je moeten afschrijven vanwege beschadiging door bootreis, wisselende kwaliteit en miscommunicatie?

 

Ik zou offertes opvragen bij diverse Nederlanders (met Chinees sprekend personeel of die zelf Chinees spreken) die in China zitten om je communicatie te doen, kwaliteitscontrole en eventueel doorvoeren van slimmere transportverpakking. Misschien kan deze meteen een korting onderhandelen bij een vervolg order vanwege de wisselende kwaliteit van je vorige order(s).

 

Dan je schadepost, marges, tijdswinst en dergelijke bestuderen of deze oplossing niet goedkoper is (en wat meer gemoedsrust geeft) dan weer tijd en geld te steken in een nieuwe producent waar je -vooral in het begin- weer dezelfde problemen kan tegenkomen.

 

Misschien is er nog wat besparing mogelijk bij een EXW prijs en je NL contactpersoon de verzending te laten organiseren. Helemaal mooi als deze persoon contacten heeft met andere zakenlieden die regelmatig ruimte over hebben in hun container, zoals Mark Tonino al aangaf.

 

En wie weet welke voordelen je in de toekomst geniet als je nu niet afhaakt maar een lange termijn relatie met deze producent opbouwt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Na 4 dagen bedrust heb ik genoeg tijd gehad om na te denken over hoe nu verder :)

En de problemen zoals ik in mijn openingspost omschrijf zijn uiteraard ook erg voorspelbaar en te verwachten.

 

Zoals ik uit de reacties begrijp en ik inmiddels zelf ook heb bedacht, dat er in oost europa weer andere problemen zijn te verwachten. Het is nu zonde om alle maanden effort die ik heb gestoken in bepaalde leveranciers te laten varen en verder te gaan zoeken.

Nu ik mijn openingspost teruglees, denk ik dat er iets teveel frustratie meespeelde op dat moment, met als resultaat iets te impulsieve reacties.

 

Rob, je hebt gelijk: deze zaken spelen allemaal mee, en daar ben ik me vanaf het begin af aan van bewust geweest Niet goed communicerende chinese leveranciers schrijf ik ook al vrij snel af. Het kan niet anders dan dat daar problemen door komen.

 

Jan Jaap: bedankt voor je tips, ik heb al vaker een meeting van guanxi.nu voorbij zien komen, maar de afstand heeft me tot nu toe tegengehouden. De 14e januari is er een meeting, wellicht is het dan toch zinvol om er eens heen te gaan.

 

wagas: bedankt voor je tips: ik heb in de beginperiode een paar keer contact gehad met verschillende bedrijven uit pakistand/india, maar ik werd werkelijk knettergek van die lui.Voor mij geen indiaase/pakistaanse meubels dus.

 

Wat ik ga doen is de huidige leveranciers behouden, afspraken maken voor de volgende orders over kwaliteit en verpakking.

En tzt richting China vertrekken voor een persoonlijke check of wellicht via een externe QA/QC uitvoerend orgaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft helemaal niet te zoeken naar andere ondernemers die misschien ruimte over hebben. Er zijn voldoende zogenaamde expediteurs die LCL services aanbieden. Je biedt je zending (uiteraard altijd goed verpakt) bij hen aan en zij grouperen een volle container. In Nederland wordt dan de deelpartijaan jou uitgeleverd. Er gaan dagelijkss/wekelijks volop grouppge contaainers vanuit alle Chinese havens naar Rotterdam. Zoek een goede expediteur in Riotterdam diee kan de zending in China boeken en in Rotterdam alles inclusief aangifte ten invoer bij de douane afhandelen en de spullen laten afleveren.

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Rob,

 

Je hebt gelijk. Ik ga het ook niet combineren met andere vrachten, afgezien van de organisatorische rompslomp is de kans op beschadigingen mi niet noemenswaardig veel minder. Het ligt er toch aan of die betreffende chinese dozenstapelaar zijn dag wel of niet heeft..

 

Ik hoop dan ook binnen 2 orders genoeg te hebben om op FCL over te gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je helemaal gelijk in, FCL is het meest veilig. Maar ook daar geldt Shipper's Load stow and count. Als de dozenstapelaar in de fabriek zijn dag niet heeft heb je hetzelfde probleem.

Er bovenop zitten is het devies. Wij werken voor een klant die al jaren grote hoeveelheden containers importeert en tot voor kort zelf maandelijks in China zat. Toch heeft hij ook gekozen voor full time kwaliteits, (pre) shipment controle, juist om alle problemen te voorkomen voordat de containers verscheept worden.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Goed advies is om bij enige waarde of kans op waardeverlies de lading te laten verzekeren.

 

Als procedure alles tijdens het laden en voor sluiten van containerdeuren fotografisch vast te leggen. Procedure herhalen bij openen van containerdeuren in Nederland. Indien schade, stoppen met uitladen en alles vastleggen.

 

Ik zal niet zoals hierboven schaamteloos reclame maken, maar inderdaad is het laten inspecteren voor verzending een extra garantie. Door vele Nederlandse ondernemers wordt helaas nog enkel gekeken naar het kostenplaatje en niet voldoende naar het totaalplaatje waarvan een risicoprofiel een onderdeel hoort te zijn.

 

Problemen met kwaliteit en transportschade die niet duidelijk traceerbaar zijn, zijn in het algemeen een direkt gevolg van simplificatie en kostenbesparing. Dit kan al beginnen met de producent die denk: stuur maar weg, dan heb ik mijn geld in iedergeval en ik verdien er niet genoeg op om te gaan herstellen. tot aan problemen met logistiek die ontstaan wanneer onprofessionele vervoerders en hun "partners" met Uw goederen aan de haal gaan.

 

Moraal van het verhaal is dat alles een prijs heeft en dat er soms op de verkeerde momenten wordt afgezien van (extra) zekerheid omdat men de Chinese kant wel vertrouwt en de gedachte is dat alles uit China zo goedkoop mogelijk MOET ZIJN(epic fail)

Link naar reactie
  • 1

Ik importeer zowel uit China als uit Europa (Duitsland/Tsjechië/Slowakije), je hoeft wellicht niet te kiezen tussen deze twee, maar kunt de voordelen van beide op een handige manier gecombineerd inzetten. Voor mij werkt dat erg goed, maar misschien is het jouw branche anders.

 

Tips bij China:

- Chinezen zeggen altijd ja uit beleefdheid. Verifieer dus of ze begrepen hebben wat je bedoelt en of ze het kunnen leveren. Ikzelf vraag altijd foto's als ze iets hebben gemaakt, mijn leverancier is trots op z'n product en wil dit graag laten zien.

- Laat je leverancier het proces van bestellen tot en met verzekeren en op de boot zetten regelen

- Huur een bedrijf in (bijv. Cleve en zn) die alles voor je regelen vanaf het moment dat de boot in Rotterdam aankomt en de boel bij je bezorgen. Het kost misschien wat, maar of je nu echt wat bespaart als je alles zelf doet?

- Bestel veel in één keer. China is goedkoop, verzending is duur. Maak hier gebruik van. Spreek je leverancier aan als iets beschadigd is, claim kortingen op je volgende bestelling etc. Bestel voldoende. Terugsturen heeft namelijk geen zin.

- De tijd tussen bestelling/betaling en levering is vaak zo'n drie maanden (minimaal!) en je hebt aan importeren veel rompslomp. Misschien niet zo leuk voor kleine/startende ondernemers. Daarom bestaan importeurs/groothandels die dat voor je regelen met een flinke marge er bovenop. De keuze is aan jou.

 

Europa:

- Ze spreken beter Engels en kennen enigszins dezelfde cultuur (wat betreft beleefdheid etc), dus minder kans op communicatieproblemen.

- Korte levertijd

- Minder verzendkosten

- Minder risico transportschade

- Ze doen makkelijker met achteraf betalen.

- Ondanks alle voordelen is het gewoon duurder. Een werknemer in de armere landen van Europa is gewoon nog steeds veel duurder dan een Chinees. Materiaal is ook goedkoper in China.

 

Importeren lijkt veel nadelen te hebben als kleine ondernemer, maar als je al een paar zendingen achter de rug hebt, leer je vanzelf wel een beetje hoe en wat.

 

Heb je wel eens aan Amerika gedacht?

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

Als procedure alles tijdens het laden en voor sluiten van containerdeuren fotografisch vast te leggen. Procedure herhalen bij openen van containerdeuren in Nederland. Indien schade, stoppen met uitladen en alles vastleggen.

 

Dat is een idee, maar aan de dozen was in dit geval zeer wijzig te zien behalve wat afgestompte hoeken. Maar ik denk dat punt goed op te kunnen lossen met betere verpakkingstechnieken en de leverancier gaat daarmee akkoord.

 

Ik zal niet zoals hierboven schaamteloos reclame maken, maar inderdaad is het laten inspecteren voor verzending een extra garantie. Door vele Nederlandse ondernemers wordt helaas nog enkel gekeken naar het kostenplaatje en niet voldoende naar het totaalplaatje waarvan een risicoprofiel een onderdeel hoort te zijn.

klopt helemaal, ik heb wel goede foto's gekregen en dacht daarmee het risico afgevangen te hebben, maar ik heb het onderschat. Ook in mijn business plan heb ik hier bijna tot geen rekening mee gehouden.

Problemen met kwaliteit en transportschade die niet duidelijk traceerbaar zijn, zijn in het algemeen een direkt gevolg van simplificatie en kostenbesparing. Dit kan al beginnen met de producent die denk: stuur maar weg, dan heb ik mijn geld in iedergeval en ik verdien er niet genoeg op om te gaan herstellen. tot aan problemen met logistiek die ontstaan wanneer onprofessionele vervoerders en hun "partners" met Uw goederen aan de haal gaan.

 

Moraal van het verhaal is dat alles een prijs heeft en dat er soms op de verkeerde momenten wordt afgezien van (extra) zekerheid omdat men de Chinese kant wel vertrouwt en de gedachte is dat alles uit China zo goedkoop mogelijk MOET ZIJN(epic fail)

 

Je hebt hier inderdaad een voor veel mensen in de beginfase een onderschat probleem te pakken. Ik was mij er absoluut van bewust, maar dacht het vanuit Nederland goed geregeld te hebben. Ik hou jou tips in gedachten voor de toekomst.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik importeer zowel uit China als uit Europa (Duitsland/Tsjechië/Slowakije), je hoeft wellicht niet te kiezen tussen deze twee, maar kunt de voordelen van beide op een handige manier gecombineerd inzetten. Voor mij werkt dat erg goed, maar misschien is het jouw branche anders.

 

Tips bij China:

.................

 

Europa:

.............

- Ondanks alle voordelen is het gewoon duurder. Een werknemer in de armere landen van Europa is gewoon nog steeds veel duurder dan een Chinees. Materiaal is ook goedkoper in China.

 

Importeren lijkt veel nadelen te hebben als kleine ondernemer, maar als je al een paar zendingen achter de rug hebt, leer je vanzelf wel een beetje hoe en wat.

 

Heb je wel eens aan Amerika gedacht?

 

Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting van de beide importmogelijkheden qua landen. Het verhaal lijkt me duidelijk tjechie/slowakije is nog steeds een stuk duurder dan china, maar zoals je ook al aangeeft, heeft dit ook zeker overige voordelen. Daarom lijkt het me nog steeds interessant om een aantal producten in die regio te laten produceren. Maar zoals ik al eerder aangaf is het erg lastig om de juiste producenten te vinden. Heb jij daar nog tips voor?

 

Nu de eerste ladingen binnen zijn, denk ik dat er nog een paar verbeterpunten nodig zijn voor de volgende lading, maar het zal veel sneller en gemakkelijker verlopen. Je hebt daarin helemaal gelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte karinvb,

 

Sinds maart jl. ben ik begonnen met een tuinmeubel bedrijfje deze meubels laat ik maken in Polen waarna ik Nederland als afzetmarkt gebruik zelf heb ik de Poolse taal redelijk onder de knie en zie ik een mogelijkheid dat wij in de toekomst misschien weliswaar iets voor mekaar kunnen betekenen.

Laat mij maar weten als jij hier ook zo over denkt en dan zie ik een bericht graag tegemoet.

 

Vriendelijke groet Spyke,

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik nog niet zo lang op dit forum actief ben zie ik dit onderwerp nu pas. Toevallig heb ik van het weekend een discussie hierover gehad met een vriendin die bij [mod-edit: link verwijderd] werkt. Die webwinkel had ook problemen met leveringen van meubels uit China en in tussentijdse controles was in het begin niet of weinig geinvesteerd met als gevolg ontevreden klanten. Inmiddels worden er wel goede kwaliteitscontroles uitgevoerd die voor de Chineze leveranciers goed te begrijpen zijn en is zo voorkomen dat er naar een andere leverancier overgestapt moest worden. Maarja, de communicatie vraagt zeker in het begin wel zo z'n aandacht!

Link naar reactie
  • 0

Beste Luuk,

 

Je hebt gelijk het is een heel traject om de gewenste producten te verkrijgen vanuit China. En heel fijn dat het inmiddels bij fashion4home goed loopt. Ik stuur je een PM hierover.

Ik heb bij 1 van mijn leveranciers, waar het helaas me stuk is gelopen, ook behoorlijk geïnvesteerd in geduld, incasseren en natuurlijk geld. Maar in mij geval is het vertrouwen weg gevallen, door verschillende zaken en daar kan ik toch geen langdurige relatie op bouwen. Dus ik heb mijn verlies genomen en ben verder gaan zoeken ;)

 

Inmiddels contact opgenomen met Spyke en wie weet komt daar iets uit voort? Ik heb tot nu toe wel goede ervaringen met Polen, al hou ik de optie China absoluut open, want ook daar heb ik met verschillende leverancieren goede relaties en leveren mij goede producten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.