• 0

Stroomlijnen hoezo ?

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb EZ een email gestuurd.

Omdat mijn frustratie met name te maken heeft m.b.t. de initiatieven voor ondernemers, plaats ik mijn mail ook hier.

Dan zijn ook jullie op de hoogte. Ter informatie: Edwin Bakker is coördinator bij EZ voor Dreamstart en Higherlevel.

Of ik vrienden heb gemaakt ... geen idee ... maar eerlijkheid duurt het langst (althans dat zei mijn opa altijd).

 

Hallo Edwin,

 

Ik hoop dat alles goed met je gaat dat sowieso! Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat deze mail niet echt bedoeld is for the personal talk.

 

Er creëert zich namelijk een persoonlijke frustratie bij mij en als je het niet erg vind ventileer ik deze jouw kant op.

Weet jij iets van Innovatienet van Syntens en dat ze daar 4 miljoen euro voor hebben gekregen. Dat het bedrijf Winkelmann & Van Hessen hiervoor de communicatie doet? Van welk departement van EZ is de toezegging 4 miljoen euro afkomstig?

 

Stroomlijnen! Hoezo?

Syntens ontvangt van Economische Zaken 4 miljoen euro voor de creatie van een Innovatienet. EZ omschrijft het als: er is een instrument in ontwikkeling, onder andere het Innovatienet: een internetportal voor het Midden- en Klein Bedrijf over innovatie (met zowel de technologische als de niet-technologie aspecten ervan).

Dreamstart (Dennis Hettema) heeft vele malen Syntens benaderd voor samenwerking in het higherlevel forum. Immers, samenwerken met alle overheidsinitiatieven op het gebied van innovatie en dus ook met het higherlevel forum is én blijft belangrijk.

Tegenwoordig noemen we dat stroomlijnen ... een mooi woord toch? Maar heeft dat woord ook een betekenis? Want tot Dennis (en vervolgens mijn) grote verbazing hoorde hij vorige week tijdens een bezoek aan Syntens over het project Innovatienet en de bedrag van 4 miljoen euro dat hieraan uitgegeven wordt.

Het verbaast mij namelijk dat terwijl EZ het over stroomlijnen heeft, datzelfde EZ aan Syntens geld geeft om stand alone een nieuw wiel uit te vinden, zonder open te staan voor de middelen die er al zijn. In mijn ogen ... een zeer kostbaar wiel, want waarom werkt Syntens - Innovatienet niet samen met higherlevel.nl. Een forum dat zich al duidelijk bewezen heeft.

 

Eerst dacht ik ... "Mik, maak je niet druk, laat maar rusten". Maar als ik mezelf helemaal loskoppel van Dreamstart, dan ben ik nog steeds verbaasd. Ik als belastingbetaler denk dan "wat doet de overheid toch met al dat geld ... verkwisten?"

 

Misschien jump ik wel to conclusions hier ... maar dat is een beetje de aard van dit beestje?

 

Nu weet ik uit ervaring dat het voor beleidsmedewerkers EZ moeilijk is een persoonlijke mening te vormen. Dat verwacht ik ook niet van je. Maar kun jij me misschien wel vertellen welke motivatie EZ hierover heeft?

 

Ter informatie:

<>:

Innovatienet wordt al erg lang ontwikkeld en draait wat op een veel te zwaar platform. Tussen neus en lippen door heb ik bijvoorbeeld begrepen dat het database systeme achter innovatienet een Oracle database is. Dit is enorme overkill naar mijn gevoel.

Innovatienet's beslissingen worden voor zover ik begreep voornamelijk door het technische team genomen. Op mijn vraag: "wordt er vanuit techniek of de markt gedacht?" werd geantwoord: "vanuit de techniek".

Dit is een typische dotcom boom fout die EZ waarschijnlijk veel geld gaat kosten.

Innovatienet is in drie blokken opgedeeld: Informatie, Orientatie en Communicatie. De eerste twee blokken (informatie en orientatie) zijn afhankelijk van een enorme redactionele inspanning en zijn naar mijn mening niets anders dan de huidige dreamstart.nl site. De dreamstart site wordt door de doelgroep als uiterst goed en informatief bestempeld. Het tweede blok (communicatie) is een zwakke variant van higherlevel.nl. Het communicatie gedeelte lijkt mij niet helder en ik betwijfel te zeerste of hier een actieve community in te hangen is.

Innovatienet heeft een trucje voor ogen. Dit trucje houdt in dat door gebruik van de innovatienet website de website leert wie de gebruiker is en wat haar/zijn voorkeuren zijn. Het klinkt werkelijk waar "fantastisch". Het grote probleem echter is, je bezoekers vaak terug dienen te komen, en dat is erg moeilijk. Ik verwacht niet dat het systeem goed zal werken met minder dan 10 terugkerende unieke bezoekers. Dit vereist enorme inspanning en heeft slechts een erg kleine kans van slagen. Ondernemers staan niet bekend als de meest trouwe bezoekers (ze zijn met zichzelf bezig, komen alleen terug wanneer er iets dringend te halen valt).

Wat Syntens met innovatienet probeert te bereiken is al volledig beschikbaar via dreamstart.nl en higherlevel.nl. De technische realisatie van een innovatienet kloon is haalbaar voor vele malen minder dan de 4 miljoen euro die Syntens voor innovatienet ontvangt.

<>

 

Beste Edwin,

Alvast bedankt voor je luisterend oor!

Groetjes,

Mikky Vrolijk

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou had ik toch al die tijd de indruk dat dit een forum voor technostarters was.

 

Vanuit dat startersperspectief is er een link te leggen met innovatie, net zoals je een link kunt leggen met financiering, marketing en zelfs personeelsbeleid. Als EZ echter geld ter beschikking stelt om financiering, marketing, personeelsbeleid of innovatie te stimuleren in het MKB: waarom zou dat dubbelop zijn met HigherLevel? Er is wellicht wat overlapping, maar het MKB en technostarters zijn toch niet dezelfde doelgroep?

 

Misschien zie ik dat wat simpel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als ex-Syntens medewerker even een reactie:

 

Innovatienet heeft als doel kennis te ontsluiten voor MKB ondernemers die willen innoveren. Dit oa door kennis uit universiteiten en kennisinstellingen via internet (website) aan ondernemers te koppelen. Innovatienet wordt opgezet door een consortium waar Syntens deel van uitmaakt (maar ook andere partijen). De financiering komt van EZ en is bedoeld om het te ontwerpen, maar vooral ook te te laten draaien (de kennisontsluiting vergt wat menswerk). Het project is (voorzover mij bekend) in de testfase en wordt in 2004 operationeel.

 

Al met al anders van doelgroep, opzet en doelstelling dan Higherlevel.

 

Overigens ben ik persoonlijk altijd zeer positief geweest over Higherlevel als forum voor technostarters. Het werkt en het werkt goed! (dat kun je van innovatienet (nog) niet zeggen).

Helaas heeft mijn enthousiasme binnen Syntens nooit op bijval kunnen rekenen. Dit mede omdat Syntens formeel niet veel deed en doet aan starters.

Zelf ben ik wel langs geweest bij de mensen achter innovatienet om mijn positieve ervaringen met Higherlevel door te geven en ze te adviseren gebruik te maken van de expertise bij Higherlevel, maar helaas heeft dat niet geleid tot een innige samenwerking tot nu toe.

 

Zoiets is vaak een kwestie van not invented here syndroom.

Hebben alle (semi) overheidsorganisaties last van.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Misschien zie ik dat wat simpel.

 

Misschien zie ik het te simpel, ik weet het ook niet zeker. Wat ik wel weet is dat wat ik tot nu toe gezien heb verdacht veel op de Dreamstart / higherlevel combo lijkt.

 

Ik persoonlijk vind het jammer dat dit soort projecten gewoon langs elkaar heen kunnen lopen. Ik hoop dus ook echt dat we met innovatienet kunnen samenwerken, een hoop geld beter kunnen besteden en er een fantastische combo van maken.

 

Het is alleen erg moeilijk om door het doolhof heen te komen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Al met al lijkt het mij geen verloren zaak als het inovatienet nog in een testfase is om nogmaals contact op te nemen.

Ik denk niet dat je ze hoeft te overtuigen van een mogelijkheid tot samenwerking.

Over het algemeen zullen de mensen die achter het inovatienet zitten wel geinformeerd zijn van het succes van Dreamstart en higherlevel.

 

MVG

 

Chris

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als EZ echt gaat stroomlijnen is het risico niet ondenkbeeldig dat Dreamstart/HL het jeugdhonk wordt van een mega-instelling geleid door lobby-bureaucraten. In een grijs verleden heb ik eens mee mogen werken aan een vergelijkbare stroomlijning (lees sanering) van de door EZ gefinancierde energie-instituten en dat heeft uiteindelijk geleid tot één megaclub: Novem. In dat proces zijn helaas wat leuke initiatieven in de marge gesneuveld. Hetzelfde hebben we gezien in de Volkshuisvesting.

 

Pas dus maar op met pleidooien voor stroomlijning, want voor je het weet zit je onder één dak met innovatievogels van verschillend pluimage. Neem bijvoorbeeld het Innovatienetwerk Platteland en het Bureau Innovatie Binnenvaart, om er maar twee te noemen. Die hebben op hun terrein immers ook met starters te maken.

 

Dreamstart/HL doet er beter aan voorop te lopen in dienstverlening aan starters dan zich te mengen in de discussie rond nieuwe subsidiestromen. Niet teveel naar Den Haag kijken (beetje wel natuurlijk), maar oog op de bal houden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou had ik toch al die tijd de indruk dat dit een forum voor technostarters was.

 

Er is wellicht wat overlapping, maar het MKB en technostarters zijn toch niet dezelfde doelgroep?

 

Misschien zie ik dat wat simpel.

 

Nee Twa, ik princiepe heb je gelijk. Er is een groot verschil tussen een "gewoon" MKB bedrijf en een "nog niet bestaand mega bedrijf" (technostarter). De sprecifieke behoeften van die groepen en de dynamiek zijn dermate verschillend, dat bediening van iedere groep aparte mensen en een aparte aanpak vergt.

 

Het probleem is alleen dat Syntens nogal eens van mening is dat zij "ALLES" voor "IEDEREEN" moeten doen. Samenwerking met hen is een ramp. Dat lukt bijna niet. En het "not invesnted here" syndroom is daar zo'n beetje uitgevonden en ze spelen altijd "landjepik".

 

Er is een eerder versie van innovatienet geweest, een jaar of twee / drie geleden. Daar heb ik ook nog concepten voor uitgewerkt. Tegen mijn advies is MOEST het gericht zijn op het bestaande MKB EN de Technostarters. Innovatienet I heeft dacht ik 6 mln gulden gekost en is precies 6 weken in de lucht geweest. Een totaal fiasco.

 

Wat ik nu merk zie en hoor, is dat Syntens weer dezelfde fouten maakt. Van 6 mln door het putje hebben ze niks geleerd. Ze maken precies dezelfde fouten als 3 jaar geleden:

- gebrek aan focus (alles voor iedereen)

- technology driven (oracle database)

- vrolijk het wiel opnieuw uitvingen (alles maatwerk)

- niet samenwerken (not invented here)

- je voor het karretje laten spannen van een paar botte lobbyïsten (Ralph van Hessen) die uitsluitend in hun eigen agenda (veel declareren) geïnteresseerd zijn.

 

Klassiek overheidsdrama, dat op geen enkele wijze is goed te praten, zelfs als het initiatief zich NIET richt op technostarters.

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Pas dus maar op met pleidooien voor stroomlijning, want voor je het weet zit je onder één dak met innovatievogels van verschillend pluimage. Neem bijvoorbeeld het Innovatienetwerk Platteland en het Bureau Innovatie Binnenvaart, om er maar twee te noemen. Die hebben op hun terrein immers ook met starters te maken.

 

Ik ben het HELEMAAL met je eens. Die 1 loket gedachte van EZ is een hel. Stroomlijning, Innovatieplatform, Clustering etc, het is de dood in de pot voor de kenniseconomie (of de technostarters in ieder geval)

 

Samenwerking daarentegen is wél OK. Met name als je elkaar kunt versterken. Wij, als commercieel bedrijf vinden het wel eens moeilijk om samen te werken met overheidsinstellingen. De noodzaak voor overheidsinstellingen om naar de klant toe de best mogelijke service te geven is niet aanwezig, omdat het geld toch wel binnenkomt. Dus die overheidsinitiatieven doen het liefste alles zelf. Bovendien bieden ze hun diensten vaak gratis dus zitten ze de ontwikkeling van de private sector vreselijk in de weg.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Samengevat: een organisatie waar je niet goed mee overweg kunt, krijgt geld dat niet voor jou bestemd is, voor een project waar je geen heil in ziet, gericht op een doelgroep die niet de jouwe is. Waarom dan zo'n brief sturen?

 

Kan het zijn dat EZ geneigd is Dreamstart/HL en Syntens onder één dak te schuiven, en dat de turfgevechten reeds begonnen zijn?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Samengevat: een organisatie waar je niet goed mee overweg kunt, krijgt geld dat niet voor jou bestemd is, voor een project waar je geen heil in ziet, gericht op een doelgroep die niet de jouwe is. Waarom dan zo'n brief sturen?

 

Kan het zijn dat EZ geneigd is Dreamstart/HL en Syntens onder één dak te schuiven, en dat de turfgevechten reeds begonnen zijn?

 

Ha Twa, lekker prikkelend die conclusie van jouw, maar ik denk niet dat het zo zit.

 

Syntens heeft wel degelijk de neiging tot ver buiten haar aandachtsgebied op te treden en ook op ongelofelijke wijze het vierkante wiel opnieuw uit te vinden.

 

Dat lijkt al gauw op competentiestrijd, maar er zit méér achter. Wij hebben het zelf ook meegemaakt met Twinning, met Syntens en ook wel eens met Dreamstart. Je bent lekker bezig in de markt, allemaal klantjes fijn helpen. De klantjes weten je goed te vinden en je kan ze goed helpen voor weinig, komt er ineens zo'n mega kampanje met een PR budget van enkele miljoenen die dan roepen "kom bij ons, kom bij ons, gratis geld en succes, kom bij ons".

 

In eerste instantie wordt je boos omdat je al je klanten kwijtraakt, maar in tweede instantie wordt je nog veel bozer, als je merkt dat je voormalige klanten maarden verspillen in de wachtkamer van de wonderdokter en dat ze niet geholpen worden of sterker nog, van de wal in de sloot geholpen worden.

 

Als je dat soort scenario's van dichtbij hebt meegemaakt, ga je rillen bij de gedachte, dat je geliefde doelgroep misleid gaat worden en daarmee kostbare tijd en geld verliest.

 

Verder geloof (of hoop) ik niet dat Syntens en Dreamstart op één hoop geveegd gaan worden. Maar ja, je weet maar nooit, ze zijn volgens mij behoorlijk de weg kwijt in het haagse. We horen niets meer over het Innovatieplatform en rondom technopartner is het helemaal stil.

 

Toch gaat Technopartner over 7 weken gelanceerd worden. Dat is alvast aangekondigd. Ik ben erg benieuwd.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Turfgevechten? Mooi woord, maar als je moet vechten om te samenwerken?

Mocht EZ geneigd zijn DS/HL onder het dak van Syntens te vestigen, dan moet dat toch geen bedreiging zijn voor beiden of wel? Althans niet in mijn (simpele) gedachten. En dan kom ik waarschijnlijk weer met mijn parochie: voor wie doen we het nu eigenlijk. Willen de overheidsinstellingen zichzelf profileren of willen ze de doelgroep helpen? Dat er verschil in de doelgroep is, daarvan ben ik mij bewust. Maar is dat verschil wel zo groot?

Syntens verkondigd altijd dat ze geen starters helpen. Gevestigde MKB-bedrijven met 5-10 medewerkers is hun doelgroep. Waarom dan wel het LiveWire project? Waarin een meer dan duidelijke overlap is met NewVenture?

 

Maar … even terug naar mijn (simpele) gedachten m.b.t. Innovatienet versus doelgroep:

DS/HL: bewustwording bij kennisinstellingen dat ze met innovatie een eigen bedrijf kunnen starten

Syntens: bewustwording bij MKB dat ze kennis (innovatie) kunnen halen bij kennisinstellingen.

Ik met mijn simpele gedachten zie ik dus overlap. Beide organisaties doen meer dan dat, maar kunnen elkaar versterken.

 

Mijn persoonlijke frustratie in het initiatief Innovatienet is:

in het hele verhaal enorm jammer dat er niet gebruik wordt gemaakt van de kennis die er reeds bestaat. Stroomlijnen en kennisoverdracht? Mooie woorden, waarin ik mij steeds weer verslik.

 

Ik zie "stroomlijnen" meer in de trand van samenwerken (simpel?).

En dan vind ik "kennisoverdracht" ook zo'n mooi woord. Hierover kan niemand simpel denken, maar in dit geval doe ik dat wel. Waarom niet van de kennis gebruik maken die er reeds bestaat? Omdat het "not invented syndrome" zwaarder weegt?

 

Kortom: ik zie in Innovatienet géén bedreiging! De doelstelling die ze hebben is goed. Of ze die bereiken is een tweede. In ieder geval hebben ze EZ er wel van overtuigd (ondanks de 6 miljoen gulden die het al gekost heeft). Ik zie dus alleen dat er veel geld ingepompt wordt, welke wellicht (beter) besteed kan worden.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is heel simpel.

 

Vrijwel alle overheids- en semi-overheidsorganisaties denken zoveel wijsheid in pacht te hebben dat ze niet meer openstaan voor kansrijke commerciële initiatieven.

 

De overheid richt zich namelijk liever op de grote, niet belangrijke, groep "kanslozen" , omdat daarmee weer een andere groep (ambtenaren) aan het werk kan worden gehouden. Daardoor wordt de kansrijke groep zodanig ontmoedigd dat veel kansrijke initiatieven een vroege dood sterven door overbodige regelgeving, oneerlike concurrentie, etc.

 

Misschien is het tijd dat wij, als ondernemers, nu eindelijk eens op de barricaden gaan, want ik ben het zat. Ik ben in ieder geval dit jaar al begonnen met het weigeren te betalen van de jaarlijkse bijdrage aan de KvK, behalve dan het bedrag voor het Handelsregister. Verder ben ik van plan om middels persberichten een aantal andere zaken aan de kaak te stellen, zoals verkeerde subsidiecultuur, oneerlijke concurrentie door overheidsinstellingen, etc.

 

Groet,

 

Michael Klijn

 

 

 

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Michael,

 

Ferme woorden. Denk ook zeker dat dit heel wat ondernemers (ook hier op HL) als muziek in de oren klinkt.

 

Ben het ook helemaal met je eens en steun je compleet in je actie. Ik hoop echter wel voor je dat het uiteindelijk in Den Haag door zal dringen. Ik denk namelijk dat je daar nog wel een erg stevige kluif aan gaat krijgen (kan N ils over meepraten).

 

Als ze inderdaad met iets bezig zijn dat HL/Dreamstart aan het herbouwen is dan begrijp ik ook erg goed de reactie van Dennis en Mikky. Heb je hier al antwoord op gehad Mik?

 

Ik kijk in ieder geval uit naar je (scherpe) persberichten.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
Misschien is het tijd dat wij, als ondernemers, nu eindelijk eens op de barricaden gaan, want ik ben het zat. Ik ben in ieder geval dit jaar al begonnen met het weigeren te betalen van de jaarlijkse bijdrage aan de KvK, behalve dan het bedrag voor het Handelsregister. Verder ben ik van plan om middels persberichten een aantal andere zaken aan de kaak te stellen, zoals verkeerde subsidiecultuur, oneerlijke concurrentie door overheidsinstellingen, etc.

 

Ha Michael,

 

Het heeft weinig zin. Er is een groot verschil in de belevingswereld van de ondernemers zoals jij en ik, die dagelijks bezig zijn met onze klantjes bezig zijn en de beleidsmakers, bestuurders, media en bobo's, die vooral met zichzelf bezig zijn en meer gericht zijn op de status onder hun "vrinden" dan op nut voor de doelgroep.

 

Pas op dat je je niet stuk loopt. "De overheid" is vals en heeft lange tenen en een ijzeren geheugen. Ik wordt nog afgerekend op dingen die ik 6 jaar geleden in al mijn wanhoop heb geroepen (i.v.m. Twinning). Het maakt niet uit dat ik gelijk had. Ik heb iemand op zijn tenen getrapt en dat wordt niet vergeten.

 

Daarnaast kunnen jij en ik wel een keer flink uithalen naar de overheid, maar daarna moeten we weer gewoon aan het werk om onze centjes te verdienen. Die andere lui krijgen hun salaris gewoon doorbetaald, dus die hebben alle tijd om te gaan bedenken hoe ze jouw het leven zuur gaan maken. Dat win je niet.

 

Dus voordat je drastische stappen neemt, vraag je eerst even af of je de rest van je leven in onmin wilt leven met "de overheid".

 

De goede partijen niet te na gesproken (ik kan het goed vinden met clubs als Senter, Bureau I.E. en Novem en ik kan het soms goed vinden met Twinning, Dreamstart en Biopartner) is "de overheid" een vilein kreng dat je er nooit onder zal krijgen.

 

Zelf heb ik inmiddels weinig meer te verliezen. Er wordt al jaren vooral "over" mij gesproken en niet "met" mij.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nou ben ik toch maar eens gaan kijken naar die LiveWire, nieuwsgierig naar deze bron van onrust. Misschien dat daar nieuwe gedachtenprikkels te vinden zijn.

 

Mmm. Syntens heeft een door Shell gesponsord internationaal starterprogramma in Nederland ingevoerd. Een mooi voorbeeld van institutionele marktexpansie en een nieuwe marktimpuls nu het MKB niet meer aan internet hoeft te doen. Zo werkt dat toch? Eerst was internet in de mode, en nu zijn het starters en innovatie. LiveWire is een slimme zet van Syntens, dat zo zijn bestaansrecht verdedigt. Een snufje Koninklijke Olie een vleugje van Maggi. Blijkbaar fungeert nu ook die MKB-instelling als startmotor. Nou gaat er een geldstroom linksom en een geldstroom rechtsom richting starters. Het lijkt wel concurrentie. Het lijkt wel marktwerking.

 

Vreemde marktwerking bovendien, want op deze manier concurreren de vrijwillige forum-experts van Higherlevel met betaalde ambtenaar-adviseurs van Syntens. Wringt een beetje, nietwaar? Ondernemers zitten hier elkaar gratis advies te geven, terwijl een paar deuren verderop een jaar lang persoonlijke coaching aangeboden wordt. De calculerende starter kan kiezen. Of zelfs allebei de aanbiedingen aanpakken. Een ambtenaar als coach en echte ondernemers voor het praktijkadvies.

 

Daar bovenop komt dan nog eens die paar miljoen voor de doorstart van Innovatienet. Ik kan me best voorstellen dat zoiets de wenkbrauwen doet fronsen bij Dreamstart/HL dat zich door Syntens steeds meer in de hoek gedreven ziet, maar als ondernemer/starter vraag ik me af waarom ik me daar druk over moet maken. Lijkt me geen thema voor Algemene Ondernemerszaken, dat onderling gekrakeel. Het is wellicht verspilling, en het is misschien welbesteed. Er zijn wel meer uitgaven van de overheid waar vraagtekens bij geplaatst kunnen worden. Niet alleen bij de overheid. De Bijenkorf, de Hema en V&D hebben alledrie een zelfbedieningsrestaurant. Is dat dan geldverspilling van Vendex KBB?

 

Als (potentiële) klant van Higherlevel, LiveWire en al die andere initiatieven gericht op innovatieve starters ben ik vooral geïnteresseerd in zinnig advies en goeie support. Hoe meer keuze, hoe meer vreugd - zolang het duurt. Misschien kan HL dienen om de ervaringen met al die buffetten eens te vergelijken. Iemand reeds ge-sugarcoached door LiveWire?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

TwaLevel: Of je het wel/niet een ondenemersissue vindt, dan zeg ik PARDON: 4 miljoen euro om ondernemers bewust te maken van innovatie? Bovendien, in algemeen ondernemen worden wel vaker beleidsissues besproken. Binnenkort is hier een apart board voor. For the time being staat het hier. Als ondernemer ben je niet verplicht om er aan mee te doen, mag je geheel zelf beslissen!

 

Ik voel me beslist niet in een hoek gedreven, want nogmaals: ik ben niet tégen Innovatienet ... ik ben tegen het feit dat er 4 miljoen gespendeerd wordt zonder te kijken of je op een andere kar (met bijna dezelfde wielen) mee kan, zodat het geld op een andere manier en wellicht beter besteed kan worden.

Dus ...ik wil niet alle bufetten vergelijken, ik wil dat elk buffet dat zich inzet voor innovatief ondernemen een smakelijk broodje bereidt. Er zullen ondernemers zijn (like you) die daar beslist niet op zitten te wachten, die lusten alles, hoe meer smaken hoe beter ("hoe meer keuze, hoe meer vreugd"). Maar een veel gehoorde klacht van ondernemers is dat ze niet meer weten waar ze terecht kunnen.

 

Heb je hier al antwoord op gehad Mik?

Jawel! Bij EZ worden diverse (soortgelijke) initiatieven door diverse personen bij EZ gecoördineerd.

Iemand anders van DG innovatie is verantwoordelijk voor Innovatienet, daar kan ik contact mee opnemen. Die heb ik inmiddels dezelfde mail gestuurd.

Maar in principe leggen ze het balletje weer bij mij. Ik schop dat graag verder tot doel bereikt is of net naast het doel heb geraakt (dat weten de meesten wel), maar ik heb direct in mijn antwoord vermeld dat het niet aan mij is op de discussie binnen EZ te "stroomlijnen", maar dat het mij efficiënter lijkt als EZ intern praat.

Hier heb ik nog geen antwoord op gehad.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Als (potentiële) klant van Higherlevel, LiveWire en al die andere initiatieven gericht op innovatieve starters ben ik vooral geïnteresseerd in zinnig advies en goeie support. Hoe meer keuze, hoe meer vreugd - zolang het duurt.

 

Hmm, daar kom je nog wel achter. Als ondernemer heb je gewoon geen tijd om van al die initiatieven te achterhalen wat hun toegevoegde waarde is. Je tijd is te kostbaar om aan 15 mensen uit te leggen wat je probleem is, zonder dat daar de kwaliteit in huis is om je daarwerkelijk verder te helpen. Of erger nog, als ze je in volle overtuiging het verkeerde pad op sturen en je na een paar maanden moet concluderen dat je weer helemaal terug kan naar af. Daar wordt je NIET blij van >:(

 

Ik geef toe, commerciële dientverleners sturen ook ondernemers de verkeerde kant op, maar die houden dat meestal niet zo lang vol.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kermie: het is jullie forum. Ik ben hier slechts te gast. ::)

 

Wat mij betreft stop je Algemene Ondernemerszaken helemaal vol beleidskwesties, maar de meeste ondernemers die ik ken kijken slechts zijdelings naar Haagse Zaken. Het is jullie eigen prioriteitstelling. Innovatiebeleid en subsidiebeslissingen zijn blijkbaar van belang voor HL. Of de doorsnee bezoeker daar nou op zit te wachten betwijfel ik echter. Vergelijk het met de mededinging. Die regulering heeft effect op marketing, maar is daarmee nog geen marketingkwestie.

 

Hoe dan ook, er komt blijkbaar een aparte categorie voor overheidsbeleid. Misschien dat daarin ook aandacht aan Brussel besteed kan worden...

 

 

Het verband tussen starters en innovatie is al eerder ter discussie gesteld. En toen gaf je zelf aan dat het innovatieve karakter van HL-bezoekers een tikkeltje tegenviel.

 

Toen ik hier net kwam werken dacht ik ook ... de doelgroep is jonge innovatie ondernemers (technostarters zogeheten). En dat wilde ikzelf een hele tijd vasthouden. Maar we zijn web wired en krijgen we meer en meer niet innovatieve ondernemers.

 

Maar on the other hand... gebleken is dat de high tech sector zelf wel weet wat hij aan het Research & Developen is, hierover babbelen doen ze (nog) niet altijd graag in een forum.

 

Dat was in een debat over de omschrijving van Higherlevel, dat helaas niet tot conclusies leidde. Maar jouw waarneming was toen al dat HL niet het innovatienet is geworden wat bij de oprichting voor ogen stond. Nogal logisch dus dat HL de positie van startersforum toegewezen krijgt en dat er een nieuwe poging gedaan wordt om de kennisoverdacht voor innovatie vorm te geven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hmm, daar kom je nog wel achter. Als ondernemer heb je gewoon geen tijd om van al die initiatieven te achterhalen wat hun toegevoegde waarde is.

 

Nils, dat weten we met z'n allen toch stiekem wel. De doorsnee ondernemer volgt amper wat er in Den Haag en Brussel bekokstoofd wordt, en dat is maar goed ook. Zeker als starter heb je wel wat beters te doen dat het beleid te volgen, laat staan dat je je in de beleidsworsteling tussen departementen en instellingen kunt verdiepen. Vandaar ook dat ik telkens vraag waarom deze onderwerpen aangesneden worden als Algemene Ondernemerszaken.

 

De discussie is desalniettemin voor liefhebbers best interessant.

 

HL is volgens mij een beetje een hinkelientje, ontstaan toen startups in nieuwe technologie nog sexy waren. Nu leunt het forum op twee gedachten: starters steunen en innovatie stimuleren. Dat eerste lukt prima, dat laatste komt minder uit de verf. Focus op het startaspect en je hebt een duidelijke niche. Waarin nog heel veel vernieuwends kan gebeuren!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Met dat laatste ben ik het wel eens.

Higherlevel zou ik positioneren als forum voor starters.

Dat hele techno-verhaal en/of innovatieve zou ik loslaten.

Starten met een bedrijf is voor een heleboel branches hetzelfde. Vanuit beleid is het wellicht interessant een onderscheid te maken tussen techno en andere starters, maar voor een starter is 80% van de problematiek gelijk.

Doelstelling is dan: informatie voor starters en meer ondernemerschap stimuleren.

 

Overigens vind ik een aparte categorie over beleid wel erg leuk. Als het je werkveld is is het toch leuk om op deze wijze wat info uit te wisselen. Toch een soort stroomlijning!

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0
meeste ondernemers die ik ken kijken slechts zijdelings naar Haagse Zaken.

 

Dat is wel waar. De ondernemers hebben er eigenlijk niets aan. Toch ken ik ook een aantal ondernemers, die wat langer meedraaien, die wel degelijk kijken of ze een bijdrage kunnen leveren aan een betere infrasturctuur voor technostarters, zodat de nieuwkomers het wat makkelijke krijgen dan zij het hebben gehad. Ik geef toe, het zijn er niet veel, maar wel enkele tientallen.

 

De posts over overheidsbeleid zijn dan ook meer bedoeld als opinie vorming. Misschien niet zozeer voor de ondernemers op dit forum die nu een bedrijf starten, als wel voor al diegene, die nadenken over- en meewerken aan een betere infrastructuur voor nieuwe innovatieve bedrijven.

 

Op zich zou een aparte board over beleid een goede zaak zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van mening dat bij overheidsdiensten samengewerkt worden moet, concurrentie werkt goed in een vrije markt, maar bij overheidsdiensten is het gewoon geldverspilling.

 

Of Innovatienet veel overlapt met Higherlevel weet ik niet. Higherlevel is niet meer dan een verzameling starters, experts, ondernemers en geïnteresseerden verpakt in een forum. De verpakking ziet er als volgt uit: veel algemene ondernemerforums en minder technostarter forums. Is dit innovatief? De discussie wordt vooral gehouden in de algemene ondernemerforums. Is er wel vraag naar een innovatief online-netwerk, of is de verpakking niet gericht naar innovatieve (potentiële) ondernemers? Maarja, wat is innovatief? Ik vind dit forum niet zo zeer innovatief en daarom zie ik ook weinig overlap met het idee van de innovatienet. Dat innovatienet 4 miljoen verspilt dat is jammer voor de belastingbetalers, maar helaas zit het subsidie-systeem zo in elkaar.

 

Kortom: Higherlevel moet een keuze maken: innovatie of ondernemers of allebei. Misschien is die keuze al gemaakt, maar dan is dat voor mij persoonlijk niet echt duidelijk. Als ze kiezen voor innovatie, dan lijkt me een goede samenwerking met Innovatienet niet meer dan logisch.

Link naar reactie
  • 0

Op zich zou een aparte board over beleid een goede zaak zijn.

 

Wordt het oude zeurkousenboard. Met speciaal toelatingsexamen. Wie was de verpleegster in Ja Zuster, Nee Zuster? Welke weg zocht Rob de Nijs? Op de markt is je euro hoeveel daalders waard?

 

;) (die was ik nog vergeten)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.