• 0

Eenmanszaak beeindigen of toch niet

De laatste 3 jaar had ik een eenmanszaak naast verschillende banen via het uitzendbureau. Helaas werk ik nog niet lang genoeg bij 1 werkgever via het uitzendbureau om een huis te kopen. Ik ben van plan te stoppen met mijn eenmanszaak omdat deze de laatste tijd niet voldoende winstgevend is. Nu is mijn vraag:

 

Zal ik mijn eenmanszaak beëindigen of niet omdat ik graag een huis wil kopen en later toch wel weer een onderneming begin naast mijn (uitzend)werk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Watme wel opvalt is dat je in de eerste regel al aangeeft dat je een onderneming had. Wil dat zeggen dat je deze inmiddels dan wel al heb stopgezet?

 

Nee niet stopgezet maar er is de laatste maanden bijna geen activiteit meer doordat ik mijn leverancier ben kwijtgeraakt. (Wegens ziekte van de leverancier)

 

Wat is het verband tussen een eenmanszaak en een huis kopen? En is het nu wel het juiste moment om een huis te kopen?

Zie http://www.wegwijs.nl/3465/

 

Het is vaak moeilijk voor een ondernemer om een huis te kopen omdat banken dit een te groot risico vinden. Banken vragen dan minimaal 3 jaar cijfers van het bedrijf. Als ik nu stop en over bijv. over een jaar weer een bedrijf begin moet ik dan weer opnieuw beginnen met 3 jaar cijfers opbouwen?

 

Ik ben van mening dat je juist nu de kans moet pakken om een huis te kopen.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Hallo Jan HIndrik

 

Met je huidige kwalificaties (uitzendwerk en een onderneming op een laag pitje) zul je het inderdaad moeilijk hebben om een lening los te peuteren bij de bank, nog los van het feit dat ze op dit moment toch al op hun geld zitten.

Op zich ben ik het wel met je eens dat het een goed moment is om een huis te kopen, maar tussen willen en kunnen staat de bank...

 

Voor wat betreft je keuze tussen stoppen en (over een jaar ofzo) opnieuw starten of doorgaan zou ik kiezen voor doorgaan, ook als dat effectief betekent dat er in de onderneming weinig gebeurt.

Kort en bot gezegd komt stoppen en opnieuw starten bij mij over als: opgeven en nog eens kijken of iets anders wel lukt.

 

Dit verhaal zou mij als bank beter overkomen:

Ik heb een onderneming in verkoop van leverancier/merk x, helaas was dat nog niet voldoende om van te leven dus doe ik uitzendwerk erbij om mijn inkomen aan te vullen. Toen leverancier x moest stoppen heb ik tijdelijk alleen als uitzendkracht gewerkt totdat ik een nieuw ondernemingsplan had gemaakt, inmiddels verkoop ik Y en dat ziet er veelbelovend uit. Ook nu werk ik nog regelmatig als uitzendkracht om mijn inkomen aan te vullen. Zoals u ziet heeft mijn onderneming in 2009 verlies gemaakt maar dit word goed gemaakt door hogere inkomsten uit het uitzendwerk... enz bla bla

 

De bank kijkt onder andere naar hoe lang een onderneming bestaat, zij vinden dat je pas na een jaar of 3 kunt bewijzen dat je een onderneming kunt drijven, ik denk dat doorgaan daarom beter is als stoppen. Want als je nu stopt kun je pas vanaf over ca 4 jaar drie afgsloten boekjaren laten zien. Terwijl als je doorgaat je toch cijfers kan laten zien en in het slechtste geval zal de bank vragen dat het minimaal 3 winstgevende jaren moet laten zien, maar zolang jij zorgt dat 2010 weer winstgevend is (of niet meer verliesgevend) dan kun je al een jaar eerder aan de 3 jaar eis voldoen. Maar ik denk dat als jij een snel herstel na de dip kunt laten zien dat dit ook vertrouwen geeft bij de bank dat jij je problemen weet op te lossen.

 

naja, das mijn visie op de zaak.

Volgens de vaste regels van de bank(en) kom je niet aan een lening dus je moet een bank/tussenpersoon zien te vinden die door de cijfers heen wil kijken naar hoe jij je inkomen (altijd wel) weet te vergaren zonder de standaard zekerheden en bereid is daar in mee te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de vaste regels van de bank(en) kom je niet aan een lening dus je moet een bank/tussenpersoon zien te vinden die door de cijfers heen wil kijken naar hoe jij je inkomen (altijd wel) weet te vergaren zonder de standaard zekerheden en bereid is daar in mee te gaan.

 

Hij moet dus op zoek naar een soort DSB-bank (bestaan ze nog?) met alle gevolgen van dien.

 

Mijn advies:

Als een degelijke bank niet bereid is je een hypotheek te verstrekken, begin er dan niet aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.