• 0

Loonheffingen te laat betaald

LS,

Ik heb per ongeluk de loonheffingenen van de maand oktober niet betaald. Eind november heb ik de maand november betaald, terwijl ik in de veronderstelling verkeerde dat ik op dat moment de maand oktober betaalde.

Inmiddels een betaalverzuimboete opgelegd gekregen. Daartegen wil ik bezwaar maken, om reden dat het een vergissing was en de belastingdienst geen renteverlies heeft geleden. Het laatste argument gaat wat mij betreft op omdat ik de maand november reeds in de derde week van november heb betaald, terwijl ik dit pas eind december had hoeven doen.

Ik ben een startende ondernemer en betaal pas sinds enkele maanden loonheffingen (daarvoor IB ondernemer), dus geen kruisjes achter mijn naam (voor zover ik weet).

Ik heb de volgende vragen:

a) Hoe schatten jullie de haalbaarheid in van mijn bezwaar?

b) Zal ik de naheffingsaanslag betalen met het betalingskenmerk van de naheffingsaanslag, met aftrek van de betaalverzuimboete? Dit was namelijk het advies van iemand van de belastingtelefoon. Ik heb echter mijn twijfels bij de juistheid van dat advies.

Alvast bedankt voor de reacties!

Kerstgroet van Stierolaf

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24374-loonheffingen-te-laat-betaald/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Olaf

Je hebt nu oktober onbetaald gelaten en daar dus een naheffing voor ontvangen. Als je nu weer zou betalen op het aangiftenummer van november, dan staat in de administratie van de fiscus nog steeds november open!

Dus ja, betaal nu gewoon met het betalingskenmerk van de naheffing.

Heeft de fiscus de betaling van jou over de lonen van november niet teruggestort naar jou? Jij gebruikte daarvoor immers een betalingskenmerk dat zij nog niet uitgegeven hadden!

Daarna een brief richting fiscus dat je bezwaar maakt tegen de in rekening gebrachte rente en kosten, nu de te vroege betaling van de LH november duidelijk op een vergissing berust. Je krijgt namelijk in de maand zelf nooit het betalingskenmerk voor de LH over die maand. Dat betalingskenmerk geeft de fiscus pas enkele dagen voor einde maand.

Of je gelijk krijgt, betwijfel ik. Het is niet de fiscus die de vergissing heeft gemaakt. Wellicht dan een aardige inspecteur uit coulance de rente en kosten op nihil stelt.

Succes en fijne dagen nog.

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Joost,

Bedankt voor je reactie! Ik heb half oktober van mijn salarisadministrateur de betalingskenmerken voor heel 2009 ontvangen. De kenmerken op de acceptgiro's van belastingdienst blijken te corresponderen met die kenrmerken. Overigens heb ik van de belastingdienst de kenmerken voor heel 2010 al ontvangen.

November heb ik betaald met het bijbehorende kenmerk en is denk ik om die reden niet teruggestort.

Zal ik de naheffing inclusief de boete voldoen (met het kenmerk van de naheffingsaanslag)? Of is het gebruikelijk dat je in geval van bezwaar zonder boete voldoet?

Groet Stier

• 1

Beste Olaf,

Je zult de naheffing in principe incl boete moeten voldoen of je moet voor de vervaldatum (van de naheffing)uitstel van betaling aanvragen (en krijgen) op de boete. Je kunt in ieder geval niet zelf besluiten de boete nog niet te betalen als je namelijk minder als het volledige bedrag betaald en geen uitstel hebt dan boekt de belastingdienst eerst de boete en rente af en blijft een deel van de aanslag openstaan. Daarvoor gaan ze dan weer vervolg inings maatregelen opnemen.

Een ding kun je zeker van zijn als je bezwaar word toegewezen heb je binnen de kortste keren je boete terug. Daarin zijn ze betrouwbaar. Maar als jij afwijkt van aanslagen met eigen motivatie kom je in een molen van brieven en bezwaren terecht die je jezelf beter kunt besparen.

• 0

Ik zou een brief naar de Belastingdienst sturen waarin je het allemaal uitlegd, gelijktijdig maak je bezwaar tegen de boete en verzoek je om uitstel van betaling van de boete totdat de Belastingdienst op het bezwaar heeft gereageerd.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

• 1

Heeft de fiscus de betaling van jou over de lonen van november niet teruggestort naar jou? Jij gebruikte daarvoor immers een betalingskenmerk dat zij nog niet uitgegeven hadden!

Doet de belastingdienst niet meer, zij krijgen de betaling voor november binnen en wachten dan eerst op de aangifte, als deze niet overeen komt klimmen ze in de telefoon of de pen. En als er dan nog wat terug te betalen is dan storten ze overigens wel terug.

Voor het overige sluit ik mij aan bij mijn voorgangers, betaal de aanslag en stuur een bezwaarschrift, niet op eigen houtje bedragen in mindering gaan brengen hoor, kost alleen maar meer.

groet

erik

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar