• 0

dga betalen uit werkmij of holding ?

Hallo,

 

Vandaag lid geworden van dit formum omdat ik op zoekmachines veel nuttige antwoorden tegen kom. Het antwoord op mijn vraag kon ik echter niet vinden, dus daarom hierbij het verzoek of iemand advies kan geven.

 

Situatie is als volgt.

1) Afgelopen 5 jaar gewerkt in eenmanszaak.

2) werkzaamheden bestonden uit detachering van diverse free lancers plus mijzelf. Komende jaren verwacht ik alleen mijzelf uit te zullen lenen aan andere opdrachtgevers.

3) nu bezig met oprichting van bv structuur. Per 1/1/10 wordt zowel een werkmaatschappij als beheer bv opgericht. Reden hiervoor is het gunstiger belastingtarief en als tzt toch weer medewerkers in dienst komen het afdekken van risico.

3) vanaf 1/1 zal ik dus een arbeidsovereenkomst voor mijzelf moeten sluiten met een van de bv's. Dat kan de werkmij zijn of de holding. Ik kom er niet direct uit wat nou de voor- en nadelen van beide zijn. Iemand hier ervaring mee ?

 

Alvast heel hartelijk dank voor de antwoorden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik zou in dienst gaan bij de holding.

 

Vanuit de holding zou ik een management fee doorberekening aan de werkmij.

 

Voordeel hiervan is dat je een btw-belaste omzet hebt in je holding, dus mag je daar ook de btw aftrekken.

 

Verder ben je dan in dienst bij je holding. Mocht de werkmij dan niet zo goed lopen dan kun je die afstoten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hierover is recent nog geschreven. Als je hier even leest dan weet je genoeg (holding BV).

 

In dat topic gaat het om het verschil tussen deelnemen vanuit prive en vanuit een holding. De TS heeft al een werkmaatschappij holding structuur maar wil graag weten of hij het beste het salaris door de holding of de werkmaatschappij kan laten uitbetalen, dat lijkt mij een andere vraag.

 

Ik denk dat het antwoord is dat omdat je DGA bent je verplicht bent om jezelf vanuit de holding een salaris te geven.

Link naar reactie
  • 0

In dat topic gaat het om het verschil tussen deelnemen vanuit prive en vanuit een holding.

Ik denk dat het antwoord is dat omdat je DGA bent je verplicht bent om jezelf vanuit de holding een salaris te geven.

 

Maarten

 

In dat topic staan ook de gevolgen qua voordelen als DGA vanuit de holding BV.

 

En nee, dat is echt niet verplicht. Je kunt als DGA prima in dienst zijn van een dochter BV, maar het zet de rem op zaken als vrije keuze salaris, pensioen in eigen beheer, welke auto, makkelijk de aandelen verkopen etc.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.