• 0

Freelancer (wonen in NL, werkend in Belgie) of toch niet?

Beste mensen.

Er dreigt een lastige discussie met SVB over mijn AOW rechten.

Naast dienstverbanden in NL en Belgie (daarover is de situatie duidelijk), ben ik ook vele jaren als zelfstandige (KVK-inschrijving en belasting/premies betaald in NL) werkzaam in Belgie. Ik factureer de gewerkte uren aan mijn belgische opdrachtgever (mijn werkgever uit de tijd dat ik in belgische loondienst was). Vele jaren heb ik daar 100% gewerkt, dus zonder 2e of 3e opdrachtgever). Ik begrijp dat dit wellicht een fictief dienstverband kan zijn.

Maar hoe ligt die situatie in Belgie? Bestaat daar dezelfde regeling omtrent "fictief werknemer".

De situatie is nu zo dat, hoewel ik altijd premies in NL heb betaald, SVB die jaren niet erkent en dus inhoudt op de AOW. Ik kan dit echter ook niet in Belgie halen, omdat er in NL premie is betaald. Ik heb nog wel wat jaren te gaan voordat de AOW wordt betaald, maar wil dit natuurlijk bijtijds duidelijk hebben!

~De vraag is dus : hoe kan ik SVB overtuigen dat ik toch als zelfstandige wordt aangemerkt hoewel ik 100% voor een belgische werkgever heb gewerkt!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

Hoi Charley,

Dit is lastige materie die ikzelf ook nog niet helemaal onder de knie heb, maar ik zal proberen je op weg te helpen.

De huidige regeling is als volgt;

- Als je woont en werkt in België, ben je verzekerd in België (woonland).

- Als je woont in België en werkt in Nederland, ben je verzekerd in Nederland (werkland).

- Als je woont in België en zowel werkt in Nederland als in België ben je in principe verzekerd in België (woonland).

De regeling kent complicaties als je in het ene land werkt als werknemer en in het andere land als zelfstandige. Volgens mij ben je dan verzekerd in het land waar je werknemer bent, maar zeker weten doe ik niet.

In theorie is er sprake van een sluitend systeem. Of je bent in Nederland verzekerd, of in België. In de praktijk schijnen er situaties voor te komen dat je verzekerd bent in beide landen of in geen enkel land. Dit komt met name omdat de definitie van zelfstandige in beide landen anders is. Een DGA is bv in Nederland een werknemer en in België een zelfstandige.

Vanaf medio 2010 treedt er een nieuwe regeling in werking voor de sociale verzekeringen. Indien je werkzaam bent in 2 landen, ben je nog steeds verzekerd in het woonland, tenzij je meer dan een substantieel gedeelte van je inkomen in het werkland verwerft. Ik heb begrepen dat de grens bij 75% ligt. Dus als je meer dan 75% van je inkomen in Nederland verwerft, ben je in Nederland verzekerd. In grensgevallen, waarbij niet duidelijk is in welk land je bent verzekerd, kun je in overleg treden met de autoriteiten.

Daarnaast kennen we nog de vrijwillige AOW-verzekering. Hiervoor moet je je wel aanmelden binnen 1 jaar na emigratie. Dus waarschijnlijk voor jou te laat.

Indien achteraf mocht blijken dat je een aantal jaren niet verzekerd bent geweest in Nederland, maar toch premieheffing volksverzekeringen hebt betaald, heb je recht op teruggave. Als je niet verzekerd bent, hoef je ook geen premie te betalen. Wacht niet te lang met terugvragen, want anders gaan er termijnen verstrijken.

Op zich is het geen ramp om niet verzekerd te zijn en geen premie te hoeven betalen voor de AOW. De premie die werkende Nederlanders elk jaar voor de AOW betalen is fors. Als je de AOW-premie - in plaats van aan de Staat af te dragen -op je bankrekening kon zetten, hou je aan het einde van de rit waarschijnlijk een veelvoud over van hetgeen de Staat aan je uitkeert.

Bovenstaand stukje is gebaseerd op parate kennis. Ik heb niks uitgezocht, dus als ik hier of daar een misslag heb gemaakt, hoop ik dat andere HL-ers dat corrigeren. Enfin, je bent nu een beetje op weg geholpen en voor meer informatie kun je terecht bij http://www.svb.nl/int/nl/bbz/index.jsp

Succes,

Odeon

• 0

Beste Odeon.

bedankt voor je snelle en kundige reactie. Wat ook de uitslag wordt, geruststellend is je antwoord zeker: OF ik ben in NL verzekerd voor de AOW, OF ik ben dan niet en krijg dan de betaalde AOW-premie terug (waarvan je zelf zegt dat dit voordeliger is!). Hartelijk dank!

Charley.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar