• 0

VOF met een "buitenlander"

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

En er moet een gewaarmerkte kopie van het identiteitsbewijs/paspoort van de niet EU onderdaan bij.

In vele gevallen eerst laten legalizeren bij een notaris en vervolgens laten legalizeren bij de Nederlandse ambassade / het consulaat in het land waar de persoon woont.

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, beste Rob,

 

bedankt voor de info.

 

Rob, bedoel je met legalizeren het laten waarmerken van het ID document.

Joost, in het KvK formulier wordt gevraagd naar een burgerservicenummer. Heeft deze buitenlandse vennoot een BSN nodig ?

 

Tot slot: moet deze buitenlandse vennoot zelf in persoon langskomen bij de KvK of kan hij iemand machtigen.

 

Dank,

DENO

Link naar reactie
  • 1

Met legalizeren wordt gecontroleerd of de handtekening van de persoon hetzelfde is als die op het ID document.

Ik weet dat dit in China - en waarschijnlijk overal - bij een notaris moet gebeuren.

Omdat het vervolgens om een NL VOF gaat moet de ambasade vervolgens de handtekening van de notaris controleren.

Het kan zijn dat er in sommige landen nog een legalizatie via het Min. van BuZa van het betreffende land tussen zit.

Dit weet men bij de KvK precies te zeggen.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Beste Deno,

 

Beetje laat misschien, maar bij de kvk vertelden ze me het volgende:

 

Het is mogelijk om samen met een Chinese compagnon een vennootschap onder firma in te schrijven. In principe moeten alle vennoten persoonlijk langskomen. Maar vanuit China is dat een beetje lastig. Daarom kan uw compagnon naar een notaris gaan in China of naar de ambassade. Daar kan hij zich persoonlijk legitimeren. Hiervan kan dan de notaris of de ambassade een verklaring afgeven. Deze verklaring moet wel in het Engels of Nederlands worden vertaald. Als u de formulieren voor een v.o.f. (nr. 2 en 10) alvast invult en naar hem opstuurt ter ondertekening, kan hij ze terugsturen met een kopie van zijn paspoort en een verklaring van zijn persoonlijke legitimatie. Bovendien moeten we een bewijs hebben, niet ouder dan één maand, van een officiële instantie, waaruit het woonadres blijkt. Dit kan bijvoorbeeld een uittreksel uit het bevolkingsregister zijn of ook weer een verklaring van een notaris.

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een NL paspoort echter geen Sofi(?) nummer, al meer dan 30 jaar weg uit NL

Ik ben belastingplichtig in Frankrijk.

Wil een VOF aangaan met een NL persoon.

Ik begrijp dat ik belastingplichtig ben voor inkomen uit de VOF echter houdt het daarmee op of ben ik ook belastingplichtig voor andere belastingen in NL. Dan bij de berekening van de belasting wordt er beroep gedaan op mijn wereld inkomen en evt vermogen?

BVD

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een NL paspoort echter geen Sofi(?) nummer, al meer dan 30 jaar weg uit NL

Ik ben belastingplichtig in Frankrijk.

Wil een VOF aangaan met een NL persoon.

Ik begrijp dat ik belastingplichtig ben voor inkomen uit de VOF echter houdt het daarmee op of ben ik ook belastingplichtig voor andere belastingen in NL. Dan bij de berekening van de belasting wordt er beroep gedaan op mijn wereld inkomen en evt vermogen?

BVD

Nederland heft geen belasting op grond van het beginsel van nationaliteit (behoudens enkele uitzonderingen). Dus dat jij een Nederlands paspoort hebt doet niet terzake.

 

Jij moet in NL belasting gaan afdragen voorzover de winst van de VOF aan Nederland toegerekend wordt. Als de VOF alleen in NL actief is, zal dat voor 100% het geval zijn. Voor je overige inkomsten (in Frankrijk?) word je niet in NL aangeslagen.

 

Bij de berekening van het Nederlandse belastingverdrag kan gekeken worden naar je totale inkomen (bijv. in verband met het toepassen van de heffingskorting). Hoe dat gebeurt, hangt af van het belastingverdrag FR-NL. Dit betekent echter niet dat je inkomsten en vermogen uit respectievelijk in Frankrijk ook in NL belast worden.

 

Ik kan zo 1-2-3 geen andere belastingen bedenken waar je rekening mee moet houden. Jouw 'aandeel' in de VOF is Frans, dus met de erfbelasting hoef je ook geen rekening te houden.

]

Link naar reactie
  • 0

Johan. bedankt voor de reactie.

In de tussentijd de belasting dienst gebeld in Heerlen, kantoor buitenland.

Het antwoord daar was vrij simpel en in lijn met jouw reactiel. NL berekend alleen inkomsten belasting over de winst uit de VOF zonder het wereld inkomen daarbij te gebruiken. Ook heeft de belastingdienst NL niets te maken met mijn vermogen. Bij de berekeningen in Frankrijk wordt het inkomen uit de VOF meegenomen en de betaalde belasting in NL verrekend.

 

PS Dat ik vertrokken ben 30 jaar gelden voordat BSN/Sofi nummers werden uitgegeven, heeft niet tot gevolg gehad dat ze mij waren vergeten. Ik wist het niet maar het nummer heeft altijd netjes klaar gelegen bij de heren van de belasting.

 

Nogmaals bedankt

Link naar reactie
  • 0

Misschien als aardige aanvulling:

 

Als je als buitenlander inkomsten geniet uit Nederland, kun je opteren voor binnenlandse belastingplicht. Dit heeft als voordeel dat je bv de hypotheekrente op je buitenlandse woning ten laste van je Nederlands inkomen kunt brengen. Laat je hierover wel adviseren, want er zitten ook nadelen aan opteren.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Misschien als aardige aanvulling:

 

Als je als buitenlander inkomsten geniet uit Nederland, kun je opteren voor binnenlandse belastingplicht. Dit heeft als voordeel dat je bv de hypotheekrente op je buitenlandse woning ten laste van je Nederlands inkomen kunt brengen. Laat je hierover wel adviseren, want er zitten ook nadelen aan opteren.

 

Odeon

Goed dat je dat zegt, want daar moet je inderdaad ook altijd even naar kijken.

]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.