• 0

Alweer eenzelfde vraag: Ondernemer voor de IB

Over dit onderwerp is al heel veel geschreven op HL maar ik wilde graag even informeren naar jullie mening over deze casus.

 

Mijn vriendin en ik zijn full-time in loondienst. Nu doen wij buiten dit werk voor 2 ondernemers al de administratie. Dit is niet veel werk. Nu gaan wij naar alle waarschijnlijkheid in het nieuwe jaar voor minimaal 1 en misschien wel 2 extra ondernemingen de administratie doen. Dit zijn grotere ondernemingen en zal meer werk met zich meebrengen. Nu zijn wij van plan om ons zowieso in te gaan inschrijven bij de KvK als onderneming. Met betrekking tot het BTW ondernemingschap zal het geen probleem zijn maar ik vraag mij alleen af of wij straks als ondernemer voor de IB kunnen worden aangemerkt. Zeker met wegvallen van het urencriteria is dit van belang. In de toekomst wil 1 van ons gaan stoppen met full-time werken en zich volledig gaan richten op deze onderneming. Misschien dat dit al in het 2e halfjaar van 2010 gaat gebeuren.

 

Nu is mijn vraag aan jullie. Denken jullie dat de fiscus ons zal zien als onderneming voor de IB. Ik schat de omzet op ongeveer € 7.500 op basis van 3 a 4 opdrachten. Naar mijn mening denk ik dat de belastingdienst dit zal zien als "hobby" werkzaamheden en zullen wij de opbrengsten als resultaat uit overige werkzaamheden moeten opgeven. Helaas zonder de mogelijke investeringsaftrekken.

 

alvast bedankt ::)

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Glenn,

 

Deze al gelezen?

 

In jullie situatie is het in jullie nadeel dat de tijd en omzet erg gering zijn bij aanvang. Dat maakt het echter niet meteen resultaat overige werkzaamheden.

 

Investeringsaftrek heb je wel recht op als IB-ondernemer, ook al voldoe je niet aan het urencriterium.

 

Tip: vul de aangifte IB 2010 in als ondernemer en kijk hoe de fiscus reageert.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

die had ik inderdaad gelezen. Al denk ik dat ons geval een geval is van een grijs gebied.

Mocht nu inderdaad blijken dat 1 van ons straks stopt met werken en meer tijd gaat steken in de onderneming dan zal het er alleen maar meer naar toe gaan dat in ieder geval 1 van ons ondernemer is voor de IB.

 

Ik zal even kijken hoe het loopt gedurende het jaar. Ik zal gewoon de administratie van ons bedrijf gaan voeren en zie wel hoe ik uitkom aan het eind.

 

Dat urencriterium geldt toch zowieso niet meer volgend jaar. Dat was mijn motivatie om nu ook echt een onderneming te beginnen. Wat bedoelde je dan met die extra zin over die investeringsaftrek

 

 

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.