• 0

Lange of korte webtekst?

In artikelen die 'experts' schrijven zie ik een grote tegenstelling rondom de lengte van de tekst op je website.

 

Er is een groep die zegt dat mensen weinig tijd hebben en weinig tijd besteden op een website, dus dat je in zo weinig mogelijk woorden moet zeggen waarom 'het gaat' en alleen de belangrijkste dingen moet vertellen. Ook handig als mensen niet moeten scrollen en dat alles in één scherm zichtbaar is.

 

Een andere groep is een fan van de hele lange teksten met letters in verschillende formaten en kleuren en alle details erin beschreven (beetje Amerikaans aandoend). Een enorm lange reclametekst dus. Inhoudelijk doet de tekst me denken aan een teleshopping speech. Ik erger me hieraan en vindt het een beetje onzin eerlijk gezegd, maar hoor toch vaak dat het werkt, omdat het alle twijfels en bezwaren wegneemt.

 

Wat vinden jullie hiervan?

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals met zoveel dingen: het hangt er van af ;) Veel teksten zijn overigens niet alleen geschreven om te lezen: ook iets als indexeerbaarheid door Google kan een bijdrage leveren in wat voor soort teksten je moet schrijven.

 

Met name veel teksten met duidelijke koppen: die zijn vast niet bedoeld om helemaal te lezen, maar om doorheen te skimmen en enkel te lezen wat je wilt weten. Mits goed geordend en van relevante koppen voorzien, is in mijn ogen teveel tekst vaak minder een probleem dan te weinig.

Link naar reactie
  • 0

Bezoekers lezen nauwelijks teksten op een website. Bezoekers scannen een website. Het is dus heel belangrijk om je teksten op te delen in verschillende alinea's en hier duidelijke koppen aan te geven. Bezoekers zullen als eerst de koppen scannen om te bepalen of de tekst interessant genoeg is.

 

Jeroen geeft ook al aan dat de lengte van de tekst belangrijk is voor de zoekmachines. Dat is zeker het geval. Er wordt ook aangeraden om teksten minimaal 250 woorden lang te maken. Gebruik dan ongeveer 3 maal het woord wat het belangrijkste is waar de tekst over gaat. Gebruik dit woord ook in de kop. Aangeraden wordt een maximaal van 1500 woorden.

 

Ik vind de lange tekst van je website die in ontwikkeling is erg lang. Wel goed aan deze tekst is dat er koppen tussen staan en je gebruik maakt van lijsten. Hier keek ik als eerste naar en naar de overige teksten heb ik eigenlijk niet gekeken.

 

Ik hoop dat je hiermee wat kunt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn van Oosten

Link naar reactie
  • 0
Op internet zijn vioolsets te koop onder de € 100. Begrijp goed dat je hierop nooit mooi kunt leren spelen. Het is brandhout of sigarenkistjes en zullen je muzikale ontwikkeling vertragen!

 

Ik bied vanuit Zlata Strijkinstrumenten dit pakket aan voor € 69!

 

Zoals het er staat biedt je dus iets aan waarop je nooit mooi kunt leren spelen.

Link naar reactie
  • 1

Bezoekers lezen nauwelijks teksten op een website. Bezoekers scannen een website. Het is dus heel belangrijk om je teksten op te delen in verschillende alinea's en hier duidelijke koppen aan te geven. Bezoekers zullen als eerst de koppen scannen om te bepalen of de tekst interessant genoeg is.

 

Jeroen geeft ook al aan dat de lengte van de tekst belangrijk is voor de zoekmachines. Dat is zeker het geval. Er wordt ook aangeraden om teksten minimaal 250 woorden lang te maken. Gebruik dan ongeveer 3 maal het woord wat het belangrijkste is waar de tekst over gaat. Gebruik dit woord ook in de kop. Aangeraden wordt een maximaal van 1500 woorden.

 

Hier kan ik het helaas niet mee eens zijn. Of dat mensen bereid zijn teksten te lezen hangt volledig af van het doel van jouw website. Er zijn websites maar men enorm veel teksten leest, maar ook websites waar men bijna niets leest. Een voorbeeld: iemand wil leren viool spelen, zoekt in google, komt op jouw site terecht en heeft dus iets van jou nodig. In dat geval bestaat er een grote kans dat men bereid is te lezen. Het is aan jou de taak door middel van bijvoorbeeld de opmaak te zorgen dat men ook daadwerkelijk begint met lezen. Aan de andere kant zijn er ook de sites die willen verkopen aan mensen die helemaal niks nodig hebben. In dat geval is er minder behoefte om te lezen. Het heeft niks met mensen willen niet lezen te maken, mensen willen teksten die aansluiten bij hun behoefte.

 

Ik zal je aanraden om belangrijke zoekwoorden te kiezen daarna een relevante tekst te schrijven en de zoekwoorden tussen de 3 en 6% van het totaal aantal woorden naar voren te laten komen. Op deze manier zorg je er ook voor dat google jouw tekst zal waarderen. Andere tip, maak gebruik van H1, H2 en title tag.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat je moeilijk kan beoordelen wat beter is, korte of lange teksten. Het is ook maar net voor welk doel je het gebruikt.

 

Ik heb even de nieuwe website bekeken, zelf vind ik de tekst een beetje aan de lange kant. Ik zou wat teksten opdelen in verschillende pagina's, zo houd je het overzicht.

 

Zelf ben ik van korte teksten op normale pagina's. Natuurlijk moet je genoeg informatie geven, maar er is een grens voor me. Ik wil de lezer niet vervelen met ellelange teksten, ik wil het liefst gewoon weten waar het op staat. Lekker direct dus.

 

Mocht je toch lange teksten willen gebruiken, raad ik je aan om wat te verdiepen in typografie en semantiek in typografie. Maak duidelijke onderscheid tussen koppen, hoofdtekst, citaties enzovoort. Zo is er een veel beter overzicht te houden, wat een stuk fijner leest.

 

Het is dus maar net hoe je het aanpakt. Ik dit geval zou ik de tekst opdelen in verschillende pagina's, staat wel zo netjes en overzichtelijk.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik een website had zou ik sowieso op de homepage de tekst heel kort en bondig houden, alleen de hoofdlijnen vertellen en geen onnodige informatie. Daaronder zou ik een 'lees meer...' button zetten zodat mensen die geinteresseerd zijn meteen door kunnen klikken naar een langere tekst. Deze tekst zou iets uitgebreider moeten zijn, maar ook niet te lang. Dan vraag je je nu af: wat is 'Te lang' ? Ik zou zeggen, niet meer dan een half computerbeeldscherm. Als mensen echt interesse hebben dan stellen ze vanzelf wel specifieke vragen over de telefoon of mail.

Link naar reactie
  • 0

Hangt er vooral vanaf wat je aanbiedt aan diensten of goederen. Zelf lever ik vooral maatwerkdiensten. Ik probeer dus heel kort per onderdeel een omschrijving te geven waarvoor de klant bij mij terecht kan, doel is vooral te prikkelen om contact te leggen. Opdrachten komen toch pas tot stand na persoonlijk contact, bovendien moet er een "klik" zijn. Mijn website is vooral bedoeld om een indruk te geven van mijzelf en mijn werkwijze. Als dit de potentiële klant aanspreekt zal deze contact leggen.

 

Bijkomend voordeel van korte teksten op hoofdlijnen is dat dit veel onderhoudsvriendelijker is en men minder snel op basis van vermelde details de conclusie zou kunnen trekken dat ze niet bij mij moeten zijn.

 

Maar het blijft uiteraard persoonlijk. Als je bijvoorbeeld prijzen wilt vergelijken m.b.t. standaard diensten is het denk ik wel handig om een uitgebreidere omschrijving met voorwaarden en prijzen te geven.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening absoluut een korte webtekst. Wanneer ik een site bekijk wil ik geprikkeld worden binnen 5 seconde om langer te blijven, dat kan naar mijn mening alleen door snelle kleine teksten. Bij grote teksten druk ik snel weer weg.

 

Maar dat is mijn mening uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Hier kan ik het helaas niet mee eens zijn. Of dat mensen bereid zijn teksten te lezen hangt volledig af van het doel van jouw website. Er zijn websites maar men enorm veel teksten leest, maar ook websites waar men bijna niets leest. Een voorbeeld: iemand wil leren viool spelen, zoekt in google, komt op jouw site terecht en heeft dus iets van jou nodig. In dat geval bestaat er een grote kans dat men bereid is te lezen. Het is aan jou de taak door middel van bijvoorbeeld de opmaak te zorgen dat men ook daadwerkelijk begint met lezen. Aan de andere kant zijn er ook de sites die willen verkopen aan mensen die helemaal niks nodig hebben. In dat geval is er minder behoefte om te lezen. Het heeft niks met mensen willen niet lezen te maken, mensen willen teksten die aansluiten bij hun behoefte.

 

Ik zal je aanraden om belangrijke zoekwoorden te kiezen daarna een relevante tekst te schrijven en de zoekwoorden tussen de 3 en 6% van het totaal aantal woorden naar voren te laten komen. Op deze manier zorg je er ook voor dat google jouw tekst zal waarderen. Andere tip, maak gebruik van H1, H2 en title tag.

 

Waarom H1, H2, title tag en niet bijv. H3, vraagt de leek? Of bedoel dit ook?

 

De vraag is wat is een te lange tekst? Naar mijn idee heeft een website 2 functies. Uithangbord en register. Het uithangbord is voor de toevallige passant. Die loopt langs en ziet toevallig iets wat hem aanspreekt en waardoor hij de stap over de drempel waagt. De register (index) komt pas aan de orde wanneer iemand gericht op zoek gaat naar informatie. Er is een mooi bedrijf dat wil doen geloven dat de Telefoongids daarvoor het aangewezen middel is, maar naar mijn idee moet de gemiddelde ondernemer toch meer hebben van de zoekmachines. SEO wellicht? Nu zijn er zoveel SEO-experts, ook op dit forum actief, dat daarmee het Kanaal kan worden gedempt. Mag de echte SEO opstaan en antwoord geven op de vraag: Wat is een te lange tekst?

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Mijn teksten zijn over het algemeen vrij lang op de website(s), maar ik probeer essentiele informatie samen te vatten in kopjes. Met name de opbouw en structuur van tekst is mijns inziens belangrijk voor leesbaarheid. Ik zit in een echte dienstensector, waar teksten relatief goed doorgelezen worden en waarbij ouders veel behoefte hebben aan achtergrondinformatie. Bij het verkopen van fysieke producten zijn met name eigenschappen van het artikel belangrijk, technische informatie, maten enz.

 

SEO-technisch gezien kijkt ook google met name naar de opbouw van de tekst en de relevantie mbt het product. Geen tekst is niet handig, maar een korte omschrijving van 3 a 4 zinnen met daarin de belangrijkste functies/eigenschappen zijn voor zoekmachines belangrijk.

Link naar reactie
  • 0

Mag de echte SEO opstaan en antwoord geven op de vraag: Wat is een te lange tekst?

Hoewel ik zittend typen gemakkelijker vind zal ik het toch proberen.

 

Een te lange tekst op een website is een tekst die om wat voor reden dan ook slecht geïndexeerd is. Of het nu gaat om Google of om de eindgebruiker: navigatie door een lange tekst is van levensbelang. Neem bijvoorbeeld online documentatie van een bepaalde applicatie zoals deze. Die is lang, maar ontzettend goed te lezen! Dat komt mede door de index bovenaan, maar ook door de manier waarop het geschreven is en het doel dat gediend wordt.

 

Ik kan even geen slecht voorbeeld voor de geest halen, maar ze zijn er genoeg! Gebruik je geen kopjes en indexering, dan zal Google ook een stuk minder van de website indexeren, maar ook je gebruikers zullen afhaken. Zo simpel is het.

 

Wel is het aan te raden het internet te gebruiken om zo bondig mogelijk te schrijven en gebruikers de kans te geven verder te lezen op een volgende pagina. Of mooier zelfs: door extra content uit te klappen m.b.v. AJAX.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • -1

Waarom H1, H2, title tag en niet bijv. H3, vraagt de leek? Of bedoel dit ook?

 

De vraag is wat is een te lange tekst? Naar mijn idee heeft een website 2 functies. Uithangbord en register. Het uithangbord is voor de toevallige passant. Die loopt langs en ziet toevallig iets wat hem aanspreekt en waardoor hij de stap over de drempel waagt. De register (index) komt pas aan de orde wanneer iemand gericht op zoek gaat naar informatie. Er is een mooi bedrijf dat wil doen geloven dat de Telefoongids daarvoor het aangewezen middel is, maar naar mijn idee moet de gemiddelde ondernemer toch meer hebben van de zoekmachines. SEO wellicht? Nu zijn er zoveel SEO-experts, ook op dit forum actief, dat daarmee het Kanaal kan worden gedempt. Mag de echte SEO opstaan en antwoord geven op de vraag: Wat is een te lange tekst?

 

Bedankt Edward!

 

Ik heb antwoord gegeven op de vraag wat is een te lange tekst is. Daar mag je het niet mee eens zijn maar om mij nu te gaan beledigen en mijn kennis in twijfel te trekken gaat wel een beetje ver. Ik ga me verder niet in de discussie mengen want gelijk heb ik toch wel, maar of dat mensen hier iets mee willen doen moeten ze zelf weten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grappig hoe een discussie over inhoud keer op keer weer uitmond in een discussie over die achterlijke zoekmachine optimalisatie.

 

 

Of een tekst kort of lang moet heeft volgens mij vooral te maken met het soort onderwerp en het type bezoeker dat je verwacht.

En ook, heb je een puur informatieve site waar alles draait om een zo zorgvuldig en uitgebreid mogelijke uitleg of gaat het er alleen maar om dat je iets even aanstipt. Alles vertellen is niet altijd noodzakelijk en ook niet altijd gewenst. Wat vragen open laten kan mensen net genoeg prikkelen om contact met jou op te nemen of jouw bakstenen winkel te bezoeken.

Hou er daarnaast ook rekening mee dat er verschillende groepen mensen zijn als het gaat om het tot zich nemen van informatie. Veel mensen zijn visueel ingesteld, biedt ze een lap tekst aan en ze zijn meteen vertrokken. Auditief ingestelde mensen zijn meer gericht op tekst. Misschien weet jij of jouw doelgroep voornamelijk uit de ene groep of de andere groep bestaat.

 

Wat de beste oplossing weet alleen jij, misschien kom je er wel achter dat je jouw website misschien geschikt moet maken voor twee typen bezoekers, laten we zeggen de amateur die voldoende heeft aan een eenvoudige uitleg en een pro die graag alles tot in detail wil weten en ook niet terugdeinst als jij vaktermen in de teksten gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Waar het om gaat is niet hoe lang een tekst is, maar wat je ermee wilt bereiken.

 

Je dient te trachten de bezoeker aan te spreken. En dat begint met een goede kop. Waarom zou hij moeten doorlezen? Omdat jij hem te bieden hebt waar hij naar zoekt. De kop trekt de bezoeker naar de onderliggende tekst, en als die interessant genoeg is gaat hij verder lezen.

 

Veel bezoekers scannen een pagina. Het is daarom van belang de informatie zo aan te bieden dat hij op verschillende punten, met verschillende kopteksten in de tekst getrokken wordt. Lukt je dat , dan bindt je de bezoeker aan wat je te bieden hebt.

 

Vanuit de hoofdpagina kan een kortere tekst volstaan, indien je hem vooral verwijst naar de overige navigatie op de website. Maar het kan ook zijn dat je direct al bepaalde informatie wilt geven, dat is aan jou.

 

Over de twee sites van Zlata: bij de eerste maak je de fout om over jezelf te praten. Daar is de gemiddelde bezoeker niet in geïnteresseerd. De tweede doet dat beter, en dit lijkt meer op een Amerikaanse salespagina. Maar het is niet voor niets dat die vaak gebruikt worden: de bezoeker die interesse heeft in het onderwerp kan daarin gemakkelijk de voor hem relevante teksten vinden. Met die tweede ben je dus goed op weg zou ik zeggen.

 

Nog een paar opmerkingen over SEO:

- te weinig tekst is niet goed. Dat komt simpelweg omdat Google de meest relevante informatie hoog wil plaatsen. En als je maar weinig informatie biedt, dan is de kans om hoog te scoren dus ook klein.

- Boven zo'n 250 woorden maakt het niet meer uit

- Zet de hoofdkop in H1 tags, en subkoppen in H2 en H3. Dit wordt door iedere zoekmachine erkent als zijn de de kopteksten. Zet je tekst in tags, dan ziet de zoekmachine dat niet als een koptekst.

- Je kan met CSS het uiterlijk van je H1, H2 en H3 koppen precies zo ontwerpen als je het hebben wilt. Er is dus geen enkele reden om geen H1, H2 en H3 koppen te gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik schrijf bijna dagelijks een tekst voor een van mijn sites met uiteraard seo in het achterhoofd.

Belangrijk: eerste 2 zinnen. Die worden ook door google weergegeven in de zoekresultaten. De bezoeker moet meteen zien waarom hij/zij de tekst verder zou moeten lezen anders ben je ze kwijt.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

 

Hier kan ik het helaas niet mee eens zijn. Of dat mensen bereid zijn teksten te lezen hangt volledig af van het doel van jouw website. Er zijn websites maar men enorm veel teksten leest, maar ook websites waar men bijna niets leest.

 

Beste Edwin,

 

Ik begrijp hieruit dat jij het niet met mij eens bent dat bezoekers van een website de website scannen. Een usability expert, Jacob Nielsen, die vertelt in zijn boek dat 80% van de mensen een website scant en 20% woord voor woord leest. Wanneer je naar iets opzoek bent zal je eerst de pagina scannen om te bekijken of deze pagina de informatie biedt dat jij zoekt. Is dit het geval, dan ga je de tekst lezen.

 

Verder komt mijn uitleg ongeveer op hetzelfde neer wat jij vertelde.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom test je het niet gewoon? Als de doel van de tekst bijvoorbeeld is om door te klikken naar de volgende pagina dan maak je een korte tekst (met link) en een lange tekst (met link) en kijk je welke de hoogste CTR heeft?

 

Je kan wel blijven gokken en alles baseren op wat iemand anders zijn website werkt maar dat hoeft nog niet voor jouw bezoekers en website te werken.

 

Een gratis programma waarmee je dit kan testen is Google Website Optimizer.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.