• 0

Opzetten participatiefonds

Naast een investeerderskring (groep van informals die een netwerk vormen waarvanuit men besluit al of niet te participeren) wil ik een participatiefonds opzetten.

Ik denk aan een fonds partieel gevuld door een instituut (bank?) en partieel door particuliere investeerders.

Seed capital, Groeifinanciering.

Grootte 20-100k per participatie.

Wie heeft tips? ervaring?

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het fonds heeft als kenmerk: regionale inslag

Doelgroep zijn zowel starters (seed) als gevestigde bedrijven (recovery). Uiteraard groei, maar daar focust iedereen zich op.

Branches: industrie, groothandel (export component), ict maar ook toerisme, horeca en recreatie.

Idee is om een publiek-privaat fonds te proberen, maar als publiek te lang duurt dan gewoon geheel privaat.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bernd,

 

Leuk idee maar geld aantrekken voor fondsen is erg moeilijk op dit moment. Hier in Luxemburg zijn een aantal partijen bezig om een seedfonds op te zetten. Ik denk dat ze nu ongeveer een jaar bezig zijn met het opzetten ervan en ondanks hun succesvolle trackrecord hebben ze nog geen kans gezien om harde toezeggingen te krijgen.

 

Trouwens een succesvol trackrecord is tegenwoordig een absolute voorwaarde om geld voor een investeringsfonds los te krijgen. Institutionele investeerders zijn op dit moment erg voorzichtig en alleen diegene die bewezen heeft dat-ie met succes in beginnende bedrijven kan investeren krijgt wellicht geld.

 

Als je er desondanks van overtuigd bent dat je het voor elkaar krijgt raad ik je aan ook eens aan bij het EIF (European Investment Fund) aan te kloppen. Zij investeren tussen 5-25% van het totale benodigde geld in early stage fondsen. Houdt er wel rekening mee dat zij slechts als laatste investeren dus nadat alle andere investeerders een commitment hebben afgegeven. Als je daar behoefte aan hebt, kan ik je wel introduceren bij een van mijn contacten bij het EIF.

 

Ook heb ik veel contacten met venture capitalists die in andere fondsen investeren ("funds of funds"). Daar kan ik je wellicht ook introduceren.

 

Hoe dan ook ik wens je heel veel succes toe met dit initiatief. Je zult het nodig hebben.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.