• 0

achtervolging crediteuren

Goede avond,

 

Ik zat samen met met mijn compagnon in een VOF maar door omstandigheden hebben wij het terug moeten "verkopen" aan de persoon waarvan wij het gekocht hadden begin dit jaar.

Nu hebben wij en deze persoon een contract ondertekend dat hij alle schulden bij de bank, crediteuren e.d. heeft overgenomen en ons kwijtgescholden van alle schuld aan hem.

Nu is er een crediteur die ons nog steeds hoofdelijk aansprakelijk wil stellen voor de schuld die wij hebben gemaakt in de VOF naar zijn BV.

Kan dat ondanks dat hij heeft getekend alle schuld op zich te nemen ?

De nieuwe eigenaar de schuldeiser hebben wel al een betalingsafspraak gemaakt maar de schuldeiser wil gewoon extra zekerheid en wil ons ons ook laten mee tekenen met de akte van geldlening omdat hij ons nog steeds ziet als hoofdelijk aansprakelijk dat als de nieuwe eigenaar niet betaald dat hij dan bij ons komt aankloppen.

De nieuwe eigenaar heeft een bv en meerdere andere bedrijven in zijn holding en Ik denk zelf dat als de schuldeiser zekerheid wilt dat de nieuwe eigenaar daar zijn zekerheid uit moet geven en niet mee bij ons moet komen aankloppen.

 

Ik moet overigens we wel bij zeggen dat de nieuwe eigenaar zich pas 1-1-2010 zal inschrijven bij de kvk terwijl wij ons al vanaf begin december hebben uitgeschreven vlak na het tekenen van het contract.

Dus de schuldeiser ziet niet dat het is overgenomen en hij krijgt uiteraard ons het overname contract niet te zien en wij hebben hem al verwezen naar de advocaat van de nieuwe eigenaar om opheldering op te vragen.

Het is dus voor de schuldeiser ook niet helemaal duidelijk misschien wat er nu gebeurd is met de overname en hij moet maar afgaan op ons woord.

 

Met vriendelijke groet,

Reja

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goede avond,

 

Ik zat samen met met mijn compagnon in een VOF maar door omstandigheden hebben wij het terug moeten "verkopen" aan de persoon waarvan wij het gekocht hadden begin dit jaar.

Nu hebben wij en deze persoon een contract ondertekend dat hij alle schulden bij de bank, crediteuren e.d. heeft overgenomen en ons kwijtgescholden van alle schuld aan hem.

Nu is er een crediteur die ons nog steeds hoofdelijk aansprakelijk wil stellen voor de schuld die wij hebben gemaakt in de VOF naar zijn BV.

Kan dat ondanks dat hij heeft getekend alle schuld op zich te nemen ?

Ja, dat kan. Een overeenkomst tussen u en de derde (nieuwe eigenaar) bindt de crediteur niet.

Link naar reactie
  • 0

Ok, is het dan niet de verantwoording van de nieuwe eigenaar te zorgen dat hij zorgt voor duidelijkheid naar de crediteur toe en ons zo veel mogelijk probeert er buiten te laten omdat hij er voor gekozen heeft de schulden te verantwoorden ? Misschien is het een idee om te zorgen dat hij vanuit zijn andere bv ook zekerheden geeft en dat wij pas als laatste aan bod komen mocht het echt fout gaan ?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ok, is het dan niet de verantwoording van de nieuwe eigenaar te zorgen dat hij zorgt voor duidelijkheid naar de crediteur toe en ons zo veel mogelijk probeert er buiten te laten omdat hij er voor gekozen heeft de schulden te verantwoorden ? Misschien is het een idee om te zorgen dat hij vanuit zijn andere bv ook zekerheden geeft en dat wij pas als laatste aan bod komen mocht het echt fout gaan ?

Of dat tot de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaar behoort is afhankelijk van de afspraken die u met hem hebt gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Wat StevenK zegt is dat de crediteur niets te maken heeft met de afspraken die jullie gemaakt hebben met degene die het bedrijf overneemt.

 

De crediteur heeft alle recht in de wereld om jullie hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor de schuld bij hem/haar.

 

Ik had het ook zo begrepen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.