Normaal gesproken worden al onze orders vooraf betaald voordat deze geleverd worden. Nu kwam een restaurant uit onze regio een keer langs omdat ze onze artikelen nodig hadden en vroeg of dat op rekening kon. Ik stelde voor om de eerste order contant te betalen en de eventuele volgende orders konden dan binnen 30 dagen voldaan worden.
Na overleg van hun KVK nummer en de cash betaling van hun eerste order heb ik ze daarna nog een levering gedaan op rekening. Netjes een factuur bijgeleverd met betalingstermijn van 30 dagen. Dit heeft half oktober dit jaar plaatsgevonden.
We hebben ze herhaaldelijk gebeld maar telkens komen ze met slappe smoesjes. Eerst was het de factuur van ons die kwijt was -waarop wij een nieuwe gezonden hebben-, toen was het weer een probleem met de administratie, was het hele bedrijf op vakantie, enfin, het bekende werk volgens mij.
Het gaat echter om een relatief klein bedrag van 'slechts' 150 euro, een incassoburo kost al bijna meer dan het bedrag dat ze zouden moeten incasseren. Graag zou ik dit dan ook zelf oplossen. Het gaat mij ook meer om het principe dat ik in goed vertrouwen een uitzondering maak op onze wijze van levering en betaling, en dat ze dan vervolgens doodleuk niet betalen. Bovendien denk ik dat het leerzaam is om zelf conflicten als dit op te lossen.
Wat ik nu dus wil doen is ze een aangetekende brief sturen met daarin een aanmaning. Tevens wil ik ze de kosten voor deze brief in rekening brengen. Mochten ze hier nu geen gehoor aan geven dan had ik het idee om zelf langs te gaan om even uitgebreid met mijn collega's gratis te gaan dineren om conform onze algemene voorwaarden de goederen terug te nemen. Probleem is alleen wel dat onze geleverde goederen reeds verwerkt zullen zijn in de muren, het betreft kabels voor de audio installatie in het restaurant.
Mijn vraag aan jullie; is dit een handige aanpak? Sta ik juridisch sterk? En is zelf langs gaan handig of onverstandig? Of kan ik het wellicht toch beter uitbesteden aan een incassoburo?
Mods, ik wist niet zo goed waar dit bericht moest, ik neem aan dat dit sub-forum ok is, zo niet, dan graag in het juiste sub-forum plaatsen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Wouter Hol
Wouter Hol
Normaal gesproken worden al onze orders vooraf betaald voordat deze geleverd worden. Nu kwam een restaurant uit onze regio een keer langs omdat ze onze artikelen nodig hadden en vroeg of dat op rekening kon. Ik stelde voor om de eerste order contant te betalen en de eventuele volgende orders konden dan binnen 30 dagen voldaan worden.
Na overleg van hun KVK nummer en de cash betaling van hun eerste order heb ik ze daarna nog een levering gedaan op rekening. Netjes een factuur bijgeleverd met betalingstermijn van 30 dagen. Dit heeft half oktober dit jaar plaatsgevonden.
We hebben ze herhaaldelijk gebeld maar telkens komen ze met slappe smoesjes. Eerst was het de factuur van ons die kwijt was -waarop wij een nieuwe gezonden hebben-, toen was het weer een probleem met de administratie, was het hele bedrijf op vakantie, enfin, het bekende werk volgens mij.
Het gaat echter om een relatief klein bedrag van 'slechts' 150 euro, een incassoburo kost al bijna meer dan het bedrag dat ze zouden moeten incasseren. Graag zou ik dit dan ook zelf oplossen. Het gaat mij ook meer om het principe dat ik in goed vertrouwen een uitzondering maak op onze wijze van levering en betaling, en dat ze dan vervolgens doodleuk niet betalen. Bovendien denk ik dat het leerzaam is om zelf conflicten als dit op te lossen.
Wat ik nu dus wil doen is ze een aangetekende brief sturen met daarin een aanmaning. Tevens wil ik ze de kosten voor deze brief in rekening brengen. Mochten ze hier nu geen gehoor aan geven dan had ik het idee om zelf langs te gaan om even uitgebreid met mijn collega's gratis te gaan dineren om conform onze algemene voorwaarden de goederen terug te nemen. Probleem is alleen wel dat onze geleverde goederen reeds verwerkt zullen zijn in de muren, het betreft kabels voor de audio installatie in het restaurant.
Mijn vraag aan jullie; is dit een handige aanpak? Sta ik juridisch sterk? En is zelf langs gaan handig of onverstandig? Of kan ik het wellicht toch beter uitbesteden aan een incassoburo?
Mods, ik wist niet zo goed waar dit bericht moest, ik neem aan dat dit sub-forum ok is, zo niet, dan graag in het juiste sub-forum plaatsen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24405-klein-bedrag-incasseren-bij-bedrijf-uit-de-regio/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag