• 0

Is deze Aziatische leverancier te vertrouwen?

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Je zou eens kunnen informeren bij Chinamex op Schiphol,

Deze doen niets anders dan afnemers in Nederland adviseren en bieden controles in China, bij leveranciers ed.

 

gr ROlf

 

 

 

Op dit moment ben ik geïnteresseerd om het 1 en ander te importeren vanuit Azië. Deze leverancier heb ik gevonden via Alibaba.com, echter weet ik dat daar enorm veel oplichters zitten. Echter heb ik interesse om hier te bestellen: http://sumarket.en.alibaba.com/ nu vroeg ik me af, hoe kom ik er achter dat zij geen oplichters zijn?

GFF-EXPRESS-SOLUTIONS

Specialist in far east delivery and pick-up

www.gff-express-solutions.com

info@gff-express-solutions.com

Link naar reactie
  • 0

Heb je het ook aan hun persoonlijk gevraagd?

 

Ik heb geen ervaring in deze materie. Maar als ik ga samenwerken met iemand dan ga ik beginnen met het opbouwen van een relatie. Kennismaken, bakkie koffie (of thee), even op bezoek. Ik wil er geld aan verdienen en zij waarschijnlijk ook. Dan wil je toch weten met wie je te maken hebt. Dan ga ik niet aan wildvreemden vragen of ze iemand kennen. Maar dan ga ik zelf kennismaken en genoeg vragen stellen totdat ik het gevoel heb dat iets werkt. En als ik twijfels hou, dan begin ik eerst lekker klein en vrijblijvend.

 

Ik zit alleen maar in nederland en in alleen in de randstad en met hele kleine orders in vergelijking. Dus ik heb helemaal niks te zeggen. Maar ik begrijp zelf niet waarom dit anders zou moeten zijn. Ik heb relaties bij importeurs, en die hebben inkopers die in azië op locatie zaken doen. 4x per jaar, en soms een onverwachts tussendoor bezoek. Volgens mij als je zekerheid wilt hebben, dan moet je betrokken zijn. Maar misschien denk ik te simpel. Goedbedoeld advies van een leek.

 

En ik hoor allerlei (semi)grappige verhalen. Heb je gehoord van die storm? nee! nou daar zaten onze containers in. Weet je van die ingegroeide teennagel epidemie? Nee!, nou daar hebben ze in china allemaal last van. 40 dagen durend vuurwerk festival? Huh? jaaa en gevolgd door een brand, de pest, kattenplaag, babyboom (daar niet echt :-) ) en internet lag er ook nog uit want gogle wilde niet meer.

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

@Micha

 

Dat wat je stelt ben ik 't heel erg mee eens, zaken doen met mensen is een kwestie van (het opbouwen van) een relatie. Zo hoort 't, zo is 't 't beste. Toch heeft de globalisering het effect dat dat deels minder wordt. Vroeger kocht je (als consument) de ijskast bij de witgoedwinkel om de hoek, nu zou je gek zijn als je dat ding niet met erg veel korting via internet koopt, TENZIJ je op basis van relatie bereid bent meer te betalen bij die winkel om de hoek. Om het probleem van "het niet in de ogen kunnen kijken" van de internethandelaar op te lossen onstonden er reviewsites; het direct contact en daarmee je eigen beoordelingsvermogen wordt vervangen door ervaringen van (veel) mensen.

 

In de zakenwereld ligt het wat anders, er zijn (nog!) geen reviewsites voor leveranciers in China, dan gaat ook meer op wat je zegt. Toch zijn er veel mensen die - aangetrokken door de lage prijzen en de relatieve eenvoud van import - niet meer zo afgaan op de relatie, maar meer op de interessantheid van het aanbod. Meestal gaat het dan om kleinere omzetten, dan kan je ook niet naar China om kennis te maken met je leverancier (overigens is Skype wel een optie om een soort virtueel bezoek af te leggen). Je zou dan nog een (Nederlandse) agent kunnen inschakelen, maar waarschijnlijk leeft vaak het gevoel dat hij snoept van jouw marge (dat is nog de vraag, want de agent kan vaak veel betere prijzen bedingen). Met die agent is het wel een stuk eenvoudiger een relatie op te bouwen.

 

Ik zat de tips in het begin van dit topic neer te pennen tikken toen ik me bedacht dat er onderscheid is tussen klein en groot zakendoen. Ik heb zelf nooit anders gedaan dan containers handel inkopen, maar bedacht me dat er nu ook veel kleinere spelers in Azië inkopen en daarom bij de tips een onderscheid gemaakt tussen dat grote en kleine inkopen. Maar toch heb ik er zelf ook mee te maken; een container was laatst niet vol - zonde van de vrachtkosten - dus heb ik "op de gok" nog wat handel bijgekocht van iemand die ik niet kende. Het ging "maar" om USD 750,--, 100% vooruit te betalen, de vraag was dus wel even of het ook in de container zou zitten. Dat is het geval, ik krijg 'm volgende week binnen, dan nog even kijken of de kwaliteit ok is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@karci / @ micha

 

Wat Karci hier zegt is (ten dele) waar. Veel (beginnende) ondernemers denken bij China aan lage prijzen en dat is in principe ook zo. Maar alle bijkomende kosten , o.a. transport, maken dat het eigenlijk alleen interessant wordt als je heel kleine/lichte produkten koopt waarvan je er veel in een karton kunt stoppen en die per koerier kunt laten sturen. Bij goederen die wat meer gewicht en volume hebben zul je aan grotere orders moeten denken om het lonend te maken. Indie je rechtstreeks zaken doet met een fabriek moet je vaak grotere orders plaatsen, werk je via een Chinese tussenhandelaar dan kun je vaak kleinere bestellingen doen, maar zijn de prijzen hoger.

 

Uiteraard is het het beste om zelf naar China te gaan en een relatie op te bouwen, net als in Nederland.

Alleen China is wat verder weg en kost wat meer geld dan een bezoekje aan een leverancier bij je in de buurt brengen.

Skype en email zijn goede mogelijkheden om contacten te leggen, echter als je al eens contact gehad hebt met Chinese leveranciers zul je merken dat de meeste niet echt heel goed zijn in hun engels. Via email gaat het soms nog wel, maar probeer ze dan maar eens te verstaan als je met ze spreekt. Bij zeer grote al internationaal opererende Chinese bedrijven zal het niveau van engels beter zijn, alhoewel je daar ook nog soms van staat te kijken. Ik ga zelf veel met Chinezen om, dus spreek uit ervaring.

Verder is de communicatie echt moeilijker en er zijn cultuurverschillen, alhoewel Paul Stuyver op dit forum schrijft dat daar teveel nadruk op wordt gelegd en dat ze ook gewoon geld willen verdienen. Dat is waar. ze willen graag geld verdienen.

Maar om een simpele order geplaatst, verscheept en van de juiste papieren voorzien te krijgen kost heel veel emailtjes, telefoontjes en frustratie en dan gaat het soms nog fout.

Dat is de reden dat de ervaren importeurs of allemaal zelf minstens een paar keer per jaar tot soms wel elke twee weken naar China gaan, of zichzelf ter plekke in China vestigen, dan wel iemand inschakelen om de zaken voor hen in de gaten te houden en te coordineren en eventueel bij te sturen.

Hoe je dit invult hangt grotendeels af van de volumes en waarde van de produkten die je wilt importeren.

Zijn dit kleine hoeveelheden dan is het handig om iemand te vragen die bijvoorbeeld in het Chinees kan communiceren met de leverancier en die er op toe kan zien dat de produkten tijdig en goed verpakt met een juiste faktuur (ook dat is vaak een probleem in China om een goede faktuur/paklijst te krijgen) geleverd worden en dat ook het produkt voldoet aan de eisen die je er als koper aan stelt.

Kortom, het is toch echt iets anders dan iets kopen bij je groothandel op de hoek in Nederland.

Alles kan, maar het vereist simpel meer voorbereiding en meer aandacht.

 

@Micha

 

Dat wat je stelt ben ik 't heel erg mee eens, zaken doen met mensen is een kwestie van (het opbouwen van) een relatie. Zo hoort 't, zo is 't 't beste. Toch heeft de globalisering het effect dat dat deels minder wordt. Vroeger kocht je (als consument) de ijskast bij de witgoedwinkel om de hoek, nu zou je gek zijn als je dat ding niet met erg veel korting via internet koopt, TENZIJ je op basis van relatie bereid bent meer te betalen bij die winkel om de hoek. Om het probleem van "het niet in de ogen kunnen kijken" van de internethandelaar op te lossen onstonden er reviewsites; het direct contact en daarmee je eigen beoordelingsvermogen wordt vervangen door ervaringen van (veel) mensen.

 

In de zakenwereld ligt het wat anders, er zijn (nog!) geen reviewsites voor leveranciers in China, dan gaat ook meer op wat je zegt. Toch zijn er veel mensen die - aangetrokken door de lage prijzen en de relatieve eenvoud van import - niet meer zo afgaan op de relatie, maar meer op de interessantheid van het aanbod. Meestal gaat het dan om kleinere omzetten, dan kan je ook niet naar China om kennis te maken met je leverancier (overigens is Skype wel een optie om een soort virtueel bezoek af te leggen). Je zou dan nog een (Nederlandse) agent kunnen inschakelen, maar waarschijnlijk leeft vaak het gevoel dat hij snoept van jouw marge (dat is nog de vraag, want de agent kan vaak veel betere prijzen bedingen). Met die agent is het wel een stuk eenvoudiger een relatie op te bouwen.

 

Ik zat de tips in het begin van dit topic neer te pennen tikken toen ik me bedacht dat er onderscheid is tussen klein en groot zakendoen. Ik heb zelf nooit anders gedaan dan containers handel inkopen, maar bedacht me dat er nu ook veel kleinere spelers in Azië inkopen en daarom bij de tips een onderscheid gemaakt tussen dat grote en kleine inkopen. Maar toch heb ik er zelf ook mee te maken; een container was laatst niet vol - zonde van de vrachtkosten - dus heb ik "op de gok" nog wat handel bijgekocht van iemand die ik niet kende. Het ging "maar" om USD 750,--, 100% vooruit te betalen, de vraag was dus wel even of het ook in de container zou zitten. Dat is het geval, ik krijg 'm volgende week binnen, dan nog even kijken of de kwaliteit ok is.

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Via Alibaba.com ben ik ook aan een aantal adressen gekomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat mijn leveranciers hun beloften 100% zijn nagekomen.

Mijn probleem schuilt echter bij de LCL afhandeling in Rotterdam, waar schandalig hoge tarieven worden berekend. Eenmaal verscheept op CIF basis, ben je in eigen land overgeleverd aan de volstrekte willekeur van Cleve & Zn, WFL etc. Mijn advies derhalve: altijd laten FOB laten leveren en vantevoren afspraken schriftelijk vastleggen met een expediteur.

Verleden week moest ik voor 10 cbm 780 euro aan lossingskosten/vrijmaken betalen en bij de loods nog eens 100 euro loodshuur terwijl ik de goederen daags nadat ik de factuur ontving, heb afgehaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken in ieder geval één leverancier die op alibaba staat waarvan ik weet dat 't een oplichter is. Maar zoals inderdaad meestal geldt, de goeden hebben vaak te lijden onder de slechten, het wil niet zeggen dat er geen goede leveranciers op alibaba staan.

 

De rates die jij noemt schaar ik onder de noemer "debiel". Voor dat geld heb ik een complete 40ft ingeklaard én afgeleverd aan huis. Ik neem aan dat de zeevracht daar al uit is? LCL is relatief duurder, maar dit slaat nergens op.

 

Jouw ervaring sluit aan bij de mijne, het FOB deel laat je aan de leverancier over, desnoods ook het regelen van de zeevracht, maar niet voordat je zelf afspraken hebt gemaakt met een agent in NL. Overigens staat het je volstrekt vrij om een eigen (andere) agent te regelen, in ieder geval bij FOB zendingen, maar volgens mij ook bij CIF.

Link naar reactie
  • 0

Als je FOB laat leveren en 10 cbm zelf LCL boekt betaal je in Rotterdam dezelfde "debiele"kosten.

LCL verschepen is gewoon duur en bij 10 cbm kun je - voor wat betreft de afhandelingskosten in Nederland - beter een volle container verschepen. Echter voor de Chinese leverancier is het veel gunstiger om LCL te verschepen omdat de lokale kosten en de zeevracht bijna niets kosten en "gesubsidieerd" worden door de afhandelaar in Rotterdam. Deze kopen vaak LCL paketten door commissies of kickbacks aan de Chinese groupeurs te betalen die daardoor bijna voor niets aan kunnen bieden op de Chinese markt. Heel geeruikelijk daar.

Derhalve, handel met China loont bij afname grotere hoeveelheden.

 

Via Alibaba.com ben ik ook aan een aantal adressen gekomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat mijn leveranciers hun beloften 100% zijn nagekomen.

Mijn probleem schuilt echter bij de LCL afhandeling in Rotterdam, waar schandalig hoge tarieven worden berekend. Eenmaal verscheept op CIF basis, ben je in eigen land overgeleverd aan de volstrekte willekeur van Cleve & Zn, WFL etc. Mijn advies derhalve: altijd laten FOB laten leveren en vantevoren afspraken schriftelijk vastleggen met een expediteur.

Verleden week moest ik voor 10 cbm 780 euro aan lossingskosten/vrijmaken betalen en bij de loods nog eens 100 euro loodshuur terwijl ik de goederen daags nadat ik de factuur ontving, heb afgehaald.

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

@Rob

 

Dus wat je eigenlijk zegt is dat de zeevracht stiekem in de NL afhandelingskosten zitten?

 

Ik doe nagenoeg niets LCL, maar heb in het verleden wel eens gekozen om een niet volle 20ft te gebruiken ipv LCL. De prijs week niet zoveel af, maar in ieder geval zaten mijn spullen (beurssamples) in een eigen container.

 

@Orthen

 

Welke haven praat je over? Ik wil mijn agent wel eens vragen om uit te rekenen wat het verschil is tussen 10m3 LCL of 20ft.

Link naar reactie
  • 0

@Karci

 

Loadport is Shenzen

 

CIF Rotterdam USD 537,14 = euro 395,00

 

Kosten Cleve & Zonen BV

Admin/DO fee 92,50

Eco tax 8,50

Isps fee 4.00

Lcl charges 156,00

Un/re-loading 224,00

import service fee 140,00

Cisf 52,88

inklaren 80,00

extra artikelen 1x 17,50

 

Kosten - zelf afhalen

Logistic Centre Rotterdam BV (= onderdeel van Cleve & Zn) 97,35

 

alles bij elkaar 1267,73 (zelf afgehaald)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Orthen

 

Augustus 2009 heb ik ook offerte gevraagd voor iets dergelijks (ook Shenzen toevallig), ik kreeg toen volgend antwoord:

 

Het vrachttarief is usd.50,- per cbm

 

Kosten te Rotterdam:

 

Lossingskosten/THC: Eur.45,- per cbm

China Import fee:Eur.17,- per cbm

Delivery Order/Ecotax/Isps: Eur.93,-

Trucking naar Amsterdam: 5 cbm = Eur. 135,-

10 cbm =Eur. 159,-

 

Totaal voor 10m3 dus zo'n € 713,00 (ex zeevracht).

 

Voor FCL zendingen wordt het volgende gerekend:

 

THC/Isps:Eur.195,- per ctr

Delivery order:Eur.40,-

Inklaren exclusief btw/invoerrechten:Eur.40,-

 

Een totaal van € 275,00.

 

Rob, je hebt gelijk, het omslagpunt LCL / FCL wordt dus snel bereikt. Ik heb mijn agent trouwens om een vergelijking gevraagd, dan kunnen we het uitrekenen per m3.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar komt het inderdaad min of meer op neer.

 

@Rob

 

Dus wat je eigenlijk zegt is dat de zeevracht stiekem in de NL afhandelingskosten zitten?

 

Ik doe nagenoeg niets LCL, maar heb in het verleden wel eens gekozen om een niet volle 20ft te gebruiken ipv LCL. De prijs week niet zoveel af, maar in ieder geval zaten mijn spullen (beurssamples) in een eigen container.

 

@Orthen

 

Welke haven praat je over? Ik wil mijn agent wel eens vragen om uit te rekenen wat het verschil is tussen 10m3 LCL of 20ft.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Je vergeet bij het FCL transport in het voorbeeld nog je lokale truckingkosten. die komen er nog bij.

maar met een 20ft of 40 ft container heb je gelijk zo'n 25 of 60 M3 hier.

In principe is het transporttechnisch gezien veel beter om volle containers te importeren.

Hou bij FCL wel nog rekening met mogelijke scankosten van de container (opdracht douane) of fysieke controle in de douane loods. scannen al gaus tussen de 132 en 150 euro. moet cntr, op terminnll uitgepakt worden al gauf rond de 500/600 euro extra kosten incl. gasmeting.

 

@ Orthen

 

Augustus 2009 heb ik ook offerte gevraagd voor iets dergelijks (ook Shenzen toevallig), ik kreeg toen volgend antwoord:

 

Het vrachttarief is usd.50,- per cbm

 

Kosten te Rotterdam:

 

Lossingskosten/THC: Eur.45,- per cbm

China Import fee:Eur.17,- per cbm

Delivery Order/Ecotax/Isps: Eur.93,-

Trucking naar Amsterdam: 5 cbm = Eur. 135,-

10 cbm =Eur. 159,-

 

Totaal voor 10m3 dus zo'n € 713,00 (ex zeevracht).

 

Voor FCL zendingen wordt het volgende gerekend:

 

THC/Isps:Eur.195,- per ctr

Delivery order:Eur.40,-

Inklaren exclusief btw/invoerrechten:Eur.40,-

 

Een totaal van € 275,00.

 

Rob, je hebt gelijk, het omslagpunt LCL / FCL wordt dus snel bereikt. Ik heb mijn agent trouwens om een vergelijking gevraagd, dan kunnen we het uitrekenen per m3.

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

@ Orthen; reactie agent:

 

De tarieven zijn zeer sterk gestegen de laatste maanden.

 

Het tarief Shenzen naar Rotterdam is nu Usd,1900,- per 20ft.

 

Als de LCL lading bij onze agent geboekt gaat worden dan zijn onze tarieven:

 

10 cbm:

 

Zeevracht: Usd.76,- per cbm

Lossen/Laden/THC: Eur.34,00 per cbm

Delivery order/Tax/Isps: Eur.80,-

 

Dus totaal ca.Eur.Eur.980,-

 

Tarief voor een 20ft container Usd.1900,-

THC/Isps:Eur.198,-

Delivery Order:Eur.35,-

Inklaren:Eur.40,-

 

Dus totaal:Eur.1650,-

 

Als je even snel rekent kom je gelijk bij rond de 17/18 m3. Dan is het wel pas in de haven en moet 't nog afgehaald/bezorgd worden, 't kan zijn dat een 20ft dan nog wat extra kost. Ik denk dat het omslagpunt bij zo'n 20m3 ligt, plm. 10m3 laadverlies, maar wel een container waar geen spullen van anderen inzitten, minder kans op beschadigingen (mits goed geladen/verpakt).

Link naar reactie
  • 0

dus kun je beter wachten totdat je een container volledig met je eigen produkt kunt laden.

 

 

@ Orthen; reactie agent:

 

De tarieven zijn zeer sterk gestegen de laatste maanden.

 

Het tarief Shenzen naar Rotterdam is nu Usd,1900,- per 20ft.

 

Als de LCL lading bij onze agent geboekt gaat worden dan zijn onze tarieven:

 

10 cbm:

 

Zeevracht: Usd.76,- per cbm

Lossen/Laden/THC: Eur.34,00 per cbm

Delivery order/Tax/Isps: Eur.80,-

 

Dus totaal ca.Eur.Eur.980,-

 

Tarief voor een 20ft container Usd.1900,-

THC/Isps:Eur.198,-

Delivery Order:Eur.35,-

Inklaren:Eur.40,-

 

Dus totaal:Eur.1650,-

 

Als je even snel rekent kom je gelijk bij rond de 17/18 m3. Dan is het wel pas in de haven en moet 't nog afgehaald/bezorgd worden, 't kan zijn dat een 20ft dan nog wat extra kost. Ik denk dat het omslagpunt bij zo'n 20m3 ligt, plm. 10m3 laadverlies, maar wel een container waar geen spullen van anderen inzitten, minder kans op beschadigingen (mits goed geladen/verpakt).

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik alle aanbiedingen naast elkaar leg kom ik slechts tot de conclusie dat hier sprake is van volstrekte willekeur.

 

 

AANBIEDING WORLD FREIGHT LOGISTICS 13.07.2009

 

LCL zeevracht zendingen ex. Shenzhen, China – Rotterdam :

 

Zeevracht LCL             Usd    15,-      w/m tevens minimum

 

Lossingskosten            Euro    65,- p/ton of Euro 26,- p/cbm

                  Minimum Euro 65,-

Terminal handling charges         Euro    18,-      w/m tevens minimum

Laat volgen               Euro    78,-      p/Bill of Lading

ISPS/Eco tax               Euro    12,50   p/Bill of Lading

Import fee               Euro    15,-      w/m

                  Minimum Euro 60,-

 

Handling               Euro    38,50      p/Bill of Lading

 

Inklaren               Euro    65,-      p/inklaring

Eventueel extra post         Euro    17,50      p/artikel

 

AANBIEDING EMBASSY FREIGHT 14.07.2009

 

Zeevracht FOB Shenzen - CFR Rotterdam      Usd 15,- m/w (Usd 45,-)

Lossingskosten                  Eur 60,- per Mt (ook min)

                  ÓF   Eur 24,- cbm

THC toeslag                  Eur 19,- m/w (ook min)

Laat volgen                  Eur 75,-/BL

ISPS, milieuheffing               Eur 12,-/BL

Inklaring (excl. Invoerrechten, BTW)         Eur 55,-/HS code (o.b.v. directe vertegenw.)

Extra HS code                  Eur 15,-/HS code

Import Service Fee               Eur 15,- m/w (min Eur 60,-)

Administratie kosten                Eur 35,-/BL

 

Totale kosten                   Usd 45,- + Eur 366,-

 

Link naar reactie
  • 0

It's a free market.

Dus iedere aanbieder bepaalt zijn eigen tarief. LCL zendingen zijn vrij bewerkelijk, dus vandaar

dat de afhandelingskosten ook relatief hoger zijn. Transport is bijna voor iedere ondernemer het sluitstuk van de begroting en

daar gaan ze vaak de mist mee in. Het is dus zeer goed dat je vantevoren één en ander goed uitrekent en nog eens controleert.

 

 

Als ik alle aanbiedingen naast elkaar leg kom ik slechts tot de conclusie dat hier sprake is van volstrekte willekeur.

 

 

AANBIEDING WORLD FREIGHT LOGISTICS 13.07.2009

 

LCL zeevracht zendingen ex. Shenzhen, China – Rotterdam :

 

Zeevracht LCL             Usd    15,-      w/m tevens minimum

 

Lossingskosten            Euro    65,- p/ton of Euro 26,- p/cbm

                  Minimum Euro 65,-

Terminal handling charges         Euro    18,-      w/m tevens minimum

Laat volgen               Euro    78,-      p/Bill of Lading

ISPS/Eco tax               Euro    12,50   p/Bill of Lading

Import fee               Euro    15,-      w/m

                  Minimum Euro 60,-

 

Handling               Euro    38,50      p/Bill of Lading

 

Inklaren               Euro    65,-      p/inklaring

Eventueel extra post         Euro    17,50      p/artikel

 

AANBIEDING EMBASSY FREIGHT 14.07.2009

 

Zeevracht FOB Shenzen - CFR Rotterdam      Usd 15,- m/w (Usd 45,-)

Lossingskosten                  Eur 60,- per Mt (ook min)

                  ÓF   Eur 24,- cbm

THC toeslag                  Eur 19,- m/w (ook min)

Laat volgen                  Eur 75,-/BL

ISPS, milieuheffing               Eur 12,-/BL

Inklaring (excl. Invoerrechten, BTW)         Eur 55,-/HS code (o.b.v. directe vertegenw.)

Extra HS code                  Eur 15,-/HS code

Import Service Fee               Eur 15,- m/w (min Eur 60,-)

Administratie kosten                Eur 35,-/BL

 

Totale kosten                   Usd 45,- + Eur 366,-

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Vers van de pers;

 

Eén van de redenen waarom ik graag werk met een vaste agent in NL is een stukje service wat je soms kan krijgen op vertrouwensbasis.

 

Een bestelde container kwam afgelopen zondag aan in Rotterdam, verscheept op basis van express release. Je hebt dan origineel BL niet nodig voor de release. Wat ik niet wist, maar blijkbaar toch voorkomt is dat zo'n express release moet worden bevestigd door de agent van laadhaven aan de agent van loshaven. In dit geval was de release dus niet gebeurd. Normaliter check je dan even waarom, meestal iets simpels of gewoon vergeten, maar laten we nu net Vietnamees nieuwjaar hebben, geen sterveling te bereiken.

 

Da's vervelend, want hoe krijg je dan je container los? Normaliter mag de agent 'm dan niet vrijgeven, maar op vertrouwensbasis is dit toch gedaan. Toch prettig om met dat soort partners te kunnen werken in het complexe wereldje van internationaal transport.

Link naar reactie
  • 0

@Karci

Ik exporteer al twintig jaar goederen naar Brunei - altijd per express B/L - dat van die releasebevestiging is mij niet bekend.

Vroeger ging zo'n B/L mee in de captain's mail - hoe dat tegenwoordig gaat, weet ik niet.

 

Het grote voordeel van deze wijze van export is dat je als verscheper een B/L pas na een week of langer in je bezit hebt. Het schip is dan al onderhand op de plaats van bestemming en rest je dus niets anders om de papieren per DHL naar de klant te sturen.

Ik vind overigens die zeevracht van 76 dollar/MW nogal afwijken van de 15 dollar die ik een half jaar geleden kreeg aangeboden. De omstandigheden lijken mij de laatste maanden nier veel veranderd.

 

Een goede realtie met een vaste verscheper in NL heeft zeker een voordeel. Desondanks wordt in de vervoerswereld een carte blanche vroeger of later gebruikt om je als trouwe klant een hoger tarief te berekenen. In een sleepende rechtzaak heb ik ooit mijn gelijk weten te halen, echter de advocaatkosten waren niet mals.

 

Met import heb ik pas enkele maanden van doen en na mijn eerste bevindingen vind ik dat er eigenlijk een site zou moeten zijn waar alle vervoerders door hun klanten kunnen worden beoordeeld op prijs en kwaliteit.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Orthen

 

Mijn ervaring is voornamelijk import met standaard B/L's (ook zo'n 20 jaar trouwens :) ), ik ben het met je eens dat de standaard B/L's inderdaad een koerier vereisen (extra kosten, alhoewel in mijn geval doorgaans betaald door leverancier), maar ook kunnen resulteren in demurrage en eventueel erger, afspraken met je klanten niet kunnen nakomen vanwege te late levering en nog erger, de mogelijkheid dat je een lege beursstand hebt omdat je spullen niet op tijd zijn.

 

Toch heb ik ook wel met express B/L's gewerkt (export naar de US). In theorie is de vracht vrijgegeven voor de klant, maar toch bestond de mogelijkheid een zending te blokkeren, alleen moest je dan zelf actie ondernemen en 100% heb ik dat nooit vertrouwd.

 

De hele issue heeft natuurlijk te maken met al dan niet betaald hebben. Koop je in (evt. met aanbetaling), dan is een kopie B/L doorgaans het betalingsmoment. Je betaalt en leverancier stuurt het origineel B/L. Lever (of koop) je op rekening of bij vooruitbetaling, dan is een express B/L een heel stuk handiger.

 

Wat kosten zeevracht betreft; nog niet zo lang geleden kreeg ik een 40ft HC voor USD 450,00 vanuit Azië, nu betaal je dus al USD 1900,-- voor een 20ft. Wat mijn agent zegt klopt wel, de prijzen zijn hoog op dit moment.

 

Wat de tarieven betreft; op bepaald moment kochten we meer in in Europa dan in Azië, waardoor het zeevracht volume afnam. Maar in de tijd dat de zeevracht nog een flink onderdeel was liep ik ook aan tegen het geneuzel van constant veranderende tarieven. Logistiek was mijn ding, maar ik deed 't naast een hele hoop andere activiteiten en de constante aandacht die het vroeg was me een doorn in het oog. Op bepaald moment heb ik met één agent een afspraak gemaakt. Geef me je scherpste prijs (dan kreeg ik altijd een goede aanbiedingsprijs). Vervolgens deed ik hem het volgende voorstel; ik betaal je USD 100,-- boven dit tarief, maar ik wil altijd de scherpste prijs die je kan geven + die 100 USD. Daar ging hij mee accoord. Het enige wat ik vervolgens moest doen was af en toe zijn rates naast die van andere aanbieders leggen (waar ik mee werd doodgegooid) om te zien of hij zich aan zijn afspraak hield. Dat deed hij overigens, ik heb er enkele jaren veel plezier van gehad.

 

Wat die site betreft; ja, dat zou handig zijn, al was 't maar om al die afkortingen (waar wel elke keer prijskaartjes aanzitten) eens goed uitgelegd te krijgen. Zoals je ziet doet mijn agent 't anders en dat vind ik wel zo prettig. Vaak is die hele transportbusiness totaal niet transparant en eerlijk gezegd denk ik dat dat ook de bedoeling is.

Link naar reactie
  • 0

Als ik producten gaat importeren vanuit Azië vraag ik altijd om een sample. Zo weet ik zeker dat ik met een bedrijf gaat. Maar ja je moet wel met paypal kunnen betalen. Als ze geen product naar je toe stuurt kan je altijd nog geld terug vragen via paypal (betaal nooit via bank!!! De kans is groot dat je met een oplichter te maken hebt).

 

En als ze een sample naar je hebt toesturen kan je voor de zekerhied 50 stuks bestellen t.w.v 500 euro (ongeveer). Je test namelijk de leverancier betrouwbaar zijn of niet.

 

http://www.playgadgets.nl/ - Op zoek naar de goedkoopste en voordeligste Nintendo DS/DSi flashkaart, accesoires of Gadgets? Bij Playgadgets.nl is allemaal te verkrijgbaar!
Link naar reactie
  • 0

@Mike532

 

Het zou ongetwijfeld helpen om ook voor de aanbieders van chinese producten een rating systeem op te zetten. Al is het maar om collega's te waarschuwen met wie ze beslist NIET in zee moeten gaan.

 

Het internet biedt bij uitstek deze mogelijkheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als je met Paypal betaald dan is de kans klein dat je met een oplichter te maken hebt?

De logica ontgaat me. En als iemand een sample stuurt dan is hij betrouwbaar??

Ook deze logica ontgaat me. Leveranciers sturen trouwens nooit samples zonder dat je daarvoor de kosten + transportkosten betaald. En eerst eens 50 stuks betsellen om de betroubaarheid te testen t.w.v. 500 euro.

Dat is in China voor veel mensen meer dan een halfjaar salaris. Als een Chinees 1 maal per maand iemand voor 500 euro kan oplichten heeft hij een makkelijk inkomen.

Ik zou mijn leverancier vooraf controleren voordat ik met hem in zee ga. Dat voorkomt veel problemen.

Ik zie hier op dit forum weinig mensen die business met China op een serieuze manier benaderen.

Lees de diverse topics maar.

 

Als ik producten gaat importeren vanuit Azië vraag ik altijd om een sample. Zo weet ik zeker dat ik met een bedrijf gaat. Maar ja je moet wel met paypal kunnen betalen. Als ze geen product naar je toe stuurt kan je altijd nog geld terug vragen via paypal (betaal nooit via bank!!! De kans is groot dat je met een oplichter te maken hebt).

 

En als ze een sample naar je hebt toesturen kan je voor de zekerhied 50 stuks bestellen t.w.v 500 euro (ongeveer). Je test namelijk de leverancier betrouwbaar zijn of niet.

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Dus als je met Paypal betaald dan is de kans klein dat je met een oplichter te maken hebt?

De logica ontgaat me.

Absoluut niet. Waar hij meer op doelt is dat je bij Paypal gebruik kunt maken van kopersbescherming. Zie in China maar eens levering af te dwingen na een bankoverschrijving.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Er zijn in Nederland diverse bedrijven waar je dit soort zaken aan kunt outsourcen. Zij beschikken in Nederland over chineze medewerkers, die de taal aan de andere kant van de wereld wel begrijpen. Ook onderhandelen en samples opvragen gaat erg simpel via deze weg. Tevens beschikken ze over een aantal chinezen welke in China voor hen zitten gevestigd. Deze gaan elke fabriek af om kwaliteit op te sporen en een indruk van de fabriek naar je te emailen.

 

Deze bedrijven werken vaak gewoon op uurtarief, dus geen bedragen per product ofzo. Wij hebben reeds meerdere van dit soort bestellingen op deze manier geplaatst, tot alle tevredenheid!

 

Over prijzen zijn de chinezen niet moeilijk... jij wilt goedkoper? dat is goed... let hierbij heel erg op de kwaliteit, hoe lager de prijs, des te lager de kwaliteit wordt....

Uw partner in Project & Design verlichting!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.