• 0

Is deze Aziatische leverancier te vertrouwen?

Aanbevolen berichten

  • 0

Zegt echt niets in China 2000 stafleden. Er staan zoveel leveranciers, fabrikanten en handelaraen op groot en klein. Je moet echt niet denken dat die allemaal gecontroleerd zijn of ze hun afspraken nakomen. En zelfs indien ze volledig betrouwbaar en tegoede trouw zijn zegt dat nog niets over de manier waarop ze de zaken aanpakken. Vraag dit maar na aan Chinezen.

Als je begint met zakendoen met China kom je er vanzelf wel achter dat dit toch echt veel moeizamer is dan je denkt:

- Communicatie problemen (elkaar niet helemaal begrijpen)

Dit komt tussen Nederlandse en Westerse bedrijven al voor, laat staan in China waar echt niet

iedereen engels (of goed engels spreekt)

- Wisselende kwaliteit

- Niet tijdig leveren

- Niet gauw nee zeggen als iets niet kan en later met allerlei uitvluchten komen waarom iets niet gelukt is

 

Wij werken o.a. in opdracht van een nederlandse importeren die al jaren zaken doet met China en er tot voor kort zelf iedere maand kwam. Wij leveren full time kwaliteitscontroles voor produkten die hij afneemt.

En de bedrijven waarmee hij werkt zijn voor hem betrouwbare leveranciers, maar hij doet dit niet voor niets.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Company Profile

Number of Employees:    101 - 500 People

 

Business Type:    Manufacturer

Year Established:    2008

 

Niet slecht voor een bedrijf dat is opgericht in 2008.

 

Mijn oog viel meteen op de Intel SSD en de HTP Touch Pro die ze aanboden. En vooral dit moet een indicatie zijn dat dit geen zuiver bedrijf is "Payment terms:      T/T, Western Union, MoneyGram"

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

De laatste keer heb ik drie weken in een bedrijf vertoefd, waar ik zelf zaken mee doe.. Op kantoor zitten nogal wat "niksdoeners", die natuurlijk wel geregistreerd staan als medewerker. Soms loopt alles door elkaar en is iedereen met hetzelfde bezig, maar echt duidelijk wordt het nooit. Heb begrepen dat zo'n bedrijf relatief minder lokale belasting betaalt, naar mate er meer mensen werken............. En zo ken ik nog wel een paar Chinese kunstjes. ;)

Link naar reactie
  • 0

Tja ik twijfel zelf ook aan een aantal producten, sommige producten zijn te mooi geprijsd om waar te zijn. Aan de andere kant, China kan natuurlijk enorm goedkoop produceren.

 

Heeft iemand anders misschien een voorbeeld van een betrouwbare leverancier met gelijk waardige elektronische producten? (een website)

Link naar reactie
  • 0

Company Profile

Number of Employees:    101 - 500 People

 

Business Type:    Manufacturer

Year Established:    2008

 

Niet slecht voor een bedrijf dat is opgericht in 2008.

 

Mijn oog viel meteen op de Intel SSD en de HTP Touch Pro die ze aanboden. En vooral dit moet een indicatie zijn dat dit geen zuiver bedrijf is "Payment terms:      T/T, Western Union, MoneyGram"

 

John

 

Je bedoelt dat ze merken/producten aanbieden die ze nooit zelf zouden mogen produceren oid?
Link naar reactie
  • 0

ze hebben niet eens een website, telefoon en fax nr is hetzelfde.

 

Veel van dit soort alibaba shops die in Baoan district zitten. Bedrijf zal niet veel voorstellen, ik heb er al veel bezocht daar.

 

Garantie tot aan de deur zoals ze wel eens zeggen... Hun deur natuurlijk.

 

Overigens zijn er in Baoan district veel "ondernemers" uit Henan die bekend staan als oplichters, ik zou er nooit wat kopen via een alibaba pagina.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt wel een trend B2B via (vooral) chineze website's.

Het is een groot risico, ik denk dat er te veel oplichters tussen zitten om nog zaken te doen met 1 van de aanbieders.

 

Je kan op google zoeken op: CHINA SCAM

 

De verhalen die ik lees zijn voor mij al genoeg om er niet mee in zee te gaan, vanuit het hele alibaba gebeuren zijn er wel tig aantal oplichters ontstaan..

 

Je zou het altijd kunnen proberen met een kleine investering. Ik heb op begrepen dat ze vaak replica's sturen in plaats van het product zoals op de website en dan is er no way back.

 

 

" Action is the foundational key to all success " - Pablo Picasso

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt wel een trend B2B via (vooral) chineze website's.

Het is een groot risico, ik denk dat er te veel oplichters tussen zitten om nog zaken te doen met 1 van de aanbieders.

 

Je kan op google zoeken op: CHINA SCAM

 

De verhalen die ik lees zijn voor mij al genoeg om er niet mee in zee te gaan, vanuit het hele alibaba gebeuren zijn er wel tig aantal oplichters ontstaan..

 

Je zou het altijd kunnen proberen met een kleine investering. Ik heb op begrepen dat ze vaak replica's sturen in plaats van het product zoals op de website en dan is er no way back.

 

 

 

Correct, het is vaak erg goed nagemaakt maar als je een A-merk verkoopt en je mag het van dat merk ook nog eens gebruiken als handelsnaam ga je dus nat :)

Link naar reactie
  • -1

Alibaba.com is inderdaad erg vervuild en de kans is groot dat je te maken hebt met een wederverkoper of een agent. PM mij ik kan je wellicht helpen met fabrieksinspectie.

Compass Projects is een Procurement Service Provider.

Met de kennis en ervaringen in huis hoop ik HL-ondernemers te helpen / inspireren.

www.compass-projects.com

Link naar reactie
  • 0

Bepaal het risico wat je loopt. Wil je voor een paar honderd dollar handel bestellen en je kunt 't missen, dan kan je een gokje wagen. Gaat het om substantieel geld, dan de volgende tips;

 

Vraag het bedrijf om een aantal - meerdere - referenties (in Europa, Australië of de US), neem kontakt op met deze bedrijven - vooropgesteld dat je de info krijgt trouwens - check deze bedrijven en neem bij gunstige uitkomst eventueel het risico.

 

Het laatste woord staat er niet voor niets, zelfs bij gunstige uitkomst blijft er een risico, alleen is het dan wel minder dan op de bonnefooi wat bestellen.

 

Extra check: vraag op welke eerstvolgende handelsbeurs je ze kunt bezoeken. Check met de beursorganisatie of ze staan ingeschreven. Bij beursdeelname is je stand pas gegarandeerd na een aanbetaling, als die gedaan is kan je ervan uitgaan dat die beursdeelname ook serieus is.

 

Beter is en zo hoort 't eigenlijk, boek een reis naar China, bezoek de fabriek, check de producten, doe dan eventueel een bestelling en vlieg er nog een keer heen voordat 't verscheept wordt. Controleer dan de spullen en zorg dat je erbij bent als 't verscheept wordt. Dit zou je eigenlijk een paar keer moeten doen, als het allemaal goed gaat kan je de bezoeken verminderen. Dan nog blijft 't 't beste om een agent of QC'er te gebruiken om alle zendingen te controleren.

 

Andere optie; zoek een agent waarvan je zeker weet dat deze te vertrouwen is, het liefst een Amerikaan of Europeaan. Check deze ook goed, want ook daar lopen een flink aantal charlatans, oplichters en mooisprekers van rond. Bestel wat samples en kijk of die voldoen aan je verwachtingen. Plaats dan eventueel de order. Als 't om flink geld gaat moet je eigenlijk altijd werken op L/C basis. In een L/C kan je een aantal eisen (levertijd, productkenmerken etc.) omschrijven waaraan de zending moet voldoen voordat je daadwerkelijk betaalt.

 

Op alibaba staan bedrijven waarvan bij voorbaat al duidelijk is dat de opgegeven informatie klinkklare onzin is. Bijvoorbeeld een omzet van een productiebedrijf van USD 10 miljoen met 5 medewerkers. Of je legt kontakt met een fabriekseigenaar die dat niet blijkt te zijn. Ga je met hem mee naar "zijn" fabriek, moet hij aan de poort wachten tot hij toestemming heeft gekregen om naar binnen te gaan. En zo zijn er nog zoveel dingen waar jij als betrouwbare Westeuropeaan niet eens van droomt dat 't mogelijk is totdat je het een keer meemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens mat Karci, had hetzelf niet duidelijker kunnen zeggen.

Het probleem met de meeste (kleine(re)) ondernemers is dat ze de kosten van één of meerdere reizen naar China en de kosten voor het gebruik maken van een agent of bedrijf dat een deel van deze zorg uit handen kan nemen, heel vaak te hoog worden gevonden.

Veel Highlevelers die handel met China willen opzetten denken aan kleinschalige import. Gezien de kosten die je daarvoor eigenlijk zou moeten maken is dat niet echt lonend.

 

 

Bepaal het risico wat je loopt. Wil je voor een paar honderd dollar handel bestellen en je kunt 't missen, dan kan je een gokje wagen. Gaat het om substantieel geld, dan de volgende tips;

 

Vraag het bedrijf om een aantal - meerdere - referenties (in Europa, Australië of de US), neem kontakt op met deze bedrijven - vooropgesteld dat je de info krijgt trouwens - check deze bedrijven en neem bij gunstige uitkomst eventueel het risico.

 

Het laatste woord staat er niet voor niets, zelfs bij gunstige uitkomst blijft er een risico, alleen is het dan wel minder dan op de bonnefooi wat bestellen.

 

Extra check: vraag op welke eerstvolgende handelsbeurs je ze kunt bezoeken. Check met de beursorganisatie of ze staan ingeschreven. Bij beursdeelname is je stand pas gegarandeerd na een aanbetaling, als die gedaan is kan je ervan uitgaan dat die beursdeelname ook serieus is.

 

Beter is en zo hoort 't eigenlijk, boek een reis naar China, bezoek de fabriek, check de producten, doe dan eventueel een bestelling en vlieg er nog een keer heen voordat 't verscheept wordt. Controleer dan de spullen en zorg dat je erbij bent als 't verscheept wordt. Dit zou je eigenlijk een paar keer moeten doen, als het allemaal goed gaat kan je de bezoeken verminderen. Dan nog blijft 't 't beste om een agent of QC'er te gebruiken om alle zendingen te controleren.

 

Andere optie; zoek een agent waarvan je zeker weet dat deze te vertrouwen is, het liefst een Amerikaan of Europeaan. Check deze ook goed, want ook daar lopen een flink aantal charlatans, oplichters en mooisprekers van rond. Bestel wat samples en kijk of die voldoen aan je verwachtingen. Plaats dan eventueel de order. Als 't om flink geld gaat moet je eigenlijk altijd werken op L/C basis. In een L/C kan je een aantal eisen (levertijd, productkenmerken etc.) omschrijven waaraan de zending moet voldoen voordat je daadwerkelijk betaalt.

 

Op alibaba staan bedrijven waarvan bij voorbaat al duidelijk is dat de opgegeven informatie klinkklare onzin is. Bijvoorbeeld een omzet van een productiebedrijf van USD 10 miljoen met 5 medewerkers. Of je legt kontakt met een fabriekseigenaar die dat niet blijkt te zijn. Ga je met hem mee naar "zijn" fabriek, moet hij aan de poort wachten tot hij toestemming heeft gekregen om naar binnen te gaan. En zo zijn er nog zoveel dingen waar jij als betrouwbare Westeuropeaan niet eens van droomt dat 't mogelijk is totdat je het een keer meemaakt.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan ook incasso bureau's in China. mbv contracten kun je terugkomen op afspraken.

Eerst problemen krijgen en dan oplossen? Beetje omgekeerde wereld.

 

Ik had het over risico's indekken maar dat heb je nu wel in de gaten

Compass Projects is een Procurement Service Provider.

Met de kennis en ervaringen in huis hoop ik HL-ondernemers te helpen / inspireren.

www.compass-projects.com

Link naar reactie
  • 0

Company Profile

Number of Employees: 101 - 500 People

 

Business Type: Manufacturer

Year Established: 2008

 

Niet slecht voor een bedrijf dat is opgericht in 2008.

 

Mijn oog viel meteen op de Intel SSD en de HTP Touch Pro die ze aanboden. En vooral dit moet een indicatie zijn dat dit geen zuiver bedrijf is "Payment terms: T/T, Western Union, MoneyGram"

 

John

ik zou persoonlijk al grote moeite hebben om met bedrijven zaken te doen die alleen cash payments accepteren.

Er is volgens mij met die pay systemengeen enkele mogelijkheid je geld te traceren.

er word ook erg tegen gewaarschuwd.

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan ook incasso bureau's in China. mbv contracten kun je terugkomen op afspraken.

Eerst problemen krijgen en dan oplossen? Beetje omgekeerde wereld.

 

Ik had het over risico's indekken maar dat heb je nu wel in de gaten

 

Risico's indekken? Weet je wel waar je het over hebt ?

Ik zit nog steeds te wachten op de "kennis en ervaring" die beloofd gedeeld te worden, dit is in iedergeval niet een oplossing maar een noodgreep, laatste strohalm, geld in bodemloze put storten etc etc.

 

Echt advies zou zijn:

1 zorg dat contractueel alles op orde is, verplichtingen, leveringsvoorwaarden etc etc.

2 zorg dat je enig achtergrond onderzoek uitvoert op de personen waarmee je praat, de producent/leverancier om zo een beter beeld te krijgen en hopelijk bevestiging van goed gevoel.

3 Laat eens iemand in Chinees de producent/leverancier bellen, navraag doen bij buren etc om zo indirekt eea te bevestigen

4 Doe wat internet navraag werk, zoek mensen die hier al eerder kochten etc etc.

5 Indien budgetair toelaatbaar, laat een lokaal persoon de goederen voor verzending en betalen controleren.

 

Als je ECHT een probleem hebt met een leverancier gaat een Chinese incassoburo echt niets betekenen. Als het echt fout gaat ben je of je geld kwijt en druip je af of je spendeerd meer geld door inschakeling van persoon/bedrijf met enig gewicht, met connecties, een grote vuist en mond om zo eerst vriendelijk, indien zonder resultaat, met enige druk uit netwerk een oplossing te forceren.

 

Indien dan nog geen oplossing kan je gewoon naar het gerecht hier, Het is echt geen wild westen hier zonder regels. Als je gelijk hebt kun je je gelijk ook halen.

Link naar reactie
  • 0

Company Profile

Number of Employees: 101 - 500 People

 

Business Type: Manufacturer

Year Established: 2008

 

Niet slecht voor een bedrijf dat is opgericht in 2008.

 

Mijn oog viel meteen op de Intel SSD en de HTP Touch Pro die ze aanboden. En vooral dit moet een indicatie zijn dat dit geen zuiver bedrijf is "Payment terms: T/T, Western Union, MoneyGram"

 

John

ik zou persoonlijk al grote moeite hebben om met bedrijven zaken te doen die alleen cash payments accepteren.

Er is volgens mij met die pay systemengeen enkele mogelijkheid je geld te traceren.

er word ook erg tegen gewaarschuwd.

 

Ik weet niet hoe 't nu is, maar toen wij zo'n jaar of 15 terug begonnen met zaken doen in China betaalden we 100% vooruit, gewoon per bank. Dezelfde spullen werden ook wel eens via Hongkong betrokken, dan ging het via een L/C. Ik was 't er eigenlijk niet mee eens, dat 100% vooruitbetalen, maar 't was op een andere manier gewoon niet mogelijk. Maar ach, handel kopen voor USD 100,-- (+ vracht USD 100,--) wat hier weg kon voor zo'n 750 Euro was natuurlijk wel een gokje waard. Én, we gingen er wel zelf heen, dus wisten met wie we te maken hadden.

 

Western Union en Moneygram heeft voor mij tegenwoordig een te sterk Nigeriaans bijsmaakje, zonder te weten met wie je werkt zou ik 't in ieder geval niet doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan ook incasso bureau's in China. mbv contracten kun je terugkomen op afspraken.

Eerst problemen krijgen en dan oplossen? Beetje omgekeerde wereld.

 

Ik had het over risico's indekken maar dat heb je nu wel in de gaten

 

Ik nam inderdaad het risico, maar meer op een kneus geloof ik :).

 

Normaliter zou ik mijn antwoord anders hebben geformuleerd, namelijk (deel achter de komma); Is dat niet de omgekeerde wereld? Klinkt wat vriendelijker, nietwaar? Maar ik was gewoon benieuwd hoe je zou reageren. Da's nu duidelijk :).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.