• 0

Gespecialiseerd autobedrijf starten - Van idee naar uitvoering...

Beste HLers,

 

Allereerst zal ik mijzelf voorstellen. Ik ben Bas en woon in de regio Rotterdam, maar ben van origine een nuchtere Zeeuw. Momenteel ben ik in dienst voor een werkgever en werk zo'n 40-50 uur per week.

 

Als hobby houd ik mij veel bezig met Europese old-timers (Auto's uit 1970-1985) en voornamelijk auto's van het merk Mercedes. Nu heb ik wel wat verloop qua auto's op een jaar. Als ik namelijk klaar ben met een auto, dan rijd ik er af en toe in en dan wil ik eigenlijk weer iets nieuws. Dan verkoop ik dus de auto en ga op zoek naar een andere. Ik vraag me af wat de max is om geen problemen te krijgen met de belastingdienst.

 

Na het Altan verhaal te hebben gelezen en een aantal andere topics over auto bedrijven wil ik er toch over nadenken om mijn hobby in een bedrijf te gieten. Overigens wil ik geen topic ala Altan starten. Ik verwacht hier een kritische blik op mijn plannen en tips om het goed te doen.

 

Het idee:

Een relatief klein autobedrijf gespecialiseerd in het onderhoud aan Europese auto's van 1970-1985 (niet al te strikt) en met name Mercedessen. Daarnaast de verkoop van Europese auto's uit die tijd (veelal belastingvrij).

Het bedrijf word een familiebedrijf. Mijn broer gaat als monteur aan het werk en ik doe voornamelijk het administratieve werk. Ik wil het bedrijf zo klein houden dat het door mijn broer en mij draaiend gehouden kan worden. Het is geen ambitie om heel groot te worden.

 

Ik ben druk bezig om een plan te schrijven hoe ik dit kan bereiken. Ik heb veel informatie uit andere topics gehaald en ben daar druk mee bezig. Daarnaast zijn er ook nog een aantal knelpunten waar ik tegenaan loop.

 

Voor nu zou ik graag kritische reacties op mijn idee willen hebben. Dus ik zou zeggen: "shoot!"

 

8)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Bas,

 

Het is in ieder geval een redelijk uniek bedrijf en daar zijn vast wel kansen voor. Uit je ondernemingsplan zal ook moeten gaan blijken hoe groot je markt is en welk deel daarvan redelijkerwijs bij jullie terecht moet gaan komen. En of daar voldoende inkomen voor jullie uit te halen valt.

 

Zowel voor je broer als voor jou is deze column wellicht interessant.

 

Andere aspecten:

- milieuvergunningen

- redelijk hoge investeringen in pand (showroom plus werkplaats) en in autovoorraad

- is veel verschillende merken goed te doen (vooral qua onderhoud) of is het beter te specialiseren in 1 of 2 merken?

 

Wat zijn die knelpunten waar je nu tegen aan loopt?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bas,

 

Het is in ieder geval een redelijk uniek bedrijf en daar zijn vast wel kansen voor. Uit je ondernemingsplan zal ook moeten gaan blijken hoe groot je markt is en welk deel daarvan redelijkerwijs bij jullie terecht moet gaan komen. En of daar voldoende inkomen voor jullie uit te halen valt.

 

Zowel voor je broer als voor jou is deze column wellicht interessant.

 

Andere aspecten:

- milieuvergunningen

- redelijk hoge investeringen in pand (showroom plus werkplaats) en in autovoorraad

- is veel verschillende merken goed te doen (vooral qua onderhoud) of is het beter te specialiseren in 1 of 2 merken?

 

Wat zijn die knelpunten waar je nu tegen aan loopt?

 

Ha Fred,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ben druk bezig met het ondernemersplan. De column heb ik gelezen. Is absoluut iets waar ik niet te makkelijk over moet denken.

 

Het is inderdaad van belang dat er voldoende omzet/winst gemaakt word zodat het geld opleverd. Dit wil ik bereiken door lage onkosten en het bedrijf relatief klein te houden. In klinkklare taal: De werkplaats zal niet voorzien worden van een splinternieuwe brug, maar een tweedehands. De benodigdheden voor de garage en het kantoor zullen niet de nieuwste/beste zijn, maar gewoon hetgeen voldoet aan de eisen. Ik wil het bedrijf geheel zonder een lening van een instantie starten. Mogelijke investeringen/leningen komen van personen die ik ken (wel netjes vastgelegt op papier).

 

Wat betreft de milieu vergunningen verwacht ik weinig problemen aangezien ik het bedrijf wil vestigen op een bedrijventerrein waar zich al een aantal garages bevinden.

De investeringen verwacht ik ook niet al te hoog. De werkplaats is hetgeen het meeste geld gaat kosten, maar ik verwacht dat ik met 10.000 EUR aan materiaal klaar ben.

We gaan ons in eerste instantie specialiseren in een paar merken: Mercedes, VW en Volvo. In principe zijn oudere auto's niet zo ingewikkeld en kunnen we dus het klein onderhoud aan alle merken doen. We zullen een klant dus niet wegsturen omdat hij/zij een ford rijd en wij alleen Mercedes doen, mits wij de kennis hebben om de klant te helpen.

 

Echt knelpunten heb ik niet. Sommige dingen kan ik niet zo gemakkelijk vinden, maar dan heb ik gelukkig een netwerk aan mensen die mij kunnen helpen.

 

Ik heb wel een paar dingen waarover ik nog niet uit ben:

1. De lokatie: Goedkoop op een bedrijven terrein, en waar klanten dus echt naartoe komen naar aanleiding van advertentie of mondelinge reclame etc... of een zicht lokatie welke dus automatisch duurder is en meer bezoekers genereerd simpelweg omdat mensen het bedrijf zien langs de weg.

2. Bedrijfsvorm: Eenmanszaak/VOF of een BV?

3. Bij eenmanszaak met personeel: Hoe bereken ik de totale kosten van een werknemer? Is dat het bruto salaris? Of komen hier nog kosten bovenop?

 

Daarnaast heb ik nog wat ideeën om 'erbij' te doen om de omzet in de eerste maanden omhoog te krijgen als er niet direct genoeg omzet gemaakt word om alle kosten te dekken. Dingen wie wel te maken hebben met auto's en vanuit dezelfde lokatie uitgevoerd kunnen worden. Iemand ervaring met 'bij-zaken' om het zo maar te noemen?

Link naar reactie
  • 0

Het is in ieder geval een redelijk uniek bedrijf en daar zijn vast wel kansen voor.

Dat waag ik te betwijfelen... Er zijn er (reeds) heel veel.

 

Maar ik geloof dat een degelijk bedrijf met deze scope wel zeker kans van slagen heeft, al helemaal omdat de 'oldtimer' grens nu definitief staat op 1-1-1987. Iedere auto gebouwd op of na deze datum wordt nooit meer een 'klassieker'. Met het gezeur van de al dan niet aankomende kilometerheffing denk ik dat auto's uit de periode voor deze datum erg gewild gaan worden.

Mijn huidige dagelijkse auto is helaas een paar maanden te jong...

 

Ik ben nog op zoek naar een Mercedes W123 T diesel, liefst een 7 zitter...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Het is in ieder geval een redelijk uniek bedrijf en daar zijn vast wel kansen voor.

Dat waag ik te betwijfelen... Er zijn er (reeds) heel veel.

 

Maar ik geloof dat een degelijk bedrijf met deze scope wel zeker kans van slagen heeft, al helemaal omdat de 'oldtimer' grens nu definitief staat op 1-1-1987. Iedere auto gebouwd op of na deze datum wordt nooit meer een 'klassieker'. Met het gezeur van de al dan niet aankomende kilometerheffing denk ik dat auto's uit de periode voor deze datum erg gewild gaan worden.

Mijn huidige dagelijkse auto is helaas een paar maanden te jong...

 

Ik ben nog op zoek naar een Mercedes W123 T diesel, liefst een 7 zitter...

 

Dat mijn bedrijf niet uniek is weet ik. Maar om te stellen dat er heel veel bedrijven zijn die zich specialiseren in auto's van 1970-1985 betwijfel ik. Mogelijk heeft dit ook te maken met de grootte van de markt. De markt voor nieuwere auto's is vele malen groter en daarom veel interessanter voor de garages.

 

Is het overigens definitief dat auto's van 1987 en nieuwe nooit meer als oldtimer bij de belasting worden aangemerkt? Het gaat overigens niet alleen om belastingvrije auto's, een 86'er is bij mij ook van harte welkom. Uiteraard voor de persoon die graag goedkoop rijd minder interessant omdat hierop nog belasting betaald word.

 

Als je serieus op zoek bent naar een Mercedes W123 T op diesel dan hoor ik dat graag via PM of e-mail. Ik kan dan eens kijken binnen mijn netwerk of ik een dergelijke auto kan vinden en je misschien hieraan helpen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een goede. Ik weet het nog steeds niet zeker, maar heb het de laatste maanden (te) veel gelezen...

 

Het is idd een niche markt. Veel mensen zullen liever 'op safe' spelen en nieuw(er) kopen, maar daar weet jij waarschijnlijk ook reeds genoeg van. Ik ben een groot liefhebber van zogenaamde youngtimers dus ik kan het geheel ook niet (meer) objectief beoordelen. En toch denk ik dat het huidige plan voor de kilometerheffing meer mensen naar een youngtimer zal doen grijpen dan dat de regering nu in de planning heeft. Het idee en uitvoering strijkt mij enorm tegen de haren en daarom wil ik zeker een (iets) oudere auto gaan rijden om zodoende gevrijwaard te blijven van maffe kastjes in je auto.

 

Locatie is ook belangrijk: ik volg dagelijks MP op zoek naar leuke auto's, maar in de regio R'dam - Zeeland is weinig (goed) aanbod. Veel in het oosten vh land, bovenin en een goede in Limburg. Dan heb ik het wel over zeer nette auto's.

 

Ik heb een klein wagenparkje en sinds kort zit daar een W123 230 coupe bij, en dat is me een fijne auto om te rijden!!!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Momenteel ben ik heel druk met het schrijven van het ondernemersplan.

 

Hierbij ben ik aan het inventariseren wat de taken zijn binnen het bedrijf, hoeveel tijd er nodig is om deze taken uit te voeren en wie deze taken gaat uitvoeren.

 

Taken:

- Onderhoud en reparaties aan auto's van klanten

- Rijklaar maken van verkochtte auto's

- Verkopen van auto's

- Schoon en netjes houden van de auto's in voorraad

- Netjes houden van het terrein of de showroom van de auto's

- Inkopen van auto's

- Transport van ingekochtte auto's

- Administratie (personeel en alle transacties)

 

Mijn inschatting is dat het technische werk door de monteur gedaan kan worden in 40 uur per week.

Het verkopen, schoon en netjes houden van de te verkopen auto's, en het terrein waar deze staan kan naar mijn inzicht door 1 verkoper gedaan worden in 40 uur per week. Ik verwacht namelijk dat er door de weeks tijd is voor het netjes en mooi houden, en de verkopen voornamelijk in het weekend plaats zullen vinden.

De administratie zal ik zelf in samenwerking met een accountant uitvoeren.

 

Is dit realistisch? Of sla ik de spijker volledig mis? Ik hoop op kritische reacties waar ik actie mee kan ondernemen en goede tips.

Link naar reactie
  • 0

Tijdens het maken van het bedrijfsplan ben ik tot de conclusie gekomen dat ik moet beginnen zonder de garage. Heel erg jammer. Ik neem nu in het bedrijfsplan mee dat ik na 10 maanden alsnog de garage open. Maar om eerst winstgevend te worden en een naam op te bouwen begin ik met de verkoop van auto's.

 

In een ander draadje (van Altan) kwam ik een mooi overzicht met uitleg van Ruben tegen waar ik schaamteloos van heb ge-copy-paste en vervolgens de cijfers en dergelijke heb aangepast.

 

Bij deze berekeningen heb ik rekening gehouden met een b lokatie buitenterrein van 260 m2 waar ik een voorraad van 26 auto's kan houden samen met een klein kantoortje. Dit kan ik huren voor ongeveer 500 euro per maand. Daarnaast ga ik uit van een omzetsnelheid van 4 (Is dat realistisch?).

Dat houd in dat ik 104 auto's per jaar verkoop, of 8/9 per maand, of 2 per week.

 

Omdat ik niet direct 26 auto's kan inkopen, begin ik met een kleinere voorraad. Ik verwacht in 4 maanden een voorraad van 26 auto's te kunnen financieren. De voorraad loopt in het eind van het jaar terug tot 15 auto's om de kosten te drukken.

 

Uitgaven op jaarbasis

Uitgaven aan Inkoop en rijklaar maken van autos: € 228.800,- (Gemiddeld € 2200,00 per auto)

Rente + aflossing = € 14.688,- (Gebaseerd op een € 40.000,00 lening berekening van Bizner)

Verkoper: € 23.400 (€ 1950,00 per maand)

Huur opslagterrein + kantoortje € 6.000,- (€ 500,00 per maand)

Advertenties € 4.380,- (Konstant 26 auto's per maand op marktplaats)

Accountant € 4.000,- (Is een gokje gebaseerd op reacties op HigherLevel)

Verzekering € 6.000,- (Bij 100 auto's was dit volgens Rubens reactie in een ander draadje € 10.000,00)

Overige onkosten € 5.383,- (Alle andere kosten: Telefoon, internet, GWL etc...)

 

Totaal uitgaven: € 292.651,-

 

Inkomsten op jaarbasis

Verkoop van autos: € 306.800,- (Gemiddeld € 2950,00 per auto)

 

Bedrijfsresultaat eerste jaar: € 14.149,00

 

Zie ik dingen over het hoofd? Kritische reacties zijn van harte welkom.

 

Zijn er mensen met ervaring in de autobranche die mij tips kunnen geven?

Link naar reactie
  • 0

- Hoe ga je die ingekochte auto's rijklaar maken (evt opknappen)? Dat kost ook geld. Ofwel: hoeveel % van de inkoopkosten zijn opknapkosten?

 

- salaris verkoper: denk ook aan andere loonkosten (pensioen, sociale verzekeringen etc). Ben jij die verkoper of huur je die in?

 

- mij lijkt het bedrijfsresultaat tov het risico tamelijk mager.

 

Heb je ook een exploitatiebegroting gemaakt, en heb je genoeg cash (plus lening) om dat te kunnen financieren?

 

Je zou ook eens wat contacten kunnen opbouwen met autohandelaren en hun een 2nd opinion vragen. Wel aan de andere kant van het land, anders gaan ze je zeker niet wijzer maken. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

- Hoe ga je die ingekochte auto's rijklaar maken (evt opknappen)? Dat kost ook geld. Ofwel: hoeveel % van de inkoopkosten zijn opknapkosten?

Bij de inkoopprijs heb ik rekening gehouden met de onkosten die ik maximaal aan een auto wil hebben. Voor de auto word ingekocht is voor 90% zeker wat de onkosten zijn. Als de kosten te hoog zijn word de auto niet ingekocht. (Ter info: een groot gedeelte van de auto's word in het buitenland aangeschaft)

 

- salaris verkoper: denk ook aan andere loonkosten (pensioen, sociale verzekeringen etc). Ben jij die verkoper of huur je die in?

Dit is een verkoper die ik in dienst wil nemen. Hoe kan ik de totale kosten berekenen inclusief die andere loonkosten?

 

- mij lijkt het bedrijfsresultaat tov het risico tamelijk mager.

Het bedrijfsresultaat is voor het eerste jaar inderdaad redelijk mager, maar desalnietemin wel positief. Er zijn voldoende bedrijven die pas na 2 jaar winst beginnen te maken, toch? Daarnaast worden de kosten lager in 3 jaar omdat de lening dan volledig is afbetaald. Daarnaast is de berekening gemaakt aan de hand van een gemiddelde verkoop van 2 auto's per voor 52 weken per jaar. Ik denk dat ik dat gemiddelde ruim kan overtreffen.

 

Heb je ook een exploitatiebegroting gemaakt, en heb je genoeg cash (plus lening) om dat te kunnen financieren?

Ik heb een berekening gemaakt waarbij ik uit ga van een startkapitaal van € 40.000,00 euro welke geleend word van investeerders of een bank. Ik heb op de site van Bizner een berekening gemaakt voor een lening van € 40.000,00 welke terug betaald word in 36 termijnen en daar kwam een maandelijkse afbetaling uit van € 1224,00

 

Je zou ook eens wat contacten kunnen opbouwen met autohandelaren en hun een 2nd opinion vragen. Wel aan de andere kant van het land, anders gaan ze je zeker niet wijzer maken. ;)

Dat is een goede tip. Ik heb een aantal contacten met autobedrijven in de regio. Zij helpen bij vraagstukken. Wij zitten namelijk niet elkaars vaarwater aangezien ik mij ga focussen op oude auto's die voornamelijk belastingvrij zijn. Deze contacten wil ik in het begin gebruiken voor alle technische zaken als APK keuringen, reparaties en onderhoud. In Groningen zitten een aantal bedrijven die zich specialiseren in dezelfde soort auto's als ik wil doen. Daar ga ik eens contact mee zoeken.

 

Bedankt voor je reactie Fred. Hierdoor ga ik beter nadenken over bepaalde vraagstukken.

 

Meer kritische opmerkingen zijn van harte welkom.

Link naar reactie
  • 0

....

- salaris verkoper: denk ook aan andere loonkosten (pensioen, sociale verzekeringen etc). Ben jij die verkoper of huur je die in?

Dit is een verkoper die ik in dienst wil nemen. Hoe kan ik de totale kosten berekenen inclusief die andere loonkosten?

 

Reken als grove vuistregel op zo'n 30% extra. Er zijn diverse verloningssites waar je proforma berekeningen kunt maken. Zoek op salarisverwerking of zo.

 

Let ook op andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Wat is gebruikelijk in de branche? Percentage verkoopprijs? Andere targets? Bijdrage in ziektekostenverzekering, reiskosten, cursussen etc.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas, als kersverse youngtimerbezitter (Audi 80 cabrio 2.6) vraag ik me af of het überhaupt wat gaat worden met jouw autobedrijf. Want ik lees dat je zelf voornamelijk administratief werk wilt gaan doen. Ik heb uiteraard geen idee wat je daar allemaal onder verstaat, maar de eigenaar van een bedrijf dat old- en youngtimers in- en verkoopt en onderhoud, moet zich voor mijn gevoel bezighouden met één van de kerntaken: in- en verkoop of onderhoud. En dus niet voornamelijk met administratie.

 

Bij onderhoud van old- en youngtimers komt het aan op reputatie: werkt er een ervaren oldtimerspecialist en -liefhebber met liefde aan mijn auto, of een beun de haas in overall? Zo te lezen hebben jij en je broer nog geen reputatie op onderhoudsgebied, dus dat wordt moeilijk. Mijn advies in deze: werk nauw samen met een onderhoudsbedrijf dat deze reputatie al wel heeft.

 

Jij zou je zelf dan kunnen (moeten?) focussen op de inkoop en de invoer vanuit het buitenland. Daarbij kan je het principe van Aaben Youngtimers hanteren: probeer vooral zogenaamde "rentnerwagen" te vinden: dealeronderhouden luxe uitvoeringen van premiummerken met weinig kilometers uit landen met een autovriendelijk klimaat en strenge autokeuringen. Om de beste deals te kunnen sluiten zal je heel erg veel in het buitenland moeten verblijven

 

Een scherp ingekochte, kwalitatief goede old- of youngtimer die wordt verkocht via een auto-onderhoudsbedrijf met een sterke reputatie, verkoopt zich volgens mij haast vanzelf. Dus voor de verkoop volstaat bijna een goede website met een smaakvolle en degelijke uitstraling. Ter onderstreping van de kwaliteit van je aanbod zou ik niet adverteren op Marktplaats maar op specifieke autosites met een degelijke uitstraling. Je wilt tenslotte niet concurreren met de eerste de beste particulier en beunhaas die verder weinig tot niets met old- en youngtimers heeft.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas, als kersverse youngtimerbezitter (Audi 80 cabrio 2.6) vraag ik me af of het überhaupt wat gaat worden met jouw autobedrijf. Want ik lees dat je zelf voornamelijk administratief werk wilt gaan doen. Ik heb uiteraard geen idee wat je daar allemaal onder verstaat, maar de eigenaar van een bedrijf dat old- en youngtimers in- en verkoopt en onderhoud, moet zich voor mijn gevoel bezighouden met één van de kerntaken: in- en verkoop of onderhoud. En dus niet voornamelijk met administratie.

 

Bij onderhoud van old- en youngtimers komt het aan op reputatie: werkt er een ervaren oldtimerspecialist en -liefhebber met liefde aan mijn auto, of een beun de haas in overall? Zo te lezen hebben jij en je broer nog geen reputatie op onderhoudsgebied, dus dat wordt moeilijk. Mijn advies in deze: werk nauw samen met een onderhoudsbedrijf dat deze reputatie al wel heeft.

 

Jij zou je zelf dan kunnen (moeten?) focussen op de inkoop en de invoer vanuit het buitenland. Daarbij kan je het principe van Aaben Youngtimers hanteren: probeer vooral zogenaamde "rentnerwagen" te vinden: dealeronderhouden luxe uitvoeringen van premiummerken met weinig kilometers uit landen met een autovriendelijk klimaat en strenge autokeuringen. Om de beste deals te kunnen sluiten zal je heel erg veel in het buitenland moeten verblijven

 

Een scherp ingekochte, kwalitatief goede old- of youngtimer die wordt verkocht via een auto-onderhoudsbedrijf met een sterke reputatie, verkoopt zich volgens mij haast vanzelf. Dus voor de verkoop volstaat bijna een goede website met een smaakvolle en degelijke uitstraling. Ter onderstreping van de kwaliteit van je aanbod zou ik niet adverteren op Marktplaats maar op specifieke autosites met een degelijke uitstraling. Je wilt tenslotte niet concurreren met de eerste de beste particulier en beunhaas die verder weinig tot niets met old- en youngtimers heeft.

 

Hallo Jan,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

 

Reputatie is absoluut belangrijk, maar door zelf de verkoop of het technische werk te doen wil niet zeggen dat daarmee de reputatie van het bedrijf beter word. Ik ben geen doorgewinterde verkoper en qua techniek ben ik geen specialist. Daarom wil ik een (enigzins) ervaren verkoper in dienst nemen, en zodra de garage ook geopend word zal er een specialist als monteur aan de slag gaan. Iemand die veel kennis heeft en een echte liefhebber van auto's.

Door de juiste mensen op de juiste plaats denk ik wel degelijk een goede reputatie neer te kunnen zetten.

 

Nauwe samenwerking is zeker in het begin nodig omdat ik (om kosten te drukken) start zonder eigen garage en dus reparaties en onderhoud aan een andere garage zal uitbesteden.

 

Momenteel heb ik voor de inkoop een partner in Duitsland. Dit is wel een heel belangrijk punt waar ik me wat meer in moet gaan verdiepen en verder zal uitwerken in mijn bedrijfsplan. Dank voor de geweldige input!

 

De combinatie van verkoop en onderhoud binnen 1 bedrijf is naar mijn weten een perfecte combinatie voor de markt waarin ik mij wil vestigen. Helaas kom ik er met het schrijven van mijn bedrijfsplan achter dat het financieel moeilijker rond te krijgen is om direct te starten met beide (verkoop + garage). Het platform voor verkoop is simpeler op te zetten en naar mijn idee makkelijker om winstgevend te krijgen op korte termijn. Daarom wil ik starten met de verkoop, en de garage daarna opzetten. Op die manier heb ik meer tijd om het plan voor de garage verder uit te werken en kan ik financieel wat meer ademruimte maken om de garage tot een succes te maken. Ik besef me dat het verkopen zonder de garage moeilijker zal zijn, maar door de scherpe prijzen en goede kwaliteit van de producten denk ik dat het zeer succesvol zal zijn. Ik verwacht dat ik binnen 6 maanden alsnog de garage kan openen.

 

Je geeft nog een zeer goed punt van kritiek. Adverteerders op Marktplaats zijn volgens jou voornamelijk particulieren en beunhazen als ik het goed begrijp. Ik heb Marktplaats genoemt omdat het dan iig duidelijk is dat ik via internet wil adverteren. Of dit Marktplaats word of autotrader/classic trader ga ik testen. Misschien word het wel een combinatie van. Ik wil het adverteren in ieder geval zo simpel mogelijk houden zodat hier niet te veel tijd aan kwijt raakt. Uiteindelijk hoop ik een grote naamsbekendheid te maken in het zuid-westen van Nederland als de plaats waar je moet zijn als je een belastingvrije auto wilt kopen, met een duidelijke historie en in goede staat tegen een goede prijs.

 

Het bedrijf zal zich onderscheiden door de persoonlijke benadering (die niet iedereen overigens op prijs steld, i know) en de echte liefhebbers die je te woord staan. Uiteraard word er de tijd genomen voor de klant zodat die een juiste keus kan maken.

 

/offtopic: Ik ben als een kind zo blij, want de eerste 2 auto's zijn al ingekocht en inmiddels in NL gearriveerd. Ze worden deze week op kenteken gezet en volgende week worden ze helemaal schoon een klaargemaakt om te verkopen. Het is dus van belang om zo snel mogelijk een rechtspersoon te hebben. Daar ben ik nog niet over uit en zal ik nog een draadje aan wagen op dit forum.

Link naar reactie
  • 0

Het pand waar mijn favoriete 'oldtimer' garage is gevestigd, is nu voor 3/4e leeg ivm verhuizing van een groot bedrijf dat daar gevestigd zat. Wellicht een idee om naast een bestaande garage met zeer goede reputatie te gaan zitten..?

Adresgegevens zijn per PM te verkrijgen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Het pand waar mijn favoriete 'oldtimer' garage is gevestigd, is nu voor 3/4e leeg ivm verhuizing van een groot bedrijf dat daar gevestigd zat. Wellicht een idee om naast een bestaande garage met zeer goede reputatie te gaan zitten..?

Adresgegevens zijn per PM te verkrijgen.

 

Denk niet dat ze het op prijs stellen als er een concurrent vlak naast je komt zitten. Daarnaast maak ik het mezelf ook moeilijk als ik naar een bedrijf ga zitten wat al naam heeft.

 

Ik heb een garage gevonden met een echte old-timer liefhebber die mij graag wil helpen om het bedrijf goed op te zetten. Hij wil tijdens de opstart fase het technische werk voor mij uitvoeren tegen goede prijzen. Ik ben bij hem terecht gekomen via een Volvo oldtimer liefhebber die daar altijd naartoe gaat met zijn oude Volvo.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je verkeerd denkt... twee oldtimergarages naast elkaar versterken elkaar alleen maar.

 

Waarom zitten alle meubelboeren bij elkaar op een plein, autohandelaren op een boulevard bij elkaar etc etc.

 

Juist omdat het de verkoop, toeloop versterkt, zeker als je ook nog een beetje met elkaar kan opschieten.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je verkeerd denkt... twee oldtimergarages naast elkaar versterken elkaar alleen maar.

 

Waarom zitten alle meubelboeren bij elkaar op een plein, autohandelaren op een boulevard bij elkaar etc etc.

 

Juist omdat het de verkoop, toeloop versterkt, zeker als je ook nog een beetje met elkaar kan opschieten.

 

Daar heb je absoluut gelijk in. You opened my eyes! Maar gaat dit ook op als je twee speciaalzaken hebt die vrijwel hetzelfde doen?

 

Want: Meubelzaken onderscheiden zich vaak door kwaliteit of prijs. De verschillende autobedrijven op een boulevard leveren vaak verschillende merken.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf dat ik bedoel doet 'alle' auto's, beginnend bij auto's die net buiten de fabrieksgarantie vallen, alhoewel jongere er ook zeker komen.Daarbij is hij Porsche specialist. En vakidioot. En zeer gerespecteerd in de omgeving. Kortom, de reputatie die jij zoekt.

 

In Duitsland bestaat een prachtig concept: www.meilenwerk.de Allemaal autobedrijven bij elkaar op unieke (oude!!) locaties. Op het terrein waar ik mijn pand heb staat een groot pand dat dit zou kunnen herbergen. Heb het er al vaak met de eigenaar over gedagdroomd.

 

Het lijkt mij fantastisch om in een dergelijk concept mee te werken!!!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Daar heb je absoluut gelijk in. You opened my eyes! Maar gaat dit ook op als je twee speciaalzaken hebt die vrijwel hetzelfde doen?

 

Want: Meubelzaken onderscheiden zich vaak door kwaliteit of prijs. De verschillende autobedrijven op een boulevard leveren vaak verschillende merken.

 

Hoeveel keukenboeren (zelfs van dezelfde eigenaar) die in hetzelfde segment vissen zitten wel niet op een kluitje of bouwmarkten of een leen bakker naast de kwantum.

 

Het gaat er om dat mensen, in het algemeen, bijvoorbeeld een andere auto willen (merk is meestal van ondergeschikt belang ze willen alleen een andere auto die aan bepaalde wensen moet voldoen), waar gaan ze het eerste heen? Daar waar er verschillende dicht bij elkaar zitten. Want dat is makkelijk en als er veel mensen zijn 'gezellig'.

 

Op die plek word eerst alles bekeken, de eigen checklist van wat ze precies willen word afgewerkt en de auto's die daaraan voldoen worden op een rijtje gezet.

 

Pas als de mensen de auto die zij eigenlijk voor ogen hebben niet kunnen vinden daar waar het zoeken het makkelijkst is dan word er verder gekeken.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Tijdens het maken van het bedrijfsplan ben ik tot de conclusie gekomen dat ik moet beginnen zonder de garage. Heel erg jammer. Ik neem nu in het bedrijfsplan mee dat ik na 10 maanden alsnog de garage open. Maar om eerst winstgevend te worden en een naam op te bouwen begin ik met de verkoop van auto's.

 

In een ander draadje (van Altan) kwam ik een mooi overzicht met uitleg van Ruben tegen waar ik schaamteloos van heb ge-copy-paste en vervolgens de cijfers en dergelijke heb aangepast.

 

Bij deze berekeningen heb ik rekening gehouden met een b lokatie buitenterrein van 260 m2 waar ik een voorraad van 26 auto's kan houden samen met een klein kantoortje. Dit kan ik huren voor ongeveer 500 euro per maand. Daarnaast ga ik uit van een omzetsnelheid van 4 (Is dat realistisch?).

Dat houd in dat ik 104 auto's per jaar verkoop, of 8/9 per maand, of 2 per week.

 

Omdat ik niet direct 26 auto's kan inkopen, begin ik met een kleinere voorraad. Ik verwacht in 4 maanden een voorraad van 26 auto's te kunnen financieren. De voorraad loopt in het eind van het jaar terug tot 15 auto's om de kosten te drukken.

 

Uitgaven op jaarbasis

Uitgaven aan Inkoop en rijklaar maken van autos: € 228.800,- (Gemiddeld € 2200,00 per auto)

Rente + aflossing = € 14.688,- (Gebaseerd op een € 40.000,00 lening berekening van Bizner)

Verkoper: € 23.400 (€ 1950,00 per maand)

Huur opslagterrein + kantoortje € 6.000,- (€ 500,00 per maand)

Advertenties € 4.380,- (Konstant 26 auto's per maand op marktplaats)

Accountant € 4.000,- (Is een gokje gebaseerd op reacties op HigherLevel)

Verzekering € 6.000,- (Bij 100 auto's was dit volgens Rubens reactie in een ander draadje € 10.000,00)

Overige onkosten € 5.383,- (Alle andere kosten: Telefoon, internet, GWL etc...)

 

Totaal uitgaven: € 292.651,-

 

Inkomsten op jaarbasis

Verkoop van autos: € 306.800,- (Gemiddeld € 2950,00 per auto)

 

Bedrijfsresultaat eerste jaar: € 14.149,00

 

Zie ik dingen over het hoofd? Kritische reacties zijn van harte welkom.

 

Zijn er mensen met ervaring in de autobranche die mij tips kunnen geven?

 

Bas,

 

ik mis wat, "zomaar" wat kreten:

* waar zit jouw salaris en dat van je broer...of doe je dit naast ander werk?

* 104 oldtimers verkopen en dan ook nog van een specifiek mert lijkt mij persoonlijk een heleboel, waar basseer je dat cijfer op?

* Is het niet meer lucratief een segment te kiezen waar iets meer marge opzit in absolute zin, bijv inkopen voor 5 verlopen voor 10k? Belastingvoordeel is significant, dus waarom beperken tot auto van verkoop 3000, ik zou kiezen voor kwaliteit en iets hogere prijs, mensen willen toch een probleemloze goede auto

* Je schrijft ergens dat je niet zelf wilt verkopen maar een ervaren verkoper wilt, is dat reeel voor 1950 euro?

* 2 autos verkopen per week, wat gaat die verkoper dan de rest van de dag doen? Lijkt mij geen fulltime job en dus zeker geen leuke baan, rondhangen totdat je de incidentele klant binnen gaat krijgen... hoe lang vind iemand dat leuk?

* Als je 2 auto's per week gaat verkopen, kan je broer er ook 2 per week opknappen?

 

Je praat hieronder enthousiast over wat je wilt doen, volgens mij kun je dan ook wel meewerken en de auto'w verkopen, bespaart je in je eigen rekenvoorbeeld al 24k waarbij de sociale lasten nog vergeten waren.... en wat als die man ziek wordt? als je hem niet hoeft te betalen is je eigen salaris of dat van je broer al gedekt.

 

Waarom overweeg je niet om gewoon het bedrijf langzaam op te bouwen met eigen geld.... je koopt 3 autos, verkoopt ze en koopt er 4 terug.... die verkoop je en je koopt er 5 terug.... die verkoop je en je koopt er 6 terug....

 

gaat niet helamaal op maar je begrijpt het principe... je ontloopt dan je kosten voor huur terreintje in de fase dat je nog geen geld hebt en als je welzover bent heb je niet de lasten van de lening. Alles wat je op dag 1 uitgeeft moet je eerst weer terugverdienen voordat je zelf wat gaat verdienen..... als je succesvol wilt zijn als startende ondernemer is het belangrijk om niet een te grote broek aan te trekken..... geen geld lenen wat je in jaren pas terug gaat verdienen als het niet hoeft...

 

Een uit de hand gelopen hobby kan heel mooi geleidelijk overgaan in een serieus bedrijf... wil je te groot te snel starten dan kunnen de lasten je nekken voordat je ze kunt dragen....

 

Ik wens je heel veel succes want je enthousiasme druipt van je postings af... hopelijk helpt bovenstaande je een klein stukje verder..

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd met je plannen. Zoals al eerder is gemeld kom je enthousiast over. Dat verdient succes!

 

Ik weet van je branche niet veel. Maar.. ik ben wel enthousiast Alfa-coureur en -bezitter en ik laat mijn auto onderhouden door net zo'n enthousiasteling als jij bent. Daar komt ook mijn vraag vandaan: ik heb helemaal niks gelezen over contacten met andere gespecialiseerde garages (of heb ik wat over het hoofd gezien?). Waarom zou een Alfa-garage in -pakweg- Groningen niet een startende Mercedes-specialist in Limburg helpen? Met het ondernemingsplan, de begroting, maar ook met de praktijk van vallen en opstaan?

 

Ik zou dat het eerst doen als ik jou was: leren van de ervaringen van anderen. Hoe meer hoe liever.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het rustig opbouwen van het bedrijf met eigen geld de meeste kansen bied.

Sowieso zijn banken enorm kritisch op de gehele automotive branche, veel ondernemingsplannen-kredietaanvragen gaan direct de prullebak in of worden uberhaupt niet aangenomen. Een vriend van mij heeft al meer dan 10 jaar een garagebedrijf en heeft recentelijk enorm moeten leuren voor een herfinanciering (zijn bedrijf is overigens financieel gezond).

Aan de andere kant: waar er veel bedrijven onderuit gaan komen er ook weer kansen voor starters......

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Tijdens ....knip (heel lang verhaal) knip... geven?

 

Bas,

 

ik mis wat, "zomaar" wat kreten:

* waar zit jouw salaris en dat van je broer...of doe je dit naast ander werk?

* 104 oldtimers verkopen en dan ook nog van een specifiek mert lijkt mij persoonlijk een heleboel, waar basseer je dat cijfer op?

* Is het niet meer lucratief een segment te kiezen waar iets meer marge opzit in absolute zin, bijv inkopen voor 5 verlopen voor 10k? Belastingvoordeel is significant, dus waarom beperken tot auto van verkoop 3000, ik zou kiezen voor kwaliteit en iets hogere prijs, mensen willen toch een probleemloze goede auto

* Je schrijft ergens dat je niet zelf wilt verkopen maar een ervaren verkoper wilt, is dat reeel voor 1950 euro?

* 2 autos verkopen per week, wat gaat die verkoper dan de rest van de dag doen? Lijkt mij geen fulltime job en dus zeker geen leuke baan, rondhangen totdat je de incidentele klant binnen gaat krijgen... hoe lang vind iemand dat leuk?

* Als je 2 auto's per week gaat verkopen, kan je broer er ook 2 per week opknappen?

 

Je praat hieronder enthousiast over wat je wilt doen, volgens mij kun je dan ook wel meewerken en de auto'w verkopen, bespaart je in je eigen rekenvoorbeeld al 24k waarbij de sociale lasten nog vergeten waren.... en wat als die man ziek wordt? als je hem niet hoeft te betalen is je eigen salaris of dat van je broer al gedekt.

 

Waarom overweeg je niet om gewoon het bedrijf langzaam op te bouwen met eigen geld.... je koopt 3 autos, verkoopt ze en koopt er 4 terug.... die verkoop je en je koopt er 5 terug.... die verkoop je en je koopt er 6 terug....

 

gaat niet helamaal op maar je begrijpt het principe... je ontloopt dan je kosten voor huur terreintje in de fase dat je nog geen geld hebt en als je welzover bent heb je niet de lasten van de lening. Alles wat je op dag 1 uitgeeft moet je eerst weer terugverdienen voordat je zelf wat gaat verdienen..... als je succesvol wilt zijn als startende ondernemer is het belangrijk om niet een te grote broek aan te trekken..... geen geld lenen wat je in jaren pas terug gaat verdienen als het niet hoeft...

 

Een uit de hand gelopen hobby kan heel mooi geleidelijk overgaan in een serieus bedrijf... wil je te groot te snel starten dan kunnen de lasten je nekken voordat je ze kunt dragen....

 

Ik wens je heel veel succes want je enthousiasme druipt van je postings af... hopelijk helpt bovenstaande je een klein stukje verder..

 

Hartelijk dank voor je zeer waardevolle post.

 

Het langzaam opbouwen (hobby -> bedrijf): 4 auto's kopen en zodra er 2 verkocht zijn 2 of 3 nieuwe inkopen. En op die manier langzaam het aantal auto's opbouwen. Dit geeft mij het voordeel dat ik de tijd nog hebt om dingen te leren tijdens de begin fase. En hiermee voorkom ik dat de hoge laste het bedrijf vroegtijdig de nek om draaien.

 

Direct na deze reactie heb ik contact opgenomen met een andere auto handelaar in de regio die voor een gunstige prijs een (ongebruikt) gedeelte van zijn terrein beschikbaar steld zodat ik voor een lage prijs mijn voorraad kan stallen en tegelijkertijd de mogelijkheid heb om bezoekers en klanten te ontvangen. Daarnaast kan hij mij helpen bij het opknappen van de auto's wanneer mijn broer niet voldoende tijd heeft. Daarnaast kan ik tegen een goede prijs gebruik maken van de brug in zijn garage wanneer hij die niet nodig heeft. Dit bespaard mij (in de beginfase) een heleboel onkosten.

 

De hoeveelheid auto's die ik hoop te verkopen per jaar is inderdaad wat hoog ingeschat. 104 auto is niet niks. Ik ga beginnen door de auto's zelf te verkopen via advertenties op het internet. En dan bezichtiging op afspraak. Op die manier hoef ik (voorlopig) geen verkoper in te huren, en kan ik misschien wel geheel zonder verkoper in dienst. Wanneer het bedrijf voldoende inkomsten bied ga ik dit misschien wel helemaal zelf doen.

 

Ik ga nog eens heel goed naar al jouw kreten kijken en daar eens goed over nadenken hoe ik hier iets mee kan doen. Ik kom erop terug!

 

:)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het rustig opbouwen van het bedrijf met eigen geld de meeste kansen bied.

Sowieso zijn banken enorm kritisch op de gehele automotive branche, veel ondernemingsplannen-kredietaanvragen gaan direct de prullebak in of worden uberhaupt niet aangenomen. Een vriend van mij heeft al meer dan 10 jaar een garagebedrijf en heeft recentelijk enorm moeten leuren voor een herfinanciering (zijn bedrijf is overigens financieel gezond).

Aan de andere kant: waar er veel bedrijven onderuit gaan komen er ook weer kansen voor starters......

 

Ik ben het met je eens dat het opbouwen met eigen geld de meeste kansen bied. Inmiddels heb ik een investeerder gevonden die geld kan lenen voor korte perioden tegen een percentage van de winst die gemaakt word met zijn geld. Dit is een absolute must aangezien ik hiermee kan reageren op de markt als mijn eigen geld al 'vast' zit in de voorraad auto's.

 

Ik ga wel met mijn bedrijfsplan langs een paar banken om te kijken of ik een financiering zou kunnen krijgen. Daarmee kan ik testen of mijn bedrijfsplan goed in elkaar zit. Wanneer een bank namelijk vertrouwen heeft in de cijfertjes in dit plan, dan heb ik een redelijk goede bevestiging. Daarmee kan ik prive investeerders laten zien dat zelfs een bank er vertrouwen in heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd met je plannen. Zoals al eerder is gemeld kom je enthousiast over. Dat verdient succes!

 

Ik weet van je branche niet veel. Maar.. ik ben wel enthousiast Alfa-coureur en -bezitter en ik laat mijn auto onderhouden door net zo'n enthousiasteling als jij bent. Daar komt ook mijn vraag vandaan: ik heb helemaal niks gelezen over contacten met andere gespecialiseerde garages (of heb ik wat over het hoofd gezien?). Waarom zou een Alfa-garage in -pakweg- Groningen niet een startende Mercedes-specialist in Limburg helpen? Met het ondernemingsplan, de begroting, maar ook met de praktijk van vallen en opstaan?

 

Ik zou dat het eerst doen als ik jou was: leren van de ervaringen van anderen. Hoe meer hoe liever.

 

 

Beste René,

 

/offtopic: Goed om te lezen dat er meerdere auto liefhebbers op dit forum zitten. Wat voor Alfa heb je?

 

/ontopic:

Zoals je aangeeft in je reactie is het raadzaam om contact te maken met bedrijven die hetzelfde al hebben meegemaakt en gedaan en daar vervolgens veel van te leren. Ik ga daarom aankomend weekend naar een bedrijf nabij utrecht welke is gespecialiseerd in Mercedes restauratie en onderhoud (ook gestart vanuit een hobby!) en daarna mogelijk nog naar een old-timer specialisten bedrijf in de buurt van Groningen.

 

Wow... Dit forum is echt super :) ik leer hier heel veel van, en krijg alleen maar meer zin om direct mij job op te zeggen en gewoon aan de slag te gaan. (Zoals heel veel startende ondernemers: ook ik heb last van het loslaten van de zekerheden. En ik heb als reden mijn vaste lasten en een gekocht huis etc... pffff... wie helpt mij hiervan af?)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.