• 0

Eenmanszaak omgezet naar VOF: opnieuw startersaftrek?

Ik heb mijn eenmanszaak per 1/1 omgezet naar een vof (man/vrouw). Ben ik dan zelf ook opnieuw starter met startersaftrek etc. of alleen de nieuwe vennoot. En hoeveel stakingswinst toeslag betaal ik en waarover? Er is geen sprake van lijfrente, pensioen for etc. alleen wat vaste activa.

Wie weet raad?

Always expect the unexpected

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Je hebt recht op startersaftrek als je de afgelopen 5 jaar niet meer dan 2 keer statersaftrek heb geclaimd.

Stakingswinst... hmm, wacht even op Joost (een echte belastingkenner) omdat je waarschijnlijk de EMZ hebt omgezet in VOF.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

• 0

Startersaftrek:

De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. U kunt over 2009 een extra bedrag van € 2.070 aftrekken als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U hebt in 2009 recht op zelfstandigenaftrek.

In de jaren 2004, 2005, 2006, 2007 en 2008 hebt u niet meer dan 2 keer de zelfstandigenaftrek toegepast.

In de jaren 2004, 2005, 2006, 2007 en 2008 hebt u minimaal 1 jaar geen onderneming gehad.

(bron: www.belastingdienst.nl)

Over stakingswinst: geheel afhankelijk van de situatie. Is er uberhaubt gestaakt?

Hoe is de omzetting gedaan? Wie heeft dat geregeld? Is er een VOF-contract? Wat staat daar in over de inbreng van de vennoten? Wordt er gesproken over een voorbehoud van stille reserves?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Er verandert helemaal niets behalve dat mijn echtgenote is bijgeschreven als vennoot. Dus er is niet echt gestaakt en aangezien ik in gemeenschap van goederen gehuwd ben verandert er feitelijk ook niet aan het bezit. We hebben dus ook geen contract. Alleen omzetting bij KvK en belastingdienst geregeld. Stille reserves zijn er niet.

Always expect the unexpected

• 0

Hoi Rvschaik,

De inkomstenbelasting kent een subjectief ondernemingsbegrip. Dit betekent dat naar de persoon van de ondernemer wordt gekeken en niet naar de onderneming. Voor jou verandert er belastingtechnisch niets. Je was al ondernemer en je blijft ondernemer, dus geen staking en geen startersaftrek. Voor de inkomstenbelasting zet je je onderneming gewoon voort.

Je partner is wel startende ondernemer.

Succes,

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar