• 0

apart advies kvk?

hallo,

 

ik vroeg me af wat de mening hier is over de uitleg van een kvk medewerker.

ik had namelijk over het beginnen van mn bedrijf nog net aan het einde van het jaar

en of dit slim zou zijn omdat ik dan uitgaven heb en nog niet veel ga verdienen.

 

Daarop zei hij: als je verwacht nog niet veel te verkopen en dus max enkele honderden

euro's verdient, ik dat gewoon op kan geven als testbestelling, gezien zulke kleine bedragen

( bijv 300 winst * 0,19 toch?) niet interessant zijn voor de belasting.

 

Wat ik me dan meteen afvraag is.. hoe kom ik dan aan dat geld op mn zakelijke rekening steeds?

dat is dan zeker ook testgeld??

 

Is dat nou een advies wat vaker langskomt of lijkt het gewoon wat apart?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • -1

Lijkt mij wat apart. Misschien zat de KvK medewerker met z'n hoofd al in het nieuwe jaar?

 

Hoe dan ook, als je onder de ca. 1480 euro aan af te dragen btw blijft wordt dit over het algemeen kwijtgescholden. Je kunt hiervoor ook contact opnemen met de belastingdienst.

 

Oftewel, met een omzet van onder de ca. 7800 per jaar hoef je je daar nog geen zorgen over te maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat wat de kvk medewerker heeft bedoelen te zeggen is dat je ook bepaalde kosten die je maakt voordat je bedrijf is ingeschreven toch als bedrijfskosten mogen worden verantwoord nadat het bedrijf is ingeschreven/opgericht. Kortom je doet nu een bestelling als privepersoon en zodra je bedrijf ingeschreven/opgericht is boek je die kosten gewoon als bedrijfskosten.

 

Het is dus niet zo dat je verplicht eerst je bedrijf moet oprichten voordat je kosten voor dat bedrijf kan maken. Je kunt dus zogenoemde "aanloopkosten" maken voordat je bedrijf bestaat. Je moet dit wel beperkt houden en er moet een heel duidelijk verband zijn met je toekomstig bedrijf omdat je anders bij (belasting)controle tegen het probleem kan aanlopen dat de kosten toch niet erkend worden.

Link naar reactie
  • 0

hoi!

 

bedankt voor deze reacties.

@ roel: nee dat is niet wat hij bedoelde. het niet niets te maken met aanloopkosten e.d.

dit ging echt om het feit dat ik weinig zou verdienen en bijv met kosten voor boekhouding in de min zou komen

en ik me dus afvroeg of dat ik niet beter in het nieuwe jaar kon starten.

zijn reactie daarop was dus om de echte bestellingen die ik kreeg weg te zetten als testbestellingen om

zo 0 omzetbelasting te hebben in de 'opstartfase' en ik dus ook niet moeilijk hoef te doen met aangifte gezien

ik 'niets' verdient heb.

 

ik vond het toen wel interessant klinken maar heb niet meteen doorgevraagd.

Nu ik er weer aan denk vind ik het heel apart & vraag ik me af in hoeverre zon advies bij anderen overkomt?

Link naar reactie
  • 0

Evilman,

 

Dit is idd een apart advies, zeker van een KvK-medewerker wiens werkgever juist gebaat zou zijn bij iemand die zich op de valreep van de jaarwisseling nog wil inschrijven. De KvK vangt dan zowel voor 2009 als 2010 de centjes.

Daarnaast moet de KvK zich niet bemoeien met fiscale aangelegenheden, daar is de fiscus voor.

 

Anyway, je info is n.m.m. te karig om er wat zinnigs over te zeggen. Ik kan je allerlei pro's en cons voorspiegelen, feit is en blijft dat jij en de KvK de zaken naar waarheid moeten (laten) registreren. In 2009 begonnen, dan ook die datum nemen als startdatum. Ik weet ook niet precies wat je gevraagd hebt. Zoals jij het opschrijft komt het op mij over als een gesprek over 'wat-nu-als-zaken'. Maar ook dan: het blijft een rare opmerking!

 

@Matthijs: Hoe dan ook, als je onder de ca. 1480 euro aan af te dragen btw blijft wordt dit over het algemeen kwijtgescholden. Je kunt hiervoor ook contact opnemen met de belastingdienst.

 

Je bedoelt de kleine ondernemersregeling (KOR) neem ik aan? De grens is 1.883 euro en die BTW wordt niet

over het algemeen kwijtgescholden. Indien je aan de voorwaarden voldoet (eenmanszaak, vof, maatschap en een goeie administratie) mag je de KOR toepassen. En daar hoef je geen contact voor op te nemen met de belastingdienst.

 

Overigens hangt de hoogte van de aftrek ook nog af van mogelijk verlegde heffing. Als je na aftrek van voorbelasting op jaarbasis 1.345 zou moeten betalen, dan mag je aftrekken: 2,5 x (1.883-1.345).

Hé da's toevallig: de uitkomst is 1.345. Dus tot die grens mag je alles aftrekken.

 

Oftewel, met een omzet van onder de ca. 7800 per jaar hoef je je daar nog geen zorgen over te maken.

Nu het geen 1.480 is maar 1.345 klopt die 7.800 sowieso niet, maar het gaat niet om de omzet, het gaat om de verschuldigde belasting na aftrek voorbelasting. Oh, en wel eens gehoord van verschillende BTW-tarieven?

 

Dus vergeet dat omzet-verhaal!

 

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.