• 0

Prive-hypotheek overnemen door eenmanszaak

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de lening nu in BOX 3 hebt is het zeker fiscaal voordelig om deze naar de zaak over te hevelen. Hierdoor mag je de rente van je winst aftrekken, waardoor je winst uit onderneming in BOX 1 daalt met dit bedrag.

 

Trek je de hypotheekrente van je inkomsten uit eigen woning af zie ik inderdaad het voordeel niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is wel erg kort door de bocht Nattetas. Een hypotheek van privé naar zakelijk overhevelen dient wel een zakelijk doel te hebben. Als het een hypotheek op een privépand (woning) betreft kun je deze niet zomaar op de zaak zetten en de rente aftrekken.

 

edit: dit was simultaan met Joost :)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

beste Johan

 

Een hypotheek omzetten naar een eenmanszaak heeft geen enkel nut. Fiscaal zijn jij en jouw eenmanszaak namelijk een en dezelfde. Zou je dus een lening aangaan bij de eenmanszaak, dan ontstaat (als ik dan toch even doe alsof het wel mogelijk zou zijn) het volgende beeld:

 

De rente die je betaalt aan de eenmanszaak is fiscaal aftrekbaar als hypotheekrente

De rente die de eenmanszaak ontvangt is belast als winst uit onderneming.

 

Per saldo dus geen voordeel of nadeel, want beiden worden belast in box 1 van jouw aangifte IB.

 

@Nattetas, waarom zou de rente op een box 3 lening ineens aftrekbaar worden als die lening omgezet wordt naar box 1? Wat is daar het zakelijk argument voor ???

 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad niet ingegaan op het feit dat de lening inderdaad een zakelijk karakter moet hebben, wat ik aan wilde geven is:

 

Als je een lening hebt die je nu jaarlijks in BOX 3 verantwoord en je kunt deze (deels) zakelijk verantwoorden zou ik hem zeker in de onderneming opnemen.

 

Immers is het voordeel wat je in BOX 3 behaald door de lening slechts 1,2% terwijl in de zaak alle rente als verlies mag worden genomen (er vanuit gaande dat deze hoger is dan 1,2% uiteraard).

 

Kan er niet hard gemaakt worden dat de lening een zakelijk karakter heeft gaat het hele verhaal niet door uiteraard.

 

Bedankt voor de correctie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.