• 0

Inkoopfacturen bewaren?

Allereerst allemaal een gelukkig 2010 :)

 

Is het verplicht om de facturen van leveranciers te bewaren?

Nu print ik zowel inkoop als verkoop facturen uit, en deze gaan in de juiste map.

 

Dezelfde vraag geldt eigelijk voor verkoop facturen.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden ;)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu print ik zowel inkoop als verkoop facturen uit, en deze gaan in de juiste map.

 

volgens mij krijg je de inkoopfactuur van je leverancier toegestuurd en hoef je die niet te printen. of krijg je alle facturen al digitaal aangeleverd?

 

en volgens de b.d. moet je de boekhouding (dus ook facturen) 7 jaar bewaren.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik krijg 9 van de 10 facturen digitaal (PDF). Ik vind het zonde van het papier en de inkt.

Inscannen en opslaan als PDF mag ook? Als je ze maar kan laten zien als ze komen?

 

goh, zit ik zeker in de verkeerde branche. krijg ze allemaal nog gewoon per post, sommige zelfs met een kopiefactuur er standaard bij.

 

digitaal bewaren of archiveren heb ik geen ervaring meer, of je harde schijf over 7 jaar nog te lezen is weet je ook nooit zeker. maar ja als al dat paier verbrandt dan heb je weer een ander probleem. Misschien een idee om een topic te openen hoe je het beste alles 100 % veilig kan archiveren?

Link naar reactie
  • 0

Je bent verplicht om je administratie 7 jaar te bewaren. Bij een controle moet je namelijk alles kunnen aanleveren.

 

Je mag dit digitaal opslaan, als je maar tijdens een controle de gegevens weer kan aanleveren.

 

Die facturen moeten toch netjes opgeborgen worden achter het bankafschrift waarop de betaling staat vermeld. Alsmede je eigen facturen achter het afschrift waarop de ontvangst staat vermeld.

 

Is niet te doen voor grote administraties. Daarnaast is een ondernemer over het algemeen verplicht factuurstelsel te hanteren en deze wijze lijkt meer op kasstelsel.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Wij krijgen veel facturen digitaal (PDF, html) maar ook veel gewoon nog op papier (bij een bestelling oid)... Momenteel printen we de digitaal binnengekomen factureren nog uit zodat ze samen met de op papier binnen gekomen factureren kunnen worden opgeborgen (alles bij/achter elkaar is toch wel erg praktisch bij nazoeken etc.). Een handigere/praktischere methode zijn we nog niet uit...

 

Uw geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht

Alles gaan scannen is een optie maar ook een hoop werk (en gooi je de papieren versie dan echt weg of bewaar je die als backup? :P). En dan moet je het nog ergens georganiseerd in kunnen beheren...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Alles gaan scannen is een optie maar ook een hoop werk (en gooi je de papieren versie dan echt weg of bewaar je die als backup? :P). En dan moet je het nog ergens georganiseerd in kunnen beheren...

 

Het is even wat werk als je gaat overstappen, maar dan valt het wel mee. Alle facturen en andere post wordt hier direct ingescand met een scanner met ADF (automatische papierinvoer) en gaan dan naar Abbyy een OCR programma. Daar worden ze opgeslagen in de juiste mapjes (/Administratie/2009/Inkoop/20090722 Voorbeeld.pdf bijvoorbeeld) met de herkende tekst opgeslagen onder de gescande afbeelding.

 

De papieren zelf laat je even liggen totdat de backup heeft gedraaid en kunnen dan door de papiervernietiger. Het grote voordeel wat je nu hebt door de OCR is dat alle post doorzoekbaar en vindbaar is geworden. Je laat een zoekprogramma alles indexeren en je hebt met de juiste zoekopdracht alles binnen een paar seconde terug gevonden. Je kunt daarnaast met de documenten doen wat je wil, zoals een kopietje maken voor je boekhouder of voor de belastingdienst, terwijl je zelf altijd toegang blijft houden tot je administratie.

 

Backups zijn wel heel erg belangrijk, en een enkele backup methode voldoet eigenlijk niet. Het beste kies je twee methodes los van elkaar, beter een backup extra die je nooit nodig hebt, dan een backup nodig hebben die je niet hebt.

Link naar reactie
  • 0

Het is even wat werk als je gaat overstappen, maar dan valt het wel mee. Alle facturen en andere post wordt hier direct ingescand met een scanner met ADF (automatische papierinvoer) en gaan dan naar Abbyy een OCR programma. Daar worden ze opgeslagen in de juiste mapjes (/Administratie/2009/Inkoop/20090722 Voorbeeld.pdf bijvoorbeeld) met de herkende tekst opgeslagen onder de gescande afbeelding.

 

De voordelen zijn me wel duidelijk. En backuppen is ook geen punt (gebeurt nu toch ook al voor meer digitale bestanden).

Maar gaat vervolgens jullie boekhouder die pdf's afstruinen en inboeken in de administratie?

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.