• 0

Mag je zomaar online doorverkopen?

Hallo mede ondernemers

 

Vraag:

mag ik zomaar artiekelen die ik in Nederland koop, doorverkopen op een website?

Laten we even een mooi voorbeeld nemen:

1. ik loop naar de supermarkt

2. pak daar een zak aardappelen

3. ik maak een website, www.gohdatzijnmooieaardappelen.nl en verkoop hier deze zak

4. ik draag netjes belasting / btw af

als ik zelf bovenstaand lees denk ik: leuk, geen probleem

Maar ik voel nattigheid als ik dit doe:

 

1. ik loop naar de Apple Store

2. pak daar iMac

3. ik maak een website, www.imaccie.nl en verkoop hier de iMac

4. ik draag netjes belasting / btw af

Als ik dit lees lig ik al bij de brievenbus om de dagvaarding van Apple in ontvangst te nemen

 

mmmmm, waar igt die grens? wat mag volgens de wet? kan ik ergens zien welke merken je niet zomaar door mag verkopen?

Apple is een makkelijk voorbeeld, maar wat nu als ik echt die aardappelen wil doorverkopen? of pakjes kauwgom?

 

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mooie wet trouwens: Lekker alles omvattend, maar als het erop aankomt kunnen de grote bedrijven toch je vrije geest aan banden leggen..

 

Dat heet dan de wet van de sterkste.. ;)

 

@ Patrick Gerrits

Dit is dus niet te voorkomen denk je? Alleen door het merk alleen in je winkel te leggen als je daadwerkelijk erkend bent..

Link naar reactie
  • 1

Mooie wet trouwens: Lekker alles omvattend, maar als het erop aankomt kunnen de grote bedrijven toch je vrije geest aan banden leggen..

 

Dat heet dan de wet van de sterkste.. ;)

 

@ Patrick Gerrits

Dit is dus niet te voorkomen denk je? Alleen door het merk alleen in je winkel te leggen als je daadwerkelijk erkend bent..

 

Nou dat zeg ik niet. Ik geef alleen aan wat er mogelijk zou kunnen gebeuren. Risico is er altijd wel. Is het niet op dit gebied, dan wel ergens anders.

 

Wij doen het wel. Sterker nog wij waren de 1e in Nederland die dit deed voor games e.d. (op grote schaal) Nu zijn er tientallen.

Link naar reactie
  • 0

Het is een keuze of je wil ondernemen als een naieve scholier of als iemand die zich een beetje in wetten en regels verdiept.

 

Er bestaat vrij verkeer van goederen in Europa, dus jij mag (binnen de bestaande regels) onbeperkt merkproducten verkopen die je binnen de EU inkoopt. Je mag daar zelfs reclame voor maken inclusief logo's, want het merkrecht is uitgeput. Je mag niet andermans foto's en teksten gebruiken, want die vallen onder het auteursrecht. Je zal dus je eigen foto's moeten maken.

 

Dat je niet mee kan doen aan acties is logisch, want die worden door de merkeigenaar of distributeur opgezet ter bevordering van hun verkoop. Niets weerhoudt je echter om je eigen actie op te zetten of aanbedingen 1:1 over te nemen. Je zal je eigen promotiemateriaal moeten maken.

 

De merkeigenaar en zijn 'officiële' distributeur kan hoog en laag springen, maar ze hebben geen poot om op te staan zolang de wederverkoper zich houdt aan regels mbt de warenwet en geen vervalste producten verkoopt. Als het luxeproducten betreft, moet je echter even uitzoeken hoe het zit met de omgeving waarin die verkocht worden.

 

Sputteren op een forum is kinderachtig. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is een keuze of je wil ondernemen als een naieve scholier of als iemand die zich een beetje in wetten en regels verdiept.

 

Er bestaat vrij verkeer van goederen in Europa, dus jij mag (binnen de bestaande regels) onbeperkt merkproducten verkopen die je binnen de EU inkoopt. Je mag daar zelfs reclame voor maken inclusief logo's, want het merkrecht is uitgeput. Je mag niet andermans foto's en teksten gebruiken, want die vallen onder het auteursrecht. Je zal dus je eigen foto's moeten maken.

 

Dat je niet mee kan doen aan acties is logisch, want die worden door de merkeigenaar of distributeur opgezet ter bevordering van hun verkoop. Niets weerhoudt je echter om je eigen actie op te zetten of aanbedingen 1:1 over te nemen. Je zal je eigen promotiemateriaal moeten maken.

 

De merkeigenaar en zijn 'officiële' distributeur kan hoog en laag springen, maar ze hebben geen poot om op te staan zolang de wederverkoper zich houdt aan regels mbt de warenwet en geen vervalste producten verkoopt. Als het luxeproducten betreft, moet je echter even uitzoeken hoe het zit met de omgeving waarin die verkocht worden.

 

Sputteren op een forum is kinderachtig. ::)

 

Helemaal eens. Wat ik bedoel met moeilijk doen is meer dat ze je gaan dagvaarden of dat ze je boze brieven gaan sturen of wat dan ook. Meeste startende ondernemers vinden dit eng en schieten in de stress. Kan ik wel begrijpen. Je staat gewoon goed in je recht, alleen je recht hebben of je recht krijgen zit soms wat verschil in.

 

Procederen (wat je wel gaat winnen) is toch een vervelende zaak. Zeker als je tegen een gigant moet opboksen. Dat kan lang duren en de kosten van de Advocaat e.d. moet je toch even zelf voorschieten. Als je dat mee neemt, is een boze brief soms al genoeg om iemand tot stoppen te dwingen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij is het wel zo dat bepaalde merken (mode, verzorging) moeilijk kunnen doen als je hun producten gaat aanbieden op de markt. Omdat je zo de vaste kanalen schade aan doet.

 

Maar volgens mij is de wet "Vrij verkeer van goederen" binnen de EU die dit alles overhoop haalt. Zo wordt het bijvoorbeeld Grijze import genoemd als je opeens (zoals wij :) ) de spellen in het buitenland inkoopt. Terwijl er in NL wel degelijk een distributie en licentie ligt bij de NL tak van de bedrijven. M.a.w. alleen die mogen verkopen in NL.

 

Maar zolang je de spullen haalt bij een groothandel binnen de EU, mag je die spullen gewoon verkopen.

 

Op 9 mei heeft de VPRO een documentaire uitgezonden over prijsverschillen binnen de EU en de (on)mogelijkheden van grijze import binnen de EU om hiervan te profiteren. Als ik het me goed herinner kwam er nog een europarlementariër aan het woord die zich verbaasde over het feit dat het de grijze import zo moeilijk wordt gemaakt. Wellicht interessant om eens te kijken:

Goudzoekers 9 mei

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me laten vertellen dat als je als merk en patenthouder eenmaal een exemplaar van je product op de markt hebt gebracht (en je winst hebt opgestreken) dat er geen merk of patentbescherming meer op dat specifieke product zit.

Een ieder kan het dan het vrijelijk verhandelen ook in andere landen dan waar jij het verkocht hebt.

Ik zou hier eigenlijk wel het naadje van de kous van willen weten. Iemand een goede uitleg?

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens. Wat ik bedoel met moeilijk doen is meer dat ze je gaan dagvaarden of dat ze je boze brieven gaan sturen of wat dan ook. Meeste startende ondernemers vinden dit eng en schieten in de stress. Kan ik wel begrijpen. Je staat gewoon goed in je recht, alleen je recht hebben of je recht krijgen zit soms wat verschil in.

 

Procederen (wat je wel gaat winnen) is toch een vervelende zaak. Zeker als je tegen een gigant moet opboksen. Dat kan lang duren en de kosten van de Advocaat e.d. moet je toch even zelf voorschieten. Als je dat mee neemt, is een boze brief soms al genoeg om iemand tot stoppen te dwingen.

 

 

 

sputteren was zeker niet de insteek! Maar zoals pattrick zelf aangeeft, een startende ondernemer die mogelijk een gigant op zn dak krijgt, wilt toch wat dieper op de zaken ingaan. Jullie bijdrage zorgt er in ieder geval voor dat ik verder kan gaan met het ondernemingsplan!

 

@TwaBla

......moet je echter even uitzoeken hoe het zit met de omgeving waarin die verkocht worden.

 

Dat maakt inderdaad deel uit van mijn marktonderzoek. Moeilijk om daar info over te vinden, en de ondernemers in de buurt laten weinig los.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij doen het wel. Sterker nog wij waren de 1e in Nederland die dit deed voor games e.d. (op grote schaal). Nu zijn er tientallen.

 

Kudo's daarvoor! Wedden dat je inmidels goed weet wat wel en niet toegestaan is? En ziet hoe ook grote resellers dat spelletje spelen. Free Record Shop is er groot mee geworden: grijze import en bootlegs.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me laten vertellen dat als je als merk en patenthouder eenmaal een exemplaar van je product op de markt hebt gebracht (en je winst hebt opgestreken) dat er geen merk of patentbescherming meer op dat specifieke product zit. Een ieder kan het dan het vrijelijk verhandelen ook in andere landen dan waar jij het verkocht hebt.

 

Dit betreft uitputting van het merkrecht, het lijkt me sterk dat er zoiets bestaat als uitputting van patent.

 

Kort gezegd komt de uitputtingsleer erop neer dat de merkhouder de verdere handel in zijn merkproducten niet kan tegengaan, indien zijn merkproducten met zijn toestemming binnen de EER in het verkeer zijn gebracht.

 

Is wel een spannend domein, met steeds weer nieuwe rechtszaken. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wij doen het wel. Sterker nog wij waren de 1e in Nederland die dit deed voor games e.d. (op grote schaal). Nu zijn er tientallen.

 

Kudo's daarvoor! Wedden dat je inmidels goed weet wat wel en niet toegestaan is? En ziet hoe ook grote resellers dat spelletje spelen. Free Record Shop is er groot mee geworden: grijze import en bootlegs.

 

Wij ook :) Nee flauwekul natuurlijk. Maar wij weten heel goed wat wel en niet kan. Ik ben persoonlijk ook niet bang van zo'n boze brief of e-mail.

 

Ze spelen allemaal een spelletje. Doen wij ook natuurlijk, alleen op een andere manier en aan de andere kant van het veld.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit betreft uitputting van het merkrecht, het lijkt me sterk dat er zoiets bestaat als uitputting van patent.

 

 

Gelukkig kennen we het begrip "uitputting" ook bij octrooien (patenten, zo je wilt). En dan niet alleen bij hele lange rechtzaken, die best wel uitputtend kunnen zijn...

 

Zodra een octrooihouder zelf een geoctrooieerd product op de markt brengt, is zijn recht uitgeput en kan de koper er, in principe, mee doen wat hij wil. Er zijn echter wel vervelende afwijkingen hierin, dus een eenduidige regel geven is niet zo 123 mogelijk.

Onze beëdigd Nederlands en Europees octrooigemachtigde verzorgt uw octrooien snel, deskundig en betrouwbaar. Voor een gratis adviesgesprek raadpleeg onze website: www.novopatent.nl

 

Octrooibureau Novopatent beschermt úw uitvinding

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.