• 0

"simpele" boekhoudvragen m.b.t. eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Ik ben dit jaar gestart als zelfstandig interim personeelsadviseur. Van human resources weet ik vanalles, maar ik ben bang dat ik van boekhouden toch maar weinig begrijp. Had ik nou maar opgelet op school... :'(

Nu 2009 moet worden afgesloten in de boeken, loop ik tegen ogenschijnlijk simpele boekhoudvragen aan waar ik toch echt als leek niet uit kom. Na uren googelen en zoeken op dit forum, heb ik toch maar besloten om mijn (misschien super stomme) vraagjes te posten. Ik kom er gewoon echt niet uit... :-[ Wie wil me helpen??

 

Vraag 1: Naar mijn opdrachtgevers rijd ik in mijn privé auto. De zakelijke kilometers breng ik bij hen in rekening tegen 0,28 ct per km, excl 19% btw. Mag ik, ondanks dat ik die kilometers bij mijn opdrachtgevers in rekening breng, ze fiscaal toch ook nog als kosten tegen 0,19 ct per km aftrekken van de winst?

 

Vraag 2: Als ik mijn zakelijke kilometers boek, wat zijn dan mijn journaalposten? Ik heb de kosten niet van mijn zakelijke rekening naar mijn privé rekening geboekt. Is dit dan een juiste memoriaal boeking op 31-12-2009:

aan 4300 Autokosten bedrag X

van 8000 Omzet 19% bedrag X

 

Vraag 3: Over 2009 heb ik recht op de kleine ondernemersregeling (KOR). Die wil ik op 31-12-2009 boeken als:

aan 8800 Kleine ondernemersregeling bedrag X

van 1500 BTW af te dragen 19% bedrag X

Doe ik dit goed?

 

Vraag 4: De btw op inkoopfacturen boek ik als 1520 voorbelasting en de btw op verkoopfacturen boek ik als 1500 btw af te dragen 19%. Op een gegeven moment komt de btw aangifte en tot dusver kreeg ik van de fiscus steeds btw terug. Dit boekte ik dan als volgt:

aan 1100 bank bedrag X

van 1520 voorbelasting bedrag X

Nou heb ik ook nog een rekening die heet: 1550 betaalde / ontvangen btw, maar die heb ik dus nog niet gebruikt. Bovenstaande boeking heeft tot gevolg dat ik in mijn balans niet terug zie wat ik in 2009 aan voorbelasting heb ontvangen. Is dit oke?

 

Bij voorbaat al super bedankt voor het beantwoorden van mijn vraagjes, liefst in jip en janneke taal!! ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het zijn misschien starters vragen maar het is zeker niet dom om ze te stellen, ik vind het juist goed om te zien dat je er zelf over nadenkt en niet een doos bonnetjs bij de boekhouder aflevert en hoopt dat het allemaal niet te veel gaat kosten (zowel de boekhouder als de belasting)

 

Vraag 1: zakelijke kilometers. kort antwoord: ja dat mag

 

Want de 19ct die je naar prive vergoed dat zijn je bedrijfskosten (of inkoopkosten). De 28ct die je naar de klant rekent dat is je omzet. (en om die opendeur in te trappen de 9 cent die er tussen zit is je (bruto)marge)

 

Vraag 2: journaalposten zakelijke kilometers

De journaalpost die jij geeft verminderd je kosten en verlaagd je opbrengsten maar per saldo verandert je winst niet. terwijl dat wel moet want je wilt jezelf een fiscaal toegestane onkostenvergoeding geven die dus je winst verlaagd de boeking is als volgt

 

Je kunt maandelijks de gereden kilometers x 19 cent naar prive overmaken via de bank of als je dat niet doet dan boek je het op de kapitaalrekening met privé in je administratie. Dat geeft als journaalpost:

4300 Autokosten

aan 2... / Rek courant prive (of prive stortingen en onttrekkingen)

 

Voor de volledigheid: De opbrengst boek je bij het factureren waarschijnlijk al als volgt.

1... Debiteuren

aan te betalen btw

aan 8000 omzet 19%

 

En dat blijft gewoon op die omzetrekening staan. Het is belangrijk dat je op de omzetrekening geen kosten in mindering brengt want bij het opstellen van de jaarrekening gaat je boekhouder als het goed is ook een btw rondrekening maken en daarbij bekijkt hij of de bedragen op rekeinng 1500 af te dragen BTW overeenkomen met de omzet op de rekening 8000.

Als jij daar allerlei kosten in mindering brengt dan word die berekening lastiger.

 

Vraag 3: Ik heb niet zo vaak te maken met de KOR maar jou boeking ziet er logisch uit. Ik zou alleen op de balans alleen de rekening 1550 gebruiken want je krijgt dit bedrag ook daadwerkelijk terug van de belastingdienst (als ik mij goed herinner)

 

vraag 4: De btw op inkoop facturen en verkoopfacturen boek je op aparte rekeningen dat is heel goed, houden zo..

Eigenlijk had je de bedragen die je op de aangiftes hebt betaald of ontvangen inderdaad op rekening 1550 moeten boeken want dan heb je wel het gewenste inzicht. en maak je het voor de boekhouder ook makkelijker om aansluitingen te maken voor de totale btw positie.

 

Het is best handig dit nog even te corrigeren door de bedragen van je aangiftes alsnog over te boeken van 1520 naar 1550.

 

Samengevat gebruik je de BTW rekeningen als volgt.

 

1500 BTW af te dragen: voor je verkoopfacturen

1520 BTW voorbelasting: voor je inkoopfacturen

1550 BTW betaald / ontvangen: voor de bedragen van de aangiftes: het saldo op deze rekening geeft dan altijd de schuld of te ontvangen bedragen van de laatste (nog niet verrekende aangifte. Het is wel zo handig want als je maandelijk snaar je cijfers kijkt weet je dus gelijk of je nog een schuld of vordering op de Belastingdienst hebt als hier nog een bedrag op staat.

 

 

 

.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Super bedankt voor je snelle reactie!! Ik heb je antwoorden verwerkt in mijn boekhouding, maar wil aan de hand daarvan toch nog even drie dingen toetsen... (deel maar een kneus uit hoor, want ik ben ook echt een kneus op het gebied van boekhouden!! :-[).

 

Vraag A:

De fiscale vergoeding van 0,19 ct per kilometer heb ik, zoals je tipte, geboekt onder:

4300 autokosten bedrag -X (credit bedrag)

aan 2001 prive bedrag X (debet bedrag)

 

Als ik nu op mijn balans en winst & verliesrekening kijk, zie ik op de balans (debet) dat de fiscale vergoeding bij mijn privé onttrekkingen is opgeteld. Dat snap ik, want het is natuurlijk een fiscaalvriendelijke vergoeding aan mezelf. Maar op de winst & verliesrekening staat het bedrag van de autokosten op de creditzijde en vormt dat samen met mijn omzet en kleine ondernemersregeling een totaalsaldo. Dit snap ik niet, want de autokosten zijn zakelijk gezien toch een kostenpost? Ik onttrek die fiscale vergoeding toch juist aan de winst? Waarom wordt hij op de W&V rekening dan juist bij mijn omzet opgeteld?

 

Vraag B:

En om terug te komen op je antwoord van de kleine ondernemersregeling (KOR). Dit is niet een bedrag dat ik terug krijg van de belasting. Bij mijn aangifte OB in Q4 van 2009 mag ik aangeven of ik gebruik wil maken van die regeling. Dit houdt in dat ik van de te betalen btw mijn reeds betaalde voorbelasting mag aftrekken en als dat bedrag lager is dan 1883 EUR, hoef ik over 2009 minder of zelfs helemaal geen btw te betalen. Dat bedrag wordt onder de noemer KOR direct in mindering gebracht tijdens de aangifte en dus hoef ik niets (of minder) btw te betalen en krijg ik ook niets terug aan OB. Ik bedacht me dat het daarom wellicht beter was om toch mijn voorgestelde boeking te handhaven, in plaats van jouw voorstel om als tegenrekening 1550 betaalde/ontvangen btw te gebruiken. Of zie ik dat verkeerd?

 

Vraag C:

Overigens staat op mijn balans 1520 voorbelasting (wat ik dus feitelijk betaald heb aan voorbelasting) debet en staat 1550 betaalde/ontvangen btw (hoger bedrag omdat ik door afrondingsverschillen meer terug krijg dan ik betaald heb) als positief bedrag credit. Klopt dit wel? Het druist namelijk tegen mijn gevoel in dat het hogere bedrag dat feitelijk mijn bezit is geworden aan de schuldkant op de balans staat en het bedrag aan voorbelasting dat ik feitelijk betaald heb, aan de bezitkant staat.

 

De rest van mijn balans en W&V rekening is me wel helemaal helder hoor. Het zijn alleen die fiscale regelingetjes waar ik maar niet uit wil komen... De belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken... >:(

 

Groetjes,

Lotte

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Vraag A:

De fiscale vergoeding van 0,19 ct per kilometer heb ik, zoals je tipte, geboekt onder:

4300 autokosten bedrag -X (credit bedrag)

aan 2001 prive bedrag X (debet bedrag)

 

Lotte,

 

deze boeking staat verkeerd om, 4300 autokosten is debet en de onttrekking van het prive gaat credit.

 

In het "boekhouden" is het de bedoeling dat je de eerste boeking (4300 in dit geval) debet boekt en de "aan" boeking credit.

 

Voor de KO regeling zou je ook een apart grootboekrekeningnummer kunnen aanmaken, bijv. 1505 BTW K.O. of zoiets, maar op zich kan je ook de 1550 gebruiken omdat dan de totaaltelling (te betalen -/- voorheffing -/- 1550 = nul) Niet boeken op rekeningnummer van de voorheffing of af te dragen BTW, deze zou ik zo "schoon" mogelijk houden.

 

Bij vraag C is het zo dat credit is een schuld op de balans, dus als de te betalen BTW hoger ligt dan de voorheffing moet je nog BTW betalen, dus credit op de balans, als dit bedrag op de KO regeling is af te boeken, wordt dus de 1550 hoger en zou de telling weer moeten sluiten.

 

Succes en groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Via google kwam ik op dit onderwerp terecht en wou er toch even op reageren, om er zeker van de te zijn of ik het wel/niet goed doe. :)

 

Voorbeeld:

Ik heb in de maand januari 500 zakelijke kilometers gereden. Dit is een totaal bedrag van 500 x € 0,19 = € 95,00.

 

Dit boek ik als volgt in mijn administratie:

- KM Vergoedingen (€ -95,00) > Prive opnames (€ -95,00)

 

Zodra ik het geld overgemaakt heb en hem tegen kom op het bankafschrift doe ik het volgende:

- Bankrekening (€ -95,00) > Prive opnames (€ +95,00)

 

Hierna hebben de 'grootboeken' de volgende waardes:

Bank: € -95,00

Prive Opnames: € 0,00

KM Vergoeding: € -95,00

 

De grootboeken Bank en Prive Opnames zijn balansboeken, het boek KM Vergoeding is uiteraard een winst/verlies grootboek.

 

Naar mijn idee is dat toch prima? Of doe ik het verkeerd of te omslachtig?

 

Eerder deed ik simpelweg het volgende:

- Bankrekening (€ -95,00) > KM Vergoeding (€ -95,00)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.