• 0

hoeveelheid aandelen

als ik nou met nog twee partners en één investeerder op de achtergrond een nieuwe bv wil beginnen en we hebben afgesproken om allen een belang te hebben van 25%. Hoeveel aandelen moeten we dan uitgeven. Want ik kan 20 aandelen uitgeven en verdelen over elk van ons zodat ieder 5 aandelen heeft en dus iedereen 25% heeft. maar ik kan ook 100.000 aandelen uitgeven zodat iedereen 25.000 aandelen krijgt en dus ook 25% eigenaarschap heeft. welke manier moet ik nu hier kiezen, welke manier is beter en hoe kom je aan de beste manier.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja ok dat snap ik dat ik dat zelf mag bepalen maar is het zo dat ik nu het beste de waarde heel klein kan houden en dus veel aandelen creeër of juiste grote waarde maak zodat ik weinig aandelen creeër.

 

vb:

 

100.000 euro nemen we mee om te beginnen/starten

 

creeëren 4 aandelen met elk als waarde 25.000 euro en elk dus krijgt er 1 = 25% eigenaar

of

creeëren 100.000 aandelen met elk als waarde 1 euro en elk dus krijgt er 25.000 = ook 25% eigenaar

of

creeëren 20.000 aandelen met elk als waarde 0.20 eurocent en elk dus krijgt er 5.000 = ook 25% eigenaar

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eerlijkgezegd ben ik wel benieuwd wat nou het verschil maakt, vooral bij een bedrijf dat geen beursnotering heeft of nastreeft (of is dat juist wel het geval?).

 

0.01 lijkt me geen handig plan trouwens. Ik weet niet hoe het zit met niet-beursgenoteerde aandelen, maar op de beurs kan de koers niet kleiner zijn dan 0.01 - ook al is er dan geen enkele koopbereidheid als de intrinsieke waarde 0.001 zou zijn.

 

1 euro lijkt me een mooi getal trouwens. Als de waarde tot 0.01 daalt is er van je onderneming niet meer dan 2 bankbiljetten over, dus daar lijkt niets te wringen. Als je 100x groter wordt, doet een aandeel 100 euro en dat is zelfs op de beurs nog te behappen (zolang er geen opties op komen).

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje lood om oud ijzer. De aandelen hoeven niet gedrukt te worden, dus het probleem bepert zich tot een aantekening in het aandelenregister.

 

4 aandelen van 25.000 is niet handig als je nog een keer opties wil verstrekken aan een verkoper of zo. Aandelen van 1 cent zijn ook niet handig, want dan vergis je je znel een nulletje bij onderhandelingen. Ik zou een nominale waarde kiezen tussen de 10 cent en de 10 euro. Dat is het meest gebruikelijke volgens mij.

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zorg er in ieder geval voor dat je niet direct het hele maatschappelijke kapitaal dat je opricht plaatst. Dan kun je in de toekomst makkelijker nog extra aandelen aan wie dan ook uitgeven zonder te veel extra kosten (statutenwijziging).

 

Neem een serieus bedrag voor de aandelen, vb. 25 - 100 euro per aandeel op een geplaatst kapitaal van 18.000 euro. Dat blijft overigens persoonlijke smaak...

 

Link naar reactie
  • 0

Aandelen hebben grofweg drie functies: waardepapier, zeggenschap en representatie van deelname in een onderneming. Als je een bv hebt is de eerste functie betrekkelijk, omdat de verkoop van een aandeel geregistreerd gebeurt (waardepapier op naam).

 

In verband met de statutaire verankering van je aandelen is het niet onverstandig om een flexibel systeem te kiezen. Je wilt immers niet over een jaar of twee alweer bij de notaris zitten. Aandelen van rond de 25 Euro geven die flexibiliteit. Het is eenvoudig verhandelbaar en vertegenwoordigt een wezenlijke waarde. Als je praat over aandelen van een Euro of minder, lijkt het eerlijk gezegd alsof je ooit eens groot was en nu niet meer...

 

 

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.