Ik ben medeeigenaar van een VOF en wil ook nog een ander bedrijfje oprichten voor een hele andere activiteit.
Ik ben hiervoor op zoek naar een handige rechtsvormconstructie voor het geheel.
Ik heb 3 doelstellingen:
1. Privé kapitaal afschermen
2. Toekomstige verliezen verrekenen van het nieuwe bedrijfje
3. Verliezen van vóór oprichting verrekenen
Voor mijn gevoel heb ik 3 opties:
Optie a: een eenmanszaak oprichten voor het nieuwe bedrijfje.
• Voordeel: verliezen nieuwe eenmanszaak volledig te verrekenen met inkomsten. Ook bij opheffen onderneming.
• Nadeel: privé vermogen niet afgeschermd
Optie b: een holding oprichten en een eenmanszaak onder de holding voor mijn nieuwe bedrijfje en mijn aandeel van de VOF onderbrengen in de holding.
• Voordeel: privé vermogen afgeschermd.
• Nadeel: verliezen nieuwe eenmanszaak volledig te verrekenen met inkomsten VOF, maar niet met inkomstenbelasting.
Optie c: BV constructie (holding + nieuwe werkmaatschappij en VOF omzetten in BV)
• Nadeel: verliezen nieuwe werkmaatschappij zijn niet ex-VOF BV, immers als ik niet bijna alle aandelen heb van een BV dan kan ik geen fiscale eenheid vormen.
• Nadeel: verlies niet te verrekenen met de privé inkomstenbelasting.
Ik heb hierover 3 vragen:
1. Is het überhaupt mogelijk om een holding BV eigenaar te maken van een eenmanszaak (optie b)?
2. Wat kun je doen met gemaakte kosten voor oprichting in geval van optie b en c? Zijn deze kosten (gemaakt in 2009) te verrekenen met de inkomstenbelasting, als ik in 2010 een holding bv opricht?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
box4
box4
Ik ben medeeigenaar van een VOF en wil ook nog een ander bedrijfje oprichten voor een hele andere activiteit.
Ik ben hiervoor op zoek naar een handige rechtsvormconstructie voor het geheel.
Ik heb 3 doelstellingen:
1. Privé kapitaal afschermen
2. Toekomstige verliezen verrekenen van het nieuwe bedrijfje
3. Verliezen van vóór oprichting verrekenen
Voor mijn gevoel heb ik 3 opties:
Optie a: een eenmanszaak oprichten voor het nieuwe bedrijfje.
• Voordeel: verliezen nieuwe eenmanszaak volledig te verrekenen met inkomsten. Ook bij opheffen onderneming.
• Nadeel: privé vermogen niet afgeschermd
Optie b: een holding oprichten en een eenmanszaak onder de holding voor mijn nieuwe bedrijfje en mijn aandeel van de VOF onderbrengen in de holding.
• Nadeel: verliezen nieuwe eenmanszaak volledig te verrekenen met inkomsten VOF, maar niet met inkomstenbelasting.
Optie c: BV constructie (holding + nieuwe werkmaatschappij en VOF omzetten in BV)
• Nadeel: verliezen nieuwe werkmaatschappij zijn niet ex-VOF BV, immers als ik niet bijna alle aandelen heb van een BV dan kan ik geen fiscale eenheid vormen.
• Nadeel: verlies niet te verrekenen met de privé inkomstenbelasting.
Ik heb hierover 3 vragen:
1. Is het überhaupt mogelijk om een holding BV eigenaar te maken van een eenmanszaak (optie b)?
2. Wat kun je doen met gemaakte kosten voor oprichting in geval van optie b en c? Zijn deze kosten (gemaakt in 2009) te verrekenen met de inkomstenbelasting, als ik in 2010 een holding bv opricht?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24474-rechtsvorm-nieuw-bedrijfje-verliesverrekening/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag