• 0

Project met non profit instelling maar wel wat inkomsten; Stichting of Bedrijf?

Hoi iedereen,

Ik ben bezig met het opzetten van een project wat als doestelling heeft om mensen met een bepaalde ziekte bij elkaar te brengen. Zie het als een sociaal netwerk ala Hyves/Facebook maar dan voor een specifieke doelgroep. Nu krijg ik financiele steun van een bestaande stichting en gaat het project er dan ook zeker komen.

Omdat het project in de toekomst geld gaat kosten in de vorm van webhosting, onderhoud en nieuwe ontwikkeling heb ik een aantal verdienmodellen bedacht die hopelijk genoeg geld gaan opleveren om de site draaiende te houden en mezelf te kunnen betalen voor het werken aan het project.1 van de ideeen is om producten gerelateerd aan de ziekte te verkopen via een webshop (dit valt onder verkoop/handel, is een stichting dan al niet meer mogelijk?).

De ideale situatie zou natuurlijk zijn als ik mezelf maandelijks zou kunnen betalen zodat ik fulltime bezig kan blijven met het project, maar ik vraag me af hoe ik dit het best op kan zetten qua rechtsvorm.

Als bedrijf zijnde geef je misschien je leden en potentiele donateurs het idee dat er commerciele belangen bij zijn, en dat is niet de bedoeling. Ik weet niet wat voor haken en ogen er zitten aan het opzetten van een stichting, dus ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij hierover kunnen adviseren.

Stel dat ik besluit om een Stichting op te zetten heb ik dan een bepaalde limiet die ik mag ontvangen of uitgeven etc?

Alvast bedankt voor de hulp!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

beste MrFloppy

Hoezeer we mooie initiatieven als deze ook waarderen, HL is niet bedoeld voor de non-profit sector. Wij zijn er strikt voor ondernemers en commerciële activiteiten. Om een aanzuigende werking vanuit google te voorkomen, laten we derhalve geen vragen over stichtingen etc. toe. Vandaar dat ik een slot doe op dit topic.

Groet en veel succes

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Naar aanleiding van het feit dat een HigherLevel-lid in dezelfde situatie zit als TS en van mening is dat het voor TS beter is een onderneming te starten ipv een stichting, wordt dit topic, na mod-overleg, weer opengezet.

• 3

Vorig jaar heb ik een webcommunity voor patiënten met een zeldzame ziekten ontwikkeld aan de hand van een door mij ontwikkeld model. De software is gebouwd in opdracht van een aantal Europese (kleine)patiënten organisaties.

Bij het opzetten van deze site is ook gekeken naar de commerciële kant die aan het verhaal zit om de dood simpele reden dat het gewoon geld kost om zoiets te ontwikkelen, te onderhouden en de site in toekomst aan te kunnen passen aan de wensen van de gebruikers.

Naast de technische ontwikkeling is er ook menselijke inzet nodig om de community op te bouwen en te zorgen voor, liefst gevalideerde, content. Zeker in de aanloop fase (laten we zeggen de eerste 2 jaar) is het belangrijk om iemand te hebben die de continuïteit kan garanderen door op regelmatige basis te zorgen voor activiteit op de site. Dat vraagt naast inzet ook om de juiste visie en kennis van het runnen van een community.

Om die functie goed in te vullen zal de community er rekening mee moeten houden dat de vereniging, zeker in aanvang, vaak niet de mensen heeft om deze functie binnen de eigen gelederen in te vullen.

Grote vraag is, hoe kun je zoiets financieren en de continuïteit blijven garanderen.

Terug naar jouw verhaal.

Je geeft aan dat er een stichting is die jou nu financieel ondersteunt. Je geeft ook aan dat je eigenlijk graag een boterham zou willen verdienen met het opzetten van deze community. Je stelt hierbij jezelf de vraag welke rechtsvorm het beste zou passen bij deze situatie.

Zo denk je zelf aan een stichting, als je je iets verder in stichtingen verdiept dan kom je er snel achter dat een stichting een bestuur nodig heeft en dat dit bestuur zichzelf niet vanuit de stichting mag betalen voor verrichte werkzaamheden.

Zou jij jezelf dus bestuurder (voorzitter) maken van de stichting dan mag jij jezelf dus niet betalen voor de werkzaamheden zoals je die nu voor ogen hebt.

Misschien denk je nu, dan zet ik toch gewoon andere mensen in het bestuur en laat ik mij door hun inhuren voor deze werkzaamheden.

Een stichting heeft statuten en in die statuten staat het doel van de stichting, de visie en de missie. En daar begint de schoen al te wringen, want veel mensen worden anders zodra ze beslissingsbevoegdheid hebben. Ineens blijken die mensen met jou te verschillen van inzicht en voor je het weet is jouw mooie plan vervangen voor het plan van deze bestuurders. Komen er ook nog adviseurs bij dan is het hek helemaal van de dam en lijkt de stichting een doel op zich geworden.

De andere optie is dat jij vanuit je eigen bedrijf deze software zelf ontwikkeld of gebruik maakt van bestaande aanbieders van community software.

Vervolgens ga je net als andere community sites op zoek naar manieren om een de site voor jouw gebruikersgroep aantrekkelijk te maken. Wees vanaf het begin duidelijk over jouw intenties, namelijk, dat je een boterham wil verdienen door deze diensten te leveren. Wees ook heel duidelijk over privacy gevoelige zaken. Voor farmaceuten is een adressenbestand van mensen met een bepaalde aandoening goud waard. Geef dan ook in de voorwaarden duidelijk aan dat adres gegevens NOOIT aan derden worden verstrekt tenzij dit gebeurt in overleg met de betrokkene zelf ! Patient veiligheid en dus betrouwbaarheid en geloofwaardigheid zijn erg belangrijk.

We hadden het al even over goede content, liefst gevalideerd. Goede content en extra functionaliteiten kunnen verenigingen of individuele patiënten overhalen te betalen voor de service die jij door middel van jouw website aanbied. Ook de verdiensten van de webshop kunnen helpen de begroting voor een dergelijk project sluitend te krijgen. Uiteraard staat het jou, anders dan een patiëntenvereniging, wel vrij om te kijken of bedrijven of instellingen jou willen sponsoren. Denk bijvoorbeeld aan verzekeraars die ook potjes hebben om patiënten te ondersteunen bijvoorbeeld door middel van webcommunity's.

Nog even over je webshop, deze direct of indirect koppelen is een vraag die jij jezelf zou kunnen stellen. Een directe koppeling betekent dat het voor elke bezoeker duidelijk is dat het een commerciële site is, dat kan mensen een onprettig gevoel geven.

Zijn webshop en community twee verschillende sites dan is het alweer anders. Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is de leden van de community een korting gunnen op producten uit jouw winkel. Op die manier vang je mogelijk twee vliegen in een klap.

Feit blijft echter dat in onze maatschappij geld verdienen aan patiënten gevoelig ligt. Van een arts accepteert men wel dat die er geld aan verdient maar daarbuiten vind men het al snel vrijwilligerswerk

Het is een complex onderwerp waar veel meer over te vertellen is dan ik in deze reactie heb geschreven.

In het kort komt het er op neer dan de stichtingsvorm voor jou lastig is vanwege het feit dat jij jezelf als bestuurder geen salaris mag toekennen. Dat mag wel als het bestuur jou vanuit de stichting opdracht geeft tot. Nadeel daarvan is dat je zelf niet meer de controle hebt over de stichting, die kunnen ook hele andere dingen gaan doen dan jij voor ogen had.

Door er een onderneming van te maken is het minder ingewikkeld, dan ben je niks anders als iemand die een coimmunity site opzet voor een specifieke doelgroep. Nadeel daarvan is in jou wgeval wel dat commercie en ‘hulpverlening’ op gespannen voet staan in onze cultuur. Kort door de bocht, verdienen aan de ellende van anderen is not done. Toch denk ik dat er met een goed verhaal wel degelijk mogelijkheden zijn. Als je echt goede software ontwikkeld zijn er naast de doelgroep die je nu voor ogen hebt ook wel andere patiënten verenigingen te vinden die tegen betaling van jouw platform gebruik willen maken.

Er zijn meer dan 10.000 verschillende ziekten, lang niet alle verenigingen hebben een eigen site, en samenwerken op internationaal niveau doet bijna niemand. Mogelijkheden genoeg dus.

Ow en nog iets, krijg je een opdracht van een stichting voor de bouw van de community, Zorg dan ook dat er voor het vervolg traject na lancering, zoals het plaatsen van content, het bewaken van de kwaliteit ed. al geregeld is. Niets is dodelijker voor een community dan fora en blogs waar weinig of geen activiteiten op plaatsvinden. Dat is de doodsteek voor de community.

• 0

De vergelijking met een artis gaat een beetje mank. Die suggereert helemaal niet non-profit te zijn; een arts oefent gewoon zijn vak uit. Ziekenhuizen zijn/waren wel vaak non-profit instellingen, met een onafhankelijk bestuur - op afstand. Dat is een prima constructie. Wanneer je echter onder het mom van een goed doel een non-profit structuur opzet die ook dient om jouw boterham te betalen, loop je vroeger of later tegen de vraag aan: wat is belangrijker, die boterham of het doel van de stichting? Dat hebben we gezien bij de ANWB waar op een gegeven moment de hele vereniging opgedoekt is door het bedrijf, en trouwens ook bij veel woningbouwverenigingen. Worden prompt alle directievergoedingen 'marktconform' gemaakt.

Niets verbied je een commerciële community op te zetten. Of een commerciële Community Service Provider. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

@Nico:

Allereerst bedankt voor het delen van je ervaringen en de uitleg over een eventuele constructie. Dit geeft voor mij meer duidelijkheid en bevestigt ook een aantal dingen waar ik absoluut veel aandacht aan moet besteden (transparantie en privacy).

De doelgroep is in dit geval mensen die dezelfde ziekte hebben als ik en het idee is ook ontstaan omdat lotgenoten contact zeer moeizaam gaat (om verschillende redenen die ik hier niet neer kan zetten :))

Ik ben zelf al jaren werkzaam als webdesigner en heb hiervoor ook gewerkt bij commerciele community projecten, dus zo is het balletje gaan rollen!

Mijn intenties zijn dan ook niet commercieel al hoop ik wel in de toekomst mijn uitkering compleet te kunnen opzeggen (ben in principe arbeidsongeschikt verklaard en heb een wajong, maar werk dus op freelance basis) . Ik denk dat het dan ook verstandig is om de site onder mijn huidige bedrijf op te zetten en op de site zelf meer uitleg te geven over de doelen, de commerciele aspecten en mijn eigen situatie.

Natuurlijk kan ik het onmogelijk de situatie zien vanuit een ander zijn perspectief, maar een site die bijdraagt aan lotgenoten contact die ook nog eens gestart is door iemand in dezelfde situatie zou in principe goed moeten overkomen.

De insteek moet zijn en dat reclame/advertenties en verkoop van informatie aan derden altijd voorkomen moet worden omdat dat logischerwijs niet lekker aanvoelt in een community als deze. Bij de ontwikkeling probeer ik dan ook te blijven denken vanuit de gebruiker en de doelgroep (waar ik dus zelf onder val) want daar gaat het uiteindelijk om!

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Groeten,

Bowe

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar