• 0

Opstellen samenwerkingsovereenkomst Webdesign

Hallo iedereen,

 

Al een tijdje lees ik mee op dit forum en nu stel ik zelf maar eens een vraag. Via de zoekfunctie heb ik namelijk geen goed antwoord kunnen vinden.

 

Mijn vraag is als volgt:

 

Een ict-bedrijf wil met mij een samenwerking aangaan op het gebied van webdesign. Hij gaat onder zijn naam webdesign diensten aanbieden aan zijn klanten. De opdrachten die hij binnen krijgt op dit gebied voer ik uit. Ik factureer dat ICT-bedrijf en deze op zijn beurt de klant. Bij deze opdrachten heb ik overal de vrije hand in, met goedkeuring natuurlijk van de klant. Het ICT-bedrijf bemoeid zich inhoudelijk nergens mee. Hij levert, zeg maar, alleen de klanten.

 

Voordat ik een samenwerking wil aangaan wil ik eerst een soort van samenwerkingscontract op papier hebben, zodat er gedurende de samenwerking geen conflicten kunnen ontstaan wie waar verantwoordelijk voor is, enzovoort.

 

Alleen nu zit ik met het probleem, welke punten moeten er aanbod komen in zo'n samenwerkingscontract. Het is voor mij de eerste keer dat ik zo iets moet opstellen.

 

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Als een en het ander nog niet duidelijk is dan hoor ik het graag.

 

In ieder geval bedankt voor de reacties.

 

Met vriendelijke groet,

Dennis de Jong

DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar heb je zelf al aan gedacht? Kan zo al tig dingen verzinnen zoals intellectueel eigendom, wanbetalers, referenties gebruik, aftersales, marge voor verkoper etc.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb zelf al gedacht aan: intellectueel eigendom, after sales (hoe gaat het verder met onderhoud e.d.), klanten contact.

 

En goed punt welke jij noemt is referentie gebruik. Op dit moment heeft het ICT-bedrijf geen portfolio van bestaande sites. Dus dit wil ik ook goed gaan beschrijven, zodat hij niet gaat pronken met eerder door mij gemaakte sites.

 

Mochten er nog meer suggesties zijn dan hoor ik het graag.

 

Dennis

DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf met eenzelfde situatie.

 

Ik maak de afspraak per opdracht.

Hoeveel voorstellen

Graad van uitwerken

Verdeling werkzaamheden

En dit fixed price. En wanneer er discussies ontstaan met de eindklant worden deze op nacalculatie gedaan. Dit zorgt ervoor dat de opdrachtgever goed moet inventariseren, voordat hij de opdracht doorgeeft.

 

Ik stel mij in deze gedienstig op. Zij doen acquisitie, het zijn hun klanten en doen de verder afhandeling. Bij sommige projecten doe ik dus anoniem de projecten. En bij andere waarbij mijn rol groter of anders is, dan is dit van te voren besproken en vastgelegd. Het komt dus ook voor dat we naar buiten toe gezamenlijk een project uitvoeren.

 

Maar ik proef dat jij aan het starten bent en juist gebaat ben bij het vullen van een portfolio. Dus ik zou dit ook zeker meenemen in een eventueel contract.

 

Micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Micha bedankt voor je reactie.

 

Het is niet zo dat ik net gestart ben, ik doe dit werk al geruime tijd, alleen het ICT-bedrijf begint hier net mee en heeft geen portfolio. Ik zelf heb met mijn bedrijf wel een gevuld portfolio.

Als het ICT-bedrijf klanten aan mij geeft dan handel ik zelf alles af met de klanten, ik heb contact met hen, voer besprekingen en doe de oplevering van de site's. Vervolgens factureert het ICT-bedrijf de klant en ik vervolgens het ICT-bedrijf.

 

Het ICT-bedrijf wil dat ik dit anoniem uitvoer en uit naam van het ICT-bedrijf.

DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn excuses, ik had beter eerst even op je website kunnen kijken.

 

Ikzelf ben niet zo snel van de contracten, maar wel van het vooruit denken.

 

Jouw situatie is misschien wat lastig, omdat jij ook daadwerkelijk het klanten contract onderhoudt. Maar is het niet mogelijk om eerst eens een kleine opdracht samen te doen en dan te kijken of het bevalt? Je kan dan even proeven. En als het niet bevalt is de schade weinig tot geen.

 

Maar als ik het goed begrijp:

Hetgeen wat jij ontwerpt mogen zij niet in portfolio plaatsen. Dan is volgens mij de keuze al gemaakt. Misschien dat je een combinatie afspraak kan maken. ZIj melden in hun portfolio dat het ontwerp door jouw gemaakt is en dat zij bijvoorbeeld de technische realisatie hebben gedaan. En jij doet dit visa versa.

 

Tevens zou ik in offertes aan de eindklant goed afbakenen m.b.t. welke verantwoordelijkheden waar liggen. Jij op het gebeid van ontwerp, het ict bedrijf voor de technische kant. Alleen dan duidelijk aangeven welke personen voor welke gedeelte contact persoon zijn voor nazorg of extra werk.

 

Micha

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

 

...

Het ICT-bedrijf wil dat ik dit anoniem uitvoer en uit naam van het ICT-bedrijf.

 

Is dit voor jou een probleem? Dit lijkt me voor hun meer waard dan als je niet anoniem bent dus ik zou dat zeker in de prijs laten terugkomen.

 

Wat verwacht je verder? Dat verreweg de meesta klanten voor jou via hun gaat komen? Of dat je nog een aanzienlijk deel zelf acquiteert? In het eerste geval zou je zelfs een fusie kunnen overwegen. In het 2e geval: hoe ga je om met te veel klanten tegelijkertijd?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

...

Het ICT-bedrijf wil dat ik dit anoniem uitvoer en uit naam van het ICT-bedrijf.

 

Is dit voor jou een probleem? Dit lijkt me voor hun meer waard dan als je niet anoniem bent dus ik zou dat zeker in de prijs laten terugkomen.

 

Wat verwacht je verder? Dat verreweg de meesta klanten voor jou via hun gaat komen? Of dat je nog een aanzienlijk deel zelf acquiteert? In het eerste geval zou je zelfs een fusie kunnen overwegen. In het 2e geval: hoe ga je om met te veel klanten tegelijkertijd?

 

Bedankt voor je reactie. De meeste klanten komen rechtstreeks bij mij terecht, dus via eigen acquisitie. Als ik grof weg een schatting moet maken denk ik ongeveer: 80% eigen klanten, 20% via het ICT-bedrijf.

 

Over het punt van te veel klanten tegelijkertijd heb ik nog geen eens bij stil gestaan. Hier moet ik zeker over nadenken hoe ik dat ga aanpakken.

DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Wees in je overeenkomst duidelijk wat betreft het moment en de wijze van acceptatie en betaling. Jouw werk wordt door het ICT-bedrijf wellicht aangeboden als onderdeel van een totaalpakket en wat gebeurt er als de eindklant aan het eind van de rit een discussie heeft met het ICT-bedrijf, waarbij dat niets te maken heeft met het werk dat jij hebt uitgevoerd? Krijg jij dan bijvoorbeeld wel betaald, terwijl de eindklant (nog) niet betaalt?

 

Groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0
Voordat ik een samenwerking wil aangaan wil ik eerst een soort van samenwerkingscontract op papier hebben, zodat er gedurende de samenwerking geen conflicten kunnen ontstaan wie waar verantwoordelijk voor is, enzovoort.

 

Ik zie contracten vooral als het vastleggen van dingen voor het geval er juist wel conflicten ontstaan.

 

Heb inmiddels een aantal keer werk uitgevoerd in eenzelfde constructie als jij beschrijft. Bij al deze partijen in eerste instantie een klein klusje. Hanteerde m'n standaard voorwaarden (fenit / ict office) Door zo'n klein klusje leer je elkaar kennen en weet je waar knelpuntjes zitten en je voorwaarden en/of contracten eventueel aangepast moeten worden.

 

Bij een samenwerking gaat het vooral om dat je weet wat je aan elkaar hebt. En zijn de 'kleine lettertjes', zoals gezegd, voor het geval het mis gaat.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik heb eindelijk wat inzicht gekregen in met ik in het samenwerkingscontract moet en kan opnemen. Naar aanleiding van jullie reacties ga ik sowieso de volgende punten meenemen:

 

- Intellectueel eigendom

- Referentie gebruik

- Betalingscondities

- After Sales

- Prijsbepaling

- Marge verkoop

- Verantwoordelijkheden

- Verdeling werkzaamheden

 

Dit zijn de belangrijkste dingen die ik in het contract wil beschrijven. Mocht ik nog belangrijke dingen vergeten zijn dan hoor ik het graag.

DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.