• 0

Logo laten maken ja of nee?

Ik wil me volgende week inschrijven bij de KvK en ook visitekaartjes laten drukken.

Gisteren adviseerde mij iemand om de kosten voor een logo te laten maken nog te besparen.

Op logomatch.nl zag ik dat je voor een redelijk bedrag meer mensen een logo kan laten maken en je er 1 uit kiest en daarvoor bv. €200,- betaald.

 

1) Wat is het advies: al wel investeren in een logo ja of nee?

2) zo ja hoe weet ik zeker dat het gemaakt logo geen inbreuk maakt op een ander logo (als ik dat uitbesteed bv via logomatch of iemand anders). Als er inbreuk wordt gemaakt op iemand anders zijn logo dan kost het mij wellicht veel meer dan enkele honderden euro's

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

Als je serieus wilt investeren in je imago en visuele voorkomen, dan zou ik diverse ontwerpers contacten, vragen om referentie en een beetje op je gevoel af te gaan. Online wedstrijden e.d. trekt vaak mensen die geen onderscheidende resultaten leveren, waarbij het resultaat meer een truukje is dan een opzichzelfstaand idee. Heb het vaak genoeg gezien dat het ene beeldmerk dat afgekeurd wordt voor de ene wedstrijd klakkeloos wordt gebruikt voor een andere wedstrijd. Wil niet zeggen dat het niet gebeurd bij de profs, maar werken aan je identiteit/huisstijl is echt maatwerk. Jij bent als persoon anders dan je buurman en je overbuurman, je kleed je anders, gedraagt je anders - allemaal zaken die bij jou horen. Dit soort persoonlijke kenmerken zijn ook heel belangrijk bij ontwikkeling van een logo - het onderscheid jou van de rest.

 

Heeft uiteraard ook met budget te maken. Deze vorm hoeft niet al teveel te kosten en een prof rekent redelijke bedragen. Ik heb offertes gekregen waar je een leuke 2e hands auto van kan kopen...

 

Denk dat het voor veel ondernemers een leuke manier van het verkrijgen van ene loho is voor niet al teveel kosten. Onderscheidend zal je inderdaad niet zijn.

 

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

 

Danny klopt helemaal wat je zegt - vandaar ook mijn reus voor je opmerking. Ik krijg vaak mensen over de vloer die de meerwaarde niet zien van een logo - ze zien zeg maar wat ze zien. Als hun neefje het kan voor een appel en een ei dan

is alleen het financiële plaatje het verschil. In werkelijkheid is dit natuurlijk niet zo. Maar diezelfde mensen huren wel een

prof in voor hun lekkage/verstoppingsproblemen, omdat ze dit niet zelf kunnen. Het is dus een kwestie ook van inzicht in het beroep en wat er allemaal bij komt kijken. Ik zou zelf ook mijn loodgieters problemen op kunnen lossen, maar A) ik heb er geen zin in en het kost mij tijd B) een prof doet het dagelijks, geeft garantie en doet het sneller/beter dan ikzelf.

 

Als je geduld hebt, spaar je voor je huisstijlkosten. Mijn motto : "Er is nooit tijd om het goed te doen, maar wel altijd tijd om het over te doen!". Gezien je jezelf alleen maar 1 keer kan introduceren, waarom dan niet in 1 keer goed?

 

Uiteraard is iedereen vrij om hierin een keus te maken, echter is je eerste profilering naar buiten gelijk ook hetgeen wat mensen onthouden.

Link naar reactie
  • 0

ik sluit me bij tjeng aan. Het logo van een bedrijf is essentieel voor het profileren van de identiteit van het bedrijf naar de buitenwereld toe en bepalend voor de relatie tussen het bedrijf en de klant. Het moet professionaliteit uitstralen, pakkend en origineel zijn en liefst ook nog humor en/of intelligentie bevatten en bovenal moet het de essentie van het bedrijf vertalen.

De huisstijl bepaalt of je wel op niet opvalt tussen de concurrenten. En dan bedoel ik niet alleen de directe concurrenten, maar ook alle andere aanbieders van andere producten waar potentiële afnemers voor kunnen kiezen

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou zelf ook mijn loodgieters problemen op kunnen lossen, maar A) ik heb er geen zin in en het kost mij tijd B) een prof doet het dagelijks, geeft garantie en doet het sneller/beter dan ikzelf.

 

Als je geduld hebt, spaar je voor je huisstijlkosten. Mijn motto : "Er is nooit tijd om het goed te doen, maar wel altijd tijd om het over te doen!". Gezien je jezelf alleen maar 1 keer kan introduceren, waarom dan niet in 1 keer goed?

 

Helemaal mee eens!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord. Is er geen klantvriendelijke oplossing naar jullie ontwerpers community toe te bedenken voor die circa 20% van de wedstrijden waar ook veel tijd en moeite in gestoken wordt? Er valt toch altijd een beste inzending aan te wijzen?

 

In jouw profiel kun je een handtekening toevoegen die onder alle berichten getoond wordt. Inhoudelijke bijdragen in actuele topics zijn altijd welkom, vandaag wek je op Higherlevel mijns inziens meermaals de indruk van goedkope en ondoordachte reclame of zelfpromotie voor jullie platform.

 

Groet,

 

Highio

 

Beste Highio,

 

als de opdrachtgever er geen goed design tussen vind zitten, dan kunnen wij hem niet dwingen tot het kiezen van een winnaar.

Wel is het zo dat er soms opdrachtgevers zijn die weinig interactie voeren met de designers en daarom niet tot een winnaar komen. Wij proberen hen altijd te overtuigen dat interactie en feedback de kans op een winnaar vele malen vergroot. Wij snappen dan ook dat het vervelend is voor de designers als dit gebeurd. Echter zijn dit gelukkig uitzonderingen op de regel.

 

Over punt 2 wil ik graag zeggen dat wij op de hoogte willen blijven wat mensen motiveert om tot de keuze te komen voor wel of geen logo te laten maken en op welke manier zij tot die keuze komen. Het is absoluut niet zo dat wij in elk antwoord naar ons bedrijf verwijzen of überhaupt het woord ontwerp wedstrijd of iets van die strekking laten vallen.

 

Link naar reactie
  • 0

Jullie zouden ook zelf een winnaar kunnen aanwijzen en deze belonen uit een reservepot. Wat vind je van dat idee? Of een vaste fee doorschuiven richting ontwerpers community.

 

Voor een technische ontwikkelopdracht adviseerde je hier vorige week nog een wedstrijd op basis van no cure no pay uit te schrijven. I.c.m. reacties op oude topics en noemen van je bedrijfsnaam in de berichten wat hier ongebruikelijk is, heb ik toen gereageerd als in bovenstaande vermeld.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jullie zouden ook zelf een winnaar kunnen aanwijzen en deze belonen uit een reservepot. Wat vind je van dat idee? Of een vaste fee doorschuiven richting ontwerpers community.

 

Voor een technische ontwikkelopdracht adviseerde je hier vorige week nog een wedstrijd op basis van no cure no pay uit te schrijven. I.c.m. reacties op oude topics en noemen van je bedrijfsnaam in de berichten wat hier ongebruikelijk is, heb ik toen gereageerd als in bovenstaande vermeld.

 

Groet,

 

Highio

 

Onze designers weten vooraf dat deze mogelijkheid aanwezig is en wij zijn een platform voor de wedstrijden, niet de organisator ervan.

Ik heb je advies mbt. het noemen van de bedrijfsnaam opgevolgd en dat van vorige week (no cure no pay) sloot wel heel erg naadloos aan op de vraag van de persoon in kwestie. Dat is heel iets anders dan zomaar ergens lukraak reclame maken.

Evengoed bedankt voor je reactie.

 

Link naar reactie
  • 1

Je moet dan zelf wel al een goed idee hebben van wat je precies wilt. Zij gaan aan de slag aan de hand van jouw briefing. Geef je te weinig informatie of weet je het zelf niet al te goed, dan krijg je zoveel verschillende stijlen dat je door de bomen het bos misschien niet meer kunt zien en kiezen lastig is.

 

Wil je echt advies, gewoon eens van gedachten wisselen, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar 1 bedrijf waar je langduriger mee kunt samenwerken/denken.

 

Het euvel wat ik vaak ben tegengekomen is dat ondernemers alles goed hebben uitgedacht van hun bedrijf, behalve het vaststellen van peilers/kernwaarden waarvoor hun bedrijf staat. In principe vertel je dit al tijdens een verkooppraatje, maar

het zo 1-2-3 opnoemen van "Waarvoor staat mijn bedrijf?" en "Hoe wil ik over komen op de klant/doelgroep?" is vaak lastig.

Dit zijn twee kernvragen die belangrijk zijn voor het maken van een goede identiteit/huisstijl.

 

Een goede ontwerper/bureau vraagt door en kadert zijn terrein af, zodat de focus ligt op wat het bedrijf precies doet, beloofd en levert aan haar klanten. De rode draad die voor beide opdrachtgevers te controleren is, zowel ontwerper (opdrachtnemer) als ondernemer (opdrachtgever). Mocht de ontwerper verkeerd gaan in zijn ideëen, dan zijn de antwoorden op deze vragen een soort controlemiddel. Uiteraard geldt dit andersom ook, mocht de opdrachtgever zaken ten onrechte afkeuren.

 

Het komt nog best vaak voor in mijn omgeving dat opdrachtgevers niet tevreden zijn over creatieven/ontwerpers. Deels kan dit liggen aan de (on)professionaliteit van de ontwerpers, maar het viel mij persoonlijk op dat ik vaak hoor van medecollega's dat opdrachtgevers ontwerpers vaak laten schieten in het luchtledige. Ontwerpers maken voorstellen, maar worden naderhand afgeschoten, omdat het niet naar wens zou zijn. Als dit een paar keer gebeurd, lijkt het alsof de ontwerper niet kundig is.

 

Vaak hebben opdrachtgevers hun zaken zelf niet op orde, waardoor zij niet duidelijk kunnen overbrengen wat ze willen. Als de opdrachtgever het zelf niet weet, hoe kan een ontwerper het dan wel weten? (maw, geen focus of doel in beeld).

Huisstijl is een beetje een ondergeschoven kindje en wordt vaak achterin de rij van "Things-to-do" geplaatst, uiteraard wil ik dit niet generaliseren, maar uit ervaring hoor ik dit steeds vaker.

 

Kritisch naar jezelf kijken als ondernemer is een must. Niet alleen voor de huisstijl, maar ook voor klantafwikkeling voor je produkt of dienst. Sommige ondernemers staan hiervoor open en plukken de vruchten hiervan, bij anderen zit het ego in de weg om hierover een objectieve beslissing te maken. Deze laatste groep roept vaak : "Kan je een logo maken net als bedrijf X of als Bedrijf Y, want dat is mooi".

 

Mijn advies zou ook zijn, ga met een partij in zee waar je mee kan brainstormen en voor de lange termijn kan samenwerken. Een logo behaald zijn rendement niet op korte termijn, maar loont echt op de lange termijn (mits natuurlijk consistent toegepast en doorgevoerd binnen alle uitingen van het bedrijf).

 

Hopelijk hebben jullie wat aan deze kennis. Voor vragen/advies omtrend huisstijlen kan je mij altijd PM'en.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.