Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum en ben erg benieuwd naar jullie mening.

Ik wil per 1 februari een nieuw bedrijf opstarten op het gebied van verpakkingen (verpakkingsgroothandel).

De naam die ik wil geven aan het nieuwe bedrijf is een soort productnaam, zoals bijvoorbeeld golfkarton bv of de folie soort PE Folie B.V. Dus eigenlijk onder folie de naam PE folie, of onder karton golfkarton bv of onder hout eiken bv.

Kan iemand mij vertellen of je een productsoort (eiken b.v, pe folie bv, karton bv) mag voeren als bedrijfsnaam?

Ik kan ze niet vinden op merkenregisters ed.

Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen! Alvast bedankt

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24489-product-als-bedrijfsnaam/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Zoek even naar merknamen, handelsnamen en domeinnamen op dit forum.

Je kan je bedrijf wel Golfkarton noemen, maar je kan die naam niet registreren. Tenzij je jezelf Gerrit Golfkarton noemt. Vanwege die Gerrit. Arie kan ook.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Ik wil per 1 februari een nieuw bedrijf opstarten op het gebied van verpakkingen (verpakkingsgroothandel).

De naam die ik wil geven aan het nieuwe bedrijf is een soort productnaam, zoals bijvoorbeeld golfkarton bv of de folie soort PE Folie B.V. Dus eigenlijk onder folie de naam PE folie, of onder karton golfkarton bv of onder hout eiken bv.

Kan iemand mij vertellen of je een productsoort (eiken b.v, pe folie bv, karton bv) mag voeren als bedrijfsnaam?

Ik kan ze niet vinden op merkenregisters ed.

Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen! Alvast bedankt

??? ???

Even wat algemene info over merken, bron: BBIE (=Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom)

Uw merk

8) Als ondernemer is een belangrijk doel om u met uw merk te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Als een consument tevreden is over uw product zal hij dat vaker willen kopen. Dit betekent dat hij in staat moet zijn om uw product te onderscheiden van soortgelijke producten op de markt.

Een merk is meer dan alleen een woord of een beeld. Het geeft u als ondernemer de mogelijkheid om het onderscheidend karakter van uw product te benadrukken in reclame-uitingen. De manier waarop u dat doet, speelt een grote rol in het imago dat uw product heeft in de ogen van het publiek.

Een inschrijving in het Benelux-Merkenregister geeft u het exclusief gebruiksrecht op het door u ingeschreven merk. Dit recht geeft u de mogelijkheid stappen te ondernemen tegen het misbruik of gebruik van uw merk door anderen. Zonder inschrijving bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom is het niet mogelijk om hiertegen op te treden. Onvoldoende bescherming van uw merk kan dus betekenen dat investeringen in uw merk weggegooid geld blijken te zijn.

Wat is een merk volgens de wet?

Het Benelux Verdrag voor de Intellectuele Eigendom zegt dat alle grafisch af te beelden tekens, die producten en/of diensten van een onderneming kunnen onderscheiden van die van een andere onderneming, een merk kunnen zijn. Een merk kan dus een woord zijn, een logo, een symbool, een vorm of een combinatie hiervan.

Woordmerk

Een woordmerk is een merk dat bestaat uit een los woord, of een combinatie van woorden.

Beeldmerk

Een beeldmerk is een logo of bijvoorbeeld uw woordmerk in combinatie met een logo, al dan niet in kleur, of een symbool.

Vormmerk

Een vormmerk is bijvoorbeeld de vorm van een flesje voor een bepaald parfum. Bij een vormmerk gaat het dus om de vorm van de verpakking van een product, of de vorm van het product zelf.

Een merk wordt niet ingeschreven als:

Er geen onderscheidend vermogen is

bv het profiel van Vredestein of een streepjescode

Het beschrijvend is

bv WIJN voor wijn, Superfruit voor vruchtendrank en Taalkalender voor scheurkalender met elke dag iets over taal

Het is verworden tot soortnaam

bv Frisbee en Waxine

In jouw geval dus BESCHRIJVEND ;).

www.octrooicentrum.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar