• 0

BV als eigenaar van een VOF

Hallo,

 

Ik heb met een compagnon een VOF. Mijn compagnon heeft daarnaast ook een BV.

Mijn compagnon zou zijn BV als holding willen laten fungeren voor zijn aandeel in de VOF.

 

Ik zit met de volgende vragen:

1) Wat moet er allemaal gebeuren om dit te realiseren?

Het lijkt mij vrij eenvoudig en een kwestie van een wijziging doorgeven aan de kvk, aan de bank en aanpassing in het VOF contract. Zie ik iets over het hoofd?

 

2) Wat betekent dit verder voor de VOF?

Betekent dit bijvoorbeeld dat mijn accountant voortaan grondiger zal moeten kijken naar de jaarcijfers (dus meer accountantskosten)?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groet,

 

Arnoud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het is zeker mogelijk om met een BV deel te nemen (vennoot te zijn) in VOF. Hoe het zit met de aansprakelijkheid weet ik helaas niet precies.

 

Voor de VOF levert het niet meer accoutantskosten op. Het is gewoon een vennoot en krijgt een deel van de winst. De kosten n de BV zullen daarentegen wel toenemen omdat de BV wilt weten of de winst wel goed verantwoord wordt.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

beste Arnoud

 

Elke vennoot in de VOF is aansprakelijk voor het geheel der schulden van de VOF. Een schuldeiser kan dus verhaal zoeken bij elk der vennoten, zonder dat hij/zij daarin eerlijk hoeft te verdelen.

 

Nu zit je straks in een VOF met een BV. Wellicht voel je het al aankomen:

 

als de VOF in de ellende komt, dan gaat de schuldeiser nadenken: "waar haal ik mijn geld terug?"

 

Dan heeft hij de keuze: de BV of bij jou (privé!).

 

Als die BV leeg is, dan ben je dus meteen het bokje met al je privé bezittingen.

 

Wees daarop bedacht of richt anders zelf ook een BV op die venoot wordt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

beste Arnoud

 

Elke vennoot in de VOF is aansprakelijk voor het geheel der schulden van de VOF. Een schuldeiser kan dus verhaal zoeken bij elk der vennoten, zonder dat hij/zij daarin eerlijk hoeft te verdelen.

 

Nu zit je straks in een VOF met een BV. Wellicht voel je het al aankomen:

 

als de VOF in de ellende komt, dan gaat de schuldeiser nadenken: "waar haal ik mijn geld terug?"

 

Dan heeft hij de keuze: de BV of bij jou (privé!).

 

Als die BV leeg is, dan ben je dus meteen het bokje met al je privé bezittingen.

 

Wees daarop bedacht of richt anders zelf ook een BV op die venoot wordt.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

werkt dit ook andersom, dus stel de BV is niet leeg en ziten nog schulden in, zijn die dan ook te verhalen op de VOF?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik ben me bewust van de risico's. Op termijn wil ik ook wel graag naar een BV constructie, echter op dit moment is dit voor mij om belastingtechnische redenen nog niet gunstig.

 

Kan iemand mij vertellen wat er moet gebeuren om zo'n constructie te realiseren?

 

Alvast bedankt.

 

Arnoud

Link naar reactie
  • 0

De BV en de VOF zijn er al.

Ik weet alleen niet wat er voor nodig is om de BV eigenaar te maken van de VOF.

 

Als een deel van de VOF wordt overgenomen door een BV, dan ontstaat er een schuld van de BV aan de privepersoon.

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het e.e.a. gecorrigeerd moet worden in het KVK register en dat de bank er van op de hoogte moet worden gebracht.

Wat ik bijvoorbeeld niet zeker weet is of de BV mag overnemen zonder berekening van goodwill? Zitten hier voorwaarden aan? etc

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Box 4,

 

Een BV kan helemaal geen eigenaar worden van een VOF. De BV kan wel firmant/vennoot worden in de VOF.

Flauwe opmerking misschien, maar wel van belang voor de begripsvorming.

 

De BV kan firmant worden doordat een natuurlijk persoon/firmant zijn aandeel in de VOF inbrengt in de BV. Dit kan fiscaal ruisend (met fiscale afrekening over de goodwill, stille en fiscale reserves) of fiscaal geruisloos. In het laatste geval gaat de BV verder met de boekwaarden van de firmant. Aan een geruisloze overgang zijn inderdaad (standaard)voorwaarden verbonden. Het is dan ook verstandig om voor inbreng in een BV een deskundige in te schakelen.

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.