• 0

Gestart in 2009 - Aangifte OB diverse vragen

Situatie gesplitst in omzet / inkoop / kosten:

1. Omzet: Verkoop online kaarten die digitaal geleverd worden, deze worden allen via ideal of bankoverschrijving betaald. Dit betreft altijd consumenten. --> Dit is eigenlijk mijn omzet wat ik ook zo op BTW aangifte kan vullen

2. Inkoop: Ik koop deze kaarten digitaal in buiten de EU en krijg deze via de mail geleverd. De worden allemaal in buitenlandse valuta betaald en dit wordt altijd betaald via PAYPAL. Een product kost bijv $10,- en daarbij komen dan nog kosten voor paypal. --> Hoe dien ik dit op de BTW aangifte te melden. Is mijn $10,- de inkoopwaarde, of de $10,- incl de kosten voor paypal. En tegen welke koers moet ik deze producten op de BTW aangifte vermelden.

3. Kosten: Paypal kosten, kosten voor ideal, kosten voor adverteren --> Adverteerkosten en ideal kosten lijken mij logisch, vallen hierin ook de paypal kosten of kun je daar geen BTW over aftrekken.

 

Vragen:

- Facturen van bijv. google voor adwords zijn achteraf betalen, over januari krijg ik straks een factuur waarin eigenlijk ook kosten in zitten die voor december gedeeltelijk tellen, geeft ik deze in de OB aangifte aan voor 2009 of voor 2010. Of is het zo als de factuurdatum 2009 is dan is het 2009 anders 2010?

- Hoe doe ik bedragen omrekenen naar de juiste valuta?

- Wat is een ICL aangifte en heb ik daarmee te maken?

- Leverancier buiten EU geeft niet altijd een correcte factuur, is dit een probleem voor de BTW aangifte, Volgens mij moet ik het bedrag aangeven en meteen weer als voorbelasting aftrekken, dus heeft verder geen invloed volgens mij.

 

 

Hoor graag meer info.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Sniffertje,

 

1. Omzet: Verkoop online kaarten die digitaal geleverd worden, deze worden allen via ideal of bankoverschrijving betaald. Dit betreft altijd consumenten. --> Dit is eigenlijk mijn omzet wat ik ook zo op BTW aangifte kan vullen

 

De bedragen die je ontvangt zijn inclusief BTW geweest. Eerst de BTW er uit halen en de dan de netto omzet aangeven in de aangifte en het BTW bedrag.

 

2. Inkoop: Ik koop deze kaarten digitaal in buiten de EU en krijg deze via de mail geleverd. De worden allemaal in buitenlandse valuta betaald en dit wordt altijd betaald via PAYPAL. Een product kost bijv $10,- en daarbij komen dan nog kosten voor paypal. --> Hoe dien ik dit op de BTW aangifte te melden. Is mijn $10,- de inkoopwaarde, of de $10,- incl de kosten voor paypal. En tegen welke koers moet ik deze producten op de BTW aangifte vermelden.

 

Aangifte gaat altijd in Euros. Dus eerst moet je de waarde uitrekenen wat het in euros heeft gekost. De inkopen die je buiten Nederland doet, zijn belast met 0% BTW van het land waar je het gekocht hebt of een ander percentage van het land waar je het gekocht hebt. In 2009 hoef je deze inkoop niet aan te geven op je aangifte. Mogelijk wel vanaf 2010. De eventueel wel berekende BTW van het andere land, moet je daar terug vragen.

 

3. Kosten: Paypal kosten, kosten voor ideal, kosten voor adverteren --> Adverteerkosten en ideal kosten lijken mij logisch, vallen hierin ook de paypal kosten of kun je daar geen BTW over aftrekken.

 

Als er Nederlandse BTW wordt berekend, dan mag je deze BTW als voorbelasting in je aangifte opnemen en dus aftrekken van het door jouw in rekening gebrachte BTW bedrag.

 

- Facturen van bijv. google voor adwords zijn achteraf betalen, over januari krijg ik straks een factuur waarin eigenlijk ook kosten in zitten die voor december gedeeltelijk tellen, geeft ik deze in de OB aangifte aan voor 2009 of voor 2010. Of is het zo als de factuurdatum 2009 is dan is het 2009 anders 2010?

Aangezien jij aan consumenten verkoopt, ga ik er van uit dat je het kasstelsel hanteert. Dat houdt in dat het moment van betalen of ontvangen bepalend is voor in welke periode de BTW moet worden aangegeven.

 

 

- Hoe doe ik bedragen omrekenen naar de juiste valuta?

Bij een enkele transcatie neem de middelkoers van die dag, bij veel transacties kan je vaste koers nemen. Verschillen tussen jouw brekening (bij die vaste koers) en de werkelijke bedragen zijn dan valutaverschillen. Verder, als je bovenstaand puntje neemt, kan je ook wachten op de transacties, want dan weet je op het moment dat je betaalt of ontvangt precies wat het gekost heeft.

 

- Wat is een ICL aangifte en heb ik daarmee te maken?

In 2009 was deze aangifte om goederen die buiten Nederland werden verkocht maar binnen de EU (aan andere ondernemers!!) te specificeren op afnemer. Aangezien jij geen goederen verkoopt en levert aan consumenten is het niet van toepassing voor jou in 2009, mogelijk wel in 2010 (de regels zijn namelijk veranderd)

 

Leverancier buiten EU geeft niet altijd een correcte factuur, is dit een probleem voor de BTW aangifte, Volgens mij moet ik het bedrag aangeven en meteen weer als voorbelasting aftrekken, dus heeft verder geen invloed volgens mij.

Zie eerdere puntjes ook, maar een niet goede factuur. Wat is er fout aan?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.