• 0

SEO een beetje meer inzichtelijk

Aan het aantal berichten te zien op HL zijn SEO en internetmarketing onderwerpen die nog altijd spelen. Toch miste ik, op het topic van Moovio, na nog een duidelijk overzicht op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

 

Veel aspecten van SEO zijn met een klein beetje kennis over HTML en/of websites heel erg goed zelf te doen en effecten zijn al zeer snel bereikt, zonder dat het duizenden euro's hoeft te kosten... Sommigen van jullie zouden dit kunnen zien als "dit weet ik al lang informatie", maar ik hoop dat er ook een grote groep is die wel iets aan dit topic zal hebben

 

Stap 1: Wie ben ik?

Binnen SEO wordt vaak onderscheid gemaakt tussen vier soorten websites, probeer jou site hierin te classificeren.

 

[*]Informatieve website

[*]Het online visitekaartje

[*]De Webwinkel

[*]De Community website

 

Of men nu een website start of al jaren geleden gestart is, het belangrijkste uitgangspunt is, net als bij een ondernemingsplan, wie ben ik. Evenals bij het ondernemen in de echte wereld, heeft het op internet ook geen zin om van hot naar her te fladderen met wat men ook mag aanbieden. Stel het doel van de website: Is deze slechts een online visitekaartje of is het een complete webwinkel waar je omzet wilt realiseren door daadwerkelijke online verkoop.

 

Stap 2: Sleutelwoorden

Één van de belangrijkste stappen van zoekmachine optimalisatie. Zorg voor sleutelwoorden die ook daadwerkelijk met jou doel te maken hebben.

Iedereen is in staat om een lijst sleutelwoorden te bedenken voor zijn of haar website. Ook is het erg aan te raden om te kijken naar sleutelwoorden die de concurrentie gebruikt. Dit kan door bijvoorbeeld de Google keyword selector tool.

Aan de linkerkant van de website kun je kiezen voor "inhoud van website". Gebruik dit om sleutelwoorden van conculega's in te zien, maar ook om bijvoorbeeld zoekfrequenties te achterhalen.

 

Voor het creëren van een lijst sleutelwoorden is het raadzaam om deze op te delen in drie categorieën.

[*] Browsing keywords (Algemene sleutelwoorden, vooral voor informatiezoekenden, bijvoorbeeld Printer of Schaats)

[*] Vergelijkende keywords (Specifiekere sleutelwoorden, vooral voor geïnteresseerden, bijvoorbeeld Betaalbare printer of snelle klapschaats)

[*] Buying keywords (Zeer specifieke sleutelwoorden, vooral voor kopers, bijvoorbeeld HP laserjet 5100 of Viking combinoor I)

 

Je zult begrijpen dat de buying keywords vaak aardig "vanzelf" gaan. In de "vergelijkende keywords" ligt vaak het grootste potentieel.

 

Laatste punt, waar misschien niet iedereen het mee eens zou zijn; probeer ongeveer tussen de 30 en 40 keywords op je website te gebruiken van ongeveer 2 - 4 woorden per keyword, mits niet anders mogelijk. Pas ook op dat je een keyword niet dubbel of te vaak gaat gebruiken, dit werkt weer in het nadeel.

 

Stap 3: Sleutelwoordengebruik

URL

Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url. Bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie

https://www.higherlevel.nl/articles/index.php?topic=4&ID=7 = Slechte URL

https://www.higherlevel.nl/articles/zoekmachine_optimalisatie.php = Goede url

 

Dat is even lastig, want wanneer dit niet is geïntegreerd in je CMS of eigen website zul je hier even iemand voor moeten inschakelen. Voor diegenen die hierover meer willen lezen; Google even op mod_rewrite.

 

Meta-tags

Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de

en komen en informatie geven over de website.

Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.

 

De belangrijkste meta-tags:

De titel: ofwel, wat tussen

en staat

De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)

De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)

 

Headings

Maak gebruik van de

en

tags voor titels en zorg dat de belangrijkste sleutelwoorden hierin terug komen.

 

Om dit verhaal geen hele lange droge kost te laten worden, laat ik het hier even bij wat betreft de sleutelwoorden. Misschien dat hier later nog een apart topic over komt.

 

Stap 4: De website zelf

Belangrijkste punt: Gebruik zo min mogelijk flash!!! Zoekmachines kunnen geen flash lezen. Dus laat weg die flitsende intro's en menu's, ze helpen namelijk niet. Nu besef ik mij ter dege dat het ook ook iets wil, dus wil je dan toch persé flash gebruiken, zorg er dan in ieder geval voor dat er ook een HTML versie van het menu beschikbaar is.

 

Gebruik het liefst ook geen frames op je website. Ook hier hebben zoekmachines moeite mee.

Kijk op deze website om te zien hoe een zoekmachine (spider) jou website ziet.

 

Even een zijstap, het zijn natuurlijk niet alleen zoekmachines die op je website komen. Mensen lezen een website over het algemeen in een F vorm. Hou hier rekening mee bij de indeling.

 

Stap 5: Maak een sitemap

Bij dit punt gaan we even uit van Google. Wanneer je nog geen Google webmasters account hebt, is dit het moment om even deze pagina te verlaten en om dit eerst te gaan doen. Ga naar http://www.google.nl/webmasters/ en naar webmaster hulpprogramma's.

 

Google kent namelijk de mogelijkheid een sitemap te uploaden voor jou website. Een sitemap is (meestal) een XML bestand die de inhoud en structuur van de website naar een zoekmachine brengt. Bijkomend voordeel is dat een sitemap de aanmelding van je website bij een zoekmachine compleet overbodig maakt.

 

Hoe maak ik een sitemap

Wanneer je gebruik maakt van een CMS als Joomla, Wordpress, Drupal of een ander, zit een sitemap meestal al standaard geïntegreerd in de website. Wanneer dit niet het geval is, zul je zelf één moeten maken.

Dit kan op meerdere manieren, ik behandel er twee.

 

1. Online via een sitemap generator.

Voor het online genereren van een sitemap kun je gebruik maken van een online sitemap generator. Bijvoorbeeld

www.xml-sitemaps.com/

Deze generator is geschikt voor websites die maximaal uit 500 pagina's bestaan. Meer dan 500 pagina's zal deze gratis sitemap generator niet opnemen. Deze sitemap generator wijst zichzelf.

 

2. Via een Software programma

Ook is het mogelijk een sitemap te maken via bijvoorbeeld http://gsitecrawler.com/ Dit is een softwareprogramma wat je eerst installeert op je computer.

Voordeel van een softwarepakket is dat het meestal geen restricties kent voor het aantal pagina's.

 

Wanneer je eenmaal een sitemap hebt gecreëerd, zul je deze op je website moeten zetten via bijvoorbeeld FTP. Wanneer deze online staat, kun je deze aanmelden in Google webmaster hulpprogramma's. Indexering duurt 1-4 dagen.

 

Stap 6: Een goede inhoud

Teksten

Zorg voor een goede inhoud van de webpagina. Zorg ook dat de teksten op de website, daadwerkelijk de koppen en keywords ondersteunen. Het mooiste zou zijn dat je teksten van ongeveer 150 woorden per Hoofdzoekwoord op je website plaatst.

 

Alt tags

Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.

”Een

 

Uitleg: Geeft het plaatje pizza.png weer in een resolutie van 200x200, als het plaatje niet weergegeven kan worden staat er "Een Pizzapunt" en als je op het plaatje gaat staan met de muis staat er met zo'n mooi geel blokje "Een Pizzapunt".

 

Stap 7: Linkbuilding

Links naar je website zijn erg belangrijk. Meest handig is om te achterhalen welke sites naar je concurrenten linken. Dit kun je achterhalen door middel van de Yahoo Site Explorer: http://siteexplorer.search.yahoo.com/ Deze sites kun je benaderen om ook jou link op te plaatsen.

Daarnaast kun je de volgende stappen ondernemen:

[*]Meld je aan bij de betere bedrijvengidsen

[*]Meld je aan bij de directory's (dmoz.org, Startpagina etc.)

[*]Begin, naast je eigen website, een weblog over een specifiek onderwerp wat gerelateerd is aan jou site en link naar je eigen site

[*]Organiseer een prijsvraag, hierdoor gaan mensen elkaar tippen op bijvoorbeeld fora

[*]Zet de website en de link in je handtekening op HL

[*]Schaf betaalde links aan (Niet te snel doen)

 

Stap 8: Stimuleren en in Stand houden

Met Google analytics is het mogelijk om bij te houden welk effect je acties hebben gehad op Google. Raadzaam is dan ook gebruik te maken van deze gratis tool. www.google.nl/analytics

 

Dit eerst wat betreft SEO. Ik hoop dat het verhaal niet te technisch is, ik heb geprobeerd om (tot waar mogelijk) het vrij basic te houden. Last but not Least, wanneer je klaar bent met deze stappen, begin weer overnieuw. Zoekmachine optimalisatie is een ongoïng process, waar continu weer te verbeteren valt.

 

Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Even een kleine kanttekening bij punt 4, dit was ik vergeten te vermelden; Flash is slecht leesbaar voor zoekmachines tenzij het heel erg goed geprogrammeerd is. Zelf vind ik het erg raadzaam om, wanneer je flash wilt gebruiken, een HTML erachter te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Meta-tags

Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de

en komen en informatie geven over de website.

Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.

 

De belangrijkste meta-tags:

De titel: ofwel, wat tussen

en staat

De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)

De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)

 

Even een aanvulling op dit stukje, want in dat korte zinnetje over de meta-name staat iets dat je niet over het hoofd moet zien.

 

Namelijk dat die tekst nog weleens wordt weergegeven in google. Dat is dus de tekst die potentiele klanten lezen voordat ze besluiten naar je website te klikken of niet.

Om die reden is het naar mijn mening alleen al van belang goed na te denken over de tekst die je daar zet. Die moet enerzijds je specifieke zoekwoorden bevatten om ervoor te zorgen dat de kans dat een zoekmachine hem weergeeft groter wordt en anderzijds zo onweerstaanbaar zijn dat mensen hem na het lezen niet kunnen negeren en besluiten je link aan te klikken.

 

 

Alt tags

Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.

”Een

 

Uitleg: Geeft het plaatje pizza.png weer in een resolutie van 200x200, als het plaatje niet weergegeven kan worden staat er "Een Pizzapunt" en als je op het plaatje gaat staan met de muis staat er met zo'n mooi geel blokje "Een Pizzapunt".

 

Ik merk dat mensen steeds meer via de afbeeldingenresultaten van google gaan zoeken voor wat betreft producten. Zorg dus dat je kwalitatief goede aantrekkelijke en duidelijke foto's hebt, voorzien van de alt-tag idd. Ook je ranking in de 'plaatjesindex' van google wordt steeds belangrijker. Bestaat er niet zoiets als ISO trouwens? (ImageSearch Optimization ;))

 

Verder meen ik me te herinneren dat je je bij google webmaster tools kon aanmelden om de images op je site te laten taggen (gebeurt/gebeurde handmatig door vrijwilligers all over the world). Kan het alleen niet meer terugvinden en weet niet wat de invloed ervan op je imageranking is.

 

Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.

 

Graag!

Link naar reactie
  • 0

Mooi overzicht, Frank! Hoe kan ik (kunnen we) selectie/keuze van domeinnamen en combinaties van domeinnamen met eventueel beschrijvende onderdelen in dit stappenplan inpassen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Frank,

 

dat bedoel ik inderdaad. En als voorbeeld loodgieter Jansen uit Amsterdam. Hebben loodgieterjansen.nl en loodgieter-in-amsterdam.nl samen meerwaarde voor SEO? Hoe deze te realiseren?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url.

 

Dat is onderhand al redelijk achterhaald, hoor, en dat is ook wel logisch. Een URL als blabla.nl/fietsen die een pagina levert over wandelen is volslagen irrelevant als je zoekt op fietsen. Content is king!

 

Van Google: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/09/dynamic-urls-vs-static-urls.html

Does that mean I should avoid rewriting dynamic URLs at all?

That's our recommendation...

Link naar reactie
  • 0

Dat zou best kunnen helpen, als je maar een redirect gebruikt. Anders kun je zelfs straf krijgen voor duplicate content (het zijn immers twee verschillende domeinnamen met dezelfde content). Ook zul je erg veel aan (dubbele) linkbuilding moeten doen om de domeinen enig waarde te geven. Ik ben meer voorstander van een enkele domeinnaam, hoewel ik wel moet opmerken dat je het bij de tweede domeinnaam erg goed zou aanpakken door de streepjes tussen de woorden te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url.

 

Dat is onderhand al redelijk achterhaald, hoor, en dat is ook wel logisch. Een URL als blabla.nl/fietsen die een pagina levert over wandelen is volslagen irrelevant als je zoekt op fietsen. Content is king!

 

Van Google: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/09/dynamic-urls-vs-static-urls.html

Does that mean I should avoid rewriting dynamic URLs at all?

That's our recommendation...

 

Dat is precies wat ik bedoel met de juiste content plaatsen en ervoor zorgen dat de lading de sleutelwoorden dekt (en andersom). Het lijkt erop dat ze er meer op doelen dat het veel moeite kost en ik zou niet weten waarom je het niet zou doen als je er goed mee om gaat. Daarbij, Google is niet de enige zoekmachine ter wereld en het staat ook nog eens mooier voor het oog. Een website als www.higherlevel.nl/zoekmachine onthoud men nog wel eens, in tegenstelling tot www.higherlevel.nl/index.php?article=52

Link naar reactie
  • 0
Het lijkt erop dat ze er meer op doelen dat het veel moeite kost en ik zou niet weten waarom je het niet zou doen als je er goed mee om gaat.

 

Hmm...ik lees er in dat het aan de vindbaarheid niets bijdraagt, en dat je door het SEF maken eerder kans loopt de indexering lastiger te maken. Dan is de vraag waarom je het niet zou doen even zinnig als waarom je het wel zou doen... ;)

 

Daarbij, Google is niet de enige zoekmachine ter wereld en het staat ook nog eens mooier voor het oog.

 

Mee eens, maar in Nederland is Google wel de meest gebruikte in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika waar Yahoo (dat zwaarder op keywords in de URL leunt) nog een flink marktaandeel bezit.

 

Een website als www.higherlevel.nl/zoekmachine onthoud men nog wel eens, in tegenstelling tot www.higherlevel.nl/index.php?article=52

 

Tsja - hoe vaak is het je de afgelopen 12 maanden overkomen dat je zo'n ingewikkelde URL moest onthouden en later weer intikken? Mij 0 keer.

 

Ik wil dus niet zeggen dat je het niet zou moeten doen, maar dat je je moet realiseren dat het voor de vindbaarheid van je site waarschijnlijk geen effect zal hebben. Als je het er esthetischer uit vindt zien of gebruiksvriendelijker vindt moet je het zeker (laten) doen, als het niet te veel werk is.

Link naar reactie
  • 0

Ook de url wordt weergegeven in google.

 

Is er weleens onderzocht wat beter converteert?

Een zoekresultaat met het zoekwoord in de url of één met een willekeurige-symbolen-url?

 

Mij lijkt dat de eerste beter converteert als ik het vergelijk met adwords-campagnes:

 

Als ik in adwords-campagnes voor lockers mijn .nl domein onderaan de advertentie zet is de clickratio lager als wanneer ik .nl/lockers onderaan de advertentie zet

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Tsja - hoe vaak is het je de afgelopen 12 maanden overkomen dat je zo'n ingewikkelde URL moest onthouden en later weer intikken? Mij 0 keer.

 

Minimaal eens per week ;-) Generatie kloofje hoogstwaarschijnlijk ;-) www.higherlevel.nl/profiel gebruik ik bijvoorbeeld standaard om naar mijn profiel te gaan

Link naar reactie
  • 0
Dat zou best kunnen helpen, als je maar een redirect gebruikt. Anders kun je zelfs straf krijgen voor duplicate content (het zijn immers twee verschillende domeinnamen met dezelfde content). Ook zul je erg veel aan (dubbele) linkbuilding moeten doen om de domeinen enig waarde te geven. Ik ben meer voorstander van een enkele domeinnaam, hoewel ik wel moet opmerken dat je het bij de tweede domeinnaam erg goed zou aanpakken door de streepjes tussen de woorden te plaatsen.

 

Ik meen dat landingspagina's en goede URL's wel een plaatsje verdienen in dit verhaal, dan wordt direct een brug geslagen tussen externe pagina's met zoekresultaten of advertentie en eigen (interne) pagina's.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Uit onderzoek van Marketing Sherpa blijkt dat er 2x zoveel wordt geklikt op korte url's dan op lange (bij eenzelfde positie) http://searchengineland.com/supercharge-your-urls-for-maximum-seo-impact-14006

 

Content is inderdaad King maar de Queen blijft altijd de baas in het huishouden en de Seo Queen = Linkbuilding ;)

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

Meta-tags

Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de

en komen en informatie geven over de website.

Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.

 

De belangrijkste meta-tags:

De titel: ofwel, wat tussen

en staat

De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)

De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)

 

Even een update van dit sterke artikel:

Sinds vorig jaar is Google gestopt met het ondersteunen van de Keywords metatag:

zie Google does not use the keywords meta tag in web ranking

 

De Meta-description is niet belangrijk voor het krijgen van een goede positie. Wel is het superbelangrijk om meer clicks op het zoekresultaat te krijgen. Zoals Frank al zegt: de meta description komt wel eens terug in Google. Door de meta description per pagina uniek in te vullen met zgn. call-to-actions kun je je in de lijst onderscheiden van de concurrentie.

Zo kan jouw positie 3 soms veel aantrekkelijker zijn om op te clicken dan nummer 1...

 

Voor de meta description kun je ongeveer 150 tekens gebruiken die kunnen worden weeergegeven als het zwarte tekstje in Google.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iedere expert weet dat Google al jaren weinig waarde hecht aan wat men in de Keyword Meta tag invult. Toch is het verstandig om hem wel in te vullen. Hieronder leg ik uit waarom.

 

De Meta Keyword tag is ooit uitgevonden zodat webmasters konden aangeven over welke keywords de pagina gaat. Heel nuttig voor zoekmachines natuurlijk.

 

Helaas zijn zogenaamde SEO specialisten dit gaan misbruiken, door er keywords in te spammen die weinig tot niets met de pagina te maken hebben. Doel: een hoge positie in Google, en dat lukte destijds ook nog. Al vrij snel kwam Google daarachter en als reactie is men minder waarde gaan hechten aan deze tag.

 

Een zelfde verhaal kan worden gehouden over de Title tag, de Description tag, en de kopteksten. Ook daarmee wordt gespamd, zij het in mindere mate omdat dit meestal erg zichtbaar is op de pagina zelf. Maar vanwege dat spammen zoekt Google continu naar nieuwe en betere manieren om de webpagina's te beoordelen.

 

Relevantie van tekst wordt steeds belangrijker, links naar de pagina natuurlijk, maar tegenwoordig bijvoorbeeld ook hoe lang een bezoeker op een pagina blijft, en of een bezoeker terugkeert naar de zoekmachine om het volgende resultaat te bekijken.

 

Betekent dit dat we ook die Description tag, de Title tag en de Kopteksten maar moeten vergeten bij onze SEO inspanningen?

 

Nee natuurlijk niet, het blijven goede indicatoren voor de inhoud van de rest van de pagina, mits de webmaster ze goed gebruikt. En datzelfde geldt voor de Keyword tag. Gebruik hem gewoon waarvoor hij bedoeld is, en de waarde ervan keert weer terug, al is het misschien alleen binnen jouw site.

 

Dus: gebruik de tag gewoon, het is een kleine moeite, en je toont daarbij aan de webstandaarden te kennen en te respecteren. Ik sluit niet uit dat Google dat ook herkent, en jouw site daardoor beter gaat waarderen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.