• 0

SEO een beetje meer inzichtelijk

Aan het aantal berichten te zien op HL zijn SEO en internetmarketing onderwerpen die nog altijd spelen. Toch miste ik, op het topic van Moovio, na nog een duidelijk overzicht op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

 

Veel aspecten van SEO zijn met een klein beetje kennis over HTML en/of websites heel erg goed zelf te doen en effecten zijn al zeer snel bereikt, zonder dat het duizenden euro's hoeft te kosten... Sommigen van jullie zouden dit kunnen zien als "dit weet ik al lang informatie", maar ik hoop dat er ook een grote groep is die wel iets aan dit topic zal hebben

 

Stap 1: Wie ben ik?

Binnen SEO wordt vaak onderscheid gemaakt tussen vier soorten websites, probeer jou site hierin te classificeren.

 

[*]Informatieve website

[*]Het online visitekaartje

[*]De Webwinkel

[*]De Community website

 

Of men nu een website start of al jaren geleden gestart is, het belangrijkste uitgangspunt is, net als bij een ondernemingsplan, wie ben ik. Evenals bij het ondernemen in de echte wereld, heeft het op internet ook geen zin om van hot naar her te fladderen met wat men ook mag aanbieden. Stel het doel van de website: Is deze slechts een online visitekaartje of is het een complete webwinkel waar je omzet wilt realiseren door daadwerkelijke online verkoop.

 

Stap 2: Sleutelwoorden

Één van de belangrijkste stappen van zoekmachine optimalisatie. Zorg voor sleutelwoorden die ook daadwerkelijk met jou doel te maken hebben.

Iedereen is in staat om een lijst sleutelwoorden te bedenken voor zijn of haar website. Ook is het erg aan te raden om te kijken naar sleutelwoorden die de concurrentie gebruikt. Dit kan door bijvoorbeeld de Google keyword selector tool.

Aan de linkerkant van de website kun je kiezen voor "inhoud van website". Gebruik dit om sleutelwoorden van conculega's in te zien, maar ook om bijvoorbeeld zoekfrequenties te achterhalen.

 

Voor het creëren van een lijst sleutelwoorden is het raadzaam om deze op te delen in drie categorieën.

[*] Browsing keywords (Algemene sleutelwoorden, vooral voor informatiezoekenden, bijvoorbeeld Printer of Schaats)

[*] Vergelijkende keywords (Specifiekere sleutelwoorden, vooral voor geïnteresseerden, bijvoorbeeld Betaalbare printer of snelle klapschaats)

[*] Buying keywords (Zeer specifieke sleutelwoorden, vooral voor kopers, bijvoorbeeld HP laserjet 5100 of Viking combinoor I)

 

Je zult begrijpen dat de buying keywords vaak aardig "vanzelf" gaan. In de "vergelijkende keywords" ligt vaak het grootste potentieel.

 

Laatste punt, waar misschien niet iedereen het mee eens zou zijn; probeer ongeveer tussen de 30 en 40 keywords op je website te gebruiken van ongeveer 2 - 4 woorden per keyword, mits niet anders mogelijk. Pas ook op dat je een keyword niet dubbel of te vaak gaat gebruiken, dit werkt weer in het nadeel.

 

Stap 3: Sleutelwoordengebruik

URL

Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url. Bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie

https://www.higherlevel.nl/articles/index.php?topic=4&ID=7 = Slechte URL

https://www.higherlevel.nl/articles/zoekmachine_optimalisatie.php = Goede url

 

Dat is even lastig, want wanneer dit niet is geïntegreerd in je CMS of eigen website zul je hier even iemand voor moeten inschakelen. Voor diegenen die hierover meer willen lezen; Google even op mod_rewrite.

 

Meta-tags

Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de

en komen en informatie geven over de website.

Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.

 

De belangrijkste meta-tags:

De titel: ofwel, wat tussen

en staat

De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)

De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)

 

Headings

Maak gebruik van de

en

tags voor titels en zorg dat de belangrijkste sleutelwoorden hierin terug komen.

 

Om dit verhaal geen hele lange droge kost te laten worden, laat ik het hier even bij wat betreft de sleutelwoorden. Misschien dat hier later nog een apart topic over komt.

 

Stap 4: De website zelf

Belangrijkste punt: Gebruik zo min mogelijk flash!!! Zoekmachines kunnen geen flash lezen. Dus laat weg die flitsende intro's en menu's, ze helpen namelijk niet. Nu besef ik mij ter dege dat het ook ook iets wil, dus wil je dan toch persé flash gebruiken, zorg er dan in ieder geval voor dat er ook een HTML versie van het menu beschikbaar is.

 

Gebruik het liefst ook geen frames op je website. Ook hier hebben zoekmachines moeite mee.

Kijk op deze website om te zien hoe een zoekmachine (spider) jou website ziet.

 

Even een zijstap, het zijn natuurlijk niet alleen zoekmachines die op je website komen. Mensen lezen een website over het algemeen in een F vorm. Hou hier rekening mee bij de indeling.

 

Stap 5: Maak een sitemap

Bij dit punt gaan we even uit van Google. Wanneer je nog geen Google webmasters account hebt, is dit het moment om even deze pagina te verlaten en om dit eerst te gaan doen. Ga naar http://www.google.nl/webmasters/ en naar webmaster hulpprogramma's.

 

Google kent namelijk de mogelijkheid een sitemap te uploaden voor jou website. Een sitemap is (meestal) een XML bestand die de inhoud en structuur van de website naar een zoekmachine brengt. Bijkomend voordeel is dat een sitemap de aanmelding van je website bij een zoekmachine compleet overbodig maakt.

 

Hoe maak ik een sitemap

Wanneer je gebruik maakt van een CMS als Joomla, Wordpress, Drupal of een ander, zit een sitemap meestal al standaard geïntegreerd in de website. Wanneer dit niet het geval is, zul je zelf één moeten maken.

Dit kan op meerdere manieren, ik behandel er twee.

 

1. Online via een sitemap generator.

Voor het online genereren van een sitemap kun je gebruik maken van een online sitemap generator. Bijvoorbeeld

www.xml-sitemaps.com/

Deze generator is geschikt voor websites die maximaal uit 500 pagina's bestaan. Meer dan 500 pagina's zal deze gratis sitemap generator niet opnemen. Deze sitemap generator wijst zichzelf.

 

2. Via een Software programma

Ook is het mogelijk een sitemap te maken via bijvoorbeeld http://gsitecrawler.com/ Dit is een softwareprogramma wat je eerst installeert op je computer.

Voordeel van een softwarepakket is dat het meestal geen restricties kent voor het aantal pagina's.

 

Wanneer je eenmaal een sitemap hebt gecreëerd, zul je deze op je website moeten zetten via bijvoorbeeld FTP. Wanneer deze online staat, kun je deze aanmelden in Google webmaster hulpprogramma's. Indexering duurt 1-4 dagen.

 

Stap 6: Een goede inhoud

Teksten

Zorg voor een goede inhoud van de webpagina. Zorg ook dat de teksten op de website, daadwerkelijk de koppen en keywords ondersteunen. Het mooiste zou zijn dat je teksten van ongeveer 150 woorden per Hoofdzoekwoord op je website plaatst.

 

Alt tags

Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.

”Een

 

Uitleg: Geeft het plaatje pizza.png weer in een resolutie van 200x200, als het plaatje niet weergegeven kan worden staat er "Een Pizzapunt" en als je op het plaatje gaat staan met de muis staat er met zo'n mooi geel blokje "Een Pizzapunt".

 

Stap 7: Linkbuilding

Links naar je website zijn erg belangrijk. Meest handig is om te achterhalen welke sites naar je concurrenten linken. Dit kun je achterhalen door middel van de Yahoo Site Explorer: http://siteexplorer.search.yahoo.com/ Deze sites kun je benaderen om ook jou link op te plaatsen.

Daarnaast kun je de volgende stappen ondernemen:

[*]Meld je aan bij de betere bedrijvengidsen

[*]Meld je aan bij de directory's (dmoz.org, Startpagina etc.)

[*]Begin, naast je eigen website, een weblog over een specifiek onderwerp wat gerelateerd is aan jou site en link naar je eigen site

[*]Organiseer een prijsvraag, hierdoor gaan mensen elkaar tippen op bijvoorbeeld fora

[*]Zet de website en de link in je handtekening op HL

[*]Schaf betaalde links aan (Niet te snel doen)

 

Stap 8: Stimuleren en in Stand houden

Met Google analytics is het mogelijk om bij te houden welk effect je acties hebben gehad op Google. Raadzaam is dan ook gebruik te maken van deze gratis tool. www.google.nl/analytics

 

Dit eerst wat betreft SEO. Ik hoop dat het verhaal niet te technisch is, ik heb geprobeerd om (tot waar mogelijk) het vrij basic te houden. Last but not Least, wanneer je klaar bent met deze stappen, begin weer overnieuw. Zoekmachine optimalisatie is een ongoïng process, waar continu weer te verbeteren valt.

 

Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste ondernemers,

 

Ik heb zojuist een blog gelanceerd waar ik mijn ervaring deel die ik heb met de verschillende SEO tools. Ik ben deze blog gestart om andere ondernemers inzicht te bieden in de beschikbare tools en ik hoop dan ook niet dat dit bericht als SPAM wordt gezien.

 

Waarschuwing vooraf:

 

Er staan op de site een aantal affiliate links. Dit is bedoeld om de kosten te dekken. Dus gewoon de naam Googlen als je niet van affiliate links houdt.

 

Ik ben op zoek naar:

 

 

[*]Mensen die een SEO case willen delen met de andere lezers,

[*]mensen die zelf ervaringen hebben met andere SEO tools.

[*]Mensen die een andere SEO tool gereviewd willen zien.

 

 

De link:

 

http://www.topseotools.nl

Link naar reactie
  • 0

Maak ook een natuurlijk linkpatroon.

Plaats je links op high pr websites, low pr websites, plaats ook je links op websites die de nofollow tag gebruiken en die ze niet gebruiken. Plaats je link enkel op websites die met wat je product/dienst overeenkomen.

Daarnaast, trap niet in kant en klare pakketten die je voor relatief weinig geld veel links opleveren (zal geen naam noemen).

Link naar reactie
  • 0

SEO is en blijft natte vingerwerk. Ik heb gemerkt dat zelfs de zelfbenoemde SEO experts in Nederland (en daarbuiten) elkaar regelmatig tegenspreken. Er zijn een hoop richtlijnen die zeker helpen maar daarna moet je gewoon op je gevoel afgaan. En dat krijg je alleen als je er een paar jaar mee bezig bent. Daarom kan het ook wel goed zijn om een expert in te schakelen - of juist niet, als je zelf dat gevoel wilt ontwikkelen.

 

En vooral hoe kan ik er voor zorgen dat de site kan worden gevonden als men zoekt op karate + een andere omliggende plaatsnaam, zonder dat ik al die plaatsnamen ergens in de tekst ga verwerken (dat staat zo suf).

 

Je kunt een guestbook opzetten waar mensen die op de sportclub zitten hun commentaar kunnen achterlaten, met dan natuurlijk een veld voor de plaatsnaam.

 

http://pr9.nl/ online adverteren en websites te koop
Link naar reactie
  • 0

Zou het een goed idee zijn om over je eigen bedrijf een kort verhaal op wikipedia (incl. link naar je website) te schrijven?

Of zal dat geen, weinig of zelfs een negatieve impact hebben op hoe hoog je website in de zoekresultaten (van Google) komt?

 

Het zou goed zijn voor je ranking (trustrank), links van Wikipedia zijn goed voor je website namelijk. Weet je zeker dat het mogelijk is dan om zomaar een pagina over je bedrijf te maken op Wikipedia?

Posters kopen bij Posters-kopen.nl, Aanbod van ruim 5.000 verschillende posters en schilderijen voor uw kantoor, bedrijf of huis.
Link naar reactie
  • 0

Nee wikipedia staat geen commerciële inhoud toe.

 

Hier een verwijder bericht van wikipedia aan een gebruiker dat ik onlangs tegenkwam

 

Hallo nieuwe gebruiker, welkom op Wikipedia! U heeft het artikel aangemaakt. Het artikel is echter gezien de inhoud bedoeld als promotie voor uzelf of een onderwerp waar u persoonlijk of zakelijk nauw bij betrokken bent als een bedrijf, organisatie of bedrijfsprodukt en daarom is het op de verwijderlijst geplaatst of indien het expliciete promotie/reclame/werving en/of auteursrechtenschending was voor directe verwijdering voorgedragen. Wikipedia is een encyclopedie met neutraal standpunt en geen medium voor (zelf)promotie of reclame. Ook is Wikipedia geen gratis webruimte waar mensen hun 'eigen' pagina kunnen inrichten. Bent u het oneens met de verwijdernominatie indien het artikel niet direct is verwijderd, dan kunt u op de verwijderlijst uitleggen waarom het artikel volgens u (al dan niet in de huidige staat) wel encyclopedisch relevant is.

 

Dus deze vlieger gaat niet op, wel logisch anders kunnen ze wikipedia wel omdopen in spampedia.

Link naar reactie
  • 0

Zou het een goed idee zijn om over je eigen bedrijf een kort verhaal op wikipedia (incl. link naar je website) te schrijven?

Of zal dat geen, weinig of zelfs een negatieve impact hebben op hoe hoog je website in de zoekresultaten (van Google) komt?

 

Dat is natuurlijk één brok spam.

Wat is er met de website zelf aan de hand dan dat hij slecht of niet best scoort in de zoekresultaten? Is het niet verstandiger om dat eens een keer onder de loep te nemen? In plaats van allerlei ondoordachte acties te gaan ondernemen.

Wil je een link plaatsen naar de website? Mag ook via pb.

Link naar reactie
  • 0

Een link op wikipedia is vaak wel goed te doen. Zoek een onderwerp waar jij expertise in hebt. Schrijf daar een feitelijk stuk over en zet dat op je website. Pas nu de wiki van het onderwerp aan en verwijs daarbij naar je site. Heeft voor mij goed gewerkt.

Dat is me nog niet bepaald gelukt. Word je gelijk op de vingers getikt omwille van spamming.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet echt gaan werken aan backlinks blijkt uit de resultaten. Ik zou eigenlijk niet weten waar ik moet beginnen om deze backlinks te krijgen. Hebben julli suggesties voor sites waar ik een backlink kwijt zou kunnen?

Er zijn vele websites te vinden over het verkrijgen van (goede) backlinks. Als je in Google op SEO onderwerpen zoekt kun je beter altijd alleen zoeken op afgelopen maand of afgelopen jaar, want SEO onderwerpen veranderen -en daardoor verouderen- continu.

 

Uiteraard moet je overal waar je komt je url als onderschrift gebruiken of bij je profielinformatie zetten. En onderaan je e-mailberichten enzovoorts.Hoe meer bezoekers je krijgt en hoe beter je website is hoe meer mensen hem bookmarken of jouw link op hun eigen site zetten. Zo krijg je backlinks op een natuurlijke manier. Je kan backlinks kopen bij diverse websites, maar Google kent vele van deze sites en straft je hiervoor af door je site lager in de zoekresultaten te plaatsen. Koop dus NOOIT je backlinks.

 

1 op 1 Link ruil -dus andere webmasters vragen om jou link op hun site te zetten en in ruil daarvoor plaats je een link terug naar hun site op jouw eigen website- werkt veel beter. De meeste webmasters werken hier wel aan mee. Maar pas op! Ruil je link alleen met websites over hetzelfde onderwerp als jouw eigen website, of met een onderwerp dat er goed bij aan sluit. Google gaat hier steeds meer op letten en straft sites die bijvoorbeeld uitgaande links hebben waarvan 80% over niet gerelateerde onderwerpen gaat. Het exacte percentage heeft Google trouwens niet bekend gemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft geen backlinks te zoeken, zorg voor goede content en een geoptimaliseerde website:

 

Zoekwoord keuze per pagina en o.a.

1. Url

2. Meta

3. Body keywords 2-4%

4. alt tags

5. H1/H2/H3

 

Dan gaat het vaak automatisch goed.

 

De linkwaarde van de links waar jij over spreekt zijn vaak verwaarloosbaar.

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft geen backlinks te zoeken, zorg voor goede content en een geoptimaliseerde website:

 

Zoekwoord keuze per pagina en o.a.

1. Url

2. Meta

3. Body keywords 2-4%

4. alt tags

5. H1/H2/H3

 

Dan gaat het vaak automatisch goed.

 

De linkwaarde van de links waar jij over spreekt zijn vaak verwaarloosbaar.

 

Hmm hier ben ik het niet helemaal mee eens. Op lange termijn is dat wel zo, maar vooral bij nieuwe websites maken backlinks wel degelijk uit. Ik zelf maak regelmatig nieuwe websites, en ik zorg er altijd voor dat mijn website helemaal geoptimaliseerd is voor ik hem ga promoten. De sites worden allemaal eerst wel goed gevonden, maar vanaf het moment dat ik enkele backlinks toevoeg schieten de sites telkens omhoog in de zoekresultaten en aantal bezoekers. En ook bij bestaande sites waarbij het aantal bezoekers niet meer groeit voeg ik een aantal backlinks toe en dan neemt het aantal bezoekers weer toe.. Dus om nou te zeggen dat je geen backlinks hoeft te zoeken...

 

 

Link naar reactie
  • 1

Maar hoe zit het dan met de backlink in mijn handtekening onderaan mijn berichten die ik post op HL ?

telt elk bericht dan als 1 backlink? of ziet google dat gewoon als 1 backlink van de HL site?

 

Ik ben echt een noob op dit gebied :(

Google ziet dit als 1 backlink van de HL site. Backlinks van forums en gastenboeken tellen steeds minder mee aangezien iedereen gastenboeken en forums kan volspammen.. Sommige mensen beweren ook dat Google deze backlinks helemaal niet meer meetelt. Maar dit is nooit bewezen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.