• 0

SEO een beetje meer inzichtelijk

Aan het aantal berichten te zien op HL zijn SEO en internetmarketing onderwerpen die nog altijd spelen. Toch miste ik, op het topic van Moovio, na nog een duidelijk overzicht op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

 

Veel aspecten van SEO zijn met een klein beetje kennis over HTML en/of websites heel erg goed zelf te doen en effecten zijn al zeer snel bereikt, zonder dat het duizenden euro's hoeft te kosten... Sommigen van jullie zouden dit kunnen zien als "dit weet ik al lang informatie", maar ik hoop dat er ook een grote groep is die wel iets aan dit topic zal hebben

 

Stap 1: Wie ben ik?

Binnen SEO wordt vaak onderscheid gemaakt tussen vier soorten websites, probeer jou site hierin te classificeren.

 

[*]Informatieve website

[*]Het online visitekaartje

[*]De Webwinkel

[*]De Community website

 

Of men nu een website start of al jaren geleden gestart is, het belangrijkste uitgangspunt is, net als bij een ondernemingsplan, wie ben ik. Evenals bij het ondernemen in de echte wereld, heeft het op internet ook geen zin om van hot naar her te fladderen met wat men ook mag aanbieden. Stel het doel van de website: Is deze slechts een online visitekaartje of is het een complete webwinkel waar je omzet wilt realiseren door daadwerkelijke online verkoop.

 

Stap 2: Sleutelwoorden

Één van de belangrijkste stappen van zoekmachine optimalisatie. Zorg voor sleutelwoorden die ook daadwerkelijk met jou doel te maken hebben.

Iedereen is in staat om een lijst sleutelwoorden te bedenken voor zijn of haar website. Ook is het erg aan te raden om te kijken naar sleutelwoorden die de concurrentie gebruikt. Dit kan door bijvoorbeeld de Google keyword selector tool.

Aan de linkerkant van de website kun je kiezen voor "inhoud van website". Gebruik dit om sleutelwoorden van conculega's in te zien, maar ook om bijvoorbeeld zoekfrequenties te achterhalen.

 

Voor het creëren van een lijst sleutelwoorden is het raadzaam om deze op te delen in drie categorieën.

[*] Browsing keywords (Algemene sleutelwoorden, vooral voor informatiezoekenden, bijvoorbeeld Printer of Schaats)

[*] Vergelijkende keywords (Specifiekere sleutelwoorden, vooral voor geïnteresseerden, bijvoorbeeld Betaalbare printer of snelle klapschaats)

[*] Buying keywords (Zeer specifieke sleutelwoorden, vooral voor kopers, bijvoorbeeld HP laserjet 5100 of Viking combinoor I)

 

Je zult begrijpen dat de buying keywords vaak aardig "vanzelf" gaan. In de "vergelijkende keywords" ligt vaak het grootste potentieel.

 

Laatste punt, waar misschien niet iedereen het mee eens zou zijn; probeer ongeveer tussen de 30 en 40 keywords op je website te gebruiken van ongeveer 2 - 4 woorden per keyword, mits niet anders mogelijk. Pas ook op dat je een keyword niet dubbel of te vaak gaat gebruiken, dit werkt weer in het nadeel.

 

Stap 3: Sleutelwoordengebruik

URL

Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url. Bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie

https://www.higherlevel.nl/articles/index.php?topic=4&ID=7 = Slechte URL

https://www.higherlevel.nl/articles/zoekmachine_optimalisatie.php = Goede url

 

Dat is even lastig, want wanneer dit niet is geïntegreerd in je CMS of eigen website zul je hier even iemand voor moeten inschakelen. Voor diegenen die hierover meer willen lezen; Google even op mod_rewrite.

 

Meta-tags

Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de

en komen en informatie geven over de website.

Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.

 

De belangrijkste meta-tags:

De titel: ofwel, wat tussen

en staat

De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)

De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)

 

Headings

Maak gebruik van de

en

tags voor titels en zorg dat de belangrijkste sleutelwoorden hierin terug komen.

 

Om dit verhaal geen hele lange droge kost te laten worden, laat ik het hier even bij wat betreft de sleutelwoorden. Misschien dat hier later nog een apart topic over komt.

 

Stap 4: De website zelf

Belangrijkste punt: Gebruik zo min mogelijk flash!!! Zoekmachines kunnen geen flash lezen. Dus laat weg die flitsende intro's en menu's, ze helpen namelijk niet. Nu besef ik mij ter dege dat het ook ook iets wil, dus wil je dan toch persé flash gebruiken, zorg er dan in ieder geval voor dat er ook een HTML versie van het menu beschikbaar is.

 

Gebruik het liefst ook geen frames op je website. Ook hier hebben zoekmachines moeite mee.

Kijk op deze website om te zien hoe een zoekmachine (spider) jou website ziet.

 

Even een zijstap, het zijn natuurlijk niet alleen zoekmachines die op je website komen. Mensen lezen een website over het algemeen in een F vorm. Hou hier rekening mee bij de indeling.

 

Stap 5: Maak een sitemap

Bij dit punt gaan we even uit van Google. Wanneer je nog geen Google webmasters account hebt, is dit het moment om even deze pagina te verlaten en om dit eerst te gaan doen. Ga naar http://www.google.nl/webmasters/ en naar webmaster hulpprogramma's.

 

Google kent namelijk de mogelijkheid een sitemap te uploaden voor jou website. Een sitemap is (meestal) een XML bestand die de inhoud en structuur van de website naar een zoekmachine brengt. Bijkomend voordeel is dat een sitemap de aanmelding van je website bij een zoekmachine compleet overbodig maakt.

 

Hoe maak ik een sitemap

Wanneer je gebruik maakt van een CMS als Joomla, Wordpress, Drupal of een ander, zit een sitemap meestal al standaard geïntegreerd in de website. Wanneer dit niet het geval is, zul je zelf één moeten maken.

Dit kan op meerdere manieren, ik behandel er twee.

 

1. Online via een sitemap generator.

Voor het online genereren van een sitemap kun je gebruik maken van een online sitemap generator. Bijvoorbeeld

www.xml-sitemaps.com/

Deze generator is geschikt voor websites die maximaal uit 500 pagina's bestaan. Meer dan 500 pagina's zal deze gratis sitemap generator niet opnemen. Deze sitemap generator wijst zichzelf.

 

2. Via een Software programma

Ook is het mogelijk een sitemap te maken via bijvoorbeeld http://gsitecrawler.com/ Dit is een softwareprogramma wat je eerst installeert op je computer.

Voordeel van een softwarepakket is dat het meestal geen restricties kent voor het aantal pagina's.

 

Wanneer je eenmaal een sitemap hebt gecreëerd, zul je deze op je website moeten zetten via bijvoorbeeld FTP. Wanneer deze online staat, kun je deze aanmelden in Google webmaster hulpprogramma's. Indexering duurt 1-4 dagen.

 

Stap 6: Een goede inhoud

Teksten

Zorg voor een goede inhoud van de webpagina. Zorg ook dat de teksten op de website, daadwerkelijk de koppen en keywords ondersteunen. Het mooiste zou zijn dat je teksten van ongeveer 150 woorden per Hoofdzoekwoord op je website plaatst.

 

Alt tags

Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.

”Een

 

Uitleg: Geeft het plaatje pizza.png weer in een resolutie van 200x200, als het plaatje niet weergegeven kan worden staat er "Een Pizzapunt" en als je op het plaatje gaat staan met de muis staat er met zo'n mooi geel blokje "Een Pizzapunt".

 

Stap 7: Linkbuilding

Links naar je website zijn erg belangrijk. Meest handig is om te achterhalen welke sites naar je concurrenten linken. Dit kun je achterhalen door middel van de Yahoo Site Explorer: http://siteexplorer.search.yahoo.com/ Deze sites kun je benaderen om ook jou link op te plaatsen.

Daarnaast kun je de volgende stappen ondernemen:

[*]Meld je aan bij de betere bedrijvengidsen

[*]Meld je aan bij de directory's (dmoz.org, Startpagina etc.)

[*]Begin, naast je eigen website, een weblog over een specifiek onderwerp wat gerelateerd is aan jou site en link naar je eigen site

[*]Organiseer een prijsvraag, hierdoor gaan mensen elkaar tippen op bijvoorbeeld fora

[*]Zet de website en de link in je handtekening op HL

[*]Schaf betaalde links aan (Niet te snel doen)

 

Stap 8: Stimuleren en in Stand houden

Met Google analytics is het mogelijk om bij te houden welk effect je acties hebben gehad op Google. Raadzaam is dan ook gebruik te maken van deze gratis tool. www.google.nl/analytics

 

Dit eerst wat betreft SEO. Ik hoop dat het verhaal niet te technisch is, ik heb geprobeerd om (tot waar mogelijk) het vrij basic te houden. Last but not Least, wanneer je klaar bent met deze stappen, begin weer overnieuw. Zoekmachine optimalisatie is een ongoïng process, waar continu weer te verbeteren valt.

 

Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Aan het aantal berichten te zien op HL zijn SEO en internetmarketing onderwerpen die nog altijd spelen. Toch miste ik, op het topic van Moovio, na nog een duidelijk overzicht op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

 

 

 

Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.

 

Bedankt voor deze geweldig duidelijke uiteenzetting. Alle nuttige info in een korte post. Op Seomoz vind je de beginners guide voor seo. Wellicht leuk voor diegenen die zich wat meer willen verdiepen in dit onderwerp.

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Koop je designer tassen bij Superdry :)

Link naar reactie
  • 0

Ik werk al een tijdje met SEO Powersuit, als je er voor oppast dat je niet spammy te werk gaat een goed SEO pakket.

 

Zeer handige tool inderdaad.

 

Wisten jullie trouwens dat bij google de volgorde van de woorden in je meta description en title tag ook uit maakt? Check het maar eens in google. Vooral websites met belangrijke keywords in het begin van de description en title tag worden hoger geplaatst.

 

Ook is het belangrijk dat je unieke content plaatst. Verkoop je bijvoorbeeld telefoon hoesjes, dan is het verstandig om een duidelijke beschrijving erbij te plaatsen. Het kost wat extra tijd maar het helpt tegenwoordig echt.

 

mvg

Link naar reactie
  • -1

Ik werk met lipperhey maar ben niet echt tevreden, heb een aantal sites geoptimaliseerd naar hun standaarden maar weinig verandering gezien in de zoekresultaten. Dat hele SEO verhaal vind ik maar iets zwaks, als je 6,5 scoort gaat een 8 weinig verschil maken. Natuurlijk als paginatitels en dergelijke ontbreken dan is het een ander verhaal. Maar tegenwoordig heeft iedereen in de top zijn SEO aardig op orde dus daar ga je de winst niet meer mee maken!

Blijft in mijn opzicht toch het good old linkbuilding! Linkbuilden zorgt volgens Google zelf ook voor het meeste verschil...

 

Ik denk met alle panda updates en groei van de kennis dat alle SEO bedrijven hun activiteiten moeten verleggen of een branche zijn die langzaam afbrokkelt...

Link naar reactie
  • 0

Ik werk met lipperhey maar ben niet echt tevreden, heb een aantal sites geoptimaliseerd naar hun standaarden maar weinig verandering gezien in de zoekresultaten. Dat hele SEO verhaal vind ik maar iets zwaks, als je 6,5 scoort gaat een 8 weinig verschil maken. Natuurlijk als paginatitels en dergelijke ontbreken dan is het een ander verhaal. Maar tegenwoordig heeft iedereen in de top zijn SEO aardig op orde dus daar ga je de winst niet meer mee maken!

Blijft in mijn opzicht toch het good old linkbuilding! Linkbuilden zorgt volgens Google zelf ook voor het meeste verschil...

 

Ik denk met alle panda updates en groei van de kennis dat alle SEO bedrijven hun activiteiten moeten verleggen of een branche zijn die langzaam afbrokkelt...

SEO begint bij on page optimalisatie (het lokaal optimaliseren van een website) en dan pas kan men starten met linkbuilding. Ik herinner mij een geval waarbij een bijna lege pagina op nr 1 stond op een zeer belangrijke zoekwoord. Dat was nog in de tijd dat enkel linkbuilding van belang was.

Maar Google en andere zoekmachines hebben hun algoritme aangepast om dergelijke misbruik te voorkomen.

 

Wil je nu hoog ranken dan moet de website eerst lokaal correct geoptimaliseerd worden, en dan bedoel ik ook alle punten die voor zoekmachines van belang zijn. En dan regelmatig voor backlinks op kwalitatieve websites zorgen. Dit laatste noemt men 'off page optimalisatie'.

 

Dit zijn de grote lijnen. Gaat men in detail, dan kan men het nog hebben over:

- one way backlinks hebben de voorkeur (andere website linken naar je site, maar jij hoeft niet terug te linken)

- zorg ervoor dat zoekmachines de backlinks indexeren, anders is het tijdverspilling

- heel veel backlinks in 1x kan voor een kleine boost zorgen, maar dan gevolgd door een diepe val. Dus langzaamaan opbouwen

- hou de website actief met kleine updates (dit versnelt het hoger ranken, maar is vooral nodig op een hoge positie te behouden)

- enz.

Link naar reactie
  • 0

Linkbuilden is iets wat je moet blijven doen. als jouw site eenmaal met de gewenste zoekwoorden op positie 1 staat, dan moet je links blijven bouwen naar je website.

Verder moet je eigenlijk ook zorgen dat er elke week nieuwe content aan je site toegevoegd wordt in de vorm van nieuws... dat vind Google ook erg prettig!

Link naar reactie
  • 0

Google heeft dit jaar een serie updates doorgevoerd:

 

[*] januari: de venus update t.b.v. lokale zoekresultaten

[*] mei: penguin update t.b.v. overoptimalisatie en spammy linkbuilding

[*] nov: EMD update tbv exact keyword match met het domein

[*] en daarnaast nog verschillende Panda updates tbv page layout en goede content

 

Met name de 2e update maakt een compleet andere aanpak noodzakelijk dan voorheen. Je websites volproppen met zoektermen waarop jij je richt heeft geen enkele zin. Evenals linkjes verzamelen naar jouw website. Enkele tips:

 

 

[*] zorg voor een gevarieerd linkprofiel met verschillende anchorteksten

[*] zorg voor gevarieerde soorten links dus blogs, startpagina's, forums, etc

[*] zorg voor links vanaf websites met verschillende PR, vermijd PR n/a

[*] Zorg voor goede unieke content op je website en zet content met weinig toegevoegde waarde op no index

[*] Schrijf blogberichten op relevante blogsites met in text links naar je website

[*] Verspreid het aantal links over perioden

[*] Zorg voor voor voldoende deeplinks naar andere pagina's van jouw website

[*] Vermijd linkruil zeker van spammy pagina's

[*] Maak goed gebruik van social media en vooral Google Plus

[*] Pas op met links kopen, adverteren mag, maar plotsklaps veel links erbij is verdacht

[*] Ruil zeker geen sidewide links oftwel footerlinks en zeker niet op blogsites

[*] Verwijder slechte links, dat kan tegenwoordig met de disavow tool van webmastertools

 

 

Wat je op je website zelf doet, telt maar voor 15% mee in je zoekresultaat. Wat je daarbuiten doet dus bloggen, linkbuilden, etc. voor de overige 85%. Wat je ook doet, zorg dat je profiel er natuurlijk uit ziet. Als jij 90% links naar je website hebt met 1 anchortekst dan is dat niet natuurlijk. Of als jij plots 500 links extra hebt, ook niet. Geduld, goede content en kwaliteit is dus het meest belangrijk.

 

Hopelijk helpt dit.

 

 

Ik help ondernemers met Online Marketing

Online Marketing

Link naar reactie
  • 0

SalesWizard,

 

Wat je op je website zelf doet, telt maar voor 15% mee in je zoekresultaat.

 

Hoe hard is dat tegenwoordig ? Kan je dat onderbouwen ?.

Ik vind dat nogal heftig dat de content van je een site maar voor 15% meetelt.

 

Dat is ook de reden dat Higherlevel zo slecht doet in google.

Higherlevel is alleen maar gebaseerd op allerlei SEO trucjes en de inhoud telt niet mee, toch?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

De site van podium verhuur haaglanden heeft alleen een facebook pagina en verder alleen links vanaf dit forum en toch staan we behoorlijk in Google.

Puur op content, geen adwords (ook nog nooit gebruikt), geen actieve linkbuilding en zeker geen blogs (ken ook geen blogs die over podia gaan).

 

Ik weet dat de site nog verder moet worden gebouwd op het gebied van SEO, wat ik alleen wil aangeven is dat content echt wel heel belangrijk is.

Link naar reactie
  • 0

Wat je op je website zelf doet, telt maar voor 15% mee in je zoekresultaat. [...] Geduld, goede content en kwaliteit is dus het meest belangrijk.

Spreekt elkaar tegen.

 

Bizar hoe SEO guru's, marketing bureaus etc. altijd van die leuke percentages op weten te noemen. Percentages die compleet nergens op slaan, uit de lucht gegrepen zijn en niet onderbouwd zijn. Bovendien percentages die bij elk bureau compleet anders zijn.

 

Terug naar jouw percentages. Als je het omdraait dan heb je een betere benadering kan ik je melden. 85% heeft te maken met je site zelf, 15% kan je doen door truckjes uit te halen op/met andere sites. Deze percentages heb ik overigens niet onderzocht of gegrepen uit de lucht hier, maar dit is een grove schatting die ik zelf ervaren heb.

Link naar reactie
  • 1

 

Spreekt elkaar tegen.

 

Bizar hoe SEO guru's, marketing bureaus etc. altijd van die leuke percentages op weten te noemen. Percentages die compleet nergens op slaan, uit de lucht gegrepen zijn en niet onderbouwd zijn. Bovendien percentages die bij elk bureau compleet anders zijn.

 

 

 

Als startende ondernemer vind ik het wel moeilijk om vertrouwen te hebben in "SEO - Wizards/kings/tools/etc". Zeker als de ene na de andere SEO guru zich aandient die zelf ergens op pagina 18 van google te vinden is >;(

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Even een iets andere vraag ivm nieuwsgierigheid. Zit er een verschil tussen een link in een bericht of een link in de signature?

'Leest' google signatures niet, of hebben deze dezelfde waarde als spam en wordt spam alleen verwijderd omdat het ronduit irritant en asociaal is?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.