• 0

SEO een beetje meer inzichtelijk

Aan het aantal berichten te zien op HL zijn SEO en internetmarketing onderwerpen die nog altijd spelen. Toch miste ik, op het topic van Moovio, na nog een duidelijk overzicht op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

 

Veel aspecten van SEO zijn met een klein beetje kennis over HTML en/of websites heel erg goed zelf te doen en effecten zijn al zeer snel bereikt, zonder dat het duizenden euro's hoeft te kosten... Sommigen van jullie zouden dit kunnen zien als "dit weet ik al lang informatie", maar ik hoop dat er ook een grote groep is die wel iets aan dit topic zal hebben

 

Stap 1: Wie ben ik?

Binnen SEO wordt vaak onderscheid gemaakt tussen vier soorten websites, probeer jou site hierin te classificeren.

 

[*]Informatieve website

[*]Het online visitekaartje

[*]De Webwinkel

[*]De Community website

 

Of men nu een website start of al jaren geleden gestart is, het belangrijkste uitgangspunt is, net als bij een ondernemingsplan, wie ben ik. Evenals bij het ondernemen in de echte wereld, heeft het op internet ook geen zin om van hot naar her te fladderen met wat men ook mag aanbieden. Stel het doel van de website: Is deze slechts een online visitekaartje of is het een complete webwinkel waar je omzet wilt realiseren door daadwerkelijke online verkoop.

 

Stap 2: Sleutelwoorden

Één van de belangrijkste stappen van zoekmachine optimalisatie. Zorg voor sleutelwoorden die ook daadwerkelijk met jou doel te maken hebben.

Iedereen is in staat om een lijst sleutelwoorden te bedenken voor zijn of haar website. Ook is het erg aan te raden om te kijken naar sleutelwoorden die de concurrentie gebruikt. Dit kan door bijvoorbeeld de Google keyword selector tool.

Aan de linkerkant van de website kun je kiezen voor "inhoud van website". Gebruik dit om sleutelwoorden van conculega's in te zien, maar ook om bijvoorbeeld zoekfrequenties te achterhalen.

 

Voor het creëren van een lijst sleutelwoorden is het raadzaam om deze op te delen in drie categorieën.

[*] Browsing keywords (Algemene sleutelwoorden, vooral voor informatiezoekenden, bijvoorbeeld Printer of Schaats)

[*] Vergelijkende keywords (Specifiekere sleutelwoorden, vooral voor geïnteresseerden, bijvoorbeeld Betaalbare printer of snelle klapschaats)

[*] Buying keywords (Zeer specifieke sleutelwoorden, vooral voor kopers, bijvoorbeeld HP laserjet 5100 of Viking combinoor I)

 

Je zult begrijpen dat de buying keywords vaak aardig "vanzelf" gaan. In de "vergelijkende keywords" ligt vaak het grootste potentieel.

 

Laatste punt, waar misschien niet iedereen het mee eens zou zijn; probeer ongeveer tussen de 30 en 40 keywords op je website te gebruiken van ongeveer 2 - 4 woorden per keyword, mits niet anders mogelijk. Pas ook op dat je een keyword niet dubbel of te vaak gaat gebruiken, dit werkt weer in het nadeel.

 

Stap 3: Sleutelwoordengebruik

URL

Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url. Bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie

https://www.higherlevel.nl/articles/index.php?topic=4&ID=7 = Slechte URL

https://www.higherlevel.nl/articles/zoekmachine_optimalisatie.php = Goede url

 

Dat is even lastig, want wanneer dit niet is geïntegreerd in je CMS of eigen website zul je hier even iemand voor moeten inschakelen. Voor diegenen die hierover meer willen lezen; Google even op mod_rewrite.

 

Meta-tags

Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de

en komen en informatie geven over de website.

Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.

 

De belangrijkste meta-tags:

De titel: ofwel, wat tussen

en staat

De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)

De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)

 

Headings

Maak gebruik van de

en

tags voor titels en zorg dat de belangrijkste sleutelwoorden hierin terug komen.

 

Om dit verhaal geen hele lange droge kost te laten worden, laat ik het hier even bij wat betreft de sleutelwoorden. Misschien dat hier later nog een apart topic over komt.

 

Stap 4: De website zelf

Belangrijkste punt: Gebruik zo min mogelijk flash!!! Zoekmachines kunnen geen flash lezen. Dus laat weg die flitsende intro's en menu's, ze helpen namelijk niet. Nu besef ik mij ter dege dat het ook ook iets wil, dus wil je dan toch persé flash gebruiken, zorg er dan in ieder geval voor dat er ook een HTML versie van het menu beschikbaar is.

 

Gebruik het liefst ook geen frames op je website. Ook hier hebben zoekmachines moeite mee.

Kijk op deze website om te zien hoe een zoekmachine (spider) jou website ziet.

 

Even een zijstap, het zijn natuurlijk niet alleen zoekmachines die op je website komen. Mensen lezen een website over het algemeen in een F vorm. Hou hier rekening mee bij de indeling.

 

Stap 5: Maak een sitemap

Bij dit punt gaan we even uit van Google. Wanneer je nog geen Google webmasters account hebt, is dit het moment om even deze pagina te verlaten en om dit eerst te gaan doen. Ga naar http://www.google.nl/webmasters/ en naar webmaster hulpprogramma's.

 

Google kent namelijk de mogelijkheid een sitemap te uploaden voor jou website. Een sitemap is (meestal) een XML bestand die de inhoud en structuur van de website naar een zoekmachine brengt. Bijkomend voordeel is dat een sitemap de aanmelding van je website bij een zoekmachine compleet overbodig maakt.

 

Hoe maak ik een sitemap

Wanneer je gebruik maakt van een CMS als Joomla, Wordpress, Drupal of een ander, zit een sitemap meestal al standaard geïntegreerd in de website. Wanneer dit niet het geval is, zul je zelf één moeten maken.

Dit kan op meerdere manieren, ik behandel er twee.

 

1. Online via een sitemap generator.

Voor het online genereren van een sitemap kun je gebruik maken van een online sitemap generator. Bijvoorbeeld

www.xml-sitemaps.com/

Deze generator is geschikt voor websites die maximaal uit 500 pagina's bestaan. Meer dan 500 pagina's zal deze gratis sitemap generator niet opnemen. Deze sitemap generator wijst zichzelf.

 

2. Via een Software programma

Ook is het mogelijk een sitemap te maken via bijvoorbeeld http://gsitecrawler.com/ Dit is een softwareprogramma wat je eerst installeert op je computer.

Voordeel van een softwarepakket is dat het meestal geen restricties kent voor het aantal pagina's.

 

Wanneer je eenmaal een sitemap hebt gecreëerd, zul je deze op je website moeten zetten via bijvoorbeeld FTP. Wanneer deze online staat, kun je deze aanmelden in Google webmaster hulpprogramma's. Indexering duurt 1-4 dagen.

 

Stap 6: Een goede inhoud

Teksten

Zorg voor een goede inhoud van de webpagina. Zorg ook dat de teksten op de website, daadwerkelijk de koppen en keywords ondersteunen. Het mooiste zou zijn dat je teksten van ongeveer 150 woorden per Hoofdzoekwoord op je website plaatst.

 

Alt tags

Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.

”Een

 

Uitleg: Geeft het plaatje pizza.png weer in een resolutie van 200x200, als het plaatje niet weergegeven kan worden staat er "Een Pizzapunt" en als je op het plaatje gaat staan met de muis staat er met zo'n mooi geel blokje "Een Pizzapunt".

 

Stap 7: Linkbuilding

Links naar je website zijn erg belangrijk. Meest handig is om te achterhalen welke sites naar je concurrenten linken. Dit kun je achterhalen door middel van de Yahoo Site Explorer: http://siteexplorer.search.yahoo.com/ Deze sites kun je benaderen om ook jou link op te plaatsen.

Daarnaast kun je de volgende stappen ondernemen:

[*]Meld je aan bij de betere bedrijvengidsen

[*]Meld je aan bij de directory's (dmoz.org, Startpagina etc.)

[*]Begin, naast je eigen website, een weblog over een specifiek onderwerp wat gerelateerd is aan jou site en link naar je eigen site

[*]Organiseer een prijsvraag, hierdoor gaan mensen elkaar tippen op bijvoorbeeld fora

[*]Zet de website en de link in je handtekening op HL

[*]Schaf betaalde links aan (Niet te snel doen)

 

Stap 8: Stimuleren en in Stand houden

Met Google analytics is het mogelijk om bij te houden welk effect je acties hebben gehad op Google. Raadzaam is dan ook gebruik te maken van deze gratis tool. www.google.nl/analytics

 

Dit eerst wat betreft SEO. Ik hoop dat het verhaal niet te technisch is, ik heb geprobeerd om (tot waar mogelijk) het vrij basic te houden. Last but not Least, wanneer je klaar bent met deze stappen, begin weer overnieuw. Zoekmachine optimalisatie is een ongoïng process, waar continu weer te verbeteren valt.

 

Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Drie verschillende e-mail adressen, geen vermelding van een bedrijf, geen bijlagen.

 

Wel alle drie uit Nederland vermoed ik. Jullie moeten toch zulke mails ontvangen denk ik?

 

En hoe geraak je er vanaf? Want de spamfilter houdt ze niet tegen...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

En hoe geraak je er vanaf? Want de spamfilter houdt ze niet tegen...

Even de emailheaders bekijken of ze allemaal van hetzelfde domein komen, en sowieso kun je natuurlijk bij www.spamklacht.nl terecht - hoe meer mensen dat doen, hoe groter de kans dat ze teruggenaaid worden... ;)

 

Ze gebruiken trouwens bestaande namen - Gerjanne Derksen is niet echt een veel voorkomende naam, en ze heeft hier ongetwijfeld niks mee te maken.

Link naar reactie
  • 0

Geen idee of het al eerder benoemd is in dit topic, maar wil jullie er graag voor behoeden. Krijg de laatste tijd enorm veel mailtjes (zelfde opzet) van ondernemers die domeinnamen in bezit hebben die interessant zijn voor SEO.

 

Natuurlijk met het zoekwoord erin verwerkt, maar vaak worden er ook garanties in gegeven op succes in de zoekmachine. En dat is natuurlijk niet het geval.

 

Zelf zit ik in een markt waar er ontzettend veel concurrentie in Google is, en als ik zie wat voor bedragen er worden gevraagd voor dit soort domeinnamen dan schrik ik daar nogal van.

 

Natuurlijk is dit een 'no-brainer' voor velen, maar ik weet zeker dat ik niet de enige ben die deze mails ontvang :)

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is qua linkbuilding ook altijd heel relevant om te weten wat de Domain Authority en Page Authority is vanaf weer er wordt gelinked. Als je nou gaat kijken naar de links naar je concurrent is het handig om de hoogste authority te benaderen. Ik gebruik daar zelf altijd Backlinkwatch voor, gratis te gebruiken en handig te exporteren naar een excel bestandje als je het wil gaan afwerken :)

lachgas kopen in lachgas tank - voor soa test thuis - veilig en anoniem.

Link naar reactie
  • 0

Nog een paar punten die handig zijn om te weten:

 

1. Heb je ergens erg veel kennis van en ken je jouw markt door en door?

Maak dan een pagina aan waarin je objectief vertelt over je branche/niche met bijvoorbeeld feiten/data (stop ze bijvoorbeeld in een mooie infographic) maar zorg ervoor dat het meeste tekst is (indexering).

Vervolgens promoot je die link op verschillende manieren zodat het bij mensen terecht komen die ook in die branche zitten en als je pagina echt goed is ontvang je vanzelf natuurlijke backlinks.

Het voordeel is dat je de pagina objectief hebt gehouden waardoor het niet als reclame overkomt en men daardoor sneller er naar zal linken.

 

2. Ga opzoek naar gebroken links in jouw branche/niche.

Het komt regelmatig voor dat op sites met grote authoriteit links staan die niet meer werken.

Heb jij de informatie die die link gaf wel (vaak geeft de link aan wat het was), stuur de site waar de link op staat een mailtje dat je een gebroken link hebt gevonden en dat je een goede vervanger hebt.

 

3. Wanneer je aan e-mail outreach doet, vermeld dan niet gelijk in volle details wat je aanbied.

Stel je stuurt een bericht naar een populaire blogger. Verdiep je dan eerst even in een van de laatste posts en personaliseer de e-mail daarmee. Geef aan dat je iets interessants voor zijn/haar blog hebt en vraag of je de link toe mag sturen.

 

4. Youtube SEO. Maak goede en waardevolle video's en upload ze naar Youtube.

Vul bij tags de gewenste zoekwoorden in alsmede een korte samenvatting van de video in de omschrijving met daarbij de link naar je website. Video's van Youtube worden namelijk wel eens getoond in Google als er goede overeenkomsten zijn. Daarnaast heb je gelijk een extra link, al is het waarschijnlijk no-follow.

 

5. Maak artikelen op je website en maak ze minimaal 1200 woorden lang.

Uiteraard is het belangrijk om de tekst af te wisselen met bijvoorbeeld video's, infographics enz.

Er is onderzoek hiernaar gedaan en het blijkt dat pagina's met meer (kwalitatieve!) content doorgaans hoger ranken dan artikelen met bijvoorbeeld 250 woorden.

 

Heb nog wel wat punten als er animo voor is ;)

 

Webbased formulier management tool voor mensen zonder technische kennis. http://www.cloudformz.com | Formulier maken

Tip: food truck festival in o.a. Rotterdam (oktober)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.