• 0

Bewindvoerder en geld lenen voor bedrijf buitenland

Samen met mijn (schoon)zuster hebben wij de bewindvoering over mijn (schoon)vader die in een verzorginstehuis zit met vergevorde Alzheimer. Hij heeft een aanzienlijk bedrag op de rekening staan dat ons ten deel komt na het overlijden. Onze (schoon)moeder is een aantal jaar geleden overleden en verder zijn er geen andere kinderen die aanspraak maken op de erfenis..

Een eenmalige schenking hebben we jaren geleden al ontvangen en nu krijgen we jaarlijks de maximale schenking per kind.

 

Wij hebben reeds een eenmansbedrijf en willen deze gaan verplaatsen naar het buitenland. Voor deze verhuizing willen wij een bedrag van EUR 50.000,- opnemen of lenen van mijn (schoon)vader. Mijn (schoon)zuster vindt het prima, maar wil dan zelf ook graag eenzelfde bedrag opnemen voor eigen gebruik.

Is deze constructie hoe dan ook mogelijk en kan er een geldbedrag worden ontrokken uit onze toekomstige erfenis?

Kan dit met een renteloze lening of moet er een lening worden afgesloten tegen dezelfde rente als de bank geeft op de spaarrekening?

Dient er bij een instantie een verzoek ingediend te worden?

De Tante Agaath lening zal waarschijnlijk niet van toepassing zijn aangezien het voor het buitenland is en voor eigen gebruik in het geval van mijn (schoon)zuster.

 

Alvast bedankt!

 

Roy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert en waarscheinlijk krijg je geen antwoord omdat de vraag gesteld is in het onderwerp "financiering". Anyway, hierbij mijn mening als leek.

 

Als bewindvoerder heb je een vertrouwensfunctie. Je bent aangesteld om het vermogen van een onmondige te beheren, dit naar beste eer en geweten. Dit beheer doe je met het belang van je (schoon)vader in het achterhoofd. Om nu vast de erfenis te gaan verdelen voordat hij dood is, lijkt me niet in het belang van je schoonvader en zolang hij niet wilsbekwaam is en jullie dus geen toestemming kan geven is het volstrekt ongepast gedrag. Net doen dus!

 

Even los van bovenstaand oordeel. Je kan in pricipe geld lenen van je schoonvader als er een goede vergoeding tegenover staat en als er garanties gegeven worden voor terugbetaling. Als je schoonvader het nodig heeft moet hij er over kunnen beschikken.

 

Het is misschien beter een persoonlijke lening af te sluiten met de toekomstige erfenis als onderpand.

 

Volgens mij kan je ook de rechter, die je als bewindvoerder heeft aangesteld, toestemming vragen voor de lening. DAn ben je gedekt. Op eigen houtje zou ik het nooit doen.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.