• 0

Certificaten overdragen naar BV?

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik dit in het goede kopje heb gezet..

Hieronder mijn verhaal en vragen.

 

Ik ben in loondienst van een BV. Deze BV valt onder een groep en een gedeelte van de aandelen is omgezet naar certificaten (STAK) en ik heb 25% in bezit. Deze certificaten hebben een waarde van 1.2 * omzet van het afgelopen boekjaar.

Nu heb ik daarnaast een bonusregeling en ben ik zoekende naar een manier om fiscaal voordeel te halen uit deze constructie.

 

Het werken vanuit een eigen BV via een management fee gaat niet lukken (althans als ik me goed ingelezen heb op dit forum) omdat ik geen meerderheidsbelang heb en dus ontslagen kan worden.

 

Nu vraag ik me af of het interessant kan zijn om mijn certificaten in een BV te stoppen. Geen bonus meer uit te laten betalen maar dit door middel van een dividend uitkering aan de BV te laten uit keren.

 

De vragen die zo in mij opkomen hierbij zijn:

- Kan ik zonder fiscale gevolgen mijn certificaten overdragen aan een nog op te richten BV (die volledig van mij zal zijn)?

- Kan er vanuit de BV waar ik 25% van heb er dividend uitgekeerd worden alleen naar deze certificaten en niet naar de rest van de aandelen?

- Als dit mogelijk is wat voor belastingen moet ik dan rekening mee houden?

 

Graag jullie reacties en of opmerkingen. Natuurlijk andere varianten sta ik open voor...

 

Groet,

S

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag S_K

 

Waar heb je gelezen dat een STAK en maar 25% van de aandelen voorkomt dat je met een managementfee kunt werken?

Dat kan namelijk beslist wel.

 

Je kunt hooguit te maken krijgen met een sociale verzekeringsplicht als het stemrecht scheef verdeeld is en jouw 25% meer dan 10% afwijkt van het belang van (een van) de andere aandeelhouders.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hio S_K

 

Dat lees ik ook net en ik moet zeggen dat ik Kees' reactie bij nader inzien niet kan volgen. Het behoeft helemaal geen beletsel te zijn dat jouw holding een minderheid heeft in de dochter BV.

 

De kwestie van ontslagen kunnen worden speelt bij de loonbelasting op zich geen rol (wel voor de sociale premieplicht). Je kunt dus best in dienst van jouw holding werken voor de dochter BV en de dochter BV daarvoor managementfee factureren.

 

Als managementfee niet geheel wenselijk is, dan resteert het uitkeren van dividend. Nadeel is dat het uitkeren van dividend geen aftrek oplevert voor de dochter BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even een kort antwoord op de vragen uit je eerste bericht.

 

1) Het overdragen van je aandelen aan een BV heeft wel fiscale gevolgen. Over de winst die je maakt bij de verkoop moet je 25% inkomstenbelasting betalen.

 

2) De winstuitkering (dividend) wordt verdeeld onder alle aandeelhouders c.q. certificaathouders, tenzij er sprake is van preferente aandelen.

 

3) Door het onderbrengen van je aandelen in een BV (een Holding) kun je belastinguitstel krijgen. Je kunt over het gehele bedrag beschikken om te investeren, er is niet eerst 25% belasting verschuldigd. Het rendement dat je in deze BV maakt, is belast met vennootschapsbelasting (20 of 25,5%), de dividenden die je uit deze BV ontvangt zijn belast met 25% inkomstenbelasting en ook verkoopwinsten die je maakt op de aandelen van deze BV zijn met dit zelfde tarief belast.

 

Succes,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.