• 0

Auto import Idee vanuit China

Beste HL'ers,

 

Een aantal weken geleden was er op het nieuws dat er een chinees automerk zeer goedkoop was op de chinese markt.

nieuwprijs van één van de goedkopere modellen is € 3800,- daar kan men in Nederland geen 2e hands van kopen.

Nu heb ik een aantal dagen geleden een enquete gehouden over 1000 huishoudens of mensen in Nederland er interesse in zouden hebben. uitslag: 74% zou er wel één kopen. nu zit ik met het idee om contact te zoeken met desbetreffende fabrikant in china. alleen een aantal jaren geleden was er de landwind die keihard onderuit is gegaan in NL omtrent het niet veilig zijn van de auto. Het lijkt me onnodig om te zeggen dat ik dat graag wil voorkomen aangezien ik er zeker een markt voor zie in NL.

 

Nu zijn mijn vragen aan jullie:

 

Hoe is de weg naar een leveranciers/dealerschap?

Hoe zorg ik dat de auto evt. europees word goedgekeurd?

 

ik hoor graag van jullie,

 

Mvg Stevo1984

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat er hier maar weinig mensen zijn die op grote schaal auto's importeren vanuit China. Wat jij wilt doe je niet over één nacht ijs en al helemaal niet op basis van een enquete die 1000 mensen hebben ingevuld. De resultaten daarvan betwijfel ik ook zéér.

 

Momenteel worden er ongeveer 155.000 auto's per kwartaal verkocht. Op basis van jouw onderzoek kún je dus 114.700 auto's per kwartaal verkopen. Niet echt realistisch denk je wel?

Link naar reactie
  • 0

ik heb nog even terug gelezen in je vorige topic hierover,

maar zou je niet eerst eens gaandenken aan een ondernemingsplan?

voor jezelf op een rij zetten hoe je zoiets gaat doen en wat je ervoor nodig hebt?

je komt dan vanzelf tot het antwoord op je vragen.

 

nu lijkt het mij een idee wat je hier neerzet en dat wij je gaan vertellen hoe je dat moet aanpakken? :-\

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Beste HL'ers,

 

Een aantal weken geleden was er op het nieuws dat er een chinees automerk zeer goedkoop was op de chinese markt.

nieuwprijs van één van de goedkopere modellen is € 3800,- daar kan men in Nederland geen 2e hands van kopen.

Nu heb ik een aantal dagen geleden een enquete gehouden over 1000 huishoudens of mensen in Nederland er interesse in zouden hebben. uitslag: 74% zou er wel één kopen. nu zit ik met het idee om contact te zoeken met desbetreffende fabrikant in china. alleen een aantal jaren geleden was er de landwind die keihard onderuit is gegaan in NL omtrent het niet veilig zijn van de auto. Het lijkt me onnodig om te zeggen dat ik dat graag wil voorkomen aangezien ik er zeker een markt voor zie in NL.

 

Nu zijn mijn vragen aan jullie:

 

Hoe is de weg naar een leveranciers/dealerschap?

Hoe zorg ik dat de auto evt. europees word goedgekeurd?

 

ik hoor graag van jullie,

 

Mvg Stevo1984

 

 

 

Beetje kort door de bocht misschien, die € 3800 daar ga je waarschijnlijk hier niet eens van in de buurt komen.

 

Denk aan:

 

 

[*] BPM/BTW;

[*] Invoerheffingen;

[*] Transportkosten;

[*] kosten voor reclame (importeur);

[*] inkoop van reserve onderdelen;

[*] reservering garantieafhandelingen;

[*] kosten om de auto's europees goedgekeurd te krijgen.

 

Een auto zal dus niet zo maar voor de chinese prijzen kunnen worden aangeboden in Nederland.

 

Daarnaast heeft de chinese autobranche niet zo een heel goede naam op dit momen, daar zal je dus heel hard aan moeten trekken.

 

Ik zou als ik jou was eerst eens op de rem gaan staan. Ga eens informatie bij rdw inwinnen over keuringen en importeren, neem contact op met de douane over importheffingen. Ga dan eens met iemand praten die al zaken doet met china (zijn er best wel wat op het forum dacht ik), en als je deze stappen hebt gedaan, dan moet je nog beginnen ;D.

 

Ga voor jezelf eens na hoe je een dealernetwerk op gaat zetten (dat is echt niet zo maar iets hoor).

Het lijkt me ook verstandig om achter inkoopprijzen voor de auto te komen.

 

Heb je deze informatie dan kan je gaan rekenen, wat wordt mijn kostprijs van de auto. en wat wordt dan de verkoopprijs. En als je dit hebt dan zou ik dat onderzoek nog eens uitvoeren, ben ik benieuwd of je die 74% weer gaat halen.

 

Is dat positief, maak een ondernemingsplan en ga dan kijken of je investeerders kunt vinden die net zo enthousiast zijn als jij en geloven dat jij degene bent die dit merk in Nederland/Europa weg kan zetten. Een dergelijke investering begint pas met 6 nullen.

 

Ik ben niet negatief slechts erg kritisch, dit forum is er om ondernemers te prikkelen niet om je dromen te ventileren. Dus als je het gevoel hebt dat ik je droom de grond in probeer te boren dan zou ik als ik jou was wat anders zoeken, ben je geprikkeld om hier mee door te gaan (misschien wel geagiteerd) dan heb je de eerste stap gezet en wens ik je heel veel succes op deze hele lange lange weg.

 

succes

erik

Link naar reactie
  • 0
Hoe is de weg naar een leveranciers/dealerschap?

Als we het hier over BYD hebben: neem contact op met de officiële BYD importeur van Nederland, in casu Autobinck. Misschien dat je kunt praten over een dealerschap als jij locatie, ervaring en geld hebt.

 

Hoe zorg ik dat de auto evt. europees word goedgekeurd?

Niet aan de orde: dat regelt de importeur, net als een groot deel van de marketing inspanningen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Er zijn hier in China wel enkele goede merken, ik denk bijvoorbeeld aan Dong Feng Motors (DFM).

 

Chinese auto's staan niet bekend, ook in China niet, als goede auto's. Als je er 5 -7 jaar mee kan rondrijden dan heb je mazzel en de restwaarde is nihil. Dit is zeker ook iets wat bij aanschaf meegewogen wordt.

 

Echt "betere" merken zijn joint ventures zoals Chrysler, Buick, Honda, Toyota etc. hier in China. Bovenaan staan nog altijd de geimporteerde auto's van westerse merken.

 

BMW, net hier uit, de 330 en de 530, zijn helemaal gemaakt in China en zijn zeker niet van het nivo dat je verwacht als je een BMW koopt. Auto's zijn hier goedkoper, maar niet alleen vanwege de lagere lonen. De hele auto is gewoon goedkoop gemaakt en dat merk je in vrijwel elk detail en ook qua veiligheids aspecten.

 

Als je nog niet veel Chinese auto;s ziet in Nederland heeft dit voornaamlijk te maken met de belabberde kwaliteit en het feit dat ze simpel weg de keuring niet doorkomen.

 

Dit zal vast ooit eens goedkomen en dan zullen er een aantal leuke aanbiedingen komen in Nederland..

 

Mooi verhaal is altijd van de "QQ" die je hier voor nog geen 2500 euro standaard koopt en iets van 3300 met alles er op en eraan. Dat zijn nog eens prijzen.

 

[edit: jemig, 200 posts alweer..]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.