• 0

Website ontwikkelaar schiet niet op, hoe verder?

**update, zie dat dit bericht wellicht beter in "Automatisering en internet" had kunnen staan, excuses voor de beginnersfout :-)**

 

Hallo!

 

Ik heb een probleem met de ontwikkeling van een nieuwe website voor mijn bedrijf.

 

Ik ben bezig met een website die bedrijven helpt in het vinden van grafische ontwerpers. De ontwikkeling van de website (

www.creativecontest.co.uk) laat ik door een Londens bedrijf doen die ervaring heeft met Ruby on Rails (de code waarin de site wordt gemaakt). Het is een semi-complexe website met paypal integratie, internationalization (ben de Nederlandse term even kwijt), en de mogelijkheid tot het houden van ontwerpwedstrijden.

 

Nu ging de samenwerking in eerste instantie prima, we maken gebruik van iteratieve projectaanpak en zoals daarmee vooraf te verwachten viel zijn er gaandeweg wat extra functies bijgekomen. Het project begon 15 weken geleden.

 

Het coderen van de site heeft vertraging opgelopen door persoonlijke omstandigheden, wat kan gebeuren.

 

Nu heeft het bedrijf waarschijnlijk niet genoeg tijd ingepland voor het oplossen van fouten (waar ik er zelf een stuk of 35 heb gevonden, van bedragen met 3 cijfers achter de komma tot missende stukjes tekst en opmaakfouten) want na navraag werd mij verteld dat er nieuwe projecten aangenomen werden om solvabel te blijven.

Als "oplossing" werd mij verteld dat er nu door hun codeerder 's avonds en 1 dag in het weekend gewerkt wordt om het project af te ronden, dit komt in de praktijk tot nu toe neer op 2 avonden in de week met nog een aantal fouten en functies te gaan.

 

Aan het begin van het project werd mij gevraagd of ik een specifieke datum als deadline had voor het project. Ik heb toen nee gezegd maar dat de site wel zo snel mogelijk af moest zijn, zonder concessies te doen op de kwaliteit van de code.

 

Mijn 1e vraag: Hoe kan ik het bedrijf duidelijk maken dat een site die voor 98% klaar is voor mij geen waarde heeft en dat ik graag een datum wil stellen wanneer de site af is?

 

Mijn 2e vraag: Hoe kun je bij het ontwikkelen van een website een deadline handhaven, cq wat doe je als klant als het bedrijf de gestelde deadline mist? Het lijkt me duidelijk dat ik bij een volgend project van tevoren een datum afspreek wanneer het werk klaar moet zijn (en een ander bedrijf neem).

 

Mijn 3e vraag: Wat is gebruikelijk qua betalingen bij websites? Een deel aanbetaling en dan de rest als de website 100% klaar is?

 

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, voor mij is dit een eerste keer dat ik de ontwikkeling van een website uitbesteed en heb helaas niemand in mijn directe omgeving die mij op dit gebied advies kan geven.

 

Alvast bedankt!

Johannes Vinke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Johannes Vinke,

 

Mijn 1e vraag: Hoe kan ik het bedrijf duidelijk maken dat een site die voor 98% klaar is voor mij geen waarde heeft en dat ik graag een datum wil stellen wanneer de site af is?

Het is volgens mij niets minder dan normaal dat het bedrijf de website voor 100% oplevert. Als je nog niet het hele bedrag betaald hebt zou je daarmee kunnen wachten tot het resultaat naar wens is.

 

Mijn 2e vraag: Hoe kun je bij het ontwikkelen van een website een deadline handhaven, cq wat doe je als klant als het bedrijf de gestelde deadline mist? Het lijkt me duidelijk dat ik bij een volgend project van tevoren een datum afspreek wanneer het werk klaar moet zijn (en een ander bedrijf neem).

Je zou met het bedrijf afspraken kunnen maken omtrent het missen van de deadline. Een afspraak zou kunnen zijn dat er dan een percentage van de prijs afgaat.

 

Mijn 3e vraag: Wat is gebruikelijk qua betalingen bij websites? Een deel aanbetaling en dan de rest als de website 100% klaar is?

Het is (bij ons) normaal dat er bij de start van een project een aanbetaling (25%) wordt gedaan, de rest bij oplevering en als de klant tevreden is.

 

Groeten Bas

..

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje laat wellicht, maar bij het opleveren van websites gebeurt het zelden dat het volgens planning verloopt (althans in mijn ervaring met verschillende websites). Wat ik zelf doe is een deadline stellen die ruim voor de daadwerkelijke deadline ligt. Dit geeft mij zelf ruimte om de verwachte uitloop (fouten/functionaliteit die niet aanwezig is, stijl en opmaakproblemen) op te vangen terwijl de ontwerper al wel door heeft dat het spoed is geworden. In dit geval heb je geen harde deadline aangegeven, maar ik zou proberen een reele inschatting te maken van de hoeveelheid werk die de developer nog heeft, een datum doorgeven en rekening te houden met een stukje doorloop omdat die er nu eenmaal vaak is bij dit soort trajecten.

Link naar reactie
  • 0

Dit is voor mij een heel herkenbaar verhaal.

In het begin is er alle tijd een aandacht voor jouw opdracht, maar na verloop van tijd blijf je zitten met 35 bugs en heeft het bedrijf geen mogelijkheid meer om dit op te lossen.

Ik heb dit zelfde dus meegemaakt. Na uren (maar dan ook echt uren) aan de telefoon te hebben gezeten heb ik gezegd dat ik het hele project over zou dragen aan een andere partij die het in een week zou afronden. De kosten hiervoor zijn voor de aanvankelijke ontwikkelaar. M.a.w. een beetje druk zetten mag best.

 

In het vervolg heel duidelijk een haalbare en realistische deadline afspreken. Kom een datum overeen voor een aantal verschillende vormen van oplevering en hanteer hierbij een marge. Je kunt een voorwaarde afspreken waarbij je korting opbouwt bijv per week dat het bedrijf te laat is. Of de sfeer hier beter van wordt weet ik niet :)

 

Bij mijn eigen wijlen webdesignbedrijf hanteerde we altijd 25% vooraf, 75% bij oplevering.

 

Succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

...

Mijn 1e vraag: Hoe kan ik het bedrijf duidelijk maken dat een site die voor 98% klaar is voor mij geen waarde heeft en dat ik graag een datum wil stellen wanneer de site af is?

Gewoon rustig doormailen/bellen/faxen en zeggen zoals het is. Als je een computer aankoopt en deze valt 1x per dag uit, dan geef je het toch ook gewoon duidelijk aan bij de verkoper?

 

Maar ik lees ook

Als "oplossing" werd mij verteld dat er nu door hun codeerder 's avonds en 1 dag in het weekend gewerkt wordt om het project af te ronden, dit komt in de praktijk tot nu toe neer op 2 avonden in de week met nog een aantal fouten en functies te gaan.

Zodat het bedrijf er duidelijk verveeld mee zit, en dit zo snel mogelijk wenst op te lossen.

 

Mijn 2e vraag: Hoe kun je bij het ontwikkelen van een website een deadline handhaven, cq wat doe je als klant als het bedrijf de gestelde deadline mist? Het lijkt me duidelijk dat ik bij een volgend project van tevoren een datum afspreek wanneer het werk klaar moet zijn (en een ander bedrijf neem).

 

Ofwel de klant (voor de klant is dit de beste oplossing), ofwel het bedrijf moet een datum opgeven dat ruim vóór de echte deadline zit. Als jij het project in april online wenst te hebben, dan geef je maar februari op als deadline. Vooral als het om veel programmeren draait kan dit uitlopen, omdat een aanpassing voor functie X, een probleem kan geven voor Y.

 

Mijn 3e vraag: Wat is gebruikelijk qua betalingen bij websites? Een deel aanbetaling en dan de rest als de website 100% klaar is?

Bij webdesign algemeen wordt er in stukjes betaald. In het begin is het zoeken naar de juiste layout en worden de wensen nader bekeken en in plan gezet. Bij tevredenheid zullen de werken gestart worden hetzij met of zonder voorschot, dit afhankelijk van de grootte van het project. Door gedurende de werken alvast te betalen heeft men ook het recht om dit over te hevelen naar een andere designer indien gewenst.

De designer zal zijn best doen om je bij zich te houden, omdat de eventuele onderhoud (normaal bij complexe projecten) ook geld oplevert.

 

Wat je ook kan doen is je eigen wensen van betaling opgeven, en bij akkoord van de tegenpartij kan dit in een overeenkomst gegoten worden. Bij complexe opdrachten is een overeenkomst normaal, omdat de verantwoordelijkheid en garantie achteraf van belang is.

Link naar reactie
  • 0

Geheel offtopic, maar leuk om te zien dat je gekozen hebt voor Ruby on Rails. Nederlandse bedrijven zijn soms nogal afhoudend als het om dat soort dingen gaat.

 

Dat terzijde en terug naar het onderwerp. Ik ken beide kanten. De kant van opdrachtgever die z'n eindproduct nodig heeft en de kant van de ontwikkelaar die wellicht te vroeg een volgende opdracht heeft aangenomen in zijn enthousiasme en daardoor de vorige opdrachtgever even tekort doet. Niet goed te praten, maar het is een bekend verhaal. Een ontwikkelaar van websites heeft vaak nog meer onzekerheid dan bijvoorbeeld een aannemer, omdat in website-land alles snel moet. Een aannemer kan in veel gevallen ruim vooruit plannen, maar als ik tegen een potentiële klant zeg "over 3 maanden kan ik beginnen" is hij weg. Gegarandeerd. Het risico van te veel hooi op de vork nemen is dus gewoon groot. Aan de andere kant is dat zijn probleem. Hij kiest de branche en zijn werkwijze en heeft met jou een overeenkomst.

 

Er zijn veel manieren van werken. Ik werk zelf liever op factuurbasis, maar als er een bedrag afgesproken dient te worden sta ik daar ook voor open. Voor de opdrachtgever is het dan vaak prettig om 50-50 te betalen zodat je een stok achter de deur hebt.

 

Heb je een bedrag afgesproken? Als dit namelijk op factuurbasis werkt heb je als opdrachtgever altijd de vrijheid om de applicatie/website mee te nemen naar een andere ontwikkelaar. Je bent dan natuurlijk wel alle gefactureerde uren verschuldigd aan het bedrijf in Londen, maar dan kun je wél verder. De uren die de nieuwe ontwikkelaar maakt zouden voor een groot deel ook gemaakt zijn door het bedrijf in Londen, minus wat inleestijd. Als dit de situatie is zou ik zeggen: pak je verlies en ga op zoek naar iemand die misschien wat dichter bij woont.

 

Als er al een bedrag is afgesproken en dat bedrag is nog niet volledig voldaan, zou je kunnen zeggen dat je over één week op zoek gaat naar een andere programmeur en de kosten hiervan aftrekt van het bedrag dat je hen schuldig bent.

 

Heb je wel alles voldaan, dan wordt het een moeilijk verhaal. Spreek ze aan op het feit dat je een overeenkomst met ze hebt en stel ze in gebreke. Maar of dat ook echt wat oplevert is moeilijk te voorspellen. Je kunt altijd alsnog zeggen: "leuk geprobeerd, het was mijn fout om met jullie in zee te gaan en nu laat ik het afronden door een ander". Maar dat kost je wel geld.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Wat is dat nou weer voor een absurde kneus? Ik stel enkel dat Nederlandse bedrijven soms (!!) afhoudend zijn bij het kiezen voor Ruby on Rails waar de rest van de wereld al lange tijd om is. Dus ik prijs bedrijven die het toch doen. Het was niet eens negatief bedoeld naar bedrijven die het niet doen. Erg laf, zo'n anonieme kneus.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Deze discussie heeft wat feiten nodig, wat is er exact afgesproken met het bedrijf in london en op welke basis?

 

Je geeft o.a.a aan dat er vertraging is door persoonlijke omstandigheden, aan jouw zijde of aan hun zijde?

 

Daarnaast geef je aan dat er diverse extra ontwikkelingen zijn ontstaan, worden die betaald?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat het om kleine dingen gaat als komma's, aantal decimalen etc. Bij dit soort puntjes is het meeste werk (voor jou) het communiceren en (voor de programmeur) zoeken. Als je het wil bespoedigen: maak een powerpoint presenatie, zet per fout een schermafdruk er in (print screen of 'snipping tool' in vista / windows 7) en voeg een tekstvlak met pijl en de correctie toe. Liefst ook nog een url naar de pagina erbij vermelden) Krijg kleine puntjes in dit formaat aangeleverd en werk er rustig 30 in een uur weg. Bij meldingen als "achter het woord 'test' hoort een komma in de pagina met het besteloverzicht" zoek je je soms suf terwijl de fix 5 seconden duurt.

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

heel erg bedankt voor jullie reacties!

 

De website heeft op dit moment nog 7 fouten en 4 functies die toegevoegd moeten worden dus ik weet niet of het project overdragen aan een ander bedrijf sneller is, hoewel ik dit op dit moment wel aan het overwegen ben. Ik moet even overleggen met mijn rechtsbijstandsverzekering of zij mij dan helpen de kosten te verhalen op het bedrijf, ik geef ze nog tot volgende week om de paar fouten die er nog in zitten te verbeteren.

 

@robbertlenk en mbclicks: Ik denk dat het grootste probleem is dat ik geen vaste datum heb afgesproken. Ik zal een goede inschatting maken hoeveel werk dit nog is en zelf een deadline stellen.

 

@headquarters: werd de rekening die jij naar de aanvankelijke ontwikkelaar hebt gestuurd geaccepteerd of was dit veel juridisch getouwtrek?

 

@Jaap Haagmans: Ik heb zelf ook het gevoel dat in Nederland RoR nog niet zo hot is, ik heb naar een Nederlandse ontwikkelaar gezocht, maar kwam via Google in eerste instantie alleen maar vacatures tegen, inmiddels zie ik ook dat Nedforce RoR aanbiedt. Als ik op ruby on rails developer op google.com zoek staan er veel meer bedrijven, dus ik denk dat je zeker kan stellen dat ror hier nog niet zo heel erg leeft. Vervelend dat je een "kneus" hebt gekregen, mijn mening naar onterecht. Ik vind het überhaupt vreemd dat er nog fora bestaan waar je anoniem iemand negatief kan beoordelen, erg 2004.

 

@Administrator:

 

De persoonlijke omstandigheden waren aan hun kant. De wat grotere extra ontwikkelingen worden betaald, de kleinere toevoegingen worden in het originele bedrag meegenomen.

Er is een vaste prijs afgesproken voor het project, dus er wordt niet op uurbasis gewerkt.

Link naar reactie
  • 0
Ik vind het überhaupt vreemd dat er nog fora bestaan waar je anoniem iemand negatief kan beoordelen, erg 2004.

 

Bijten in de hand die je voedt ?

 

Voor iemand die wel even graag advies komt halen en dan vervolgens kritiek uit op de site vind ik dit ook wel een kneus waardig eigenlijk. Lees eerst eens de vele discussies over het reus en kneus systeem voor je zomaar iets roept.

.

 

Link naar reactie
  • 0

Rest enkel nog de vraag of er al betaald is.

 

Weer een anonieme kneus trouwens? Het is wel lafheid troef hier zeg! Ik reageer op anonieme kneuzen. Als je er je naam bij zet en ik ben 't er niet mee eens krijg je een PM. Met dat gekneus help je de TS ook niet verder, mijn initiële reactie was gewoon netjes en uitgebreid en verdiende geen kneus.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook het gevoel dat in Nederland RoR nog niet zo hot is, ik heb naar een Nederlandse ontwikkelaar gezocht, maar kwam via Google in eerste instantie alleen maar vacatures tegen, inmiddels zie ik ook dat Nedforce RoR aanbiedt. Als ik op ruby on rails developer op google.com zoek staan er veel meer bedrijven, dus ik denk dat je zeker kan stellen dat ror hier nog niet zo heel erg leeft.

Er zijn er nog wel wat die het kunnen, maar ik doelde eerder op opdrachtgevers. Die zijn er op dit moment nog veel te weinig. Mensen kiezen voor wat "vertrouwd" is en komen dus bij PHP uit. Dat is jammer, want dat betekent dat ik ook nog steeds PHP-werk moet doen. En dat heb je na een jaar of 9 wel gezien kan ik je vertellen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Er is inmiddels betaald, er staat alleen nog een restbedrag open voor de extra's die er in de laatste fase bijgekomen zijn.

Dan zou je kunnen afspreken dat je die extra's die niet afgerond zijn niet betaalt en door een ander laat opknappen. Wel als laatste redmiddel natuurlijk, want een ander zal daar misschien wel meer tijd voor nodig hebben en die tijd ook factureren.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.