• 0

Bouwkundige splitsing

Het volgende doet zich voor:

 

Ik heb een onderneming (aan huis) en over een aantal maanden ga ik verhuizen.

Er zijn op het stuk grond 2 woningen. Kantoor en woning.

Als je de voordeur binnengaat kom je in het kantoorpand, dan heb je een stuk tuin en dan het woonhuis.

Je kunt het woonhuis niet direct betreden, je moet eerst het kantoorpand doorlopen.

 

Mijn vraag is: is hier een bouwkundige splitsing m.a.w. ben ik verplicht het pand dat ik voor kantoor gebruik als ondernemingsvermogen aan te merken? Hiervoor moet het kantoordeel een eigen ingang hebben en dat heeft het duidelijk niet in dit geval....maar ik twijfel!!

 

Ook heb ik nog een andere vraag: stel dat de panden in privé behoren te staan en ik factureer huur aan een collega, € 250 die bij mij in dezelfde kamer zit. Heb ik voor het deel van zijn stukje gebruik een renteaftrekbeperking?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn vraag is: is hier een bouwkundige splitsing m.a.w. ben ik verplicht het pand dat ik voor kantoor gebruik als ondernemingsvermogen aan te merken?

 

Volgens mij ben je nergens toe verplicht.

 

Hiervoor moet het kantoordeel een eigen ingang hebben en dat heeft het duidelijk niet in dit geval....maar ik twijfel!!

 

Juist wel - je woning heeft geen eigen ingang, maar dat geeft niet.

 

Ook heb ik nog een andere vraag: stel dat de panden in privé behoren te staan en ik factureer huur aan een collega

 

Ligt er aan wat 'collega' inhoudt. Zakelijke partner? Andere zelfstandige ondernemer? Werknemer?

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is: is hier een bouwkundige splitsing m.a.w. ben ik verplicht het pand dat ik voor kantoor gebruik als ondernemingsvermogen aan te merken?

 

Volgens mij ben je nergens toe verplicht.

 

Bij een bouwkundige splitsing ben je verplicht het kantoordeel als ondernemingsvermogen te zien.

 

 

 

Hiervoor moet het kantoordeel een eigen ingang hebben en dat heeft het duidelijk niet in dit geval....maar ik twijfel!!

 

Juist wel - je woning heeft geen eigen ingang, maar dat geeft niet.

 

Zo kun je het ook zien, en dat is nou net het probleem. Nogal een grijs gebied m.b.t. deze spec. situatie. Je kunt ook zeggen, mijn kantoorpand heeft geen EIGEN ingang want het is ook de ingang voor het woonhuis.

 

 

 

Ook heb ik nog een andere vraag: stel dat de panden in privé behoren te staan en ik factureer huur aan een collega

 

Ligt er aan wat 'collega' inhoudt. Zakelijke partner? Andere zelfstandige ondernemer? Werknemer?

 

Zakelijke partner

Link naar reactie
  • 0

De panden zijn 8 jaar oud. De mogelijkheden met BTW zijn mij enigszins wel bekend.

 

Ik vraag me enkel af of ik het kantoorpand als ondernemingsvermogen moet etiketteren of niet.

Ik wil het niet, gezien de belasting op verkoopwinst en aftrek hypotheekrente.

 

Dus, gezien deze situatie. Kan ik er mee wegkomen door aan te geven dat het kantoorpand geen EIGEN ingang heeft aangezien de ingang voor zowel het kantoorpand als het Woonpand is. Zie beschrijving hierboven.

Link naar reactie
  • 0

Geen bouwkundige splitsing mogelijk en gemengd privé/zakelijk gebruik betekent over het algemeen keuzevermogen. Als je ervoor kiest om het geheel in privé te houden en je gaat huur berekenen aan iemand die niet op jouw woonadres staat ingeschreven verhuist het deel van de woning dat op deze wijze wordt verhuurd van box 1 naar box 3 en kun je over dit deel geen hypotheekrente meer aftrekken.

 

Link:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/wonen/wonen-07.html

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.