• 0

Samenvoeging 3 BV's, met terugwerkende kracht mogelijk?

Dag HL-ers,

 

Op het ogenblik heb ben ik 50% aandeelhouder in een tussenholding. Onder deze tussenholding hangen 3 BV's die we willen samenvoegen in de BV van de tussenholding. Dit willen we de komende maanden doen per 1-1-2010. Nu vraag ik mij af hoe we dit voorelkaar krijgen en of dit lukt met terugwerkende kracht. Wie heeft hier ideeen over?

 

Gegroet,

 

Maarten Renzo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

In de 3 onderliggende BV´s worden min of meer dezelfde activiteiten verricht waardoor ze net zo goed in 1 BV kunnen worden geplaatst (in 1 BV zit alleen een pand). De tussenholding neemt alleen maar deel en heeft ook geen eigen activiteiten. Vanuit kostenoogpunt en een versimpeling van de administratie is dit voortgekomen. Ik denk via een soort van overname of fusie?

 

Groeten,

Maarten

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maarten

 

Duidelijk. Naam mijn mening zou dan een juridische fusie kunnen plaatsvinden waardoor de dochter BV's opgaan in de holding BV. Hiervoor is tussenkomst van een notaris vereist.

 

Een korte toelichting hierop:

 

Juridische fusie

Er bestaat ook een in de wet geregelde vorm van fusie, de juridische fusie. Bij een juridische fusie wordt het vermogen van twee of meer rechtspersonen door een notariële akte van fusie samengevoegd tot één vermogen. Er is sprake van één of meer verdwijnende rechtspersonen en één verkrijgende rechtspersoon.

Belangrijk is dat de rechten en verplichtingen van de verdwijnende rechtspersoon blijven bestaan en van rechtswege geheel overgaan op de verkrijgende rechtspersoon

 

Kortom, neem contact op met de notaris om e.e.a. in gang te zetten. Het kan ook geen kwaad om een fiscalist te betrekken bij deze vorm van fusie.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.