• 0

Meer ondernemerschap...?!

Stel je moest voor ons allemaal beslissen...

 

Floor van Houdt van DG Enterprise van de Europese Commissie presenteerde onlangs de contouren van het Europees Actieplan 'Ondernemerschap in Europa'. Dit was tijdens het EIM-beleidscafé (Dudok, Den Haag). In een informele omgeving werd door politici, beleidsmakers, belangenorganisaties en ondernemers gediscussieerd over oplossingen om te komen tot een betere ondernemerschapscultuur en een beter economisch klimaat in Nederland en Europa.

 

Het EIM-beleidscafé leverde onderstaande concrete actiepunten op.

 

Wat vind jij ervan?

Kan het wel? Moet het zo? Heb je zelf een ander idee...?

 

Actiepunten beleidscafé:

 

· Zorg dat 'uitproberen' en 'risico's nemen' in het onderwijs worden gestimuleerd en geoefend

 

Toelichting: Probeer al van jongsafaan én ondernemersvaardigheden te stimuleren én de belangstelling voor ondernemerschap te wekken. Ondernemerschap kun je weliswaar niet van de ene op de andere dag leren, maar je kunt het wel cultiveren door tijdens scholing (van jongsaf) ondernemerlijkheid te stimuleren (in plaats van af te remmen). Dit kan door leerlingen ook op durf, creativiteit en initiatief te beoordelen en belonen.

 

· Verbeter de kwaliteit van ondernemerschap door de opleiding van startende ondernemers

 

Toelichting: Mensen die kiezen voor ondernemerschap kun je helpen zich beter voorbereiden. De kennis en vaardigheden van de ondernemer bepalen in grote mate het succes van de onderneming. In dit verband is het bijvoorbeeld zeer zinvol dat de overheid infrastructuur biedt waarmee een ondernemer kan laten zien dat wat kan (karma).

 

· Maak het fiscaal gunstiger om te investeren in het eigen bedrijf

 

Toelichting: Momenteel wordt financiering met vreemd vermogen fiscaal beloond (aftrekpost). Opbrengst van eigen vermogen wordt ontmoedigd doordat het belast wordt (winstbelasting, dividendbelasting). Bij voldoende winstgevendheid is het derhalve aantrekkelijk relatief weinig met eigen vermogen te financieren, terwijl juist de zelffinanciering de voorkeur zou moeten hebben (volledige informatie).

 

· Biedt juist de ondernemers die al 3-5 jaar bezig zijn onder gunstige voorwaarden coaching, training en ondersteuning

 

Toelichting: Jonge bedrijven die hun levensvatbaarheid reeds hebben bewezen krijgen relatief weinig beleidsaandacht. Juist deze bedrijven moeten allerlei nieuwe uitdagingen het hoofd bieden tijdens de (eventuele) verdere groei. Coaching en training van deze ondernemers heeft naar verwachting een hoog maatschappelijk rendement

 

· Houdt vol met ondernemerschapsbeleid

 

Toelichting: Ondernemerschapsbeleid is een kwestie van lange adem en volhouden. Cultuurverandering bij mensen en de herstructurering van instituties kosten veel tijd. Er kan wel geprobeerd worden sommige ontwikkelignen te katalyseren, maar de effecten zijn beperkt: dit soort veranderingen hebben jarenlange aandacht nodig in een land als Nederland.

 

Lees verder en relevante links:

http://www.eim.net/smartsite.dws?id=226

eimlogo.jpg Meer weten over MKB en ondernemerschap: http://www.ondernemerschap.nl
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

· Zorg dat 'uitproberen' en 'risico's nemen' in het onderwijs worden gestimuleerd en geoefend

 

H-e-l-e-m-a-a-l mee eens :)

 

· Verbeter de kwaliteit van ondernemerschap door de opleiding van startende ondernemers

 

Ook wel mee eens, maar de kwaliteit, duur, insteek en dergelijke van de "opleiding" zijn van wezenlijk belang. Ook de communicatie met de ondernemers in spé dat een dergelijke opleiding bestaat en dat je er niet alleen dingen leert maar ook mensen ontmoet (netwerken) moet erg duidelijk zijn volgens mij. Er moet dus meer te halen zijn dan alleen kennis, maar het potentieel financieel interessant.

 

· Maak het fiscaal gunstiger om te investeren in het eigen bedrijf

 

hmm, kan ik me wel in vinden. Maar meer regeltjes/opties en dergelijke maakt het ondernemen niet gemakkelijker. Net als bij software ontwikkeling moet je af en toe alles weggooien en opnieuw beginnen met schrijven, volgens mij is het tijd voor iets dergelijks. Leer van de geleerde lessen en kom constructief met iets totaal nieuws.

 

· Biedt juist de ondernemers die al 3-5 jaar bezig zijn onder gunstige voorwaarden training en ondersteuning

 

Zijn deze partijen geïnteresseerd in les? Volgens mij zijn ze meer geïnteresseerd in coaching of iets dergelijks, schoolbanken zal ze in ieder geval niet trekken volgens mij.

 

· Houdt vol met ondernemerschapsbeleid

 

Ja, maar leer dan wel van de fouten en durf beslissingen te nemen. Ik zou zeggen "houdt vol met ondernemerschapsbeleid, maar dan als een ondernemer denkent"

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

:)

Coaching van de jonge ondernemers lijkt me inderdaad al een perfecte nuancering! Het is natuurlijk cruciaal om niets schools te doen. Het idee achter het actiepunt is vooral dat juist de ondernemers die overleven tegen nieuwe uitdagingen aanlopen en onnodig lang 'zwemmen' in een voor hen nieuwe omgeving

 

De kosten van scholing van starters zijn inderdaad cruciaal om mee te nemen.

Leren van fouten gebeurt inderdaad te weinig.

eimlogo.jpg Meer weten over MKB en ondernemerschap: http://www.ondernemerschap.nl
Link naar reactie
  • 0

 

· Zorg dat 'uitproberen' en 'risico's nemen' in het onderwijs worden gestimuleerd en geoefend

Inderdaad H E L E M A A L mee eens

 

· Verbeter de kwaliteit van ondernemerschap door de opleiding van startende ondernemers

Hmm, ondernemen leer je vooral in de praktijk, door het veel te doen. Al die ondernemerscursussen op de universiteit leveren maar bitter weinig ondernemers op.

 

· Maak het fiscaal gunstiger om te investeren in het eigen bedrijf

 

OK, leuk, maar niet super relevant

 

· Biedt juist de ondernemers die al 3-5 jaar bezig zijn onder gunstige voorwaarden training en ondersteuning

 

?? waarom? wat is het probleem hier?

 

· Houdt vol met ondernemerschapsbeleid

 

 

Lees ook eens het rapport van Bartles over informal investors. Met name in de aanbevelingen doen ze wat goede suggesties.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het gaat dus bij

 

"Biedt juist de ondernemers die al 3-5 jaar bezig zijn onder gunstige voorwaarden coaching, training en ondersteuning"

 

niet zozeer om een probleem, maar meer om een kans voor het beleid om juist de ondernemers die impact hebben op de economie nog een handje te bieden sneller te groeien. Snelle groeiers zorgen voor een groot aandeel het aantal nieuwe banen...

 

Joris

 

 

eimlogo.jpg Meer weten over MKB en ondernemerschap: http://www.ondernemerschap.nl
Link naar reactie
  • 0
"Biedt juist de ondernemers die al 3-5 jaar bezig zijn onder gunstige voorwaarden coaching, training en ondersteuning"

 

Ik ben dit thema al eens eerder tegengekomen in verband met een onderzoek, maar er is hier helemaal geen sprake van een probleem. De gazellen van de kenniseconomie kunnen beschikken over de ondersteuning die zij maar willen. Ze hebben eerder moeite om al die goedbedoelde ondersteunng en coaching buiten de deur te houden.

 

Ik kan je verzekeren dat IEDEREEN het een eer vindt om een tof snelgroeiend bedrijf te coachen. De betreffende ondernemers kunnen vragen wie ze willen. No problemos ;D Kost geen cent.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En wie gaan deze snelle groeiers coachen? Zijn dat boekenwurmen en theoriefantasten?

 

Zoals Nils zegt, snelle groeiers behoren tot de mooiste meisjes van de klas. Die hoeven geen moeite te doen om een leuke date te scoren ;)

 

De groeiers hebben ook vaak de luxe dat ze voor hulp kunnen betalen (en daardoor dus gelijk de kritische klant kunnen spelen). Ik denk dat het erg interessant is om de mening van snelle groeiers op dit gebied uitgebreid te onderzoeken.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Zij die door de barriere heen breken, uiteraard, die hebben geen probleem.

 

Het gaat er bij dit actiepunt om dat er nogal wat beleid is gericht op het helpen van de starter. Feit is helaas, dat de helft van de starters na vijf jaar al weer is gekapt.

 

De ondernemers die wél de eerste drie jaar overleven hebben niet echt een probleem, maar groeien ook slechts zelden door. Ze komen vaak zogenaamde 'glazen plafonds' tegen en beslissen toch maar klein te blijven. Inspirerende coaching van juist deze ondernemers is aanzienlijk zinvoller dan het helpen van 'just any' starter.

 

De ondernemers beginnen rond deze tijd ook de eerste tekenen van tunnelvisie te vertonen. Een deel heeft gewoon steeds minder de neiging het vizier naar innovatie open te houden. Daar zou het actiepunt zich op richten

eimlogo.jpg Meer weten over MKB en ondernemerschap: http://www.ondernemerschap.nl
Link naar reactie
  • 0

Heel duidelijk. We moeten er alles aan doen om deze mooie doelstellingen om te zetten in acties! Heel veel van deze conclusies hebben met mentaliteit en barrieres te maken. Met z'n allen kunnen we daar wat aan doen. Het is wel iets van lange adem, maar we moeten doorgaan met duidelijk maken dat innovatieve ondernemers de hoogste waarde kunnen creeeren voor economie en maatschappij.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0
De ondernemers die wél de eerste drie jaar overleven hebben niet echt een probleem, maar groeien ook slechts zelden door. Ze komen vaak zogenaamde 'glazen plafonds' tegen en beslissen toch maar klein te blijven. Inspirerende coaching van juist deze ondernemers is aanzienlijk zinvoller dan het helpen van 'just any' starter.

 

Hmm. 't is nogal een theoretisch probleem. Dat glazen plafond dat bestaat ook niet echt. Er is eerder sprake van een loden bal aan een niet al te lange ketting.

 

Wat ik veel zie, met name in de universitaire/incubator sfeer zijn HighTech bedrijfjes die blijven steken op 3 man. Maar dat zijn allemaal hobby bedrijfjes, de ondernemers willen alleen maar mooie dingen maken en ze zijn in de beginfase te veel geknuffeld. Daar maak je nu echt geen diehard ondernemers meer van. Geldverdienen is nooit hun prioriteit geweest en dat zal het ook nooit meer worden.

 

Vergeet coaching voor groeiers, het is ABSOLUUT geen issue.

 

Nils

 

BTW ik geloof van Neyenrode voor EZ een onderzoek heeft gedaan naar die problematiek.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De ondernemers die wél de eerste drie jaar overleven hebben niet echt een probleem, maar groeien ook slechts zelden door. Ze komen vaak zogenaamde 'glazen plafonds' tegen en beslissen toch maar klein te blijven. Inspirerende coaching van juist deze ondernemers is aanzienlijk zinvoller dan het helpen van 'just any' starter.

 

Ik vraag me af of dit een slechte situatie is. Niet iedere ondernemer heeft de wens uit te groeien tot het hoofd van een groot bedrijf, en world domination (by friday..;)) is ook niet voor iedereen een droom.

 

Het probleem bij bedrijfsgroei voor de ondernemer zelf: Wil ik blijven doen wat ik leuk vind en goed kan, of wil ik meer geld verdienen, maar mijn darlings opgeven en vooral bezig zijn met managen?

Link naar reactie
  • 0

Point taken!

 

Knuffelen is weinig zinvol. De neveneffecten van incubators te weinig bekend. Persoonlijk vrees ik dat dat wel eens niet zo'n heel erg positief beeld op zou kunnen leveren in termen van kosten (incubators opzetten) en baten (daadwerkelijke economische effecten).

 

De cultuurveranderingsactiepunten van het café zijn belangrijker en sterker.

 

Blijft wel de observatie staan dat er minder dan 10% van de jonge ondernemers die de eerste jaren overleeft ook daadwerkelijk weet door te groeien. Je moet toch toegeven dat dat zonde is, of denk jij oprecht dat ze allemaal niet willen of kunnen, ook niet als ze enthousiast worden gemaakt, minder beren op de weg zien, en een opener visie naar innovatie houden?

 

Benm, er zijn denk ik toch nog wel wat oplossingen om niet de hele dag te hoeven managen en toch meer uit de kan de halen (voor de maatschappij)?! Uiteraard blijft doorgroeien iedere ondernemer zijn persoonlijke beslissing!

 

Joris

eimlogo.jpg Meer weten over MKB en ondernemerschap: http://www.ondernemerschap.nl
Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de (heimelijke?) persoonlijke wens om klein te blijven en vooral bezig te zijn met het product in veel ondernemers toch wel aanwezig is hoor. Niet iedereen zal daar even hard voor uitkomen, want het komt al gauw wat 'laf' over natuurlijk.

 

Of je komt te managen als je bedrijf groter wordt: Met een handjevol personeelsleden waar je op kunt vertrouwen niet. Maar een zaak beheren met 100+ medewerkers en meer bezig te zijn met het product zelf dan met managen lijkt me uitgesloten, daar moet ik echt een voorbeeld van zien.

 

Evengoed is er natuurlijk een grote groep die gaat voor rappe groei en zich graag baas zit worden van een grote zaak. Een aantal daarvan slaagt hier ook in (die 10%), maar een aantal komt ongetwijfeld obstakels tegen. Als de motivatie er wel is, maar iets concreets de groei in de weg staat, heeft het zin dat probleem aan te pakken. Om wat te doen denk ik dat het nodig is die obstakels nauwgezet te inventariseren, eens grondig onderzoek doen onder mensen die echt willen groeien, maar dat niet kunnen.

 

Als je niet weet waar de bottleneck zit, kun je wel andere delen van het traject soepeler maken, maar los je voor het eindresultaat niets op.

Link naar reactie
  • 0
Blijft wel de observatie staan dat er minder dan 10% van de jonge ondernemers die de eerste jaren overleeft ook daadwerkelijk weet door te groeien.

 

Een kwestie van darwinistische selectie. De markt is niet van elastiek. Iedere euro omzet die een nieuw bedrijf scoort gaat ten kosten van de omzet van een ander bedrijf. Het is onmogelijk dat alle nieuwe bedrijven doorgroeien, tenzij alle oude bedrijven afsterven. Maar dat is dan ook weer een beetje zonde.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

De neveneffecten van incubators te weinig bekend. Persoonlijk vrees ik dat dat wel eens niet zo'n heel erg positief beeld op zou kunnen leveren in termen van kosten (incubators opzetten) en baten (daadwerkelijke economische effecten).

Daar moet ik natuurlijk op reageren! Als laatste private incubatororganisatie in NL (met drie incubators) kan ik je wel zeggen dat een bezonde commerciele ondernemende formule wel een voorwaarde is voor efficiency en waardecreatie. Weet je dat alle bedrijven die wij in drie jaar hebben geholpen nog bestaan? En na een dip in 2002 nu allemaal weer groeiende zijn, zelfs met internationale expansie bezig zijn? Maar je hebt gelijk in de hele wereld wordt druk ge-experimenteerd op kosten van de belastingbetaler.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Hé Dr JOM,

 

Jullie schrijven allemaal leuke rapporten over ondernemen en de kenniseconomie en zo. Ik heb de meeste hier wel liggen en lees ze meestal met plezier (voor zover mijn dyslexie dat toelaat). Ik vindt het ook wel leuk om er af en toe zo'n rapport uit te lichten en de bevindingen daarvan te bespreken.

 

Hadden jullie niet een rapport over ondernemers die te lui waren om hulp te zoeken? Lijkt me een leuke case om de 1 loket gedachte van mevrouw Van Gennip onderuit te schoffelen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hé de Witte, je maakt je naam wel waar zeg. Het EIM wordt gewoon betaald om onderzoek te doen en adviezen te verstrekken, dat doen ze toch goed dan. Ons vragen ze altijd gratis advies!

 

En wat ik nou kan waarderen is dat ze toch het debat aangaan via dit openbare forum. Daarmee halen ze toch feedback naar zich toe van de professionals, ondernemers en (techno-)starters. Ook weer goed voor de kwaliteit van hun adviezen. Maar zij kunnen nergens beslissingen over nemen.

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Nog even terugkomen op de opmerking over geen groeiende bedrijven zonder stervende bedrijven....

In Nederland zorgen de oude bedrijven voor onvoldoende vernieuwing. De belemmeringen voor jonge bedrijven wegnemen om ook daadwerkelijk voor de dynamiek van markten te zorgen en daarmee een betere concurrentiepositie van Nederland te krijgen is het hart van het idee om überhaupt innovatie en ondernemerschap te stimuleren. Anders kunnen we het helemaal wel houden op de oude bedrijven en accepteren dat de Nederlandse economie krimpt.

 

Wij zullen met regelmaat nieuwe rapportjes hier ter discussie neerleggen. En ja, de gedachte is wel degelijk om daar waar dat gefundeerd is mevr. van Gennip op betere ideeen te brengen. Voor de één loketgedachte is denk ik een nieuwe thread op zijn plaats, witte?

eimlogo.jpg Meer weten over MKB en ondernemerschap: http://www.ondernemerschap.nl
Link naar reactie
  • 0

Joris,

 

Erg interessant dat je hier die discussies aangaat! Ik hoop nog veel meer van zulke stellingen en rapporten hier te lezen!

 

Voordat we teveel in blijven gaan op de minder gewenste punten van het voorgestelde beleid, denk ik dat we ons veel meer moeten focussen op de punten die wel belangrijk zijn.

 

Aan de hand van de voorgaande reacties (waarvan ik de meeste net zo hard mee eens ben) denk ik dat we ons moeten focussen op:

- Van jongs af aan beginnen met het "trainen/leren" van ondernemerschap

- Het bieden, waar mogelijk van coaching / klankbord van ervaren ondernemers (niet van adviseurs of universitair geschoolden dus!)

 

Nils, ook al vind je dat ondernemrs die al een paar jaar verder zijn geen problemen met coaching hebben, toch vind ik het zinvol om voor de ondernemersmarkt in het algemeen meer mogelijkheden tot coaching te bieden. Al is het maar daf coaches beter gevonden kunnen worden. Af en toe eens een "verse" blik op je eigen problemen en een spiegel voorhouden is erg nuttig voor (startende) ondernemers. Ik denk dat hier nog heel wat voor kan gebeuren.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
Aan de hand van de voorgaande reacties (waarvan ik de meeste net zo hard mee eens ben) denk ik dat we ons moeten focussen op:

- Van jongs af aan beginnen met het "trainen/leren" van ondernemerschap

- Het bieden, waar mogelijk van coaching / klankbord van ervaren ondernemers (niet van adviseurs of universitair geschoolden dus!)

 

Nils, ook al vind je dat ondernemrs die al een paar jaar verder zijn geen problemen met coaching hebben, toch vind ik het zinvol om voor de ondernemersmarkt in het algemeen meer mogelijkheden tot coaching te bieden. Al is het maar daf coaches beter gevonden kunnen worden. Af en toe eens een "verse" blik op je eigen problemen en een spiegel voorhouden is erg nuttig voor (startende) ondernemers. Ik denk dat hier nog heel wat voor kan gebeuren.

 

 

Ronald, ik ben het hier H E L E M A A L mee eens.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Initiatief is al opgestart hiervoor. Via HL zullen we daar contact over blijven houden met de ondernemers. Als ze ondernemerschap en innovatie willen stimuleren dan moet dat niet vanachter de (Haagse) bureaus gebeuren, maar moet er naar de ondernemers zelf geluisterd worden.

 

To be continued.....

 

R.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt er iets vergeten. Veel ondernemers zijn freelancers, zij netwerken en gaan voor uurtje factuurtje (positief bedoeld). Kunnen ze het niet alleen of missen ze expertise, dan schakelen ze concollega's in.

Ik denk dat dit wel eens de toekomst, zoniet het heden, kan zijn. Zelfstandige kenniswerkers die gezamelijk optrekken onder eigen naam, niet gericht op groei, maar op kwaliteit. Want waarom zou je het zelf (laten) doen binnen jouw organisatie, als er andere mensen in je netwerk zitten die het ook kunnen? Kortom, ik denk dat groei meer komt uit netwerkorganisaties van zelfstandige bedrijfjes, dan uit historische organisatievorm met werknemers. In geloof dus meer in netwerkorganisaties met werkondernemers. Is daar eigenlijk weleens onderzoek naar gedaan?

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

Hoezo vergeten, natuurlijk niet. Kenniswerkers die als zelfstandige in een actief netwerk samenwerken is een heel modern verschijnsel dat precies past in de discussie. Maar het is ook weer geen aparte wereld. Die kenniswerkers werken weer met en voor andere organisaties die groot zijn of groeien/krimpen.

 

Wat wel interessant is of deze netwerken van professionals innovatief zijn. Is het mogelijk dat, naast de evidente capaciteitsvoordelen/flexibiliteit, deze netwerken ook tot marktinnovatie kunnen leiden? Dat is mij nog niet duidelijk. Wij doen dat wel, wij brengen mensen bij elkaar die willen samenwerken om marktinnovaties gezamenlijk voor elkaar te krijgen. Maar een netwerk is niet makkelijk te besturen, zelfsturing is de norm. Samenwerking vergt dan een stuk samensturing in teamverband dat niet altijd makkelijk is te realiseren. Maar het blijft een interessante uitdaging.

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Beste Dr Jom,

 

Mijn stem, inzake ondernemerschap, is bij de meesten op dit forum al voldoende bekend.

 

Het probleem in Nederland ligt vooral op het gebied van de bemoeizucht van de overheid met ondernemerschap. Er zijn diverse gesubsidieerde organisaties die alleen bezig zijn met hun eigen zeer overtrokken ego dan met het onderwerp ondernemerschap.

 

Het begeleiden en coachen van startende, groeiende en gevestigde ondernemers kan alleen plaatsvinden door collega-ondernemers. Personen die niet net als al die fantaserende consultants dikke, nietszeggende rapporten schrijven, maar die vanuit hun praktijkervaring de koe direct bij de horens vatten en met oplosssingen komen die direct resultaat opleveren.

 

Het wordt dus tijd dat in die kaasstolp (Den Haag) tot actie wordt overgegaan en ALLE beperkende maatregelen worden geschrapt, die gesubsidieerde organisaties (Syntens, Nieuwe Bedrijvigheid, KvK (behalve het Handelsregister), etc worden opgeheven en verouderde wetgeving (faillissmentswet) wordt aangepast aan deze tijd.

 

Alleen dan is het mogelijk om het ondernemerschap in Nederland, maar ook in Europa de juiste plek in onze samenleving te geven.

 

Ik zou zeggen, schrijf morgen even een simpel A-4tje waarin mijn opmerkingen en die van diverse anderen hier wordt weergeven en sluit dan af met het volgende woord:

 

DOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Dat is namelijk de belangrijkste eigenschap van ondernemers. Laat het dan ook de belangrijkste worden van onze Haagse breiers.

 

 

Groet,

 

 

Michael Klijn

 

 

PS: we willen desnoods ook nog wel een optreden verzorgen in de Tweede Kamer.

 

 

 

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.