Ga naar inhoud
  • 0

Overname agentschap

Beste,

Ben in de gelegenheid om binnen nu en 1.5 jaar een fabrieksagentschap benelux over te nemen van een buitenlandse (europese) fabriek. Heb goed kontakt met de huidige agent. Die wil er op die termijn mee stoppen en gunt mij in princiepe de handel. De intentie is er. Feitelijk is er verder nog niets concreets vastgelegt, de commissies die binnenkomen, liggen tussen de 150000 en 200000 euro.

Wat ik me afvraag is of er standaards zijn bij dit soort overnames. Bv. wat zijn gebruikelijke overname bedragen/ percentages/ formules. Zijn er zaken waar ik speciaal op moet letten of voor moet waken. Voordat we om de tafel gaan wil ik graag wat ammunitie en tips van mensen die hier ervaringen mee hebben.

zie uw reactie graag tegemoet.

m.vr.gr. Maxiem.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste Maxiem,

Of er standaarden voor zijn in de wereld van dit soort agentschappen weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat een overname en een koopsombepaling in de basis altijd hetzelfde is. Jij gaat iets overnemen en uiteindelijk wil je dat dit meer oplevert dan het gekost heeft. Dat betekent dus dat je gaat kijken naar het geld dat jij hier in de toekomst mee kunt gaan verdienen. Omdat het over toekomst gaat, betekent dit dat je voor jezelf prognoses moet gaan maken en goed gaat bedenken hoeveel geld je dit kan opleveren (free cash flow, dus echt geld wat er overblijft).

De koopsom die je hiervoor wilt betalen, ligt in ieder geval onder die berekening die je dan maakt. Over de berekening en allerlei andere zaken die er bij komen kijken staat al behoorlijk wat op dit forum. Zoek even op waarde, waardering, dcf, free cash flow en lees wat topics van mij en van StefanO en van Ruben van den Oord dan ben je al een stuk verder.

Denk naast de prijs ook goed na over andere afspraken die je wilt maken zoals bijvoorbeeld een concurrentie- en relatiebeding met de verkoper en afspraken die je met de fabriek wilt maken.

Als je na het verder lezen op dit forum nog meer vragen hebt, let us know!

Groetjes, Manon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.