• 0

octrooiaanvraag

Hallo geachte lezer(s),

 

Allereerst de beste wensen voor 2010 voor u en de uwen.

 

Ik ben nieuw hier op dit forum en heb de volgende vraag:

 

Ik heb via een octrooiburo een idee ingediend bij octrooicentrum Nederland en heb een aanvraag nummer ontvangen.

Het octrooiburo vertelde mij dat ik vanaf dat momnet de markt op kon gaan om mijn product "aan de man te brengen" en dat heb ik gedaan.

In de aanloop periode heb ik via googlen iets gevonden over "een bij het octrooicentrum aangemeld en daar voorzien van een nummer is 20 jaar in Nederland en 1 jaar wereldwijd beschermd"

ik heb dat (dom, dom, dom.) klakkeloos aangenomen.

Nu blijkt dat het slechts om Nederland gaat en voorlopig voor 18 maanden.

Ik heb het product echter internationaal aangeboden, ben ik het nu kwijt of is er nog iets te doen??

 

De aanvraag om octrooi gaat over "Halve sigaretten/plus een inrichting voor de verpakking van extra korte sigaretten"

Ik kwam op dat idee omdat rokers tegenwoordig buiten moeten roken en slechts nog tijd hebben voor af en toe een paar trekjes.

Wie kan mij helpen??

 

Met vriendelijke groet,

 

Harry Boerman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben benieuwd met welk octrooibureau je hebt gewerkt nu er op zijn minst sprake lijkt te zijn van beperkte ondersteuning. En dan druk ik me diplomatiek uit.

 

De beschermingsomvang, dus datgene wat anderen niet zo maar mogen (na)maken, hangt af van de mate waarvan de vinding nieuw en inventief is en de gebruikte omschrijving in het octrooi zelf maar vooral in de claims.

 

Tegenwoordig is een nieuwheidonderzoek verplicht en naar aanleiding daarvan kan je beslissen of het octrooi aangepast, uitgebreid naar andere landen (heb je 1 jaar voor vanaf de indieningdatum) of er niets aan doet en dan vervalt het vanzelf door het niet betalen van de eerste taks.

 

Het resultaat van het onderzoek is dus heel belangrijk. Zo op het eerste gezicht lijkt me een korte sigaret niet nieuw noch inventief. Maar het kan best zijn dat je iets revolutionairs in handen hebt nu we de exacte tekst en claims niet kennen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie informatie zover.

 

Het gaat in eerste instantie niet om de halve sigaret maar meer om de verpakking ervan.

De verpakking is zo bewerkt dat deze aan twee zijden kan worden geopend zodat aan beide zijden de halve sigaret er kan worden uitgenomen (b.v. zgn. Marlboro 100s, zijn 10 cm lang, dus twee maal 5 cm is 40 i.p.v. 20 in een pakje)

De volgende verpakking is zo bewerkt dat het pakje aan de lange kant open gaat. (dan gaan er 36 sigaretten in een normaal pakje i.p.v. 19/20)

De afmetingen van de pakjes blijven dus hetzelfde zodat b.v. automaten en uitgifteapparaten in supermarkten niet aangepast behoeven te worden.

 

Ik heb zelf een marktonderzoek gehouden naar de behoefte met het volgend resultaat:

503 personen

393 zeer positief (stappen meteen over)

98 positief (zullen ze regelmatig kopen)

22 zagen er niets in (waarvan 8 later vertelden dat toch niet zo'n gek idee was)

 

Ik sluit in de bijlage een foto van een van beide verpakkingen bij.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De aanvraagdatum is 15 september 2009.

 

Prachtig. Dan is er dus geen man overboord: je krijgt na ca. 9 maanden, dus zo rond juni 2010 een Nieuwheidsrapport waaruit je (met wat hulp van je gamachtigde) kunt lezen hoe sterk je aanvraag is en dus hoe je kansen in het buitenland liggen. Als dat Nieuwheidsrapport niet al te beroerd is kun je tot uiterlijk 15 september 2010 buitenlandse aanvragen indienen. Meestal doe je dat via de PCT route: een soort gemeenschappelijk voortraject van anderhalf jaar t.b.v. octrooiaanvragen in Europa (wordt eerst als één land gerekend), de US, China, India en welke andere landen je verder maar wilt.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Fantastisch om te horen, men had mij al bang gemaakt dat ik nu alles voor niets had gedaan.

Ik heb inmiddels ook een mailtje van het octrooicentrum ontvangen met enige informatie over verlengen van aanvraag e.d.

 

Heel langzaam komt er schot in de zaak.

 

Zoals iedere octrooiaanvrager ben je er natuurlijk van overtuigd dat je "de ontdekking van de eeuw" hebt gedaan.

Ik blijf met beide voeten op de grond maar na het marktonderzoekje wat ik met een aantal familieleden heb gedaan, onder 503 rokers, lijkt het mij, dat er toch wel een bedrijf moet zijn die wat kan met mijn idee.

 

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik op dit forum terecht ben gekomen en mijn vragen heb gesteld.

 

Misschien nog een (laatste) vraag, ik heb begrepen dat er forums zijn waar men in contact kan komen met eventuele investeerders, als die wat zien in jouw product?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Harry Boerman

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een advies: let erop dat je er in principe zelf verantwoordelijk voor bent dat je tijdig --in jouw geval vóór 15 september 2010-- een PCT aanvrage indient of laat indienen. Laat die termijn (het prioriteitsjaar genoemd) dus niet verlopen!

 

Als je je aanvraag via een octrooigemachtigdenbureau hebt laten indienen, dan zullen zij je wel tijdig waarschuwen. Het Octrooicentrum (OCN) waarschuwt je in ieder geval NIET (mijns inziens --als ik me dat mag permitteren-- een omissie in de --overigens heel goede-- dienstverlening van het OCN).

 

Wat je andere vraag betreft, stuur me daarover s.v.p. een mailtje/pm.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Het Octrooicentrum (OCN) waarschuwt je in ieder geval NIET (mijns inziens --als ik me dat mag permitteren-- een omissie in de --overigens heel goede-- dienstverlening van het OCN).

 

Ik begrijp uit je mailtje dat het OCN heeft aangegeven tijdig een "wake up" mailtje te sturen om te attenderen op het aflopen van het prioriteitsjaar. Ik kende die service (sinds kort?) niet, maar hoor tot mijn genoegen dat dat dan nu goed geregeld is. Let op: die termijn is onder geen beding uit te stellen; dien je PCT aanvraag dus tijdig in.

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.