• 0

Omzetbelasting correctie en balanscorrectie over 2008

Beste mensen,

 

Ik heb de volgende vragen:

 

1. Ik ben erachter gekomen dat de boekhouder de zakelijke auto die ik had gekocht in 2008 voor bedrag x excl btw, voor een lager bedrag heeft geboekt, laten we zeggen bedrag y excl btw. De jaarrekening over 2008 is inmiddels opgesteld en de aangifte is pas ingediend. Mijn boekhouder zegt dat hij het jaar 2008 heeft afgesloten en dat hij het niet meer kan openbreken. Dit vond ik heel erg vreemd. Hij zegt dat hij de correctie per 01-01-2009 pas kan doorvoeren. De btw correctie (er is nl. te weinig voorbelasting geclaimd) komt dan ook pas per eind 2009 met de suppletie aangifte.

 

Is dit nou gewoon luiheid van de boekhouder, aangezien hij zegt dat 2008 niet meer opengebroken kan worden.

 

2. Een andere auto, die ik in 2008 had gekocht als zakelijke auto, heeft de boekhouder geboekt als voorraad. Dit omdat ik auto's inkoop en verkoop. Hij zegt weer hetzelfde, dus boekjaar gesloten en kan niet opengebroken worden. Correctie zal 01-01-2009 doorgevoerd worden.

 

Klopt dit?

 

Alvast bedankt voor de reacties,

 

groeten,

Anton

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Normaliter bespreekt een boekhouder eerst het concept voordat de definitieve jaarrekening opgemaakt wordt, kennelijk is dit niet gebeurd. Omdat de fouten geen afbreuk doen aan het getrouwe beeld van de jaarrekening is het niet noodzakelijk de fout in de betreffende jaarrekening te wijzigen. Ik mag aannemen dat het hier om een relatief kleine correctie gaat (?)

Link naar reactie
  • 0

beste Anton

 

Ik zou de boekhouder toch aanmanen het te corrigeren in 2008. De gevolgen ervan liggen in eerste instantie bij de fiscus. Die accepteren nu nog zonder moeite een gecorrigeerde IB aangifte over 2008, dus daarin ligt het probleem niet.

 

Heb je een BV dan kan een gewijzigde aangifte VPB gedaan worden en kun je de gewijzigde balans opnieuw bij de KvK publiceren! Dus ook daarin geen probleem.

 

Ik vrees dat de boekhouder geen zin heeft om hier tijd in te steken en kosten te maken omdat hij dit niet aan jou kan doorbelasten, immers zijn fout.

 

Het terugvragen van de BTW kan echter op verzet stuiten. Voorbelasting vraag je terug in het aangiftetijdvak waarin de nota valt. Dat is nu allang verstreken en ook bezwaar tegen die aangifte BTW uit 2008 heeft geen zin meer. Je kunt nu hooguit een suppletieaanvraag indienen over 2008 bij de fiscus en afwachten of de fiscus deze ambtshalve alsnog verleent.

 

Het kan echter ook afgewezen worden omdat de wet niet voorziet in het te laat terugvragen van voorbelasting. Desalniettemin, toch dat verzoek indienen.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Anton,

 

ik ben het helemaal eens met Joost. Alleen op het punt van de BTW wil ik je iets meer zekerheid geven. Je kunt gewoon een zgn. suppletie indienen. Deze wordt door de fiscus beschouwd als een (te laat) bezwaar tegen je eigen aangifte, dat in 99,9% van de gevallen gewoon wordt gehonoreerd. Ambtshalve, dat wel, maar dat is slechts een formaliteit.

Ambtshalve wil zeggen dat je geen rechtsmiddelen meer kunt aanwenden mbt de uitspraak. Maar who cares als de fiscus akkoord gaat.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties mensen. Ik heb het met de boekhouder besproken. Nu zegt hij opeens dat het wel kan, maar dat het veel werk met zich meebrengt (opnieuw jaarrekening, ib aangifes etc). Maar ja, dat moet dan maar. Want de bus is de helft van de oorspronkelijke prijs excl btw geboekt. Het gaat om duizenden. Aangezien dit een groot fout is, is het verplicht om het in het desbetreffende jaar te corrigeren en kan er niet volstaan worden om het per 1-1-2009 te corrigeren neem ik aan?

 

Wat betreft mijn tweede vraag over de zakelijke auto die als voorraad is geboekt, denk ik dat een correctie per 1-1-2009 zal volstaan. Is dit een correcte denkwijze?

 

groeten

Link naar reactie
  • 0

volgens mij kun je altijd een wijziging melden. Je geeft gewoon een gecorrigeerde aangifte aan de BD

De omzetbelasting kun je m.i. altijd corrigeren met de volgende.

 

Beste Herman,

 

Als je met 'de volgende', de volgende BTW-aangifte bedoelt zit je er naast. Alles kan, maar het mag niet. Dus dat advies wil ik hier weerleggen. Houd de tijdvakken zuiver en suppleer, als je iets moet corrigeren over een verstreken tijdvak.

Dat het in de praktijk vaak anders gaat, O.K., maar laten we het nu niet tot regel verheffen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.